Beginnen met endurance

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 14:11

-O-

zou onze tweede wedstrijd zijn geweest. Volgend seizoen dan maar.......baal hier wel van, had er gigantisch veel zin in.

FelineNanet

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 14:20

Ik las het net, baal ook erg.
Dan maar ergens anders een rondje doen

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 19:45

Fijn dat de rainrot bijna weg is! Als je ooit nog tips nodig hebt over singelwondjes, ask me anything :')... ik heb geloof ik wel 50 singels geprobeerd := . Had je het idee voor de rainrot dat hij heel moe van ritten terugkwam?[/quote]

Top bedankt eigenlijk had hij nooit singel wondjes het komt vooral door mijn rossner singel daar zit een passantje echt vastgenaaid op de rand van de singel en die komt onder zij buik precies bij zijn losse vel tegen de kaale plekjes waar dus de korsten van de regenrot zaten aan. Daarom bleef het denk ik irriteren , zit er al aan te denken die passant er gewoon af te slopen want verder lag mijn zadel wel heerlijk stabiel met dat rossner singeltje. Voor eerst maar even met de bonte banaan tot er overal weer haar zit, ik heb er eentje van kifra horse besteld dus ben benieuwd. Dan als alles genezen is de rossner maar weer proberen en als er dan weer plekjes van komen dan is dat gewoon helaas niks en gaan we weer op zoek naar de Hel die ponysingels met singelgroef ver naar voren zoeken heet.

Met de niet bos/duin ritten ( vlakke stevige grond) had ik niet het idee dat hij moe was ( meestal rondje van 6 km waren nog uitbouwend kwa snelheid omdat de afstand voor hem een eitje werd), meestal halverwege kleine duinrond heeft hij een moment dat ik denk dat hij moe is, maar na 10 min stappen gaat hij vaak weer in zijn..'ohhh ze neemt de teugel aan we gaan draven ' modus. Dat is een 10 km rondje overgens wel redelijk zwaar veel bochten, heuvels op en af redelijk stijl en ook stukken met mul zand.

Ik blijf me ook zorgen maken over het feit dat hij af en toe uit het niets stil gaat staan, deed hij de laatste paar keer in de duinen ook, geen staart omhoog geen plasje, rem gaat erop en been geven komt niet door tot je iets duidelijker bent terwijl normaal is 'toe maar'zelfs zonder been genoeg om hem te laten lopen, ik denk dat de singel hem goed zeer gedaan heeft en dat ik het te laat gemerkt heeft en dat hij daarom nu dit af en toe doet ;( ( als ik terug denk doet hij dit vanaf dat we de rossner singel gebruiken)
Hij had het dat ik voorzichtig in de bak ging ( met andere singel en ben er constant af gesprongen om wondjes te checken) Nu ook een aantal keren.. ik ga dus echt voortaan als een havik op de singel groeve letten... en volgende keer.. gelijk kort scheren deze ellende willen we niet weer

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 20:44

Het leed dat singels heet... praat me er niet van. Ik heb geloof ik elke anatomische singel verkrijgbaar in NL geprobeerd :+.

Ik denk dat je wel gewoon dezelfde rondjes kan rijden, maar met meer stap (dus lager tempo). In principe zouden ze 10 km wel gewoon uit moeten kunnen lopen. Mits de singel hem idd niet te veel in de weg zit/pijn doet.

Afbeelding

Foto van Kietje: singelplek zit bijna 10 cm verder naar voren dan waar hij had moeten zitten volgens de bouw van de rug. Maar kiet is sowieso met een apart bouwpakket gekomen :').

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 12:48

Hhahaha dat heeft die van mij dus ook die singel plek zo ver naar voren heb ik nog mazzel dat hij korte schouder bladen heeft nders was het helemaal een hel. Op welke singel ben je nu uitgekomen ? Al denk ik dat het voor kiet mischien makkelijker wat vinden is inverband maat ? Die van mij kan max een 50 cm hebben mits boven de gespen niet teveel leer/stof zit.

