Trainingsschema's vergelijken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 19:29

Ik snap nooit zo goed waarom er in de lagere klasses hoofdzakelijk gedraafd wordt, om dan pas vanaf hogere klasses aan de galop te werken.
Je paard gebruikt andere spiergroepen, veel paarden worden stijf in de rug door het draven, waar galop meer souplesse vraagt en ook wat meer energie kost.
In het begin train je je paard om x-aantal kilometers in draf vol te houden, daarna verhoog je van klasse en wordt alles omgegooid omdat je hele stukken moet gaan galloperen om aan je snelheid te geraken. Maar dan moet je paard ook andere spiergroepen gaan gebruiken.

Zelf wissel ik in training veel vaker van gang en heb van in het begin ook gewoon galop erbij genomen, dan wel gecombineerd met langere stukken stap om ze weer op krachten te laten komen. Maar op die manier onderhoud je de 3 gangen.
Vorig jaar heb ik een wedstrijd samen gereden met een andere ruiter. Ik reed 20km, zij reed haar 2e lus van 40km. Bijna de volledige afstand werd in draf afgelegd. Mijn paard was stuk want kon nergens lang genoeg op adem komen. Als er echter een paar stukken galop hadden tussen gezeten, hadden we er meer stap kunnen bij nemen en was het in mijn ogen veel minder zwaar geweest voor de paarden.

Ik kan natuurlijk een verkeerd beeld hebben, en misschien zijn er meer ruiters die ook gewoon galop erbij nemen. Maar naar mijn beleving wordt er vaak op gehamerd om die lagere klasses vooral te draven, constant tempo en niet veel gangen wisselen. Zelf snap ik dat niet goed? Je moet natuurlijk niet elke 5 meter van gang gaan wisselen, maar ik probeer altijd evenredig veel draf, galop en stap te gebruiken zodat de spieren van mijn paard niet verzuren.
We geraken netjes aan de vooropgestelde snelheid, en ze komt fris en fruitig over de eindstreep. In hogere klasses zou ik dan het aandeel galop moeten verhogen, maar zover zijn we nog niet.
Train ik verkeerd volgens de meesten? Of heb ik enkel een vertekend beeld?

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 19:41

Ashkerlon, interessante post! Het aanspreken van verschillende spiergroepen zou voor mij ook een argument zijn om toch ook de galop mee te pakken. Mijn IJslandertje is daar wel een mooi praktijkvoorbeeld van: na een korte, maar 'stevige' galop (om het galopperen in viertakt te ontmoedigen) loopt hij beduidend losser dan wanneer ik de galop niet meepak.

Ben benieuwd wat de anderen ervan zeggen.

Kim, het schema van Tonkie heb ik inderdaad bekeken. Misschien maar eens naar een clinic gaan om daar ook vragen te kunnen stellen...

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 19:44

Iedereen traint anders natuurlijk.
de reden dat ik vrij laat ben begonnen met galopperen in de wedstrijden is omdat we dit thuis ook nog niet veel deden.
Ik wissel gewoon stap en draf af en zo komen wij ook fris en fruitig aan de eindstreep. Nog nooit een opmerking gehad over verzuurde spieren.

Daarnaast wilde ik eerst de pezen en benen goed afharden voordat ik met meer galop zou beginnen.
Galop is veel belastender voor de pezen en de benen.
Na een half seizoen in de klasse 1 gereden te hebben heb ik pas gegaloppeerd in een wedstrijd.
Daarnaast vond smurf de galop gewoon lastig en het kostte veel energie. Dan is een rondje in draf dus makkelijker voor haar.
In de klasse 2 wilde ik zo veel mogelijk gewoon draven, steeds stappen haalt je uit het ritme en is in principe zwaarder. de stukken galop tussendoor zijn iets langer geworden maar nog steeds probeer ik de hele wedstrijd te draven.

