Beginnen met endurance

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Smart

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 09:43

Twiske; hoor/lees ik altijd wel leuke dingen over :j

CYNN, Friesland is nog redelijk bij mij in de buurt. Jij hebt ook veel wedstrijden welke prima aan te rijden zijn!
Grappig dat alle paarden toch wel echt een gebruiksaanwijzing hebben he.. ;-)

Feline, waar train je op de veluwe? Leuke routes zijn altijd welkom…. :j

Hebben jullie trouwens allemaal een groom of zijn er ook mensen die alleen starten? Zelf zou ik K1 best alleen kunnen starten, maar ik vind het altijd een gedoe om aan te melden bij het secretariaat en een risico om je paard alleen te laten op de trailer/paddock (vindt pony nog niet zo tof!)…

Hoppit, wat gaaf!!! Ik heb 1,5 jaar geleden hetzelfde gedaan vanuit Rotterdam naar Wenum Wiesel… :D… In november ga ik in Leersum trainen… :j

Ittheclown, goed bezig! Leuk dat je de minimale snelheid hebt weten te halen en je mee kunt doen. Je kunt als je minimaal 9 km/h haalt trouwens net zo goed meedoen met de K1…
Wat betreft regenrot, probeer eens tea tree olie te verdunnen met olijfolie en daarmee in te smeren, dan is het zo weg…
En de stap, dat hebben wij ook.. Mijn paard stapt niet gek snel en dat doe je tijdens wedstrijden gelukkig ook niet vaak. Ik vind het wel handig dat hij een beetje inkakt, zijn hartslag doet dat dan namelijk ook.

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 10:14

Ik had paar weken terug een rondje kootwijk gedaan van 19km. Gewoon gekeken via ruiterenenmennen.nl welke paaltjes je moet volgen. Ik ben zo'n domme muts die altijd verkeerd rijd :7 . Fijne van de veluwe is dat een groot deel die paaltjes heeft en dat ik wat minder vaak de verkeerde kant op rijd. Epe is ook heel fijn (en ook nummers/paaltjes). En nog een 30-er gedaan vlakbij Loenen en Eerbeek, dat was niet zo succesvol. Ik wilde wat meer tempo maken, maar uiteindelijk waren er super veel heuvels en ging dat gewoon niet zo. Ik rijd met de gpx bestanden van mijn route via ruiterenenmennen in endomondo en op sommige stukken reed ik op ruiterpad maar lag de route 400m naar rechts of links. Waardoor ik echt nog een half uur extra ben verdwaald.

Kortom gpx bestanden zijn echt mijn redding :'). Ik kreeg het voor elkaar om zelfs in Wassenaar 1x verkeerd te rijden.

Leersum lijkt me ook heel tof en is iets dichterbij voor ons. Dus als jullie nog mooie rondjes hebben, deel ze vooral :D.

Ik heb altijd een groom mee omdat ik nog niet alleen met de trailer wegkan. Pony heeft een flink verleden ermee en sinds afgelopen maand voor het eerst helemaal alleen geladen, maar het kost tijd. Dus ik heb standaard mijn vader mee, omdat we samen de trailerlessen hebben gedaan dus Kiet vertrouwt hem met de stang e.d. en daarom ook vaak mijn moeder mee. Sporadisch gaan er nog andere mee, in wassenaar mijn vriend, beste vriendin en verzorgster omdat ze het allemaal eens wilde zien. Maar ik red het makkelijk met alleen mijn ouders :). Heb wel de mazzel dat ze altijd meegaan. Bovendien vindt mijn vader het nog te spannend om zijn auto af te gaven aan iemand die net zn BE heeft :+. Het is voor mij wel makkelijk, kan ik leren rijden met iemand die met paarden heeft gereden want dan rijd je toch wel anders...

Inkakken in stap is idd handig voor de hartslag. Vroegah (een jaar terug) stapte Kiet stug met 7 kmh door, tegenwoordig is dat 5 kmh en dan zie je hartslag echt naar beneden gaan. In principe is de stap ook een 'rust'moment.

