Beginnen met endurance

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 23:20

**\O/**

Fanatiek aan het plannen {:}

Malenka

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 23:49

Ik hoop heel erg dat we volgend jaar eind van het seizoen een rondje mee kunnen rijden. We gaan het zien. Januari of februari weer scannen.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 01:24

ow dan heb ik over Ommen heen gelezen.

Corientjuh94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 09:55

Ik woon op Goeree Overflakkee dus voor mij wel top dat ik bijna alles een beetje in de buurt kan rijden.
Ik wil Renesse korte klasse 1 rijden , Teteringen lange klasse 1, Etten-Leur afhankelijk van de bodem kort of lang. Waalwijk, misschien wassenaar en Zeeland. Maar hangt natuurlijk allemaal af van paardje maar dat is logisch haha

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 10:17

Meld mij ook weer eens. Dit jaar 2 wedstrijde gestart. Dwingeloo ligt ook in mijn buurt. Wil volgend jaar meer wedstrijden rijden. Maar ga ook kijken voor TREC. Dus even daar om heen plannen. TREC wil ik al jare eens doen haha.
Laatst bijgewerkt door JoycexEnya op 27-11-17 10:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Lein_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 10:18

Oh leuk dit lijstje!! Thanks

Faya__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 10:28

Ik lig zelf een beetje in de kreukels dus paard staat al een tijdje stil. Plannen waren veluwe marathon en Leersum MD. Maar veluwe is nu best vroeg voor ons, dus ik denk dat we die overslaan. Maar zag Ermelo ook een 60 MD hebben (als ik het goed zie) dus misschien is dat een optie. Daarnaast Someren marathon uiteraard!

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 10:49

Ik krijg als het goed is in januari een training en als die goed gaat wil ik graag een keertje starten, maar vroeg me af welke jullie aanraden ? Zou fijn zin als het een beetje vlakke niet zware paden zijn wil de eerste keer zo makkelijk mogelijk laten verlopen voor hem namelijk. Zou onze eerste wedstrijd worden en ben nergens lid van dus dan is het geloof ik zo dat ik alleen impuls kan starten ?

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 10:55

Je moet sowieso lid zijn van de KNHS. Als je impulsrubriek start, dan is dat voldoende. Wil je klasse 1 en hoger starten, dan zul je ook lid moeten worden van de endurancevereniging.

Epe is niet al te ingewikkeld terrein, net als Ermelo en Teteringen/Surae. Renesse is ook zeker haalbaar. UHR, Montferland en Holterberg zijn heuvelachtiger en technischer, maar eigenlijk ook prima te doen. Het ligt er ook een beetje aan wanneer je wil starten en hoe ver je paard in training is. Uiteindelijk is de minimale snelheid in klasse 0 8 km/h, dus dat moet wel realistisch zijn.

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 13:19

Dank je wel ,volgens mij ben ik lid van de KNHS doordat ik een ruiterbewijs heb ? Krijg ook om de drie maanden ofzoiets een boekje.

De training die ik in Januari heb dat is 9km p uur gemiddeld een tijd van 2 uur. Dus als dat goed gaat dan moet en impulsklasse ook vast wel gaan lukken. Ben ook al een aantal maanden bezig met de opbouw dus ik denk dat het wel goed komt hier vooral veel heuvels en zwaar zand in de duinen helaas vandaar dat ik iets zoek voor de eerste keer wat niet zo zwaar voor hem is terrein technish zodat ik kan zien hoe ver we zijn in de training, hartslag meter is ook onderweg.

Hoeft ook niet gelijk in februari of maart iets later in het jaar vind ik ook prima, bedankt voor de tips ! Ik ga eens even kijken of er toevallig bij een van die plekjes volgend jaar een impuls klasse is

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 13:24

@ittheclown de meeste wedstrijden hebben ook een impulsrubriek. Dus ik zou er gewoon eentje kiezen die niet te ver is qua afstand van je stal, en eentje die uitkomt!
Niet druk maken over de snelheid! Als je maar lekker kan rijden :D
Een paard die een rit van 20km goed kan lopen kan makkelijk meedoen met de impulsrubriek!

Corientjuh94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 13:27

ittheclown schreef:
De training die ik in Januari heb dat is 9km p uur gemiddeld een tijd van 2 uur.

Mocht dit nog niet lukken heb je na januari toch nog genoeg tijd om lekker door te trainen:) Als ik hoor hoe serieus je het neemt moet een impulsklasse zeker lukken !

