Vraagjes m.b.t. Endurance

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Moragh

Re: Vraagjes m.b.t. Endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 09:10

Om maar weer even op het paard voor de TS terug te komen, of het nu NRPS of wat dan ook is, ik denk een warmbloed (Duits NL,Bel...) met een flinke hoeveelheid engelsvolbloed. In de Nederlandse fokkery zijn die er wel (al is dat ook een soort golvende trent, soms meet EV en dan is het opeens weer uit den boze...)
Franse paarden (Selle Francias) gebruiken deze warmboeld x EV al langer dus dat zou misscien ietsk unnen zijn?

Met deze paarden is leuk te crossen en endurance op een gemiddeld niveau (tot zo'n 60 a 80 km) moet naar mijn idee overal mee te combineren zijn hoor, leuke afwisseling voor het paard juist!

Prinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 09:25

AnneOmie schreef:
Dravers heb je natuurlijk in allerlei maten, grotere en ook kleinere en NRPS hetzelfde verhaal. Een ex stalgenoot van mij had ook een NRPS.. ik dacht serieus dat het een KWPN'er was! Hij was zo'n 1.67 en ook behoorlijk flink!

Ja, er zijn er die erg veel weg hebben van KWPN'ers. Maar NRPS zijn ook rijpaarden secties van toch, die weinig arabisch bloed maar veel EV bloed dragen?? OF zit ik nu helemaal mis.

Prinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 09:28

Ik zit mis blijbaar Lachen

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 09:31

Moragh schreef:
Franse paarden (Selle Francias) gebruiken deze warmboeld x EV al langer dus dat zou misscien ietsk unnen zijn?

Met deze paarden is leuk te crossen en endurance op een gemiddeld niveau (tot zo'n 60 a 80 km) moet naar mijn idee overal mee te combineren zijn hoor, leuke afwisseling voor het paard juist!

Inderdaad leuke paarden. Ja
Zit trouwens ook heel erg veel draversbloed in. Lachen O.a. de Olympische springpaarden Jappeloupe de Luze en Galoubet (de vader van Baloubet du Rouet) waren/zijn halve dravers. Ze werden door Selle Francais gebruikt om hun karakter en hun grote springvermogen.

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 09:32

Prinnie schreef:
AnneOmie schreef:
Dravers heb je natuurlijk in allerlei maten, grotere en ook kleinere en NRPS hetzelfde verhaal. Een ex stalgenoot van mij had ook een NRPS.. ik dacht serieus dat het een KWPN'er was! Hij was zo'n 1.67 en ook behoorlijk flink!

Ja, er zijn er die erg veel weg hebben van KWPN'ers. Maar NRPS zijn ook rijpaarden secties van toch, die weinig arabisch bloed maar veel EV bloed dragen?? OF zit ik nu helemaal mis.

NRPS paarden zijn tegenwoordig nagenoeg hetzelfde als KWPN-ers... Kijk maar eens naar de bloedlijnen...
Geen idee wat ze met percentage AV of EV doen bij de paarden?

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 09:36

Ik dacht altijd dat KWPN vooral EV toestond als veredelend bloed, en NRPS arabisch bloed. Zo heeft het KWPN een aantal EV dekhengsten, maar geen AV toch? En NRPS andersom.
En inderdaad dat elk paard NRPS-papieren kan krijgen, als het maar minstens zoveel % AV-bloed heeft. Hoe dat bij KWPN zit weet ik niet.

Prinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 09:42

Volgens mij zag ik laatst op de site van de NRPS ook EV veredeling voorkomen. En idd NRPS wijkt dan niet veel af van KWPN paarden. Ga nog eens speuren.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 09:45

Ik weet wel dat er bij NRPS 12,5% Arabisch bloed in moet zitten voor NRPS papier. Hoe het met KWPN zit weet ik niet.

Prinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 09:47

Ah ontdekking 1: 12,5 % anglo-arabisch bloed is de optelsom van arabisch en/of engels volbloed. Arabisch bloed hoeft er dus helemaal niet in te zitten om tot 12,5 % anglo-arabisch bloed te komen, zie bijv. hier maar (alleen EV).
http://www.nrps.nl/hengsten/rijpaarden.pdf

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 09:51

Prinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 09:52

AnneOmie schreef:
Ik weet wel dat er bij NRPS 12,5% Arabisch bloed in moet zitten voor NRPS papier. Hoe het met KWPN zit weet ik niet.

Niet dus, anglo arbisch bloed, wat net zo goed kan betekenen dat dat alleen EV bloed is. Kijk maar in de afstammingen van de rijpaardhengsten oa.

Prinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 09:54

Mijn KWPN'er heeft iets meer dan 50% EV, zou dus ook in het NRPS stamboek kunnen wat dat betreft (behalve dan dat ik niet weet of de hengst ook goedgekeurd is voor het NRPS).