Nu dit seizoen (ons 3e endurance seizoen) hebben we de overstap gemaakt naar de klasse 3.
Mijn opbouw voor deze wedstrijden is de 1e ronde draven, 2e ronde stukjes galop meepakken en de 3e ronde galop afwisselen met draf maar nog steeds komt dat erop neer dat ik het overgrote deel draaf.
Nu pas halverwege dit seizoen ben ik begonnen met de galop uitbouwen.
Nu kunnen we snelheden rijden van 15 km/h in een ronde maar toch ben ik daar wat voorzichtig mee nog.
Galop is belastender en daarom draaf ik liever de hele ronde.
Ik stap dan pas voor de vetgate, tussendoor niet.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 20:22

Misschien dat het bij mij ook een verschil geeft dat mijn paard al een stuk ouder is dan de meeste. Met de afharding van pezen en benen heb ik eigenlijk nooit rekening gehouden. Ze was 13 jaar als ik haar kocht, ik had meer moeite met haar de baan op te krijgen, dan om er conditie op te steken. Ik was blij als ik een half uurtje asfalt zag zonder te veel gekke toeren. Dus dan bouw je automatisch langzaam op.

Galop is voor haar ook een gemakkelijke gang. Op het strand kan ze bij wijze van spreken kilometers volhouden aan 28 à 30km/uur in galop, waar ze bij een hoog draf tempo te veel energie verspilt met het uitzwaaien van haar benen (als ze zo zou willen strekken in de piste, hadden we het misschien bij dressuur gehouden :+ ) Ze springt ook heel gemakkelijk een wisseltje als ze moe begint te worden op de ene galop. Dan is het hop, vliegende wissel, verse dosis energie en ze gaat er weer voor. Iets wat ze bij draven niet kan. Daar kan ze geen benen of spieren wat rust gunnen. Haar rug verstrakt ook uiteindelijk waardoor je als ruiter bijna gedwongen wordt een verlichte zit aan te nemen om het vol te houden, want door die strakke rug, gooit ze je veel hoger op. Minimaal lichtrijden kan je dan niet meer. Enige wat ik dan eventueel nog kan doen is haar hoofd naar beneden vragen zodat haar achterbeen er meer onder moet en ze haar rug los laat.

Nuja, ik maak me ook geen illussies. Mijn hoogste klasse dit jaar was 40km. Volgend jaar is ze 18 jaar. 60km zie ik ons nog wel eens proberen, maar hoger dan dat? Ik denk niet dat ik het eerlijk zou vinden dat nog van haar te verwachten. Als ze jonger was geweest, zou ik misschien ondervinden dat ik vast loop in mijn manier van trainen en opbouwen, en zou ik misschien stranden in een bepaalde klasse?

kim345

Re: Trainingsschema's vergelijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 20:36

Wat je wel kunt doen is in draf ook letten op welk been je lichtrijdt.
Sommige paarden zorgen ervoor dat je alleen op 1 been lichtrijdt en dit is ook belastender.

Waar ik gewoon bang voor ben is op peesblessures of afkeuringen op locomotie.
Die snelheid kan ik later ook wel opbouwen, voor nu wil ik nog geen wedstrijden harder rijden dan 15 km/h voor ons zou dat al behoorlijk snel zijn :P

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 20:45

Op snelheid zelf wil ik me ook niet te veel focussen. Die snelheden in galop zijn leuk, maar dat houdt ze ook geen wedstrijd vol. Dus gemiddelde snelheid duikelt sowieso naar beneden als je tussenin stapt. Mijn snelheid op die 40km was netjes op de 13km/uur, maar had toch ook het gevoel dat we moesten doorrijden. extra galop maakt het zeker geen plezier wandeling.

In koksijde heeft ze het volledige stranddeel in galop gedaan (was zo'n 6km dacht ik?) Maar voordien hadden we veel tijd verloren omdat ons paarden duo een stel helden op sokken waren en heel traag door het korte stukje bebouwing gingen. Dusja, je komt gewoon effen uit qua tijd. Als we dat galop stuk niet hadden gedaan, hadden we in ieder geval de minimum tijd nooit gehaald.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 19:26

Ik merk aan mijn paard dat door de opbouw van Tonkie, hij zich comfortabeler is gaan voelen in de draf. Waar hij voorheen sneller aansprong in galop als het hem te zwaar werd (voorkeursgang galop) is dat nu verdwenen en is zijn voorkeursgang veranderd naar de draf.
Onze afgelopen wedstrijd heb ik echter wel van de gelegenheid gebruik gemaakt - wassenaar, dus strand - om wat kilometers in galop mee te pakken. Vooral omdat we thuis niet overal de mogelijkheid hebben om kilometers in galop te maken en de galop train je niet op stukjes van 100 meter. Ik merkte dat dit beduidend meer energie van hem vroeg dan het draven.
Na de galop ben ik lekker gaan stappen - tot rust komen. Toen hij weer fris was draafde hij direct weg voor mijn been, wat voor mij een teken was dat hij goed tot rust gekomen was, en draafde heerlijk naar de finish. Ik merk ook dat ikzelf meer ontspan in de draf dan ik voorheen deed en dat ik ook gewisseld ben van voorkeur van galop naar draf. Dit is voor mij wel een reden om wat meer te galopperen, want zoals Ashkerlon al zegt: afwisseling voor de spieren is goed.

sandyjorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 20:22

Jolindaa schreef:
Na de galop ben ik lekker gaan stappen - tot rust komen.

ik meen eens gehoord te hebben dat het wel goed is om na een stuk galop nog even uit te draven voordat je gaat stappen.
ik dacht dat afvalstoffen van de (an)aerobe verbranding dan beter afgevoerd worden.

misschien dat er iemand is die precies weet hoe het zit?

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 21:03

Ik draaf na de galop eigenlijk altijd een stuk door.... Weet niet waarom precies zou best wel kunnen dat dat met afvalstoffen is?

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 23:57

Hmm dat zou ik wel graag even opgehelderd willen hebben! Doe ik zo mijn best om verzuring ed tegen te gaan, dan zou het zo stom zijn als ik het hiermee in de hand zou werken.

In principe een logische gedachtegang. Na een dressuurmatige training draaf je ook altijd goed uit. Ik doe dat iig wel. Warming up en cooling down.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 08:29

sandyjorgen schreef:
ik meen eens gehoord te hebben dat het wel goed is om na een stuk galop nog even uit te draven voordat je gaat stappen.
ik dacht dat afvalstoffen van de (an)aerobe verbranding dan beter afgevoerd worden.

misschien dat er iemand is die precies weet hoe het zit?

Je zou wel het melkzuur uit de spieren willen hebben in het geval van anaerobe verbranding, maar dat kan ook prima met stappen. Ik denk dat het vooral niet meteen stilstaan is, maar dat doe je eigenlijk vrijwel nooit. Of je nou stapt of draaft maakt niet uit.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 08:44

Ashkerlon schreef:
Ik snap nooit zo goed waarom er in de lagere klasses hoofdzakelijk gedraafd wordt, om dan pas vanaf hogere klasses aan de galop te werken.
Je paard gebruikt andere spiergroepen, veel paarden worden stijf in de rug door het draven, waar galop meer souplesse vraagt en ook wat meer energie kost.
In het begin train je je paard om x-aantal kilometers in draf vol te houden, daarna verhoog je van klasse en wordt alles omgegooid omdat je hele stukken moet gaan galloperen om aan je snelheid te geraken. Maar dan moet je paard ook andere spiergroepen gaan gebruiken.

Zelf wissel ik in training veel vaker van gang en heb van in het begin ook gewoon galop erbij genomen, dan wel gecombineerd met langere stukken stap om ze weer op krachten te laten komen. Maar op die manier onderhoud je de 3 gangen.
Vorig jaar heb ik een wedstrijd samen gereden met een andere ruiter. Ik reed 20km, zij reed haar 2e lus van 40km. Bijna de volledige afstand werd in draf afgelegd. Mijn paard was stuk want kon nergens lang genoeg op adem komen. Als er echter een paar stukken galop hadden tussen gezeten, hadden we er meer stap kunnen bij nemen en was het in mijn ogen veel minder zwaar geweest voor de paarden.

Ik kan natuurlijk een verkeerd beeld hebben, en misschien zijn er meer ruiters die ook gewoon galop erbij nemen. Maar naar mijn beleving wordt er vaak op gehamerd om die lagere klasses vooral te draven, constant tempo en niet veel gangen wisselen. Zelf snap ik dat niet goed? Je moet natuurlijk niet elke 5 meter van gang gaan wisselen, maar ik probeer altijd evenredig veel draf, galop en stap te gebruiken zodat de spieren van mijn paard niet verzuren.
We geraken netjes aan de vooropgestelde snelheid, en ze komt fris en fruitig over de eindstreep. In hogere klasses zou ik dan het aandeel galop moeten verhogen, maar zover zijn we nog niet.
Train ik verkeerd volgens de meesten? Of heb ik enkel een vertekend beeld?