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 15:17

En als je je ruiterbewijs via de KNHS hebt dan ben je inderdad KNHSlid. Dan is het een kwestie van een leuke wedstrijd uitzoeken en inschrijven :j

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 15:44

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 21:30

Bedankt allemaal voor de reacties, ik heb er zin in ^-^

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 12:48

Vraagje hoe trainen jullie met dit weer ? Ik heb een regenjas etc dus welvoorbereid op wat regenval maar het word nu overal wel erg drassig. Ik draaf wel stukken over het harde maar dat houd als het weer zo blijft ook eens op en de bermen en ruiterpaden zijn over het algemeen nu echt wel wat te glibberig geworden ( een paard op stal al uitgegleden) Ik heb gisteren een 20 min door de woonwijken geslalomd in draf ( net en doolhof haha paard lief vind dit altijd geweldig) bij gebrek aan goede bermen en ik was al zeiknat dat ik erop ging haha dus was niet echt gemotifeerd tot meer. Allen voelt dat dan als te weinig om een goede training te zij en dat we daar dan naast wat beweging en veel lol niet echt veel aan hebben ( normaal rijden we wel een 1,5 a 2 uur met een flink tempo rond maar dit is dus eigenlijk altijd stukken met ruiterpad dus een stuk minder hoef slijtage maar voor nu te glad)

Dus hoe lossen jullie het op ? Gewoon over de weg blijven gaan ? Ik heb wel hoefschoenen maar ik durf daar niet heele lange stukken mee te draven omdat ik bang ben dat ik ze of verlies.. of dat hij er schuurplekjes van krijg aangezien ik er nog niet zo vaak mee gereden heb

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 12:54

Minder trainen, het is kwa wedstrijden toch winterstop.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 13:15

In de winter doe ik meer bakwerk en rij ik buiten als het zo uitkomt. Dat is dan meer beweging geven dan echt trainen. Met 4-5 kantoordagen in de week is het in de winter ook nog eens bijna altijd donker na werktijd, dus dat schiet ook niet op. Als het weer wat beter weer wordt, ga ik ook meer rijden.

Ik denk dat een misverstand is dat je jaarrond heel veel moet doen. Daarnaast: als je wat doet, wat dat 'heel veel' dan inhoudt. Gericht trainen is moeilijker dan je denkt, maar wel veel effectiever.

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 13:18

Bedankt allemaal ik voelde me schuldig dacht dat ik een watje was en te weinig deed haha We blijven dan gewoon lekker rijden met wat verantwoord is met weer en bermen etc, en pakken de training dan als het at beter word weer wat gerichter op.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 14:42

De winter is ook handig om wat meer aandacht te besteden aan het dressuurmatige gedeelte, daar heb je later dan weer veel profijt van op de langere afstanden.

Hier is het gelukkig nog goed mogelijk om de bossen in te gaan. :j

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 14:47

Bos is idd nog aardig, maar dat lukt door de weeks sowieso niet. Winter is meer de tijd van bakwerk, stapritjes en longeren :))

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 14:51

Ik rijd deze winter voor het eerst in principe 1x per week in de binnenbak op de rijvereniging.
Merk dat dat wel zijn vruchten afwerpt en dan ben ik pas in oktober begonnen.

En ik probeer op mijn vrije woensdag en 1 weekendddag ook wat in het bos te doen, maar meestal kom ik dan niet veel verder dan ritjes tussen de 9 en 17,5 km.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 17:25

Meelezer komt uit de hoek; ik wou voor mijn thesis dit onderwerp onderzoeken wat endurance ruiters doen tijdens het winter seizoen, hoe de paarden er uit komen qua fitness, en wat dus 'wetenschappelijk' het meest ideaal is. Helaas kreeg ik geen reactie terug van de endurance vereniging op mijn verzoek. Ik hoop het over twee jaar nog eens te doen als mijn Master thesis, want ik blijf het een erg interessant onderwerp vinden :j

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 22:24

^^ stappen stappen stappen en wat dressuurwerk :)

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 22:31

hier ook voornamelijk kleine stapritjes (6 a 8 km) en verder bakwerk en af en toe eens longeren. Wilde daarnaast hem deze winter wat laten vrijspringen af en toe, als afwisseling, maar hij heeft door een trap (van zichzelf, de kluns) nu een schiefel op zn been zitten, dus durf dat niet meer zo goed aan nu.