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 14:13

Ik heb jaren gereden met 50/55cm. Rijd momenteel met 65cm die net op het randje kan. Het is een curved passier. Maar gezien madam wondjes krijgt van alles aan de buitenkant van singels rijd ik nu old school met bontjes erom. Synthetische dat wel, omdat bont niet zo'n goede combinatie is gezien ze zand en aarde eruit zweet. Na 5 jaar eindelijk nergens meer last van en heb echt veel singels geprobeerd, ook veel verschillende lengtes. Zo gaat het goed (klopt even af :) )

Hier wel een redelijke foto waarop je het kan zien. Het is dus geen geheel banaan singel, ze noemen dit weer curved dus.Afbeelding

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 14:20

Ik moet eigenlijk ook op zoek naar een andere singel. Vind het best lastig aangezien de meningen over de lengte van de singel en de plek waar de singel hoort te eindigen (is juist niet) best verschillend zijn. Mijn huidige is voor m'n nieuwe singel net te lang en ik zoek er eentje waarbij minder druk op het midden op de borst komt te staan en ook anatomisch/banaan/C vorm. Iemand tips? :D Ik wil geen leer, dat maakt het ook iets lastiger.

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 16:19

Pfiff heeft/had banaan neopreen singels!

Edit: mijn oude topic, hier staan wel veel tips in
[HAR] Op zoek naar een banaan/anatomische singel zonder elastiek

Gel neopreen wordt op een gegevn moment gewoon niet meer mooi en dan krijg je het huidvet er niet meer uit. Aan de andere kant de singels zijn 20 - 30 euro dus je kan ze makkelijk een keer vervangen. Die passier die ik hebt was 150 :=

Zelfs heb ik nog airoform gehad, die zijn heel fijn! Anatomisch heb je ze van thorowgood en EJ huismerk

Edit 2: jaaa ik wil graag naar waalwijk. Hoor er goede verhalen over en als hij in de planning past dan gaan we zeker heen :D
Laatst bijgewerkt door FelineNanet op 27-10-17 16:23, in het totaal 2 keer bewerkt

Corientjuh94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 16:22

Meer mensen waarvoor Waalwijk(brabant) mooi aan te rijden is ? Ik lees net een topic op bokt waarin ze graag een nieuwe wedstrijd op de kaart willen zetten volgend jaar. Ik baalde al dat loonse en drunense duinen dit jaar weer afgelast is. Wellicht als er meer bokkers reageren ze dit echt doorzetten :):)

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 17:34

Wat betreft singels heb ik heel goede ervaringen met de anatomische singel van Massimo! http://www.greendistance.nl/zadel-benod ... eid-singel
Ik heb hem in neopreen, en dat is een heel ander soort neopreen dan waar je gelijk aan denkt. Dat zachte, warm wordende spul zorgt bij mijn paard op den duur juist voor plekjes. Dit is heel anders. Dit is de eerste singel die we zonder bontje kunnen gebruiken en ik vind hem geweldig! Vanwege het naar voren schuiven van mijn zadel wilde ik nu graag een anatomische en dat probleem is ook helemaal verholpen (al is dat niet alleen dankzij de singel denk ik, maar het helpt wel mee)! Ik heb verder altijd geleerd dat je singel zo lang mogelijk moet zijn, dus ik denk dat er aan beide kanten zo'n 2 cm zit tussen singel en dekje/zadel.

Bij deze singel moeten we alleen wel weer oppassen met de hartslagmeter, die past met zo'n standaard bandje niet helemaal om de singel heen, heb er één keer mee gereden dat de singel dan maar wat opgepropt tussen het bandje zat, geen goed idee :n Een elastiekje om het bandje te verlengen werkt beter, maar met mijn bontsingel kreeg ze er nog minder een afdruk van, ik denk omdat het dikke bont de randjes van de elektrode een beetje maskeerde. Zodoende heb ik ook al eens een smal stukje bont tussen elektrode en singel gedaan en dat ging wel goed! Gevoelig huidje ook dus, maar deze singel werkt voor ons heel goed!

Heel leuk dat er een nieuwe organisatie is voor de Loonse en Drunense duinen! Voor ons zijn er nog genoeg wedstrijden dichterbij, voordeel van in het midden van het land wonen :)

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 19:21

Corientjuh94 schreef:
Meer mensen waarvoor Waalwijk(brabant) mooi aan te rijden is ? Ik lees net een topic op bokt waarin ze graag een nieuwe wedstrijd op de kaart willen zetten volgend jaar. Ik baalde al dat loonse en drunense duinen dit jaar weer afgelast is. Wellicht als er meer bokkers reageren ze dit echt doorzetten :):)

Jaaa ik had volgens mij de Facebook pagina ook geliked of het event op geintresseerd gezet :D voor ons ook mooi aan te rijden, zou een mooie aanvulling zijn.