Maareh Ilona je gaat goed! Die k0 komt echt wel goed :). We kunnen een mooi rondje gaan doen in november!

Leuk dat dit topic weer actief is. Altijd leerzaam :j

ittheclown

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 12:00

ja leuk Feline ! Moet wel eerst van die irritante regenrot afkomen ik ga straks gelijk even kijken voor tea tree olie, zou je dat bij de kruidvat kunnen halen ? Het vel gaat namelijk precies dubbel tegen elkaar aan voor de singel.. en zonder zadel is ondanks zit comfertabele gangen geen pretje. Dus vandaag maar poging longeren om de conditie erbij te houden.

Ohh en de 9km pu was op een ritje van maar 5 km ik denk dus dat het nog wel eventjes duurt voor we het langer volhouden al blijf ik me verbazen.. in draf is het echt een stoomtrein hij gaat maar door remt alleen af bij heuvelaf wat ik wel fijn vind met zo een kort nekje floep je er voor je gevoel zo overheen.
Fijn dat er meer zijn dat inkakken met stap hoeft dus niks met vermoeid te maken ? Hij gaat ook echt altijd helemaal met zijn neus naar de grond op zo een stap sjok moment

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 12:28

En fietsen ipv longeren? Verder zou ik het inschatten van vermoeidheid proberen met ondersteuning van een hartslagmeter te doen.

Wie zocht er iets bij Leersum? Ik rij daar regelmatig, dus kan wel wat wijzen qua route, maar je kunt ook op de site van endurance alive kijken. Daar staan de routes van de endurance op; die kun je naklikken op ruiteren&mennen. Er staan daar ook knooppuntenpaaltjes.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 12:55

Hilary schreef:
Wie zocht er iets bij Leersum? Ik rij daar regelmatig, dus kan wel wat wijzen qua route, maar je kunt ook op de site van endurance alive kijken. Daar staan de routes van de endurance op; die kun je naklikken op ruiteren&mennen. Er staan daar ook knooppuntenpaaltjes.

Volgens mij staan ook gewoon de gpx-files op de website van EnduranceAlive. Dat scheelt een hoop klikken... ;-)

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 13:11

Ik rij ook met groom, ook omdat we of een Paardentaxi nemen die dan direct groomt als ze dan toch moeten wachten en/of m'n vriend gaat mee omdat ik dat ook heel gezellig vindt en hij de vrachtwagen een keer heeft gereden. Het voelt echt een dagje uit voor mij dan haha, dat zou ik minder hebben zonder groom.

Ik ben de laatste wedstrijd echt zo ontzettend verkeerd gereden dat ik voor het volgende seizoen inderdaad met gpx routes ga oefenen zodat ik niet gelijk hopeloos verdwaald ben als ik een lintje mis :')

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 13:13

Hilary schreef:
En fietsen ipv longeren? Verder zou ik het inschatten van vermoeidheid proberen met ondersteuning van een hartslagmeter te doen.

Fietsen gaat hem niet worden daar is hij te ehrm oraal gefixeert voor haha mijn vriend fietste voorheen soms mee.. en dan vond paardlief het erg grappig opeens aan de handrem te zitten waardoor vriend dus zowat over stuur vloog haha.

Hartslagmeter was ik idd voor aan het kijken maar lijkt erop dat je dan rond de 300 euro kwijt bent.. dat is me even te veel voor ons huidige doel van af en toe in de toekomst een lage klasse te starten

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 13:14

Hilli schreef:
Hilary schreef:

Volgens mij staan ook gewoon de gpx-files op de website van EnduranceAlive. Dat scheelt een hoop klikken... ;-)

Maar in die gpx file staan de knooppuntnummers niet, dus die kun je oo R&M weer vinden :D

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 13:18

ittheclown schreef:
Hilary schreef:

Fietsen gaat hem niet worden daar is hij te ehrm oraal gefixeert voor haha mijn vriend fietste voorheen soms mee.. en dan vond paardlief het erg grappig opeens aan de handrem te zitten waardoor vriend dus zowat over stuur vloog haha.

