eind van het endurance seizoen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

griebels

Re: eind van het endurance seizoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 10:00

genghiskhan schreef:
Zo'n ritje van 25 km hoort een gezond paard iedere dag te kunnen lopen. Zonder groom. Daar zijn de goede endurance paarden voor gemaakt. Arabieren zijn duizenden jaren op endurance capaciteiten geselecteerd en wat doen ze er in Nederland mee? Zetten hem op warme stal en laten hem weinig lopen, in de groep mag niet want hij zou es een trap kunnen krijgen.
Ja klopt daar ga ik tegenin! Wij fokken paarden die in aanleg voldoende hardheid voor deze aanpak moeten hebben en zo is ook de opfok ingericht.

Ik vraag me af hoeveel endurance-ruiters er in het echt hun paarden zo houden...
Die van mij staat 24/7 buiten met een schuilstal... meer niet!

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 10:07

Idem die van mij... Er zal vast wel een aardig aantal enduranceruiters zijn waar de paarden `s nachts op stal staan, maar dan komen ze altijd nog overdags in de wei. Sommigen hebben gewoon geen mogelijkheid om het paard 24/7/365 buiten te laten staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 10:10

Hier is helaas geen mogelijkheid om hem 24/7 buiten te hebben. Hij staat dan ook 12 uur per dag buiten. Het is de grootste klootzak met andere paarden maar heb er geen problemen mee hem met andere paarden te zetten. Krijgt hij maar een klap, zijn probleem, niet de mijne. Okee beetje hard gezegd, liever niet dat hij een trap krijgt maar hij begint mogen andere paarden hem best ook een trap verkopen.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 10:30

Ik wil ook wel een advies van Willem... Ik heb immers een volwassen paard van 10 jaar die al heel wat (positiefs) heeft meegemaakt...
Maar dat doe ik zo ff...

gerritje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 10:32

NaVy! schreef:
Even een puntje, ik zou Sam in theorie direct in klasse III uit mogen brengen, als zijn leeftijd het toe had gelaten. Ik doe dat uiteraard niet, maar wel kies ik er voor om minder klasse I te rijden. Simpele redenen; het horlogerijden vind ik vreselijk, de P/A is niet mijn ding, de afstand trainen wij rond die tijd ook meerdere malen thuis.. Ik start Sam liever later in klasse II, dan eerder in klasse I.

Grappig, dat had ik met Nasir ook. Nu met Benji heb ik nu gevoelsmatig het idee om hem juist meer in klasse 1 te laten lopen. Maar dat komt door zijn baan verleden. Hij heeft dit jaar nog succesvol gekoersd. Wil hem juist veel laten leren door veel ingehaald te worden ed. en ik denk dat ik dan in klasse 1 beter uit ben dan in klasse 2.

btw de training van willem is echt niet zo anders dan die van velen anderen. echter doorloopt niet iedereen zo snel de klassen.

gerritje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 10:34

grappig zeg. ik had die vraag die navy en griebels stellen per pb aan Willem voorgelegd. willem vroeg of het goed was om dit op het forum te zetten, dus bij deze doe ik dat maar even.

Benji, nu 7. AV, op 4 jarige leeftijd ingereden, van 4 tot 7 succesvol gekoerd, dit jaar nog.

kopie uit de pb:
Wat betreft je Arabier; 7 jaar is net volwassen. Training in zijn leven genoeg gehad. Snelheid en aanleg heeft ie zat.
Ik zou zo'n paard bijna net als Tempter behandelen. Iets minder haast omdat ie nog 2 jaar jonger is maar verder is het goed te vergelijken.

Paard zelf leren lopen, zelf laten kijken waar en hoe hij loopt, met losse teugel, ook in galop. Hij moet zichzelf leren te verzamelen, het leuk vinden om te lopen. Oortjes naar voren, regelmatig lopen, straffen bij schrikken / wegspringen, belonen als ie bij een gevaarlijke mierenhoop pruttelt maar toch doorloopt.

Dwz; Tot februari; bijna niet trainen. alleen onderhoudend. wel op verharding rijden.
Februari; Hard maken door veel te stappen en draven op verharding. Af en toe op de trailer zetten en reizen naar andere lokaties om een trainingsrit te maken. Per dag 1 uur stappen en draven, opbouwend naar steeds meer draven.
1 dag rust per week.

Dan maart; proberen met losse teugel ontspannen een regelmatig handgalopje te maken. Dit opbouwen, starten met 5 min naar 15 minuten rustige gelijkmatige galop. Afwissende bodem zoeken, afwisselend draven op het harde.
1 week voor de eerste klasse 1 veel minder tot bijna niet meer galoperen. Bij alles de ontspanning zoeken; losse teugel, met stemhulp met beloning.
Dan wedstrijdjes, tussendoor rust en gymnastiseren en dan kan je makkelijk echt makkelijk in 1 seizoen naar klasse 3 lopen

Als je het goed vind zetten we dit ook op het forum?

einde kopie.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 10:54

Nog even over klasse1: klasse1 is inderdaad een leerklasse. Na meerdere keren zoiets gedaan te hebben weet je hoe je paard reageert, wat wel werkt en wat niet (hele rare hartslag? geen paniek, paard moet alleen even plassen). Trainingsritten zijn ook 25-30 km zonder grooms, maar voor zowel paard als ruiter is het even omschakelen dat je halverwege de rit iemand met water tegen kan komen. Beter dat dus oefenen tijdens een klasse1 als dat het tijdens een klasse2 of 3 allemaal nieuw is.

