Perfecte zadel voor de lange afstand?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

blensink

Re: Perfecte zadel voor de lange afstand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 20:46

natural_ schreef:
@blendsink: Ik moet zeggen dat al deze zadels er fantastisch uitzien en volgens mij heel lekker en degelijk zitten, krijg je ook genoeg steun bij je knieeen?

Deze zadels zitten inderdaad heel lekker, op dit zadel kan ik makkelijk een rit van 4 a 5 maken zonder pijn in de rug (ik heb scoliose), benen of kont te krijgen Clown .
Op een ander zadel kan ik het werkelijk niet langer volhouden dan 2 uur.

Ieder die mijn paard heeft bereden is werkelijk waar helemaal onder de indruk van dit fijne zadel.
Je hebt inderdaad genoeg steun bij de knieën, je zakt er gewoon in weg zeg maar.

Hopelijk vind je voor jou en je paard een geschikt zadel en ik zou zeker dit merk ook proberen.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 07:57

Ik heb nu een paar maanden met een Podium Champion gereden, echt een heerlijk zadel, alleen ontzettend jammer dat toch niet helemaal geweldig ligt op Anouar.

Eerder had ik een Massimo. Opzich ook een fijn zadel, alleen was die niet echt passend te houden voor Anouar. Nu ik op de Podium heb gereden weet ik ook dat ik dat probleem met m'n scheenbenen van de Massimo heb gekregen, door de gedwongen zit en dikke kniewrongen werd ik teveel in een houding gedwongen waardoor ik niet goed kon zitten in constant heel veel druk op m'n benen hielt.
Met de Podium kon ik wel m'n benen losser houden. Dus mijn volgende zadel wordt er hoogstwaarschijnlijk één op westernboom. De ROC spreekt mij heel erg aan.

SophieJJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 11:58

Ik zelf vind een westernzadel echt heerlijk op lange afstanden Cool je kan daar echt lekker in zitten!

natural_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-08 18:59

Jeetje snel gegaan hier. Ik kreeg gister de site van Yetse en heb meteen gemailt, ze hebben geen test zadels. Kreeg wel in het mailtje een vaag antwoord met dat je het zadel dat je wilt wel eerst een tijdje kan proberen.

Is hierin een verschil in wat ik bedoel met testzadel?? Tong uitsteken

_Merato_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 19:54

Nou, lijkt me zeker wel verschil in zitten!
Je moet het zadel dus eerst kopen.
Een testzadel vraagt eerst een borg+verzendkosten, deze kosten zijn uiteraard een stuk lager dan als je een zadel eerst koopt! Toch vind ik het vreemd, dat je het zadel dan terug mag brengen. Normalerwijze zou het zonder gebruikssporen moeten zijn, maar het lijkt mij dat het zadel, indien je elke dag rijdt en zo'n 2 weken uitprobeert en dan vervolgens concludeert dat het toch niet is wat je zocht, wel degelijk gebruikssporen krijgt.
Misschien bij Hu & Hott in Duitsland (ff googlen), daar verkopen ze ook de Mailbaud, mss hebben ze daar wel testzadels!
Het is het proberen waard.
Succes!
Groeten van Yetse

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 20:02

Ik denk gewoon dat ze geen echte testzadels hebben, maar dat ze wel een aantal tweedehands zadels hebben liggen, die je bij serieuse interesse mag lenen om te proberen.
Testzadels is iets commercieler bedoeld.

natural_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-08 21:08

Ik wil gewoon een aantal zadels passen. Testritjes mee doen op dat moment en vervolgens 1 of 2 weken kunnen uitproberen.

Waar vind ik dit dan? Het liefst tweedehands..

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 16:33

Moragh schreef:
nile schreef:
Hai Moragh,
Bit heeft wel degelijk invloed op ademhaling:zie http://www.boomloosrijden.nl, wordt daar allemaal goed uitgelegd.

