endurance met je koudbloed.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Maart_

Re: endurance met je koudbloed.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 21:12

Dat is misschien wel een oplossing om even mee te proberen in het begin. Misschien dan wel zo'n vetcheck voor bij de vetgates, maar dat is toekomst!

Ideeen waar je zo'n goedkope humane hartslagmeter kan kopen...?

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 21:17

zijn regelmatig in de aanbieding bij de aldi en lidl
zullen vast ook op andere plaatsten zijn.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 09:36

inderdaad aldi of lidl en heb ze ook al gezien bij de action
voor dat je gaat ombouwen eerste kijken of dat wel nodig is, ik gebruik ook een humane maar ombouwen was dus niet nodig werkt prima zoals hij is ;)

_Maart_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 11:45

Dank je voor de tip! Dat is inderdaad wel handig haha.
Zal de winkels een beetje in de gaten houden (als ik het niet vergeet :o )

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 12:47

En hoe is het met de koudbloedjes? Die van mij is helemaal in zijn sas nu het buiten kouder wordt. Het water maakt het lastig om veel te draven onderweg, dus wij zijn vooral bezig met stevige stapritjes.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 17:28

Nou met het buitenrijden met Bonte Jaopie (Tinker x Fries kruising) gaat het uitstekend, we gaan steeds verder weg, het gaat me nu meer om uithoudingsvermogen en kracht en "effe alles aanpakken wat we tergenkomen" dan het dressuurgebeuren.
Heel ergerlijk is dat GEZWEET, ik overwoog hem te laten scheren, maar ik stel het toch steeds weer uit omdat hij (weliswaar onder een 0grams regendeken-met hals) dag en nacht buitenstaat.

Het blijft een opgewonden standje, maar niet oncontroleerbaar. Eigenlijk hou ik wel van herfst en winter, en van enthousiaste en frisse paarden

anoukdeolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 17:58

Mijn vriendin en ik wouden ook een keer meedoen in Ommen afgelopen oktober. Maar het is er helaas niet van gekomen.
En nu is 1 van de paarden waarmee we mee wouden doen overleden aan het eten van Esdoorn (met een schimmel) Echt super balen.
Maar denk zeker dat koudbloed paarden er super goed in kunnen zijn! Ze zijn vrij stabiel en hebben een no-nonsence houding! (niet allemaal uiteraard ;) )

donnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 13:38

Hallo,

Mag ik mij melden om vast mee te lezen? Ik zou namelijk graag met mijn Tinkervriendje endurance willen starten, maar heb eerlijk gezegd geen idee hoe ik moet beginnen..

Op dit moment heb ik ook nog een aantal dingen van mijzelf, maar ook van Dublin die ons belemmeren om te starten.
- Ik ben zelf een angstige en onzekere ruiter, dit maakt dat ik nog niet alleen buiten durf te rijden en Dublin soms (dit gaat wel al veel beter) durf ik hem dan ook niet door te pakken als hij kliert. (Dit is dan stilstaan en achteruit of stilstaan en omdraaien, ook wel eens bokken als hij op zijn donder krijgt.
- Buiten is hij heel erg voorwaarts waardoor ik best nog eens moeite heb om hem terug te krijgen, hij heeft op dit moment nog maar 1 tempo en dat is hárd! Ook gooit hij zijn hoofd in de lucht of juist naar beneden als ik hem terug rijd.
- Dublin heeft nog niet zo'n super goede conditie, en ik weet zelf ook nog niet zo goed hoe ik deze op kan bouwen.
- Ik ben zelf ook altijd ontzettend nerveus met wedstrijden en dingen, zo erg dat ik eigenlijk nog nooit een wedstrijd gereden heb.

Ook vraag ik mij nog iets af, klinkt misschien raar. Maar kan je naar de wc tijdens de rit? Zijn er bij de stops toiletten beschikbaar?

Nog even een foto om ons voor te stellen:
Afbeelding

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 13:44

Welkom donnar, wat een stoere Tinker heb je!

donnar schreef:
Maar kan je naar de wc tijdens de rit? Zijn er bij de stops toiletten beschikbaar?

Goede vraag, ik heb ook echt geen sterke blaas...

