Laliesk.
Ten eerste mijn mening over het paard.
Heel goed gefokt paard. Binnenkort publiceer ik een artikel, welliswaar in het engels over over het nut van lijnenteeld en jouw paard is een voorbeeld van klassiek en in mijn ogen goed fokken. Goed fokken is verzamelen van kwaliteit in de merrielijn. Zo is Saoud op Adaja, Komplekt, de bewegingskunstenaar met 2x Naseem op Sibylla gezet, om aansluiting te vinden bij de Crabets. Armani, inteeld Arax, Amurath Sahib, op Nezabravka waardoor de kwaliteit in de genen van Abdullah en vooral Patron x Psikhea gestapeld worden in de stam. Mooi gebruik gemaakt van aansluiting van de zussen Bassilea en Sibylla. Ook Shereik sluit aan op de basis van de merrielijn; Naseem - Skowronek en weer via Soldatetshka op Amurath.
Dan over zijn staat van dienst.
Ik vind dat er de laatste jaren te weinig mee gedaan is. Wedstrijden zijn voor zo'n paard te langzaam en te kort. Er zit geen opbouw in, geen regelmaat omdat de intervallen te groot zijn. Eigenlijk kan je wat mij betreft de resultaten van de laatste 2 jaar vergeten.
Zoals je op dit moment traint is een onderhoudende training. Zo bouw je niets op, je bent conservatief aan het trainen. Heel goed om je paard op deze manier 30 te laten worden maar het heeft niets met sport en trainen te maken.
Hou je over; een heel goed paard in een goede basisconditie.
Trainings advies;
Ten eerste hoe dan ook ( kan je er wel bij helpen ) moet je met losse teugel een regelmatig tempo kunnen rijden. Maakt niks uit of hij hengst is of gekoerst heeft; opvoeden! Dat is in mijn advies doelstelling nr 1. Ik heb daar wel verschillende methoden voor.
Dan lang en regelmatig leren galopperen; nooit meer sprintjes trekken; niet in volle galop heuvels op, zet hem op het strand te beginnen in Den helder en dan heb je tot IJmuiden om te oefenen met afwisselend zwaar zand ( teugels los laten) en hard zand leren los te lopen

Dan als je dit onder controle hebt een wedstijdschema opstellen en de wedstrijden als training en opbouw gebruiken. Verder geldt het eerder geposte schema van stappen en draven op het harde, gymnastiseren etc. Zo'n paard als jij hebt kan, mits aan de bovenstaande voorwaarde is voldaan, makkelijk en makkelijk in 1 seizoen van klasse 1 naar klasse 3. Ik zeg in 1 seizoen omdat je, nogmaals, het vorige als resultaten kan vergeten.