Groeten evelien

Ik\kom hier niets tegen over bitloos hoor... wel over boomloos...

Bij mijn eigen endurancepaarden die ik met en zonder bit rijdt nooit enige verandering bemerkt wbt ademhaling met of zonder bit....

Nee, dat maakt natuurlijk niet uit. Knipoog Ademen doen ze door hun neus, niet door hun mond. Een bit kan dus nooit de ademhaling in de weg zitten (behalve misschien tijdens het hinniken Clown , dat doen ze wel door hun mond).

natural_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-08 12:57

Oke dat bitloze heb ik mijn handjes al vanaf getrokken. Ga er geen energie meer insteken. Ik houd het bij een bit, zeker als het glibberig is vind hij het fijn als hij een beetje op het bit kan "hangen" ter ondersteuning. Voor mij word het simpelweg een endurance hoofdstel & of het een fabeltje is of niet de laatste 2 km mag het bit er lekker uit (betere het zekere voor het onzeker toch?)

Daarnaast heb ik van wennie hier op bokt een zadel aangeboden gekregen en toevallig woont ze bij mijn paardje om de hoek, ken ik der zusjes en staan haar paardjes ook in de buurt.

Binnenkort dus even het zadeltje "testen" of het goedligt, lekker rijd en na een week nog steeds goed ligt. Merk wel dat bij mijn boomloze zadel met mijn ene pad het zadel beter ligt als de andere, terwijl mijn paardje duidelijk voorkeur geeft aan de minder goed liggende! Tong uitsteken Raar mormel.

SFCAP

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 15:11

ik ben tot nu toe heel tevreden van mijn podium champion. Gisteren 4 uur mee gaan rijden aan een vlot tempo. Bijna geen rugpijn, wat ik met mijn ander zadel de dag ervoor al na 15 min had. Je kan met de podium lekker relaxed zitten in gallop, echt zalig!

natural_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-08 15:15

Galop kan ik zelfs achterstevoren, ondersteboven en slapend nog lekker zitten. Zijn galop is de beste galop die ik ooit heb meegemaakt, zowel rengalop als verzameld. En dat voor een draver Haha!

natural_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-08 15:07

Heb gister mijn "oude" pad weer onder mijn zadel gelegd, met die eronder zit het zadel wel prima! De andere pad is niet goed blijkbaar voor ons..

Voorlopig geen nieuw zadel ben ik bang, gezeur overal enz.. Uiteindelijk wel, want me rug doet het niet zoals het hoort helaas!

natural_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-08 18:37

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 18:43

ik heb de kunststof variant van de australian stock gekocht van een medebokker. ik vind de leren variant nogal zwaar..
ik had hem al getest bij een vriendin..
Ik ben verkocht.. maar het moet wel je smaak zijn, vanwege de opgesloten zit en de vrije beenligging..

natural_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-08 07:45

Oke, dus ze hebben ze ook in kunststof. Die ben ik nog nergens tegen gekomen. Las inderdaad wel dat ze zwaar waren en ik ben niet zo'n fan van zware zadels mijn paard net zo min!

Heb je foto's van het kunststof zadel? Lachen

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 07:48

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 08:00

als de oortjes in de weg zitten was de inch maat te klein
voor je

norton heeft een betaalbare variant van de kunststof
indien je draver geen korte rug heeft kan je de jmr ook eens testen

van de norton hebben we zoiezo een testzadel
en met de jmr is ook wel iets te regellen indien je dat zou willen

zelf heb ik de mini vakantie
4 daagse trektocht in regen en regen op zo'n norton gereden
was voor mijn reuma lijf op die manier erg goed uit te houden Vork

natural_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-08 18:52

Wat is een goede australian stock, kunstof/wintec voor een normale prijs? Ik zag een leren staan voor E275,- dit leek me vrij weinig (kan aan mij als amateur liggen Bloos) maar zie nu bij de wintec staan dat hij boven de E1100,- kost! DIT HEB IK ABSOLUUT NIET!!