Ik heb een arabier (galoppeur bij uitstek) en heb ook de 1e 3 jaar bijna alleen maar gedraafd. Heel af en toe een stuk(je) galop. Stappen deed ik niet, behalve bij de groompunten en voor p/a en finish. Althans, dat probeerde ik, want mijn paard heeft 3 jaar lang geen stap gehad :') :+
Reden voor vnl opbouw in draf is idd uitharding van pezen en botten en minder piekbelasting op 1 been. Bij draf is het gewicht nl altijd over 2 benen verdeeld. En de spieren train je dan meteen op draf. Aangezien je dat steeds verder opbouwt wordt je paard hier sterker in en wordt hij niet stijf. Ja, als je continu in dezelfde houding loopt en op volledig vlak terrein wel. Ik vond 3 uur achter elkaar draven persoonlijk prettiger dan continu wisselen van gang.

Bliksem is dus t/m klasse 4 vnl in draf tijdens wedstrijden gereden, pas sinds 2 jaar (dus 2e en 3e jaar klasse 4) ben ik de galop steeds verder gaan uitbreiden. Inmiddels kunnen we 80-90% van een 120 of 160kmwedstrijd in galop afleggen zonder moeite. Omdat ik tegenwoordig zoveel galoppeer vind ik de draf wel vermoeiender geworden (ikzelf dus, Blik maakt het niet uit).

Wat je 2e alinea betreft. Voor dat paard dat getraind was op draven was het minder vermoeiend dan voor jouw paard, juist omdat dat paard erop getraind was en de jouwe niet. Dat paard had dus geen stap nodig om op adem te komen. Eigenlijk had je er dus niet bij moeten blijven en je eigen rit gaan rijden, want jij hebt iets van je paard gevraagd waar hij niet op getraind was ;)

Verzuring in spieren kan eigenlijk niet in de endurance ivm de aerobe verbranding, tenzij je (te) hard rijdt (anaeroob) of het weer zo is dat je paard teveel spanning opbouwt (kou, nattigheid). Stijf worden kan wel, maar dat heeft dan meer met een te snelle afkoeling te maken of te lang in dezelfde houding lopen.

Er zijn genoeg mensen die wel vanaf het begin alle gangen meepakken zoals jij. Denk niet dat er perse een 'verkeerde' manier van trainen en rijden is zolang je alle aspecten van training in de gaten houdt: kracht, souplesse, afharden, conditie en herstel (rust).

Het is wel zo dat als galop voor jouw paard het makkelijkst is het maar zo kan zijn dat jouw paard in draf dus harder moet werken en meer conditie opbouwt. Het is sowieso goed om de minst makkelijke gang van je paard ook goed te ontwikkelen. Niet elk terrein is nl geschikt voor (veel) galop en dan moet je paard het dus ook in voornamelijk draf kunnen doen.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 08:54

Heel interessant topic dit! Ik ben sinds een maand of twee ook weer de training aan het oppakken (nog nooit een wedstrijd gereden) maar loop tegen wat vraagstukken aan aangezien ik de enige op stal ben die zich met dit soort dingen bezig houdt.

Leuk om te zien dat er dus op veel verschillende manieren gereden en getraind wordt, maar dat er ook weer heel veel overeenkomsten zijn. Wij houden ons op dit moment bezig met het uitbouwen van de draf via een soort interval-training. Galop pakken we ook altijd even mee, maar ik merk dat dat mijn paard nog meer uit put dan een sessie draf, dus er is nog werk aan de winkel :)

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 22:56

Wat jij zegt is precies wat ik bedoel Djilan... Daya zijn gemakkelijke gang was galop, draf zwakker. Door de draf te trainen is hij daarin sterker geworden dan in de galop. Als ik een wedstrijd alleen zou draven, weet ik zeker dat hij minder moe zou zijn als wanneer ik galop meepak.
Later de galop uitbouwen is in feite hetzelfde als nu de draf uitbouwen. Vind het alleen wel lastig qua terrein. Draven doe ik overal, maar kilometers over asfalt galopperen lijkt mij riskant.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 23:24

Interessante post Djilna :j
Nu moet ik zeggen als ik piste werk doe, dat ik dan ook vooral draaf. In de piste is ze veel gemakkelijker in een draf te houden die vol te houden is en met voldoende tempo.
Buiten kent ze enkel sukkeldraf of rek-en-strek-draf. Bij dat laatste krijgen de benen erg harde klappen. Met een ander paard erbij doet ze dat niet zo extreem, en heeft ze een regelmatiger vlot tempo, zoals in de piste. Een constante, vlotte draf is dus zeker een werkpunt bij ons. Vooral als we alleen op baan gaan.