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 13:51

Wat die wc's betreft.
Op de start lokatie is altijd wel een wc aanwezig.
Tijdens de rit zweet je echt wel dus hoef je niet zo snel.
De meeste mensen hebben juist hoofdpijn na een rit en dat betekend juist heel vaak dat je te weinig gedronken hebt en dus uitgedroogd bent.
Op een rit van 25 km zit je max 3 uur op je paard (en als je doorrijd maar 2 uur)
Dat is meestal wel te doen.

Jippie_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 14:32

Donnar, hoe oud is Dublin en kun je meteen op een rustige plek buiten rijden (zoals bos) of moet je door het verkeer? Als hij nog niet helemaal verkeersmak is, kun je eerst eens met hem gaan wandelen en dan vooral leren dat hij op jou moet wachten (wegdraven en halt houden, enz). Of een keer met instructie buiten gaan rijden om ook aan je eigen onzekerheid te werken. De conditie komt dan uiteindelijk vanzelf wel, maar ik zou eerst zijn gedrag een beetje onder controle willen hebben.

Moet zeggen dat ik deels hetzelfde probleem heb. Ik wil eigenlijk conditie op gaan bouwen, maar kan (nog) niet alleen naar buiten. Ik zit hier meteen aan een vrij drukke weg waar soms hard gereden wordt, veel groot verkeer en geen berm/ fietspad. Best link met mijn nog jonge speelse aap van 4. Met ander paard erbij of ik ernaast gaat prima. Dan heeft hij steun en blijft hij rustig. Voorlopig dus nog even geduld hebben; hij wordt vanzelf rustiger doordat hij ouder wordt en intussen zo veel mogelijk aan de hand of met ander paard erbij.

Dus ik lees hier lekker mee, maar als ik volgend jaar een keer een kennismakingsklasse kan rijden in endurance of trec, ben ik al héél tevreden :-).

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 14:52

Nou je moet wel eerst een mate van zelfverzekerdheid hebben, lijkt mij, zodat je in geval van mogelijke aarzeling je paard er van kan overtuigen dat hij gerust door kan gaan.
Zo lang dat er niet is wordt ook een endurance-training denk ik een lastige kwestie, want je gaat immeers steeds een stapje verder (verlegt de grenzen).
Ook het gebrek aan tempocontrole lijkt me link.... maar ook niet handig in de endurance... zo kan dus je paard in het begin zichzelf al over-enthousiast leeglopen qua energie, zodat er op 't laatst nauwelijks nog "puf" meer over is.

Beginnen met eerst een stukje dressuren/trainen in de (buiten)bak, aansluitend een stukje buitenrijden, dat stukje buitenrijden wellicht eerst beginnen met een meer stabiele ruiter-paard combinatie, als je paard nog erg aarzelend is. Dan kun je het "buitenstuk" steeds wat uitbreiden (langer maken, andere routes kiezen).

Ik weet het, makkelijker gezegd dan gedaan, maar je moet echt ERGENS doelgericht gaan beginnen.

Als eerste doel: zelfbewust en zelfverzekerd met je paard naar buiten kunnen, endurance is niet alleen op conditie maar vooral ook op vertrouwen tussen ruiter en paard gebaseerd.

Zelf ben ik bij gebrek aan mederuiters met B.J. (Tinker x Fries) alleen buiten gaan rijden, nu inmiddels prefereer ik "alleen", want dan heb ik de beste onderlinge focus en band met m'n paard.
Maar als je twijfels hebt, dan moet je dat zeker niet zo aanpakken, maar iemand mee laten gaan (iemand op de fiets er naast kan ook voor je zelfvertrouwen veel goeds doen).

Qua tempocontrole (of liever gebrek er aan) is het beter om veel bochtige paden of in bosgebied te rijden, en minder op lange agrarische open veldwegen (paard heeft dan minder kans om 'een lang eind voor zich" te beschouwen als een soort renbaan).
Oefenen, oefenen, oefenen is de name of the Game.

HappyHorse33

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 11:07

Nou laat ik mijzelf ook maar even melden: Mijn naam is Noemi en
Onze zoon Gioia dochter Bella en ik zijn gek van paardrijden. Nu wil onze zoon heeeeeel graag endurance gaan rijden en heeft hij het geluk dat ik het ook leuk vind want hij is pas 10 en er moet natuurlijk iemand van boven de 18 meerijden. Dus mamma meldde zich graag aan. Onze dochter wil het ook, maar eerst maar door een wedstrijd heen komen.