Hartslagmeter was ik idd voor aan het kijken maar lijkt erop dat je dan rond de 300 euro kwijt bent.. dat is me even te veel voor ons huidige doel van af en toe in de toekomst een lage klasse te starten

Voor €100 euro heb je een simpele. :) http://goedhard.nl/index.php?item=polar ... 36&lang=nl

Smart

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 15:27

Feline, in Kootwijk kun je zoooo fijn rijden, echt fijne paden en van alles wat...! Voor Loenen heb ik nog een mooie route in mijn Endomondo staan, vanaf de parkeerplaats, die heb ik een week of 3 geleden gereden…. Ook mooi, maar vond de paden iets minder. Fijn dat er altijd iemand is die met je mee kan :j.

Ik moet ook eens met die bestanden gaan rijden, rij nu op de lintjes…
Hilary, bestanden zijn welkom!

Misschien leuk om met een groepje een keer af te spreken in Leersum?

Ittheclown, anders geef je maar een gil, dan stuur ik de olie naar je op. Of de olie van Kruidvat pure olie is weet ik namelijk niet.

Voor de hartslagmeters is Marktplaats ook nog een bezoekje waard, staan er met regelmaat op..

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 15:55

de polar inzone heb je al voor 100 euro...heb je alleen hartslag en dus geen gps, maar zou voor jouw doel meer dan voldoende zijn ittheclown.
zowell Goedhard als Equilog heeft die ook te koop. Heb hem zelf bij equilog besteld en binnen 2 dagen al in huis.

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 18:48

Keertje rondje met een bups 'beginners' (en nog niet 180km vreters) lijkt me erg leuk! Ben nu nog ff op valentie en dan lees k weer even bij.
Leuk dat het topic weer wat leeft!

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 19:33

Mij ook! Aan wat voor rondje zitten jullie te denken? 20 - 25 km?

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 19:40

FelineNanet schreef:
Hahaha volgende stap was jou vragen / naar jou toe gaan :D maar wilde ff wat meer weten wat andere doen en wat de gedachte daarachter is.

Ja ja.. haha

Heeft ze een begeleidingsprogramma bij je en stelt ze nog dr vraag hier :p

Is juist een leuke voor ik de groepsapp, want er komen een aantal nieuwe kandidaten bij en kunnen we dus mooi alles met iedereen delen ;)

Smart

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 19:43

Of allemaal naar Donna :D... Daar wil ik ook nog steeds een keer naar toe :j...

Hooi Donna..! :wave:

Karrimh schreef:
FelineNanet schreef:
Hahaha volgende stap was jou vragen / naar jou toe gaan :D maar wilde ff wat meer weten wat andere doen en wat de gedachte daarachter is.

Ja ja.. haha

Heeft ze een begeleidingsprogramma bij je en stelt ze nog dr vraag hier :p

Is juist een leuke voor ik de groepsapp, want er komen een aantal nieuwe kandidaten bij en kunnen we dus mooi alles met iedereen delen ;)

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 19:47

Ohh top 100 euro voor hartslag meter is idd goed te doen ! Hoe werkt dat dan precies ? Hahah ik heb er echt geen verstand van nog.

Edit ik zie dat er een instructie video bij zit, die ga ik even bekijken !

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 20:24

Smart schreef:
Of allemaal naar Donna :D... Daar wil ik ook nog steeds een keer naar toe :j...

Hooi Donna..! :wave:

Is echt leuk bij Donna *\o/*
Volgend jaar weer mee op ponykamp als het dan weer is met de hele stal (5 meiden als dat kan!).

