winterrust

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jantie

Re: winterrust

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-08 16:43

Nina_rex schreef:
Als hij iedere week al 5 dagen krijgt om te herstellen van evt. kleine beschadigingetjes enzo, dan lijkt me dat ruim voldoende. En mentaal zal hij ook niet overtraind worden, met maar 2 keer per week.

Nina, ik denk toch dat het nuttig is om na een wedstrijdseizoen je paard een maandje (of meer) complete rust te geven zodat wondjes, pijnpunten of beschadigingetjes die je niet ziet of geen weet van hebt, kunnen verdwijnen en herstellen zonder dat de conditie er te snel op achteruit gaat. Ik beschouw het een beetje als hun jaarlijkse vakantie, zij het niet in mooi weer en aan een zwembad Haha!

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 16:51

Als je het nuttig vindt moet je het gewoon doen! Knipoog Ik vind het niet altijd nuttig, in het geval van mijn paarden nu ook niet, dus doe ik het niet. Lachen

En dan nog zou ik die vakantie liever geven als het wél mooi weer was Tong uitsteken , in de zomer dus. Dan is het soms ook gewoon te warm om echt te trainen. In de winter zijn de paarden lekker fris en willen graag aan de slag (ze hebben vaak toch al minder of soms zelfs niks te grazen, vervelen zich wat meer...), dus doe je ze er geen plezier mee om ze stil te zetten. En dan staan die van ons het jaarrond 24/7 buiten, om het nog niet te hebben over paarden die 's winters alleen in de paddock komen of zelfs dat niet...

Maar nogmaals, ieder moet natuurlijk doen wat hem of haar goeddunkt.

SFCAP

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 17:13

euh, vorig jaar heb ik maar 1 wedstrijd gereden (initiatie), en een paar maand daarvoor getraind. Nu trainen we 1 keer in de week intensief en 1 keer gewoon ontspannend. Mss toch 2 weekjes verlof, maar niet volledig niets doen, want hij werkt wel graag, zeker id winter

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 18:25

Jantie schreef:
Nina, ik denk toch dat het nuttig is om na een wedstrijdseizoen je paard een maandje (of meer) complete rust te geven zodat wondjes, pijnpunten of beschadigingetjes die je niet ziet of geen weet van hebt, kunnen verdwijnen en herstellen zonder dat de conditie er te snel op achteruit gaat. Ik beschouw het een beetje als hun jaarlijkse vakantie, zij het niet in mooi weer en aan een zwembad Haha!

Zo zie ik het idd ook. Anouar moet wel altijd even omschakelen, maar dat is dan maar zo

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 20:01

Het verschilt natuurlijk wel met wat je paard gedaan heeft in het seizoen. In het geval van Nina, heeft Rex geen zwaar seizoen gehad, er zal dus ook minder sprake zijn van micro-schade. In een ander geval, bv. Anouar van Lenneke, is er wel degelijk sprake van micro-schade, want hij heeft een pittig seizoen gehad. Dat geld ook voor Navy, die heeft niet zo zeer een zwaar seizoen gehad, maar wel een tweetal erg pittige wedstrijden.
Bovendien gaat Navy wel een zwaar seizoen tegemoed. Dus nu lekker fris worden tussen de oortjes en dan weer helemaal knallen Knipoog Ik vind het voor haar belangrijk en zij geniet er ook van.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 20:06

Ik ben het rijden nu wel weer langzaam aan het opbouwen. Hij heeft 3 weken helemaal niets gedaan en nu mag hij 1 a 2 dagen in de week een lekker rustig klein rondje in het bos maken. Alleen dat rustig is nog een heel groot probleem voor hem Clown

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 20:51

Ons seizoen stelde inderdaad helemaal niks voor Clown , 2 keer 30 km gereden! Haha! Meer is er niet van gekomen. Ook minder getraind dan voorheen, door het veulen dat we hadden en de opleiding van Starbucks.