Dat is gewoon enige routine die erin moet komen. Wanroij was ik aanwezig zonder paard en het aardige is dat je dan met een beetje observeren gelijk de meer ervaren combinaties eruit plukt en de mensen die het voor het eerst doen. Er is dan nog wat gebrek aan routine, drukte, wellicht onnodige stress, zaken die niet helemaal ok lopen (deken moet op, waar is de deken? o nog in de auto...).

Tenslotte verschijnen er in de klasse1 (en vooral kennismakingsklasse) ook gewoon veel ruiters aan de start die helemaal niet de ambitie hebben om door te stromen naar 2 of 3. Die zien gewoon een leuk paardenevenement in de buurt waar ze met hun HTK paard aan mee willen doen. Dat kan best een paard zijn dat 24/7 op stal staat en vooral dressuurproefjes loopt.

In de lagere klassen van elke tak van paardensport zie je dat gebeuren. Pas in de hogere klassen zie je de talentvolle paarden verschijnen met eigenaren die nadenken over de meest geschikte training en huisvesting passend bij deze klasse.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 11:58

Ik ben heel erg benieuwd hoe mijn paard Splash het verder zal gaan doen. Ze had weinig tot geen ervaring met lopen ondanks dat ze al 7 jaar is. De periode dat ik haar heb, vanaf haar derde, heeft ze altijd iets gehad waardoor we nooit gericht hebben kunnen trainen. Dit jaar is het eerste jaar dat we een jaar non stop konden werken. Ze is atactisch dus niet heel handig. Maar ze heeft dit jaar 5 klasse 1 wedstrijden perfect doorlopen, zonder enig opmerking van de vets. Ook de hartslag was telkens goed, op de laatste na dan, maar dat was mijn eigen schuld. Volgend jaar gaan we klasse 2 rijden maar dat wil ik dan 2 jaar vol houden. ook wil ik dat opbouwend doen in de afstand. Tussen 40 en 80 km zit wel een verschil. ik probeer zo ver mogelijk te komen met haar. Maar door haar achtergrond zal dat niet haalbaar zijn. Door de klasse 1 ben ik wel heel veel gaan leren alleen de p.a vind ik niet fijn, ondanks de goede ervaringen erin. Dat mensen lang in de klasse 1 blijven snap ik wel. Het is voor een paard ook nog een grote overstap. Massa start erbij en een vetgate. Ook daar moeten we nog veel in leren en de paarden ook. Dus snel daarin gaan lijkt me niet heel slim.

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 12:10

bella24 schreef:
Wat Sam betreft, zou ik zelf toch het hele komende seizoen in Klasse 2 blijven rijden om een paar redenen;
- Sam is in 2007 pas 6 jaar en nog niet uitgegroeid
- ik zou wat meer tijd nemen om een combinatie te worden en in die periode nog geen risico’s nemen

Een heel seizoen alle mogelijke klasse 2 wedstrijden rijden, verschillende afstanden en verschillend terrein, lijkt mij al voldoende. Afsluiten met een Klasse 3 is in mijn ogen toch weer een risico op overbelasting en waarom dat risico nemen?

Punt is, dan rijd je dus op dezelfde manier als Willem; soms 70km en 2 weken later 50, dan 3 weken verder weer 65, etc. Die fout maak ik niet meer, daar ben ik al mee op mijn mondje gegaan met Navy en dus heb ik na de klasse I gewoon de max gelegd op 6 wedstrijden per jaar (bv. 2 klasse I, 4 klasse II, verdeeld over 8 maanden, is 1 wedstrijd per 1,5maand).

Als ik heel hard ben is het natuurlijk wel zo dat ik Sam voor de Endurance gekocht heb. Dat neemt niet weg dat ik niet om hem geef, hem vooraan zet en ten alle tijden zijn fysieke en mentale gesteldheid op één zet. Mensen die mij kennen zullen dit beamen en weten dat ik nooit harder zal willen gaan dan mijn paard aankan, als er iemand voorzichtig is.. Maar goed, ik wil dus wel met Sam zoveel mogelijk eruit halen. Niet in één jaar maar, maar ik durf wel te zeggen dat ik over 3 jaar (zeg seizoen 2009) toch wel die 160er aan wil. Vooropgesteld dat Sam überhaupt het talent en de capaciteiten heeft om dit uit te lopen, wie weet licht zijn grens op 80km.

Met Navy heb ik er 6 seizoenen over gedaan om tot die 160er te komen (ware het niet dat mijn opa dat weekend overleed en de volgende wedstrijd voor ons afgeblazen werd door Navy's blessure..), voor Navy was dat een mooie periode. We hebben 2 jaar lang in de klasse I gehupst, een jaar in de klasse II, een jaar in de klasse II en III en een jaar in de klasse III en IV, laatste seizoen zou dus haar 100-mijl-debuut worden. Maar, ik weet wel dat het sneller kán.