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 09:55

Prinnie schreef:
Ah ontdekking 1: 12,5 % anglo-arabisch bloed is de optelsom van arabisch en/of engels volbloed. Arabisch bloed hoeft er dus helemaal niet in te zitten om tot 12,5 % anglo-arabisch bloed te komen, zie bijv. hier maar (alleen EV).

Tuurlijk zit er dan wel Arabisch bloed in Knipoog Anglo-arabisch is weer een mix van EV en AV Lachen

Citaat:
Paarden ingeschreven in deze fokrichting moeten minimaal 12,5% Arabisch of
Anglo-Arabisch bloed voeren.

Het percentage Anglo-Arabisch bloed wordt gevormd door de som te nemen van het percentage Arabisch bloed en Engels volbloed dat een paard voert.
*edit, ik zie dat dit het stamboek NRA is en geen NRPS Verward Gaat weer even verder zoeken.

*Gevonden:
Citaat:
Pony's moeten minimaal 12,5 % Arabisch bloed hebben en
paarden minimaal 12,5 % Anglo-Arabisch bloed.
Laatst bijgewerkt door AnneOmie op 30-10-08 10:04, in het totaal 3 keer bewerkt

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 09:56

Prinnie schreef:
AnneOmie schreef:

Niet dus, anglo arbisch bloed, wat net zo goed kan betekenen dat dat alleen EV bloed is. Kijk maar in de afstammingen van de rijpaardhengsten oa.

Uhm nee hoor een anglo-arabier (het woord arabier zegt het al) is een mix van engels volbloed en arabisch volbloed! Niet alleen Engels volbloed dus. Voor zover ik weet kan jouw paard dus niet bij het NRPS ingeschreven worden, mits er dan anglo-arabisch bloed in zit, dus ook arabisch naast engels volbloed.

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 10:01

Om terug te komen op de TS...ik heb bewust gekozen voor een vrij 'bloederig' KWPN-paardje. Ik heb getwijfeld over een arabier maar wilde naast endurance rijden toch ook graag dressuren en wat springen. De uitrijmogelijkheden zijn hier vrij beperkt dus daarom heb ik gekozen voor een paardje dat in de bak ook fijn en makkelijk te rijden is.

Prinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 10:03

AnneOmie schreef:
Prinnie schreef:

Tuurlijk zit er dan wel Arabisch bloed in Knipoog Anglo-arabisch is weer een mix van EV en AV Lachen

[quote stamboek] Paarden ingeschreven in deze fokrichting moeten minimaal 12,5% Arabisch of
Anglo-Arabisch bloed voeren.

Het percentage Anglo-Arabisch bloed wordt gevormd door de som te nemen van het percentage Arabisch bloed en Engels volbloed dat een paard voert.
*edit, ik zie dat dit het stamboek NRA is en geen NRPS Verward Gaat weer even verder zoeken.[/quote]

Kijk nou gewoon eens naar de hengstenlijsten AO, want echt bij een groot aantal rijpaardhengsten is daar echt geen arabisch bloed te vinden (minder dan 5 % staat er dan boven de lijst).

Ik dacht eerst ook dat het echt anglo-arabisch bloed moest zijn, maar als de optelsom bestaat uit 12,5% EV en 0% arbisch bloed dan wordt dat blijkbaar gezien als Anglo arabisch 12,5 %. Kijk maar op de henstenlijst.

Prinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 10:05

NRA zijn de rijpaardhengsten van het NRPS, kijk maar op de site van de NRPS en dan hengstenboek en dan rijpaardhengsten.

Prinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 10:07

BTW ik denk dat om een paard anglo-arabier te willen noemen hij zowel Engels als Arabisch bloed moet voeren. Maar goed als je naar de hengstenlijsten kijkt vind de NRPS dat blijkbaar niet.

Prinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 10:08

Paarden met veel EV blijken het trouwens wel goed te doen in de SGW.

En "echte" anglo-arabier zou mss dus best een leuke combi zijn voor TS. Kan het leuk doen in endurance (heb er enkele 160'ers zien rijden) en ook in de sgw lopen ze rond volgens mij.

En dat had net zo netjes allemaal in 1 berichtje gestopt kunnen worden (beetje te enthousiast).

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 10:12

NRA is rijpaardregister, NPA is rijponyregister. Hoe ze tot die verdeling komen is mij altijd een raadsel geweest, mijn Arabier x draver staat in het NPA en ik weet niet waarom, zal de stokmaat van de ouders wel zijn ofzo.