Ben aan het sparen voor een trailer zodat ik vaker op andere locaties kan gaan trainen, bij ons kunnen we niet echt buiten rijden.
En voor kerst de elektroden voor hartslagmeter gevraagd :D
Begin de hele stal gek te krijgen van endurance!! Afgelopen jaar met 1 stalgenootje gestart, nu willen er nog 2 mee gaan proberen in teteringen volgend jaar :D

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 20:36

Lol Donna volg k al van voordat k een knol had :D staat idd op de planning, maar dan moet mijn dikke pluizige shetlander er eerst nog ff wat knuffelvlees aftrainen en een concept van conditie opbouwen...

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 21:01

Lijkt mij ook leuk om een keertje met een aantal te gaan trainen als het niet aan de andere kant van Nederland is :D

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 00:14

Jaaa ponykamp was echt geweldig <3. Kiet heeft zoveeeeeel geleerd (ik ook!). Ik vind alles goed: voor ons is ieder geval Schoorl, Castricum, Wassenaar, Leersum en een groot deel van de Veluwe te doen :).

Rit bij donna ben ik zelf groot voorstander van <<) .

@ittheclown de 100 euro versie van polar is er eentje waar je de gemiddelde en maximale (ook minimale?) HR van je rit kan zijn, maar niet kan terugkijken hoe hoog de HR op een bepaald de tijdstip was. Wel kan je hem tijdens rijden bekijken, dus kijken hoe hoog in stap, draf en galop ongeveer. Ik vind het zelf juist een voordeel van de losse elektroden dat ik alles terug kan zien, maar ben ook wel echt alles aan het bijhouden :'). Hoop deze winter naar wat lezingen te kunnen over welke waardes normaal zijn ed. Ik heb mijn set in totaal voor +/- 165 euro gekocht: elektroden nieuw, horloge tweedehands via ebay voor 65 en losse H7 sensor voor 25(?) Euro. Zeker als je het horloge goedkoper kan krijgen dan scheelt het enorm. Ik heb de polar M400, equine elektroden en dus een H7 sensor.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 05:57

Je kunt ook (voor ik meen iets van 120 euro, de equine electroden en een H7 transmitter kopen en die aan je telefoon koppelen.
Dan moet je alleen voor onderweg steeds op je telefoon kijken hoe hoog de hartslag is, maar je hebt wel overzicht na afloop van je training.

Smart

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 11:45

Ik heb ook de Polar M400 i.c.m. de electroden en H7 transmitter. Werkt heel fijn.

Voor wat betreft de electroden; Divoza heeft vaak de kortingsactie van 25% en die mag je ook toepassen op de electroden. Je hebt dan inderdaad alleen de app nog nodig en kunt de training gewoon zien in de Polar app. Horloge hoeft dus niet.

Ik wil in november sowieso een keer richting Donna. Is voor ons echt een heel eind rijden, om die reden nog niet gedaan...

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 11:48

Voor de telefoon vind ik niet handig ik heb vooral met draven echt beide handjes nodig om er voor te zorgen dat hij niet zijn eigen plan trekt en op onderzoeken uitgaat door de hei op te springen etc hahah, dus mijn voorkeur zou liggen bij horloge of ander los device.

Ik snapte allee het filmpje niet helemaal er zit er dus eentje los onder je zadel gaat dat dan niet schuren etc ? En ik hoef denk ik niet per se terug te zien wat we gereden hebben maar lijkt me op het moment handig om te bepalen hoe lang we moeten stappen om weer omlaag te zakken.
Bij vetchecks bij endurance moet hij onder de 60 zijn toch ? De hartslag

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 12:04

Ik heb een paard die singelplekken krijgt van singelstootlissen op de singel en zelfs bij mij gaat het goed. Ken daarentegen ook andere verhalen.

Ik leg die onder het zadel achter de schouder zodat er dus ook niet veel beweegt en het niet kan schuren, de andere zit dus aan de singel.

Bij finish klasse 0/1 moet hij inderdaad 60 of lager zijn.

Smart

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 12:20

Ik heb ze beide aan de singel. Ik heb een boomloos zadel en maar een enkel blad, dan moet de electroden op de rug, niet praktisch. Om die reden dus aan de singel, werkt ook prima :j.