Eventjes iets rechtzetten over mijn klasseIII-doel. Ik heb je geloof ik ook via PB gezegd dat ik me komend seizoen op klasse II richt in binnen- en buitenland (dat laatste omdat ik er spijt van heb Navy niet eerder in het buitenland uitgebracht te hebben, geweldige ervaring). Dat is mijn plan. Als dat zó goed blijkt te gaan dat Sam in oktober gerust 82km (bijvoorbeeld) kan lopen, zou ik het natuurlijk super vinden om hem dan uit te brengen. Maar het is meer een leuk kroontje op het al gereden seizoen, dan een seizoen-doel opzich. Mijn doel met Sam is hem te starten op het jonge-paarden-EK in 2008, en zelfs daar heb ik twijfels bij omdat dat al over 2 jaar is.. Dus nogmaals; Sam staat voorop, ik ga hem niet overnemen/vragen, te snel gaan, etc, maar wil er wel uithalen wat erin zit.

In een onlangs verschenen Hoefslag schreef (inmiddels veelgenoemde..) Jannet van Wijk dat elk paard (wel even over Arabs pratende) tot 60km geen problemen krijgt. Dan komt die altijd gezellige man met de hamer. Dit moeten ze een aantal keer ondergaan, mee om leren gaan, lekker uit laten vogelen, etc. Als ze deze slag goed op vangen en dus de wedstrijden met de spreekwoordelijke hoeven in de neus uitlopen, zal het (mits talent/capaciteiten aanwezig) weer rustig doorlopen, en na 120km ligt weer die man-met-hamer-grens. Ook dit moeten ze een aantal keer voelen, voordat je aan een 160er toe bent. Vind ik een hele mooie theorie die ik, uit eigen ervaring dan, alleen maar kan bevestigen. Voor mij zat er weinig verschil tussen de 90km en 105km, behalve natuurlijk mentaal (yes, ik heb die 100-grens overschreden). Overigens ging onze eerste 120er ook vlekkeloos (op een klein flauw-val-dipje van mij na); ik heb nog nooit zo'n goede wedstrijd gereden, maar op de Fasna in 2005 merkte ik die extra km's wel, en Navy ook.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 12:42

Ik zou ook willen weten wat Willem mij voor advies zou geven...
lang verhaal Bloos

Laliesk Star
Volbloed arabier hengst 10 jaar 1m48 van Shereik uit een Armani merrie. Prestatiegericht gefokt, en in nov 2004 alleen maar 1tjes op de foto’s!! Zeer goede, sterke en harde benen/hoeven.

http://www.allbreedpedigree.com/laliesk+star (voor zijn complete afstamming)

Shereik zijn nakomelingen (bijna allemaal) zijn in de endurance uitgebracht.
- Kareilha Star merrie heeft in Dubai 2005 met Jannet van Wijk rondgehobbeld.
- Sheikan Star hengst heeft zeer verdienstelijk op de renbaan gelopen, en is kampioen klasse 2 en winnaar klasse 3 geweest.
- Leshiek ruin heeft klasse 4 gelopen.

Laliesk (Liek) is half Rus, half Egyptisch, is in NL geboren, en heeft in Oostenrijk in de opfok (bergen en sneeuw) gestaan tot zijn 3e jaar. Daarna is hij teruggekomen naar NL, ingereden en 3 seizoenen uitgebracht op de renbaan, waar ook hij verdienstelijk heeft gelopen. Hij liep op een erg sterk karakter en dat is ook de reden (plus dat hij een handicap had van 74kg) dat hij niet meer terug is gekomen op de baan na een lichte peesblessure die hij op heeft gelopen tijdens een training. Hij kwam in een canter op een betonnen putdeksel terecht. Hij heeft hiervoor een half jaar in een paddock rust gekregen en daarna nog wat buitenritjes gelopen. Geen training meer dus. Hij heeft daarna nog 2 jaar op de wei gestaan met andere ruinen, hengsten en ander jong spul, hij heeft nooit alleen gestaan. Toen heb ik hem gekocht. Hij stond op een manege, werd elke dag gereden (heb hem opgepakt met dressuur, en buitenritten) en stond van 13u tot ’s avonds alleen buiten. Toen kwam ik in aanraking met endurance. Heb in 2005 Zelhem een kennismakingsklasse gereden, deze ging niet super qua hartslagen, vol opwinding zat hij telkens te hoog, maar zakte wel goed als ik op een rustig plekje ging staan. Dit kwam naar mijn idee omdat hij al een paar jaar geen drukke plekken meer had bezocht met veel paarden.
In aug 2005 ben ik van stal gewisseld waar Liek met andere paarden naar buiten kon, en op gras kon staan. Ik ben toen verder gegaan met trainen en hebben we in sept 2005 29 km goed uitgelopen, met mooie waardes. Daarna in okt 2005 nog de 37km in Wanroij, met heel nette waardes (HS van 32!!).
Volgend seizoen heb ik in maart 35km in KWB gelopen, en in april heeft Djilan zijn 1e klasse 2 (van 62km) 14,29 km p/u gelopen in Kootwijk. Daarna hebben Liek en ik in LS de 46km 13,96 km p/u gelopen. Ook hier allemaal goede en nette waardes. In de tussentijd ben ik verhuist en mijn paarden ook. Liek staat nu 24/7 buiten met en schuilstal, naast mijn merrie. Hij is een stuk gelukkiger nu!
Toen heb ik een tijd om privé-redenen niet genoeg kunnen trainen om meer te starten (vond ik zelf) en ben ik pas in sept weer een klasse 1 van 29 km 13.09 km p/u gestart als trainingsrit, daarna in okt een korte klasse 2 van 44km, met heel nette waardes met 15,09 km p/u.

