Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
) Ze springt ook heel gemakkelijk een wisseltje als ze moe begint te worden op de ene galop. Dan is het hop, vliegende wissel, verse dosis energie en ze gaat er weer voor. Iets wat ze bij draven niet kan. Daar kan ze geen benen of spieren wat rust gunnen. Haar rug verstrakt ook uiteindelijk waardoor je als ruiter bijna gedwongen wordt een verlichte zit aan te nemen om het vol te houden, want door die strakke rug, gooit ze je veel hoger op. Minimaal lichtrijden kan je dan niet meer. Enige wat ik dan eventueel nog kan doen is haar hoofd naar beneden vragen zodat haar achterbeen er meer onder moet en ze haar rug los laat.
Jolindaa schreef:Na de galop ben ik lekker gaan stappen - tot rust komen.
sandyjorgen schreef:ik meen eens gehoord te hebben dat het wel goed is om na een stuk galop nog even uit te draven voordat je gaat stappen.
ik dacht dat afvalstoffen van de (an)aerobe verbranding dan beter afgevoerd worden.
misschien dat er iemand is die precies weet hoe het zit?
Ashkerlon schreef:Ik snap nooit zo goed waarom er in de lagere klasses hoofdzakelijk gedraafd wordt, om dan pas vanaf hogere klasses aan de galop te werken.
Je paard gebruikt andere spiergroepen, veel paarden worden stijf in de rug door het draven, waar galop meer souplesse vraagt en ook wat meer energie kost.
In het begin train je je paard om x-aantal kilometers in draf vol te houden, daarna verhoog je van klasse en wordt alles omgegooid omdat je hele stukken moet gaan galloperen om aan je snelheid te geraken. Maar dan moet je paard ook andere spiergroepen gaan gebruiken.
Zelf wissel ik in training veel vaker van gang en heb van in het begin ook gewoon galop erbij genomen, dan wel gecombineerd met langere stukken stap om ze weer op krachten te laten komen. Maar op die manier onderhoud je de 3 gangen.
Vorig jaar heb ik een wedstrijd samen gereden met een andere ruiter. Ik reed 20km, zij reed haar 2e lus van 40km. Bijna de volledige afstand werd in draf afgelegd. Mijn paard was stuk want kon nergens lang genoeg op adem komen. Als er echter een paar stukken galop hadden tussen gezeten, hadden we er meer stap kunnen bij nemen en was het in mijn ogen veel minder zwaar geweest voor de paarden.
Ik kan natuurlijk een verkeerd beeld hebben, en misschien zijn er meer ruiters die ook gewoon galop erbij nemen. Maar naar mijn beleving wordt er vaak op gehamerd om die lagere klasses vooral te draven, constant tempo en niet veel gangen wisselen. Zelf snap ik dat niet goed? Je moet natuurlijk niet elke 5 meter van gang gaan wisselen, maar ik probeer altijd evenredig veel draf, galop en stap te gebruiken zodat de spieren van mijn paard niet verzuren.
We geraken netjes aan de vooropgestelde snelheid, en ze komt fris en fruitig over de eindstreep. In hogere klasses zou ik dan het aandeel galop moeten verhogen, maar zover zijn we nog niet.
Train ik verkeerd volgens de meesten? Of heb ik enkel een vertekend beeld?