Zelf heb ik een fjord, Lotje (officieel Dalotte, maar wij noemen haar Lotje): een schat van een beest, alleen een echte fjord: soms heerlijk eigenwijs. Toen ik haar kocht kon ze eigenlijk nog niet zoveel, maar nu gaat het steeds beter. Ik merk aan haar dat ze het buitenrijden echt geweldig vind. HEt hobbelen in een bak doet ze wel, maar echt plezier? Volgens mij vind ze het maar dom..... Maar het gaat wel steeds beter.
Buiten loopt ze graag en vooral het liefst met haar vriendje : een New Forrest pony van 17 jaar , Henry genaamd en dus de pony van onze kids.
Wij hebben Henry nog maar net, maar hij is heel lief en loopt graag (maar hoort zelf natuurlijk eigenlijk niet in dit topic thuis).
We zijn allerlei oefenschema's aan het bekijken voor het nieuwe jaar. We willen gaan starten in de impuls in Kootwijkerbroek omdat wij in Leeuwarden wonen.

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 21:46

HappyHorse33; aan training schemas kan ik je niet helpen, Blijf lekkers regelmatig buitenritjes van ongv 5 a 8km rijden op je eigen tempo. af en toe kan je eens dat zelfde aantal km op een hoger tempo dan normaal rijden. blijf wel je paard gymnasticeren aan de hand of dressuurmatig trainen om het op lichamelijk soepekl te houden.

Na een stevige buitenrit altijd minstens 1 a 2 dagen rust(weidegang etc)

HappyHorse33

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 11:14

@arjan1983: ja dat doen we nu ook. Heerlijk met zijn tweeen. Een paar weken terug gingen we met zijn 4-en en toen merkte ik dat mijn fjord het heeeel spannend vind als de rest net iets harder draaft dan zij.
Niet meer zo aangedacht, tot gisteren. We reden buiten, op een open stuk en de wind kwam pal van voren. De pony van mijn zoon vloog er ineens vandoor (hij bleef keurig zitten en er is niks gebeurt, maar ben er wel van geschrokken. We hebben wel vaker daar gereden, nooit iets aan de hand............tja het blijven dieren is weer duidelijk) en die van mij erachter aan. niet dat ze schrok, maar had meer zoiets van help.............mijn vriendje gaat weg. Ik kon haar nog wel iets tegenhouden in de galop ( in de zin dat ik niet volle rengalop ervandoor knalde) , maar ik kon haar niet tot stoppen dwingen. Dat lukte pas toen mijn zoon zijn pony om had kunnen draaien en zij zag dat het tempo weer lager was. En toen bedacht ik mij later............jee, bij endurance rijd er natuurlijk van alles langs, ook in galop...........hoe ga ik dat nu toch oefenen?
Goede tips (mag ook over ander bit -ik rijd met pessoa omdat mevrouw zo sterk is- of hulpteugels -ik rijd nu nog met bijzet-)?

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 21:13

HappyHorse33 schreef:
@arjan1983: ja dat doen we nu ook. Heerlijk met zijn tweeen. Een paar weken terug gingen we met zijn 4-en en toen merkte ik dat mijn fjord het heeeel spannend vind als de rest net iets harder draaft dan zij.
Niet meer zo aangedacht, tot gisteren. We reden buiten, op een open stuk en de wind kwam pal van voren. De pony van mijn zoon vloog er ineens vandoor (hij bleef keurig zitten en er is niks gebeurt, maar ben er wel van geschrokken. We hebben wel vaker daar gereden, nooit iets aan de hand............tja het blijven dieren is weer duidelijk) en die van mij erachter aan. niet dat ze schrok, maar had meer zoiets van help.............mijn vriendje gaat weg. Ik kon haar nog wel iets tegenhouden in de galop ( in de zin dat ik niet volle rengalop ervandoor knalde) , maar ik kon haar niet tot stoppen dwingen. Dat lukte pas toen mijn zoon zijn pony om had kunnen draaien en zij zag dat het tempo weer lager was. En toen bedacht ik mij later............jee, bij endurance rijd er natuurlijk van alles langs, ook in galop...........hoe ga ik dat nu toch oefenen?
Goede tips (mag ook over ander bit -ik rijd met pessoa omdat mevrouw zo sterk is- of hulpteugels -ik rijd nu nog met bijzet-)?

yoh!