Ik rijd 3 a 4 x p/w in de bossen. 1x dressuurmatig, en 1 a 2 x gewoon lekker rijden, en 1x in de maand een training (die niet te vergelijken is met een wedstrijd). Daarna 4 dagen rust, zo ook na een wedstrijd. Soms wel een week zelfs…
Ik train op verschillende ondergronden, hard, zacht, heuvelachtig (helaas zijn hier geen hoge heuvels, maar daar ga ik deze winter voor naar de ardennen), bobbelig, ook draaf ik wel eens op de weg, maar nooit meer als 10 min en niet standaard. Liekie is bomproof, kan met hem over de markt in Valkenswaard gaan zonder dat hij boe of bah zegt. Kan echt overal met hem komen en hij vertrouwt mij volledig en ik hem. Ik train vaak in draf, soms met heel veel galop ertussen. Helaas kan ik niet met een lang teugeltje galopperen omdat hij ALTIJD wil racen, maar ik kan wel een constant tempo met hem rijden (wel met tegenzin van zijn kant hihi).

Hij staat heel de dag op gras (waar niets in zit) en wordt dadelijk bijgevoerd met hooi. Hij krijgt ’s morgens een halve kilo slobber van Cavalor, en ’s avonds een halve kilo endurix van Cavalor. Na een training of wedstrijd krijgt hij 2 dagen het dubbele aan krachtvoer en ook nog hooi bijgevoerd.

Ik zou niet weten wat ik nog meer moet vertellen… Ik ben iemand die al vanaf mijn 8e paardrijd, ik ben niet zwaar (52kg) en zit mijn paard niet in de weg.

Ben benieuwd naar je advies…

Mijn doel is in elk geval om volgend jaar nog klasse 2 op te bouwen en aan het eind van het seizoen een korte klasse 3 100- km. Het jaar daarop alleen klasse 3 starten (opbouwend met klasse 2 uiteraard) en het jaar daarop klasse 4… Ik heb de tijd zoals je ziet… Ik start ong 4 x per jaar een wedstrijd op niveau en misschien nog wat trainingsritjes tussendoor. Ook start ik voornamelijk in Belgie, is dichterbij voor mij…

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 13:39

NaVy! schreef:
bella24 schreef:
Wat Sam betreft, zou ik zelf toch het hele komende seizoen in Klasse 2 blijven rijden om een paar redenen;
- Sam is in 2007 pas 6 jaar en nog niet uitgegroeid
- ik zou wat meer tijd nemen om een combinatie te worden en in die periode nog geen risico’s nemen

Een heel seizoen alle mogelijke klasse 2 wedstrijden rijden, verschillende afstanden en verschillend terrein, lijkt mij al voldoende. Afsluiten met een Klasse 3 is in mijn ogen toch weer een risico op overbelasting en waarom dat risico nemen?

Punt is, dan rijd je dus op dezelfde manier als Willem; soms 70km en 2 weken later 50, dan 3 weken verder weer 65, etc. Die fout maak ik niet meer, daar ben ik al mee op mijn mondje gegaan met Navy en dus heb ik na de klasse I gewoon de max gelegd op 6 wedstrijden per jaar (bv. 2 klasse I, 4 klasse II, verdeeld over 8 maanden, is 1 wedstrijd per 1,5maand).

Als ik heel hard ben is het natuurlijk wel zo dat ik Sam voor de Endurance gekocht heb. Dat neemt niet weg dat ik niet om hem geef, hem vooraan zet en ten alle tijden zijn fysieke en mentale gesteldheid op één zet. Mensen die mij kennen zullen dit beamen en weten dat ik nooit harder zal willen gaan dan mijn paard aankan, als er iemand voorzichtig is.. Maar goed, ik wil dus wel met Sam zoveel mogelijk eruit halen. Niet in één jaar maar, maar ik durf wel te zeggen dat ik over 3 jaar (zeg seizoen 2009) toch wel die 160er aan wil. Vooropgesteld dat Sam überhaupt het talent en de capaciteiten heeft om dit uit te lopen, wie weet licht zijn grens op 80km.

knip

Eventjes iets rechtzetten over mijn klasseIII-doel. Ik heb je geloof ik ook via PB gezegd dat ik me komend seizoen op klasse II richt in binnen- en buitenland (dat laatste omdat ik er spijt van heb Navy niet eerder in het buitenland uitgebracht te hebben, geweldige ervaring). Dat is mijn plan. Als dat zó goed blijkt te gaan dat Sam in oktober gerust 82km (bijvoorbeeld) kan lopen, zou ik het natuurlijk super vinden om hem dan uit te brengen. Maar het is meer een leuk kroontje op het al gereden seizoen, dan een seizoen-doel opzich. Mijn doel met Sam is hem te starten op het jonge-paarden-EK in 2008, en zelfs daar heb ik twijfels bij omdat dat al over 2 jaar is.. Dus nogmaals; Sam staat voorop, ik ga hem niet overnemen/vragen, te snel gaan, etc, maar wil er wel uithalen wat erin zit.

knip.