Thanks voor de tips mbt de singel, ga er vanavond even voor zitten.

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 19:27

Corientjuh94 schreef:

Voor mij wel een eind rijden (paarden staan momenteel in drenthe) maar zou wel graag gaan!

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 19:47

Ohh ik was ook aan het kijken voor een los bontje maar kon ze niet vinden in een maat waar gevormde singel omheen past. lijkt me fijner een los bontje in verband met wssen etc.
Bij 50 cm zit singel op een na laatste gaatje, 2 cm onder dekje lukt zoiezo al moeilijk dekjes vallen vaak groot voor hem haha

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 19:54

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 19:56

Er zijn wel anatomische losse bontjes maar niet voor curved singels, behalve voor fairfax/prolite

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 09:46

Hier ook weer begonnen we zouden een rondje van 1,5 uur doen en dan veel stappen om weer wat op te starten na twee wat rustigere weekjes... maar ehrm... tja we waren verdwaald en dus uiteindelijk 2 en een half uur gereden, zo een 17 km uit mijn hoofd. Wel veel gestapt metwat stukjes draf en galop en had uiteindelijk niet her idee dat paardlief moe was.. ik denk dat ik meer last van mijn lijf etc had dan hij.
Kwam ook door wat vaage acties hij had zijn grapjes stand namelijk aan.. hij vind het altijd erg moeilijk om te galloperen buiten om een of andere rede vind hij het spannend enliep dus alleen in een rustig galopje , maar moesten nu wel wat sneller omdat omdat stalgenootje fat mee was een paard van 170 heeft en wij korte beentjes aka 136 cm en hij dus wel wat door moet lopen om grote vriend gelegenheid te geven poging galop te doen ( is een draver dus vind galop zoiezo moeilijk) En we wilde graag voor ( omdat ik anders bang ben dat hij zijn beentjes onder zijn lijf uit loopt als meneer de draver volle vaart gaat haha ) .. opeens leek het galop knopje aan te gaan en kreeg hij in de gaten dat hij ook hrder kon vooral toen we over stammetjes heen gingen ( toen kwam ook de blooper haha ) hup over de eerste en toen de tweede dacht ik... blijkbaar waren we uit een paadje van rechts gekomen dat ik zelf dus niet zag omdat het een enorme scherpe bocht was , ik merkte niks en opeens gingen we naar rechts dwars door twee bosjes heen takken in mn gezicht etc .. we moesten idd die weg in maar ik dacht gaan nog ff rechtdoor hahaha ik ben blijven zitten gelukkig en paard niet gewond maar wat een sukkel was net een stoomwals hahah.
Later weer bijna een boom geramd al was dat begrijpelijk redelijk hooge stam ( we hebben nog niet veel gesprongen ik ben geen fan van stammen omdat die oer het algemeen niet omvallen en ik geen springwonder ben en paard er ook niet voor gefokt is .. maar hij vind het enorm leuk zonder twijfel jumpt hij er over als een vooleerde spring dwerg hahah ) met schuine bocht.. en met een blije pony wat te schuin ook omdat hij de remweg van een 18 wheeler heeft als hij happy word maar gelukkig de boom niet geraakt.

Nog een vraagje niet helemaal endurance gerelateerd maar ehrm .. het is echt jaren terug dat ik vlotter gegalopeerd heb (Echt tijden alleen maar niet verkeers makke verzorgpaarden gehad ) het is natuurlijk niet echt nodig maar paard lief werd er duidelijk heerlijk los en vrolijk van, en na galop kon hij super braaf lang laag met zijn hoofdje over zijn rug draven. Maar ik loop tegen iets aan mischien iemand tips ?