Als jullie trainen, werken jullie dan je paard in het zweet? of probeer je ze zo droog mogelijk te houden, en zo lang mogelijk trainen? Dus als je merkt na x-aantal tijd draven dat het paard vermoeid raakt, laat je ze dan op adem komen, om daarna opnieuw een lang stuk te draven, of draaf je door tot ze de inspanning voelen en daarna stoppen en dus een kortere training.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 06:52

Ben erg benieuwd naar de antwoorden op de laatste vraag van jou Ashkerlon :j

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 07:42

Ik rij mijn paard in het zweet.. Maar zweten houdt niet alleen in dat ze 'moe' zijn. Zweten houdt in dat ze het warm hebben of kan komen door opgefokt raken.

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 09:42

Ik rij smurf ook gewoon in het zweet. Zeker nu zweet ze al gauw of als het een benauwde dag is.
Zweten is idd niet een teken van vermoeid zijn, zweten is het afkoelen van het lichaam.
Meestal gaat ze vanzelf minder zweten. Hetzelfde hebben marathonlopers, die zweten na enige tijd ook minder.

Ik snap niet helemaal wat je laatste vraag is. Als het goed is wil je met trainen een prikkel geven, je moet dus iets meer doen dan de keer daarvoor anders is het de conditie onderhouden. Het lichaam moet zich na de training herstellen en daarna komen ze weer op hun normale conditie uit + een beetje extra. Dit herhaal je want dat is je gewenste resultaat, de conditie van je paard verbetert dan.

Ik kan je overigens echt aanraden om een keer een clinic van Tonkie te volgen. Heel erg interessant over trainingsopbouw en hoe belangrijk het is om je paard eerst af te harden.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 09:46

Alanda begint meestal pas echt met zweten bij het eerste rust-interval (eerste keer stappen na een stuk draf). Maar dan begin in zelf ook altijd ineens te zweten, omdat je dan pas in de gaten hebt hoe warm je het hebt :')

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-13 09:52

Nee hoor, ik kijk in mijn trainingen niet naar de hoeveelheid zweet, maar naar het paard(in mijn geval pony) zelf.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 10:02

Zweten is een gevolg van de gegenereerde warmte door de spieren. Het lichaam warmt op en gaat zweten om af te koelen.
Ja, tijdens de meeste trainingen rijdt ik mijn paard in het zweet. De ene keer zweet hij meer dan de andere. Dat hangt af van de trainingsintensiteit (hogere snelheid of juist veel stappen in de Ardennen/Eifel, zwaardere ondergrond zoals mul zand) of de buitentemperatuur. Bij een hogere temperatuur zal het paard ook sneller zweten dan bijv met de 8 graden van nu.
Zweten is voor mijn geen factor om direct mee rekening te houden in de training. Ik zweet zelf ook als ik ga hartlopen... Ik lette in het begin veel op de hartslag om een beeld te krijgen bij het gevoel dat mijn paard me geeft. Nu rij ik vaker zonder dan met hartslagmeter.

Trainen betekent steeds iets meer vragen in tijd, afstand of tempo en dan rust voor herstel zodat hij volgende keer weer sterker is en je weer wat meer kunt vragen. Dat is dus een kwestie van steeds meer minuten draven, 10% per x erbij in afstand, dat soort dingen. Wat goed is om mee rekening te houden is dat je of snelheid opbouwt, of afstand, maar niet beide tegelijk...