Regels voor opname bij het NRPS staan op de site van het stamboek. Voor NPA minimaal 12.5% Arabisch bloed, voor NRA minimaal 12.5% Anglo-Arabisch bloed en dat mag dus idd EV zijn, daar hoeft geen druppel aantoonbaar Arabisch bloed bij te zitten. Ver in de bloedlijnen zit dat wél (EV stamt tenslotte van AV af) maar het hoeft dus niet aantoonbaar te zijn. Zie de percentages die staan genoemd bij de hengsten in de hengstenlijst. Paard van mijn zusje heeft KWPN-papier, ca. 50% EV en zuo op grond daarvan ook bij het NRPS ingeschreven mogen worden. Een eventueel veulen van deze merrie mag dat ook, zelfs al zou de vader geen enkele druppel EV dragen (percentage EV voor NRPS blijft ruim voldoende).

NRPS en KWPN zijn wat bloedvoering betreft niet te vergelijken, al zijn het allebei prestatiestamboeken. Maar als een KWPN'er minimaal 12.5% (Anglo-)Arabisch bloed voert, dan mag-ie theoretisch gezien opgenomen worden bij het NRPS.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 10:15

Prinnie schreef:
BTW ik denk dat om een paard anglo-arabier te willen noemen hij zowel Engels als Arabisch bloed moet voeren. Maar goed als je naar de hengstenlijsten kijkt vind de NRPS dat blijkbaar niet.

Een Anglo-Arabier voert uitsluitend AV en EV. En daarnaast niets anders. Het NRPS heeft daar het AA-register voor, in Frankrijk bijvoorbeeld is er een apart Anglo-Arabisch stamboek.

Het worden ook Anglo-Arabische volbloeds genoemd (en mogen op grond daarvan een x achter hun naam dragen), wat inhoudt dat er daarnaast geen ander bloed in zit.

[Edit] Om nog even terug te komen op het KWPN: daar zijn ze over het algemeen niet zo weg van Arabisch bloed. In het verleden is er wel gebruik gemaakt van Arabisch bloed, maar tegenwoordig 'hoort dat bij het NRPS thuis'. Terwijl juist in het NRA-register ook weinig Arabisch bloed meer te vinden is.
Laatst bijgewerkt door Karin op 30-10-08 10:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Prinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 10:17

Karin schreef:
NRA is rijpaardregister, NPA is rijponyregister. Hoe ze tot die verdeling komen is mij altijd een raadsel geweest, mijn Arabier x draver staat in het NPA en ik weet niet waarom, zal de stokmaat van de ouders wel zijn ofzo.

Regels voor opname bij het NRPS staan op de site van het stamboek. Voor NPA minimaal 12.5% Arabisch bloed, voor NRA minimaal 12.5% Anglo-Arabisch bloed en dat mag dus idd EV zijn, daar hoeft geen druppel aantoonbaar Arabisch bloed bij te zitten. Ver in de bloedlijnen zit dat wél (EV stamt tenslotte van AV af) maar het hoeft dus niet aantoonbaar te zijn. Zie de percentages die staan genoemd bij de hengsten in de hengstenlijst. Paard van mijn zusje heeft KWPN-papier, ca. 50% EV en zuo op grond daarvan ook bij het NRPS ingeschreven mogen worden. Een eventueel veulen van deze merrie mag dat ook, zelfs al zou de vader geen enkele druppel EV dragen (percentage EV voor NRPS blijft ruim voldoende).

NRPS en KWPN zijn wat bloedvoering betreft niet te vergelijken, al zijn het allebei prestatiestamboeken. Maar als een KWPN'er minimaal 12.5% (Anglo-)Arabisch bloed voert, dan mag-ie theoretisch gezien opgenomen worden bij het NRPS.

Wat ik zeg, maar dan mooier Lachen

Prinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 10:19

Karin schreef:
Prinnie schreef:

Een Anglo-Arabier voert uitsluitend AV en EV. En daarnaast niets anders. Het NRPS heeft daar het AA-register voor, in Frankrijk bijvoorbeeld is er een apart Anglo-Arabisch stamboek.

Het worden ook Anglo-Arabische volbloeds genoemd (en mogen op grond daarvan een x achter hun naam dragen), wat inhoudt dat er daarnaast geen ander bloed in zit.

Snap ik, het klinkt alleen zo raar dat als je een paard registreerd en eist dat het dan 12,5% anglo-arabisch bloed moet voeren er dan dus geen arabisch bloed te bekennen is. Vandaar mijn opmerking.

(Anglo-arabieren blijven ernstig favoriet bij mij, dus die raad ik TS aan Haha! )

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 10:21

Anglo-Arabisch bloed wordt hier gebruikt als verzamelnaam: ofwel AV ofwel EV ofwel een combi van beide, al dan niet ver weg in de stamboom.

Ik ben trouwens ook fan van Anglo-Arabisch bloed. Zeker als het om veelzijdigheid gaat. Lachen

Prinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 10:22

Karin schreef:
Anglo-Arabisch bloed wordt hier gebruikt als verzamelnaam: ofwel AV ofwel EV ofwel een combi van beide, al dan niet ver weg in de stamboom.

Wat ik al zei, dat snap ik, maar vind het dus een rare term in dit geval.