Sorry foutje, ik bedoelde dit: "...een heel seizoen alle mogelijke verschillende klasse 2 wedstrijden rijden" en dus niet dat je alle wedstrijden moet rijden die op de wedstrijdkalender staan, was inderdaad niet helemaal duidelijk.

Mandy, ik heb geen enkele twijfel dat jij niet het allerbeste met Sam voor hebt. Ik wilde door jou als voorbeeld te nemen, laten zien dat de trainingsopbouw erg afhankelijk is van het doel wat je voor ogen hebt. Het is een persoonlijke keuze die ik anders zou maken omdat ik niet het doel heb om op korte termijn op het hoogste niveau mee te doen. Overigens is het de vraag wat het verschil is tussen een klasse 2 van 78km en een klasse 3 van bijvoorbeeld 82 km… Sam in 2007 met succes een 80km rit uit laten lopen, lijkt mij een haalbaar en geen raar trainingsdoel. Toch blijf ik van mening dat ieder jaar dat je nu geduld hebt, zich later op een positieve manier gaat terugverdienen.

Er is geen standaardmanier maar ik vind juist wel dat men (in tegenstelling tot wat Willem zegt) een aantal vuistregels aan moet houden om je paard blessurevrij te houden. Zolang je niet al te veel van die vuistregels af gaat wijken, zijn er meerdere wegen naar succes.

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 14:05

bella24 schreef:
Toch blijf ik van mening dat ieder jaar dat je nu geduld hebt, zich later op een positieve manier gaat terugverdienen.

En dat kan ik alleen maar beamen Ja

genghiskhan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-06 14:22

Laliesk.
Ten eerste mijn mening over het paard.
Heel goed gefokt paard. Binnenkort publiceer ik een artikel, welliswaar in het engels over over het nut van lijnenteeld en jouw paard is een voorbeeld van klassiek en in mijn ogen goed fokken. Goed fokken is verzamelen van kwaliteit in de merrielijn. Zo is Saoud op Adaja, Komplekt, de bewegingskunstenaar met 2x Naseem op Sibylla gezet, om aansluiting te vinden bij de Crabets. Armani, inteeld Arax, Amurath Sahib, op Nezabravka waardoor de kwaliteit in de genen van Abdullah en vooral Patron x Psikhea gestapeld worden in de stam. Mooi gebruik gemaakt van aansluiting van de zussen Bassilea en Sibylla. Ook Shereik sluit aan op de basis van de merrielijn; Naseem - Skowronek en weer via Soldatetshka op Amurath.

Dan over zijn staat van dienst.
Ik vind dat er de laatste jaren te weinig mee gedaan is. Wedstrijden zijn voor zo'n paard te langzaam en te kort. Er zit geen opbouw in, geen regelmaat omdat de intervallen te groot zijn. Eigenlijk kan je wat mij betreft de resultaten van de laatste 2 jaar vergeten.
Zoals je op dit moment traint is een onderhoudende training. Zo bouw je niets op, je bent conservatief aan het trainen. Heel goed om je paard op deze manier 30 te laten worden maar het heeft niets met sport en trainen te maken.
Hou je over; een heel goed paard in een goede basisconditie.

Trainings advies;
Ten eerste hoe dan ook ( kan je er wel bij helpen ) moet je met losse teugel een regelmatig tempo kunnen rijden. Maakt niks uit of hij hengst is of gekoerst heeft; opvoeden! Dat is in mijn advies doelstelling nr 1. Ik heb daar wel verschillende methoden voor.
Dan lang en regelmatig leren galopperen; nooit meer sprintjes trekken; niet in volle galop heuvels op, zet hem op het strand te beginnen in Den helder en dan heb je tot IJmuiden om te oefenen met afwisselend zwaar zand ( teugels los laten) en hard zand leren los te lopen Knipoog

Dan als je dit onder controle hebt een wedstijdschema opstellen en de wedstrijden als training en opbouw gebruiken. Verder geldt het eerder geposte schema van stappen en draven op het harde, gymnastiseren etc. Zo'n paard als jij hebt kan, mits aan de bovenstaande voorwaarde is voldaan, makkelijk en makkelijk in 1 seizoen van klasse 1 naar klasse 3. Ik zeg in 1 seizoen omdat je, nogmaals, het vorige als resultaten kan vergeten.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 14:32

Thanx alvast... zo wie zo van jouw mening over Liek, ik weet niet zo veel van bloedlijen... Ik ga zo meteen als ik van mijn werk ben gearriveerd bij mijn moeder even reageren.
Maar voordat ik dat doe zou ik van jou graag de methodes horen om Liek aan een lang teugeltje te laten galoperen. Heb namelijk al verschillende dingen geprobeerd...