Maar ik heb nog nooit winterrust gegeven, ook niet na een zwaarder seizoen. 's Zomers heeft hij altijd een week of 2 rust als ik op vakantie ben, hij heeft de week voor en na een wedstrijd praktisch vrij, ik rij maar om de dag (maximaal) en dan heeft hij tussendoor nog regelmatig een paar dagen achter elkaar vrij als ik het heel druk heb.
En mentaal opladen? Dat is bij hem dus ook echt niet nodig, hij heeft er nu meer zin in dan ooit. Knipoog Ik zorg ervoor dat gedurende het jaar alles zodanig in balans is, dat hij vrijwel nooit wordt overbelast zonder voldoende kans op herstel. Lachen

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 19:18

Mijn paard staat (als het eenbeetje redelijk weer is) elke dag wel een paar uurtjes in de wei. Als het regent dan blijven ze binnen. Ze kan in de wei haar energie wel kwijt, maar na 2 daagjes rust is ze wel weer superfit en vrolijk. Ik wilde gewoon wat minder intensief gaan rijden, geen anderhalf uur dressuur maar 3 kwartier en geen superlange intensieve buitenritten, maar rustige relaxte rondjes. De dame heeft dus laten merken dat ze dat niet nodig heeft. Ze wil geen relaxte rondjes of rustige dressuur half uurtjes. Ze wil gewoon lekker werken! Dus dan maar wat minder winterrust. Knipoog

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 20:43

Ik voel me nu wel schuldig hoor na die 2,5 week dat hij al stil staat!!! Maar ik denk dat het een veeleisend en zwaar seizoen is geweest voor hem en ik vind wel goed wat jullie zeggen over een verdiende vakantie voor je paard Haha!
Net zoals jullie zeggen is het goed om kleine beschadigingen zoals spierverrekking te herstellen.
Uiteindelijk zal hij 4 weken stil gestaan hebben eer ik hem weer kan rijden, is dan zijn hele conditie weg denk je??
Hij is wel lekker wollig en dik geworden Tong uitsteken

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 23:25

zijn hele conditie gaat niet weg zijn linda! Daar ben ik zeker van. Je zal in het begin waarschijnlijk wel rustig aan moeten opbouwen, maar dat is meer om blessures te voorkomen dan omwille van zijn conditie.

Ach wat zijn nu 4 weken... mijn paard staat nu al bijna 6 maanden stil Haha!

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 12:43

Conditie weg? Ach nee joh, helemaal niet zelfs. Ik zal je zeggen; Navy heeft praktisch 2 jaar stil gestaan met een peesblessure, ik heb haar in januari opgepakt en een half jaar later liep ze al weer vrolijk in België 100km. En dat was dus na TWEE jaar stilstaan op de wei.

Bovendien; ik zet Navy na zo'n zware rit ook gerust 4 weken op rust. Ik zou dan na die 4 weken gerust weer dezelfde rit rijden, zonder ook maar enig conditieverlies te bemerken. Dat dat niet helemaal meewerkt voor de souplesse en de spieren is een ander verhaal Knipoog

Basis opbouwen duurt jaren, maar eenmaal juist verkregen, kom je er nooit echt meer vanaf. Ze zijn zo terug op niveau. Navy staat nu vanaf Mont le Soie stil, dat was iets van half september. We zitten nu in half november en dat maakt dus samen al twee maanden. Over een maand staat ze weer in het werk, maar dan is ze er dus praktisch 3 maanden uitgeweest. En laat mijn doel voor april nou al 160km zijn..

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 19:21

mjah mijn paard heeft als basis enkel nog maar de 20 en 30km gelopen... voor die wedstrijden heb ik eigenlijk niet speciaal getraind. De 20km is voor haar een eitje om te lopen, de 30 was vrij niptekes. 1 ste keer afgekeurd omdat we te laat binnen kwamen, andere twee keren wel goed gekeurd, maar haar hartslag was wel vrij hoog (Tussen de 44 en 59)

Jantie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-08 18:44

De winter moet nog beginnen en ik ben hem al beu. Zo vroeg donker No Cheer

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 18:56

Vroeg donker is een nadeel, maar verder hou ik wel van de winter. Als het maar niet teveel regent, lekkere vrieskou met een zonnetje

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 22:54

Jantie schreef:
De winter moet nog beginnen en ik ben hem al beu. Zo vroeg donker No Cheer

Inderdaad. Al een geluk dat we sinds kort verlichting hebben in de piste, anders kwam zelfs daar niks meer van in huis.

Groeten, SuSEQ