Pony heeft een kort nekje bij voorbaat al.. maar bij de snellere galop gaat zijn hoofd omlaag en lijkt hij enorm naar voren te vallen ik durf dus ook niet mijn teugels losser te laten omdat ik het gevoel heb alsof hij struikelt als ik hem helemaal los laat. Omdat hij voor mijn gevoel dus zo naar voren keukelt ga ik zelf automatish dus naar achteren hangen ( niet overdreven gewoon rechtop) waarbij ik dus bang ben dat ik hem wat in de weg zit. Dus wie oh wie weet hoe we dit op kunnen lossen zonder ongelukken ? Mischien is het voor mijn gevoel dat hij naar voren keukelt maar doet hij dit niet ? Of mischien valt hij idd naar voren omdat hij nog meer kracht van achteren moet krijgen ? Hoe kan ik dit het beste verantwoord oefenen ?
Gaat er dus niet om dat ik km's hard wil galloperen maar meer dat ik ongelukjes kan voorkomen mochten we wel een stukje gassen willen voor de afwisselingen tijdens de training ( vooral voor als we met stalgenoot rijden, als hij achter rijd doet hij het namelijk ook en dan constant want dan moet hij natuurlijk harder om grote paard bij te houden, in de duinen al helemaal niet zo fijn dat naar voren vallen met heuveltjes en stronkjes etc. Vandaar dat ik ook liever voor rij dan heb ik het idee dat hij nog enigsinds oplet op waar hij zijn voeten zet in plaats van poging doet op billen van paard voor hem te plakken).

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 10:52

Oh daar heb ik met mijn speknek ook last van. In de bak vindt ze niets en lukt het nauwelijks, het duurt ook nog ff eer we op gang zijn. Op de lange lengte ging ze dan mooi blij galopperen maar dan gaat dat korte nekkie omlaag en moet ik haar eigenlijk continu op de rem houden om niet te gaan struikelen. Bij ons weet ik wel dat er dressuurmatig nog heel veel ontbreekt; maar blijkbaar is dat wel iets van de korte proppies dus.

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 11:13

Ohh wat fijn dat wij niet de enige zijn, ik heb ook het idee dat hij galop het moeilijkste vind met draf etc heb ik er namelijk geen last van, mischien is het dan ook idd toch wel een kwestie van het moeilijk vinden en daardoor voorover keukelen. Ik heb ook echt het idee dat als ik hem loslaat dat hij dan voorover floept dus durf dat eigenlijk ook niet te proberen want vallen is natuurlijk levensgevaarlijk. Galop lukt in de bak overgens wel en als we in een rustig tempo buiten gaan zit het ook prima .. maar nu hij versnelling twee in galop gevonden hebben viel het ineens op ( al had hij het ook als hij achter een groter paard reed dan maakt hij zich druk dat hij achterblijft denk ik en valt hij voorover met zij heele lijfje) Mischen toch ook een kwestie van leren dat de moter van achter zit ook bij een wat snellere galop ?
Voor de beeldvorming dit is mijn propje hahah een paard van 180 in een jasje van 136 :P

Afbeelding

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 11:50

Ja wij zijn nog 4wkn verwijderd van de verhuis dus mijn gevalletje geniet nog heerlijk van haar weideleven. Kruip er occasioneel wel eens op; maar dat is nog lang niet hoogstaand. Gisteren was ze zo vunzig dat 'k er niet eens aan wou beginnen :')
Maar ze is dus ook heel proppig, dit was voor mensen al een redelijk nauw poortje en daar past ze prima tussen :') Ga het alleen niet onder het zadel doen; want dan zijn m'n knieschijven er aan _O- https://www.facebook.com/dorathewarrior ... 737752887/

Heb nu ook een rechtrichtjufje gevonden en hopelijk komend jaar ook weer een aantal clinics van Arne mee te doen. Dan zal er op den duur hopelijk wel wat meer power van achteren komen.

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 13:34

Ja idd denk dat die kleintjes van ons mischien wat meer moeite hebben van achteren gas te geven. Jeetje dat poortje.. daar had die van mij overheen gegaan hahah gek op springen is hij.
Wat ik vooral soms moeilijk vind aan zo een kleintje is de hoge wallen in de duinen dan blijft mijn beugel wel eens met de onderkant hangen haha. Maar ja oefening baart kunst hopelijk dat we ook snel de moter van achter in galop met meer tempo kunnen gaan gebruiken dan is het minder naar om hard te gaan want het is geen fijn gevoel als het voelt alsof je paard elk moment kan gaan koppeltje duikelen haha

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 14:53

wow dat poortje.....daar zou Goliath echt niet tussendoor passen. Poortje is idd zelfs voor mensen nog vrij smal

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 21:57

O jeej, een IJslander in het topic! :D

ittheclown: klinkt als een balans(dressuur)dingetje. Mijn IJslander is in het bos vele malen beter gaan lopen sinds we les volgen in dressuur aan de hand en rijden. Ook galoppeert hij steeds meer bergopwaarts in plaats van de grond in. Hem omhoog hijsen is minder nodig nu hij zichzelf beter dragen kan.