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 14:42

Ik heb dit jaar 4 keer klasse 1 gereden en 2 keer klasse 2. Allemaal goed uitgereden, met een goede snelheid en zonder twijfel door de keuringen enzo. Helemaal geen gekke dingen.

Volgend jaar wil ik nog lekker klasse 2 blijven rijden. We kunnen voorlopig nog wel even vooruit in de klasse 2.
Ons doel is uiteindelijk wel een 160, maar wanneer, dat zie ik nog wel. Anouar is 11, dus hij kan voorlopig nog lekker blijven lopen.

sylviel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 14:50

Heb dit topic met grote interesse gevolgd...
wil met mijn arabiertje endurance rijden maar geen enkel ervaring van haar en mijn kant...
zou wel graag weten welk advies Willem over haar geeft....
Mag ik je pm'en?

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 15:22

genghiskhan schreef:
Laliesk.
Ten eerste mijn mening over het paard.
Heel goed gefokt paard. Binnenkort publiceer ik een artikel, welliswaar in het engels over over het nut van lijnenteeld en jouw paard is een voorbeeld van klassiek en in mijn ogen goed fokken. Goed fokken is verzamelen van kwaliteit in de merrielijn. Zo is Saoud op Adaja, Komplekt, de bewegingskunstenaar met 2x Naseem op Sibylla gezet, om aansluiting te vinden bij de Crabets. Armani, inteeld Arax, Amurath Sahib, op Nezabravka waardoor de kwaliteit in de genen van Abdullah en vooral Patron x Psikhea gestapeld worden in de stam. Mooi gebruik gemaakt van aansluiting van de zussen Bassilea en Sibylla. Ook Shereik sluit aan op de basis van de merrielijn; Naseem - Skowronek en weer via Soldatetshka op Amurath.

Dan over zijn staat van dienst.
Ik vind dat er de laatste jaren te weinig mee gedaan is. Wedstrijden zijn voor zo'n paard te langzaam en te kort. Er zit geen opbouw in, geen regelmaat omdat de intervallen te groot zijn. Eigenlijk kan je wat mij betreft de resultaten van de laatste 2 jaar vergeten.
Zoals je op dit moment traint is een onderhoudende training. Zo bouw je niets op, je bent conservatief aan het trainen. Heel goed om je paard op deze manier 30 te laten worden maar het heeft niets met sport en trainen te maken.
Hou je over; een heel goed paard in een goede basisconditie.

Trainings advies;
Ten eerste hoe dan ook ( kan je er wel bij helpen ) moet je met losse teugel een regelmatig tempo kunnen rijden. Maakt niks uit of hij hengst is of gekoerst heeft; opvoeden! Dat is in mijn advies doelstelling nr 1. Ik heb daar wel verschillende methoden voor.
Dan lang en regelmatig leren galopperen; nooit meer sprintjes trekken; niet in volle galop heuvels op, zet hem op het strand te beginnen in Den helder en dan heb je tot IJmuiden om te oefenen met afwisselend zwaar zand ( teugels los laten) en hard zand leren los te lopen Knipoog

Dan als je dit onder controle hebt een wedstijdschema opstellen en de wedstrijden als training en opbouw gebruiken. Verder geldt het eerder geposte schema van stappen en draven op het harde, gymnastiseren etc. Zo'n paard als jij hebt kan, mits aan de bovenstaande voorwaarde is voldaan, makkelijk en makkelijk in 1 seizoen van klasse 1 naar klasse 3. Ik zeg in 1 seizoen omdat je, nogmaals, het vorige als resultaten kan vergeten.

Ok.. Voorop gesteld dat ik het belangrijker vind dat mijn paard indd de 30 gezond haalt dan dat ik de 160km uitrijdt. Wat niet wil zeggen dat ik geen ambities heb om de 160km te halen, in tegendeel Schijnheilig

Ten eerste train ik waarschijnlijk anders dan dat jij denkt. Mijn 2 'gewone' ritjes p/w hebben wel degelijk betrekking op de endurance, maar vallen niet onder de zware trainingen omdat Liek deze ritten met gemak volhoudt. Ze bestaan uit 15 min instappen en loswerken, dan ga ik een uur aan een stuk draven en galoperen, lange stukken achter elkaar, dus ook lange stukken galop, daarna weer wat loswerken en uitstappen. De heuvels neem ik afwisselend in rustige galop, en in stap (broekspieren trainen). Soms doe ik gewoon lekker rijden en laat ik hem indd een keer zijn gas open trekken op een pad van 1500m (gewoon sporadisch maar ong 1x per 3 a 4 weken). Dit is altijd hetzelfde pad, en zorgt ervoor dat ik op de rest van de paden in de bossen een makkelijker paard heb als we gaan galoperen. Dit zou dus niet mijn advies zijn voor een ander paard maar voor Liek werkt dit goed, en hij blijft vrolijk. Dat is ook de enige reden dat ik dit doe. Als ik het niet doe, heb ik binnen een paar weken een heel sjaggie paard wat niet uit te staan is. WEet ik uit ervaring!! Dat is nu eenmaal zijn lust en zijn leven en ik heb daar samen met hem een compromis in gesloten. Maar goed, dit zijn dus mijn "gewone" ritjes...
Mijn trainingen zijn zwaarder. Dan ga ik bijv 3 uur draven aan een stuk, of 1 a 1,5 uur lang beheerst galoperen (waarna hij overigens nog steeds trekt om te racen. Wel kan ik dan wat minder teugeldruk nemen en kan ik hem bij me houden met ophoudingen maken, maar dan is het tempo niet meer constant omdat hij steeds versnelt en weer terugkomt.