Dat zijn geen leuke momenten en kan soms vervelend tot einde komen. Gelukkig is het goed afgelopen.
Dit is dus ook 1 van de redenen dat lievers alleen op buitenrit rijd dan in een groep. Als je vaak alleem rijd leert je paard steun bij jouw als ruiter te zoeken, zich aan jouw tempo aan te passen. Als ik met ander persoon en paard samen rijd, wil ik altijd afentoe van plaats wissellen( voor of achter mede ruiter rijden.

Hulpteugels in de endurance is niet toegestaan evenals bepaalde soorten bitten. Zie regelementen op Deronline.nl

Mariekyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 21:22

Arjan1983 schreef:
Hulpteugels in de endurance is niet toegestaan evenals bepaalde soorten bitten. Zie regelementen op Deronline.nl

De meeste bitten zijn wel toegestaan. En de meeste hulpteugels zijn niet toegestaan.

Mariekyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 21:26

Mijn haf is ook redelijk sterk en zet vaak zijn nek erin. Om niet de hele tijd een discussie te hebben, rijd ik buiten met een western bitje. Werkt echt top!

In de endurance is het normaal dat er van te voren word gevraagd of er ingehaald kan worden. Mocht dit een probleem zijn voor jou paard kun je dat dus ff aangeven en de meeste passeren dan in een rustig drafje of zelfs in stap :)

jilleke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 18:28

Jeeeeeej 18 september Endurance in de Loons en Drunense duinen!!! Joepieee:)

tinkerkatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 12:08

Hier iemand met een tinker in de endurance. Inmiddels mogen we klasse 3 starten. Ben nu aan het puzzelen op het wedstrijdschema voor komend seizien. Doel is toch om aan het einde van het seizoen daadwerkelijk klasse 3 te gaan starten.

HappyHorse33

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 00:25

Arjan1983 schreef:
HappyHorse33 schreef:

yoh!

Dat zijn geen leuke momenten en kan soms vervelend tot einde komen. Gelukkig is het goed afgelopen.
Dit is dus ook 1 van de redenen dat lievers alleen op buitenrit rijd dan in een groep. Als je vaak alleem rijd leert je paard steun bij jouw als ruiter te zoeken, zich aan jouw tempo aan te passen. Als ik met ander persoon en paard samen rijd, wil ik altijd afentoe van plaats wissellen( voor of achter mede ruiter rijden.

Ik snap wat je zegt maar hoe bereid je je dan voor op paarden die passeren tijdens de endurance wedstrijden?

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 18:04

[yoh!

Hulpteugels in de endurance is niet toegestaan evenals bepaalde soorten bitten. Zie regelementen op Deronline.nl[/quote]

Ik snap wat je zegt maar hoe bereid je je dan voor op paarden die passeren tijdens de endurance wedstrijden?[/quote]

In mijn geval hoefde ik mij daar niet mee bezig te houde. H het alleen rijden of vanplaats verwisselen met mede ruiter is al voldoende geweest. hier is al wel een halfjaar trainng over gegaan.... Het belangrijkte is dat het paard steun bij jou blijft zoeken. en dat jij de leidende persoon blijft in elke situatie.

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 23:55

Ik ben van plan dit jaar ook een paar kennismakingsklasses mee te rijden (DFW en Grolloo, misschien Westerwolde) met mijn Fjord!
Op dit moment ben ik daarom ook heel hard aan mijn eigen conditie aan het werken in de sportschool, haha.

givette

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 16:16

:wave:

Ik wil eigenlijk we wat meer weten hoe je het best kan trainen om mee te gaan doen aan endurance.
ik heb een fjord en ze staat 10 minuutjes van de Loonse en drunese duinen.
Ik wil graag gaan starten aan Endurance ik merk heel goed aan haar dat ze het heerlijk vind om buiten te rijden en dit houd ze ook altijd goed vol dus dacht ik waarom begin ik niet aan Endurance.

Nu heb ik wel wat tips nodig over de training hoevaak per week kun je het best trainen, is het goed om elke keer de zelfde route te rijden, hoelang kun je het best trainen?

donnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 16:44

Ja ik ben ook nog heel erg zoekende naar een goed trainingsschema, ik wil namelijk vast werken aan zijn conditie. Maar ik heb nog geen goed schema kunnen vinden