Mijn budget ligt echt niet veel hoger als E500,- tegen de tijd dat ik een nieuw zadel aan wil schaffen... Kan iemand me hier verder over informeren?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 19:11

Zadelmarkt verkoopt ook Australian Stock zadels, die zijn heel goedkoop, maar die moet je absoluut niet hebben.

Wat vind je van Podium? Dat is een vrij goedkoop zadel, maar wel goed.

natural_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-08 21:49

Podium? En wat is goedkoop, zadelmarkt ben ik niet van plan uberhaupt iets van aan te schaffen haha, ik kijk wel uit! Het is de bedoeling dat mijn pony de aankomende 10 tot 15 jaar nog in prima staten meegaat (vooroordeel niet hoor, hoe kom je erbij, maar zadelmarkt en bossie zijn voor mij geen succes, voor geen miljoen)

Podium? Misschien stomme vraag maar is dit ook van kunststof of wintec? Bloos

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 21:55

Wintec is een merk, geen materiaal Knipoog

Podium heb je zowel in leer als in kunststof, de kunststof uitvoering is het goedkoopst.
Hier staan alle modellen http://www.sellepodium.it/catalogo.asp?cat=5
Wel iets meer dan 500 euro (de goedkoopste is 700), maar dan heb je wel een goed zadel. Onder de 500 euro wordt het heel moeilijk om een goed endurance zadel te vinden en een goed zadel is echt heel belangrijk.

SFCAP

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 08:41

waar ik mijn podium gekocht heb, betaalde ik toch gemakkelijk 100 euro minder vgl met die site van podium. Bij mijn zadelmaker heb je er al voor een kleine 600. http://www.sellerieclaeys.com , ze versturen ook grief per post. Wel int frans. Zadels te vinden onder sellerie et accesoires en dan kiezen voor endurance/rando...

natural_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-08 11:01

Er staan echt zadels tussen waarvan de prijs mij echt meevalt! Ik zoek denk ik wel iets met zweetbladen en het liefst een beetje een lekkere zitting. Bedankt voor de tips, ben bang dat ik nog even eerst geld moet verdienen maarja het begin is er en de eerste maanden rijd ik toch geen wedstrijden.

SFCAP: Hebben ze daar ook testzadels?? Lachen

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 11:34

natural_ schreef:
Wat is een goede australian stock, kunstof/wintec voor een normale prijs? Ik zag een leren staan voor E275,- dit leek me vrij weinig (kan aan mij als amateur liggen Bloos) maar zie nu bij de wintec staan dat hij boven de E1100,- kost! DIT HEB IK ABSOLUUT NIET!!

Mijn budget ligt echt niet veel hoger als E500,- tegen de tijd dat ik een nieuw zadel aan wil schaffen... Kan iemand me hier verder over informeren?

de norton is een zeer betaalbare welke ook degelijk is

de wintec is zo duur oa omdat er een verwiselbare vork in zit Knipoog

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 13:13

natural_ schreef:

Als je je paard lang wilt hebben en op de lange termijn gaat kijken hoe een duurder zadel op alle kosten van een paard zich verhoudt dan valt het heel erg mee...
stel je koop in plaats van een zadel van 500,- een zadel van 1100,- euro. 600,- duurder, maar op bv 6 jaar is dat maar 100 euro per jaar.
Een duurder zadel is vaak betere kwaliteit dat dus ook langer meegaat....

Ik merk vaak dat mensen paarden nemen, het paard kunnen (net) betalen, ook nog wel nadenken over de kosten per maand, maar het zadel of bv de kosten van een blessure (DA, Fysio, osteo) ect als sluitpost zien.... Op alle kosten die je per maand maakt zou je eignelijk dus ook een bedragje apart moeten zetten voor dat soort dingen zodat er dus een spaarpotje is voor belangrijke dingen...