Ik weet niet of je bedoelde dat ik meer moet rijden maar dat gaat niet. Ik werk gewoon fulltime en ben alleen dinsdags en donderdags eerder klaar (3 uur pas thuis). Daarbij woon ik alleen en moet ik dus ook mijn andere verplichtingen doen. Ik kan dus gewoonweg niet meer rijden als ik nu doe, zeker niet nu het zo vroeg al donker is. Een bak in de buurt heb ik niet ter beschikking helaas...

Dat hij hengst is moet je vergeten want een bravere hengst als Liek kom je bijna niet tegen. Dat hij gekoerst heeft moet je zeker niet vergeten en wel om bovenstaande reden. Ook de massastart geeft problemen maar daar ben ik mee bezig...

Je geeft een voorbeeld om in zwaar zand (mul zand?) te galoperen, je vergeet hierbij denk ik dat hij al een peesblessure heeft gehad Verward Dat wordt dus geen optie

zoals ik al eerder heb gezegd kan Liek indd qua conditie makkelijk in 1 seizoen (kan hij nu al) in de hogere klasses meelopen, maar ook al eerder gezegd is dat ik liever een gezond paard heb wat 30 jaar oud wordt als dat ik te ambitieus ga worden...

Ook zeg je dat ik de afgelopen 2 jaar kan vergeten... Ik zeg je dat het niet waar is, en dat blijkt uit de herstelresultaten van de wedstrijden van dit jaar. Lees mijn laatste verslag eens bijvoorbeeld Knipoog

Jorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 17:00

Wat ik heel jammer vind is dat ik eigenlijk niemand nog gehoord heb over gymnastiseren. (of ik heb er overheen gelezen)

Paard op eigen benen laten lopen buiten, tuurlijk, helemaal voor, maar ik persoonlijk vind het soepel maken en houden van je paard ook heel belangrijk. Niet dat een endurance paard de Z oefeningen dressuur moet kunnen (hoewel ik toevallig wel 2 arabiesche hengsten kennen die de Z gereden hebben voor hun endurance carriere) maar toch op zijn minst ontspannen over de rug moet kunnen lopen, lengte en breedte buiging. Kortom, dressuurmatig rijden voor gymnastisering.

En een goede zit van de ruiter. Als de ruiter niet mooi recht boven het paard zit en niet meegaat met bewegingen verstoord hij/zij ook alleen maar. Ook dat kan erg vermoeiend zijn voor een paard natuurlijk.

Trouwens, vanavond is in Ermelo een rondje educatie van Eric van Breda over conditietraining van het paard. Ik heb daar vergadering maar een vriendin gaat mee en die gaat wel naar de lezing. Dit rondje educatie wordt herhaalt in Wanroij op 30 november.
Vanavond op de terugweg hoor ik wel hoe het geweest is.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 17:03

Ik blijf bij al die adviezen het idee houden dat er voorbij gegaan word aan de tijd die peesweefsel nodig heeft om zich aan te passen aan die lange afstanden.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 17:10

Ik reed altijd redelijk fanatiek in de bak. Vorig jaar kreeg Anouar heel erg last van z'n rug (door verschillende omstandigheden en een samenloop daarvan) Hij is daarvoor behandeld. Ik heb geleerd hoe ik hem het beste kan rijden. Ik ben daar braaf mee aan de slag gegaan, maar z'n rug bleef een probleem.
Voor de zomer ben ik gestopt met lessen omdat ik daar geen tijd meer voor had en daarmee stopte de dressuur eigelijk voor mij, was niet de bedoeling, maar zo ging het gewoon.

Ik reed lekker buiten, los teugeltje, gewoon lekker ontspannen. Anouar liep heerlijk en z'n rug was nooit meer gevoelig.
Half september is de DA die hem toen behandeld heeft voor z'n rug weer langs geweest omdat ik twijfelde of het zadel nog wel goed lag. Hij heeft Anouar toen weer even helemaal nagekeken en hij was verbaasd over hoe goed het ging met z'n rug. Terwijl ik helemaal niks meer aan dressuur heb gedaan.

Dressuur (of gymnastiseren, hoe je het wel noemen) is dan misschien wel heel belangrijk. Maar of het voor Anouar wel zo belangrijk is ben ik nog niet uit.
De DA zei dat we gewoon lekker zo door moeten gaan. Hij zou nooit zo lopen als een paard dat Z dressuur loopt. Maar als hij zo lekker loopt en het goed met hem gaat, waarom zouden we dan anders doen

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 17:53

Ik sluit me geheel aan bij Jorie. Ja

Mijn paard hoeft ook geen Z-oefeningen te kunnen (in 2001 haalde hij overigens zijn laatste winstpunt in de M1). Maar ik wil wel dat hij links en rechts zoveel mogelijk gelijk bespierd is, dat hij niet als een plank door de bocht gaat en dat hij gehoorzaam is aan mijn hulpen. Ook de fysio van mijn paard (aan wie ik erg veel heb gehad in de herstelfase na zijn peesblessure) hamert op het belang om dat te onderhouden. Daarom doe ik minstens eens in de twee weken aan dressuurtraining in een bak, en longeer ik twee keer per week. Ook probeer ik met enige regelmaat een lesje Centered Riding voor mezelf mee te pikken, om mijn eigen houding en zit te onderhouden zodat ik mijn paard zo weinig mogelijk tot last ben.

