Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
AnneOmie schreef:Dravers heb je natuurlijk in allerlei maten, grotere en ook kleinere en NRPS hetzelfde verhaal. Een ex stalgenoot van mij had ook een NRPS.. ik dacht serieus dat het een KWPN'er was! Hij was zo'n 1.67 en ook behoorlijk flink!
Moragh schreef:Franse paarden (Selle Francias) gebruiken deze warmboeld x EV al langer dus dat zou misscien ietsk unnen zijn?
Met deze paarden is leuk te crossen en endurance op een gemiddeld niveau (tot zo'n 60 a 80 km) moet naar mijn idee overal mee te combineren zijn hoor, leuke afwisseling voor het paard juist!
O.a. de Olympische springpaarden Jappeloupe de Luze en Galoubet (de vader van Baloubet du Rouet) waren/zijn halve dravers. Ze werden door Selle Francais gebruikt om hun karakter en hun grote springvermogen. Prinnie schreef:AnneOmie schreef:Dravers heb je natuurlijk in allerlei maten, grotere en ook kleinere en NRPS hetzelfde verhaal. Een ex stalgenoot van mij had ook een NRPS.. ik dacht serieus dat het een KWPN'er was! Hij was zo'n 1.67 en ook behoorlijk flink!
Ja, er zijn er die erg veel weg hebben van KWPN'ers. Maar NRPS zijn ook rijpaarden secties van toch, die weinig arabisch bloed maar veel EV bloed dragen?? OF zit ik nu helemaal mis.
AnneOmie schreef:Ik weet wel dat er bij NRPS 12,5% Arabisch bloed in moet zitten voor NRPS papier. Hoe het met KWPN zit weet ik niet.
Prinnie schreef:Ah ontdekking 1: 12,5 % anglo-arabisch bloed is de optelsom van arabisch en/of engels volbloed. Arabisch bloed hoeft er dus helemaal niet in te zitten om tot 12,5 % anglo-arabisch bloed te komen, zie bijv. hier maar (alleen EV).
http://www.nrps.nl/hengsten/rijpaarden.pdf
Anglo-arabisch is weer een mix van EV en AV
*edit, ik zie dat dit het stamboek NRA is en geen NRPSCitaat:Paarden ingeschreven in deze fokrichting moeten minimaal 12,5% Arabisch of
Anglo-Arabisch bloed voeren.
Het percentage Anglo-Arabisch bloed wordt gevormd door de som te nemen van het percentage Arabisch bloed en Engels volbloed dat een paard voert.
Gaat weer even verder zoeken.Citaat:Pony's moeten minimaal 12,5 % Arabisch bloed hebben en
paarden minimaal 12,5 % Anglo-Arabisch bloed.
Prinnie schreef:AnneOmie schreef:Ik weet wel dat er bij NRPS 12,5% Arabisch bloed in moet zitten voor NRPS papier. Hoe het met KWPN zit weet ik niet.
Niet dus, anglo arbisch bloed, wat net zo goed kan betekenen dat dat alleen EV bloed is. Kijk maar in de afstammingen van de rijpaardhengsten oa.
een anglo-arabier (het woord arabier zegt het al) is een mix van engels volbloed en arabisch volbloed! Niet alleen Engels volbloed dus. Voor zover ik weet kan jouw paard dus niet bij het NRPS ingeschreven worden, mits er dan anglo-arabisch bloed in zit, dus ook arabisch naast engels volbloed. AnneOmie schreef:*edit, ik zie dat dit het stamboek NRA is en geen NRPSPrinnie schreef:Ah ontdekking 1: 12,5 % anglo-arabisch bloed is de optelsom van arabisch en/of engels volbloed. Arabisch bloed hoeft er dus helemaal niet in te zitten om tot 12,5 % anglo-arabisch bloed te komen, zie bijv. hier maar (alleen EV).
http://www.nrps.nl/hengsten/rijpaarden.pdf
Tuurlijk zit er dan wel Arabisch bloed inAnglo-arabisch is weer een mix van EV en AV
![]()
[quote stamboek] Paarden ingeschreven in deze fokrichting moeten minimaal 12,5% Arabisch of
Anglo-Arabisch bloed voeren.
Het percentage Anglo-Arabisch bloed wordt gevormd door de som te nemen van het percentage Arabisch bloed en Engels volbloed dat een paard voert.
Gaat weer even verder zoeken.[/quote]Prinnie schreef:BTW ik denk dat om een paard anglo-arabier te willen noemen hij zowel Engels als Arabisch bloed moet voeren. Maar goed als je naar de hengstenlijsten kijkt vind de NRPS dat blijkbaar niet.
Karin schreef:NRA is rijpaardregister, NPA is rijponyregister. Hoe ze tot die verdeling komen is mij altijd een raadsel geweest, mijn Arabier x draver staat in het NPA en ik weet niet waarom, zal de stokmaat van de ouders wel zijn ofzo.
Regels voor opname bij het NRPS staan op de site van het stamboek. Voor NPA minimaal 12.5% Arabisch bloed, voor NRA minimaal 12.5% Anglo-Arabisch bloed en dat mag dus idd EV zijn, daar hoeft geen druppel aantoonbaar Arabisch bloed bij te zitten. Ver in de bloedlijnen zit dat wél (EV stamt tenslotte van AV af) maar het hoeft dus niet aantoonbaar te zijn. Zie de percentages die staan genoemd bij de hengsten in de hengstenlijst. Paard van mijn zusje heeft KWPN-papier, ca. 50% EV en zuo op grond daarvan ook bij het NRPS ingeschreven mogen worden. Een eventueel veulen van deze merrie mag dat ook, zelfs al zou de vader geen enkele druppel EV dragen (percentage EV voor NRPS blijft ruim voldoende).
NRPS en KWPN zijn wat bloedvoering betreft niet te vergelijken, al zijn het allebei prestatiestamboeken. Maar als een KWPN'er minimaal 12.5% (Anglo-)Arabisch bloed voert, dan mag-ie theoretisch gezien opgenomen worden bij het NRPS.
Karin schreef:Prinnie schreef:BTW ik denk dat om een paard anglo-arabier te willen noemen hij zowel Engels als Arabisch bloed moet voeren. Maar goed als je naar de hengstenlijsten kijkt vind de NRPS dat blijkbaar niet.
Een Anglo-Arabier voert uitsluitend AV en EV. En daarnaast niets anders. Het NRPS heeft daar het AA-register voor, in Frankrijk bijvoorbeeld is er een apart Anglo-Arabisch stamboek.
Het worden ook Anglo-Arabische volbloeds genoemd (en mogen op grond daarvan een x achter hun naam dragen), wat inhoudt dat er daarnaast geen ander bloed in zit.
)
Karin schreef:Anglo-Arabisch bloed wordt hier gebruikt als verzamelnaam: ofwel AV ofwel EV ofwel een combi van beide, al dan niet ver weg in de stamboom.