En wat is moe. Als ik normaal 10 minuten achter elkaar draaf en ik ga ineens naar 30 minuten zal mijn paard dat best zwaar vinden. Maar ga ik van 10 naar 12, 15, 18, 20, 25, enz zal hem dat beter afgaan. En dan is 10 minuten draven over een stevig zand- of bospad weer minder zwaar dan 10 minuten door de duinen of zandverstuiving. Op dat moment is dan een hartslagmeter handig. Je ziet dan bijv dat de hartslag op dat eerste pad bijv 115 is en in het mulle zand 130 of 140. Het 2e zal dus meer voor de conditie doen, maar het hangt dan af van je trainingsdoel. Was je met conditietraining bezig of richtte je je op de belastbaarheid van de benen?
Je soort training hangt dus af van datgene wat je wilt trainen. Meestal vallen dingen wel samen. 5 uur stappen in de Ardennen, berg op en af zal zowel de hardheid van de benen vergroten, als een conditieboost zijn.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 10:37

Zweten is inderdaad niet slecht. Maar als je conditie opbouwt volgens "long slow distance" en dus bijvoorbeeld een dagtocht doet van 40 km, hoofdzakelijk in stap, dan komt daar geen zweten of vermoeidheidsprikkel aan te pas. En toch heeft het een positieve invloed op de conditie van je paard. Misschien te weinig voor hoge klasses, en moet het voor hoge klasses intensiever.

Zweten kan ook met de temperatuur te maken hebben, maar een uur draven in 30 graden is dan ook zwaarder dan een uur draven in 10 graden. Op die lage temperatuur kan je het langer volhouden. De vraag is of je er dan ook daadwerkelijk je training op aanpast en minder van je paard vraagt als het warm is. Of andersom, de temperatuur is deze week met 5 graden gezakt. Doe je dan plots een langere training? Want het is frisser en paard kan het beter aan.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 10:59

De duur van de training pas ik niet aan met 30graden, de intensiteit wel. Ik draaf dan met bijv 13-14km/h ipv 15-16. Maar niet persé korter. En ik doe dat ook alleen als het idd 30+ is, bij temperaturen eronder doe ik dezelfde training. Al speelt lichtvochtigheid mee. 30 graden en 30% luchtvochtigheid geeft ook minder problemen dan 25graden met 80% luchtvochtigheid.

Ik pak nooit een langere training omdat het kouder is, hoogstens dus een minder intensieve bij hoge temperatuur/luchtvochtigheid. Temperatuur speelt voor mijn trainingen verder geen rol. Ik stap hoogstens korter uit als het erg koud is omdat ik te snelle afkoeling wil voorkomen.

Alleen op wedstrijd heb je voordeel van relatief koud weer onderweg, omdat je dan 'harder' kunt rijden omdat je paard zijn warmte beter kwijt kan. Wel weer risico in vetgates dat spieren teveel afkoelen, dus erg goed inpakken. Ik rij het liefst zo tussen de 20 en 25 graden een wedstrijd. Loopt mijn paard lekker mee en ik vind het zelf ook aangenaam.

LSD kan ook gewoon 40km draven zijn hè. Hangt af van welke snelheid je dan als grens trekt. Maar 40km stappen op vlak terrein doe ik niet, of het moet geaccidenteerd terrein zijn. Bij een jong paard kun je in de opbouw wel beginnen met alleen stap, maar dan zou ik de grens leggen bij 3 uur. Zelf heb ik dat nooit gedaan. Staprondjes van 10-15km met heuvels en daarna ben ik gewoon al draf mee gaan nemen.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 11:03

Daya zweet erg snel, altijd al gehad.

Ik train niet doelbewust minder bij warm weer, maar zoals al wordt aangegeven: kijk naar je paard. Is je paard sneller toe aan een herstelperiode in warm weer: geef m die dan. Gaat ie langer door als het koud is, dan moet je langer doorgaan om die prikkel te genereren.

Ik merk aan mijn paard dat hij vooral in de koude maanden veel baat heeft bij meer opwarming - logisch met de lage temperaturen. Hij zit zomers fijner in zijn vel en is dan fitter. Het is zo per paard verschillend dat er geen lijn op te trekken valt. Kijk naar je paard, dat is het enige wat je kan doen.
Naarmate je langer bezig bent ga je ook onregelmatigheden zien, als deze er zijn. Heb met Daya in Wassenaar een galoptraining gedaan tijdens de wedstrijd. Merkte dat hij warmer werd als normaal, dus af en toe de zee in gestuurd voor afkoeling.

Voel aan je paard, luister naar zijn ademhaling, kijk naar zijn toestand.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 12:41

Voor iemand in hogere klasses kan 40km draven onder LSD vallen, voor mij is dat mijn hoogst gereden wedstrijd tot nu toe ;) Dan ben ik al blij met 40km stappen als training (eventueel met wat drafjes of galopjes er tussen)