Zowel dressuurtraining en longeren (onder de noemer 'gymnastiseren') als CR en fysiotherapie pas ik trouwens toe ter ondersteuning van de specifieke endurancetraining (conditie en afstanden), niet ter vervanging ervan. Het geheel is de som der delen, zeg maar. *LOL*

Ik denk dat de mate waarin een paard gymnastisering nodig heeft per paard verschillend is. Maar voor mijn eigen paard (en voor mezelf) is het geen overbodige luxe.

Het rondje educatie over conditietraining had me interessant geleken, maar vanavond ga ik niet meer redden. Misschien die in Wanroij nog.

gerritje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 18:00

Jorie schreef:
Wat ik heel jammer vind is dat ik eigenlijk niemand nog gehoord heb over gymnastiseren. (of ik heb er overheen gelezen)

knip knip

maar toch op zijn minst ontspannen over de rug moet kunnen lopen, lengte en breedte buiging. Kortom, dressuurmatig rijden voor gymnastisering.

Ik rij 1 keer in de week in de dressuurles en probeer daarnaast 1 keer per week in de bak te dressuren. maar vooral buiten doe ik het bovenstaande ook. vandaag heerlijk 1,5 uur door de polders gereden. en daar loopt meneer heerlijk 'over de rug'. ik pak hem dan ook op en stel hem wat hoger en soms weer wat lager in en rij ook overgangen. gewenst en ongewenst Bloos als je in de wei naast je klapperend zeil hebt Haha!
Laatst bijgewerkt door gerritje op 09-11-06 18:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 18:02

Buiten kun je dat soort dingen idd ook prima doen, is mijn ervaring. Vinden we vaak zelfs leuker dan in een bak. Haha!

genghiskhan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-06 18:44

sylviel schreef:
Heb dit topic met grote interesse gevolgd...
wil met mijn arabiertje endurance rijden maar geen enkel ervaring van haar en mijn kant...
zou wel graag weten welk advies Willem over haar geeft....
Mag ik je pm'en?

Ja hoor dat is goed. Als je wilt kan je ook hier op het forum je vraag zetten; vergeet niet de afstamming van het paard.

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 18:49

griebels schreef:

Knip

Soms doe ik gewoon lekker rijden en laat ik hem indd een keer zijn gas open trekken op een pad van 1500m (gewoon sporadisch maar ong 1x per 3 a 4 weken).
Knip

Ook zeg je dat ik de afgelopen 2 jaar kan vergeten... Ik zeg je dat het niet waar is, en dat blijkt uit de herstelresultaten van de wedstrijden van dit jaar. Lees mijn laatste verslag eens bijvoorbeeld Knipoog

Ik spring er weer even in. Ik ben een grote voorstander van zo nu en dan eens een grote, explosieve, anaerobe inspanning. Even de hartslag flink omhoog jaren en dus echt sprinten. Dan komen er wat melkzuren in de spieren, maar het is belangrijk dat een paard léért van een anaerobe inspanning te herstellen gedurende een aerobe inspanning (dus val daarna niet terug in een sukkelstap, maar blijf even draven/jog). Je bootst als het ware een inspanning als zware heuvel, stuk duin, eindsprint na, en ze moeten leren hier van te herstellen tijdens het vervolgen van de rit (naja, eindsprint daar buiten gelaten). Hier, ik geef je werk, zie maar wat je ermee doet. Dat moeten ze leren.

Daarnaast ben ik het ook niet eens met het verhaal van 'vergeet de afgelopen 2 jaar'. Jij bent al een stuk verder wat betreft ervaringen (Liek en jij), etc, niet vergeten het afharden van pezen en gewrichten.

Je hebt trouwens echt een droompaard. Geloof dat de Penny-verhalen vroeger over hem gingen Ja

Lenneke, de ervaring leert gewoon dat geen paard een 160er kan rijden zonder gymnastiseerwerk. Niet alleen voor de rug, maar ook om je paard recht te houden, in evenwicht te laten lopen, jouw gewicht zonder problemen te kunnen dragen, etc etc.

Ik heb 1x per week priveles (ok, ik lieg, start binnenkort), dressuur in combinatie met Centered Riding, ik rijd Sam 2x per week buiten. Tijdens het buitenwerk pak ik hem geregeld op, in alle gangen. Overgangetjes maken, nageeflijk rijden, even lager, even ronder, wat hoger. Etc, etc. Ben het volledig eens wat gymnastiseren betreft. En ik weet ook hoe makkelijk het is om dat uit het oog te verliezen, maar blijf het nou maar lekker doen *LOL*