Na een hoop perikelen zowel bij mij als paardlief zijn we dan sinds een aantal weken lekker aan het trainen. We zitten nu op 10 km met een gemiddelde snelheid van 6 km en we houden ruim energie over, dus we hebben een basis om mee aan de slag te gaan. En dan is het doel toch om volgend jaar eindelijk ons debuut te maken in de endurance.

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 12:18

Ja ik weet niet of we de enige ijslander zijn haha
In ieder geval ben ik met les ook bezig alleen mijn instructrice is helaas nog al prijzig dus meer dan 1x per maand lukt helaas niet, we waren vooral bezig met lang laag in draf en stap dat doet hij stukken al erg goed. In draf en stap loopt hij ook prima van achteren naar voor, pak af en toe ook een stukje tolt erbij zodat hij gaat zakken.

Galop heeft hij denk ik van al zijn gangen ook de meeste moeite mee,is gewoon een werkpuntje mischien moet ik hem gewoon op een rustig tempo laten galloperen omdat het dan wel beter lukt van achteren naar voren ? En dan vanuit daar naar een wat vlotter tempo werken mischien dat het dan wat.. ehrm prettiger voelt hahah.

Ohh 6km per uur is volgens mij erg netjes ! En wat enorm fijn dat je weer kan trainen wijslander, wij lagen er ook even uit door plekjes bij oksel en ik had gisteren migraine bah.. dus vandaag even een rondje bak maken denk ik.. al zal paardlief.. daar niet happy mee zijn.. vind hij stom haha

Hier gaat het met trainen ook opeens heel vlot ( na even eruit gelegen te hebben, wilde rustig opstarten met een rondje van 10 km.. maar we verdwaalde .. paard had na rit ook duidelijk nog bergen energy over ) van de week 17 km gereden met een gemiddelde van 6,5 km p uur en dat voor een pony van 136. Ik kreeg ook een complimentje dat hij zo lekker doorstapt en toen mijn rijmaatje dat aangaf viel dat me eigenlijk pas echt op, ik heb me namelijk tijden lopen focusen op een tempo lopen.. hij had of halve dribbel of rustig stapje en begint nu echt een meer gelijk matig tempo te worden in stap ! Zo fijn kan ik dat uitbouwen naar de draf waar we echt .. varieren van gewoon lekker vlot naar...kijk meneer draver van 170 ik kan ook pittig door draven lol.

Ik ga nu ook proberen langere ritten die rustiger zijn zoals die van 17km af te wisselen met korte maar vlotte 6 a 8 km ritjes het is even zoeken naar rondjes blijft even puzzelen, hij draaft op het harde prima hoor maar doe ik liever niet te lang en te veel en hij word nogal .. ehrm jolig van slingerpaadjes dus dan gaat ons basis tempo weer aan de haal lol .Blijft even puzzelen maar lol hebben we zeker.. ondanks ijslander grapjes.. waarbij hij plots dwars door bosjes gaat omdat hij vind dat we die kant op moeten hahah

Die draver ging overgens haast vol gas in draf en hij hielt het echt een heel stuk bij .. vraag me wel eens af wat voor raare ijslander ik heb hahah.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 12:40

Op mijn vorige stal stond ook iemand die endurance rijd met haar Ijslander. Dat paardje is ook maar 1.30m ofzo. Maar ze heeft enorme looplust en tempo. Ze liep met gemak met een gemiddelde van 12km/uur.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 21:29

Ittheclown wie weet rijden we volgend jaar wel samen een endurancerit... zou toch gaaf zijn! :D

Aankomende week komt de dierenarts op stal om te enten. Die van mij zijn afgelopen 2 jaar niet gedaan (bewuste keuze) maar nu gaan ze wel weer mee. Zat alleen te bedenken dat het voor mijn rijpaard misschien handig is de basisenting opnieuw te zetten, want op wedstrijd is dat natuurlijk verplicht. Helder momentje :D