Hoe verantwoord trainen op snelheid?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PBA_

Re: Hoe verantwoord trainen op snelheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 18:50

bella24 schreef:
Uhm ja, zo kan je het ook bekijken. Dan ben ik nu in de 50% zone bezig ofzo…? Ik ga in ieder geval niet bewust trainen op een hartslag van minimaal 120 bijvoorbeeld, dat bedoelde ik Vork

Het tempo opvoeren vind ik een moeilijke, iets waar ik wel veel over nagedacht heb. Bij mij is de redenatie dat ik merk dat steeds 25 - 30 km met 10-12km per uur blijven rijden (doe ik nu al bijna 2 jaar) geen effect meer heeft. Dan ben je kilometers aan het rijden om het kilometers rijden, is dat zinvol?
Ik wil dit seizoen een wedstrijd van 60km op vlak terrein met circa 11 km/u uitrijden. Dan lijkt het mij nuttig om in de training iets boven die snelheid te zitten, toch? Het liefste zou ik heuvels uitkiezen i.p.v. het tempo opvoeren. Dat doe ik ook wel eens per maand maar vaker in die omgeving trainen is voor mij niet mogelijk. Ik ben dus vooral op vlak terrein aangewezen…

dat heb ik nu ook wat ik lastig vind

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 18:53

Wat dan het beste werkt is intervaltrainen: 500 meter stevig galoptempo op HF 150/160, tussendoor paar minuten draven op HF 110. Dat opbouwen en afwisselen. Daar kan je vrij snel en redelijk risicoloos (qua blessures, omdat je het tempo maar kort hoog houdt) conditie mee uitbouwen.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 11:54

opbouwen bedoel je door de afstand te vergroten?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 12:24

Nee, het aantal sprintjes verhogen. Dus eerst 3x 500 meter, een week later 4x 500 meter, en zo voort. Tot een keer of 10, dat is wel genoeg.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 12:47

Haha! Dat is dus 5 x heen en terug op hetzelfde stukje.
Dan weet ik in ieder geval zeker dat ik daadwerkelijk 500 meter maak, per keer. Tijdens een route vergis ik me standaard in afstanden. Bloos
En versnellen op hetzelfde stukje is voor beiden een stuk makkelijker: geen onverwachte laaghangende takken/diepe gaten (die honden van tegenwoordig in het zand enzo Knipoog )/onverwachte waterpartijen na een scherpe bocht en etc.
Oh ja, en fazanten, sperwers en buizerds blijven gewoon op hun plekje zitten als je weer voor de 4de keer voorbijhuppelt. Kan ik ze eens goed van dichtbij bekijken.
Oh. En uilen zijn echt vreemd! Draaien dus echt hun hoofd 180 graden.... Echt raar om zoiets op 60 cm afstand te zien.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 17:46

Hoe denken jullie over zwaar zand?
Anouar heeft heel mooi beenwerk, hij is nog nooit echt kreupel geweest (alleen door de mok, maar dat zegt weinig over het beenwerk), maar toch ben ik altijd bang voor die pezen. Maak ik me daar terecht zorgen om of zit het tussen m'n oren?
Ik snap dat je niet dagelijks door het zware zand moet jagen en dat je het moet opbouwen, maar ik vermijd het nu het liefst.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 17:59

Als je vaak door zwaar zand baggert, krijg je daar dikkere pezen van en train je ook bij lagere snelheden de spieren. Het is gebleken dat paarden die daar vaak in werken een iets andere (zwaardere) "bepezing" hebben dan zij die het niet doen.

Ik zou het niet vermijden; het is ook voor de behendigheid goed dat hij overweg kan met los zand. Uiteraard rustig opbouwen en niet overhaasten; los zand is hard werken en je hebt er snel teveel van.

Groeten, SuSEQ

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 18:50

SuSEQ schreef:
Als je vaak door zwaar zand baggert, krijg je daar dikkere pezen van en train je ook bij lagere snelheden de spieren. Het is gebleken dat paarden die daar vaak in werken een iets andere (zwaardere) "bepezing" hebben dan zij die het niet doen.

Dat dacht ik ook altijd, maar is dat wel echt zo? Want er zijn verschillende wetenschappelijke studies die aantonen dat na het 2e levensjaar er eigenlijk niks meer aan de pezen verandert, wat je ook voor training doet.

Maar desondanks vind ik het toch prettig om lekker stapwerk op het harde te doen, en daarna ook draven en zelfs galopperen op het harde als training (en in de wedstrijden ontkom je er ook niet aan in Belgie).

Aan zand heb ik zelf nogal een hekel Bloos , en of mijn paard dat nu heeft overgenomen of andersom weet ik niet, maar ook hij zoekt altijd het harde op als hij kan kiezen. Wedstrijden met mul zand heb je in Belgie niet, op Helchteren na. Dat vind ik qua ondergrond dan ook de minst fijne wedstrijd, zeker als het een tijdje droog is geweest voor de wedstrijd... Maar Veluwe e.d. trekt me dus helemaal niet. Ik kom er jaarlijks met de Draver.nl meeting, en vorig jaar hebben we Laag Soeren gereden maar dat is eigenlijk Veluwezoom, en niet veel mul zand. Maar dat vond ik echt op de grens.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 23:16

Dan heb je de mulle stukken gemist Nina, want die hebben we hier ook echt wel *LOL*

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 00:22

Nina_rex schreef:
Dat dacht ik ook altijd, maar is dat wel echt zo? Want er zijn verschillende wetenschappelijke studies die aantonen dat na het 2e levensjaar er eigenlijk niks meer aan de pezen verandert, wat je ook voor training doet.

Als ik dit mag geloven wel, ja...

Groeten, SuSEQ

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 08:16

Ik heb in Laag Soeren ook heel veel mul zand gezien.

Hier in de buurt heb je ook mul zand, maar dat hoef je niet op te zoeken. De paden zijn bijna allemaal stevig.

Veel mensen zeggen tegen mij dat ik me niet aan moet stellen omdat Anouar nog nooit iets met z'n benen gehad heeft, maar alsnog rij ik niet prettig door zwaar zand. Terwijl ik echt geen zeurpiet ben wat betreft ondergronden

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 11:36

Djilan schreef:
Dan heb je de mulle stukken gemist Nina, want die hebben we hier ook echt wel *LOL*

Ja, een paar stukken zaten er wel in, maar dat ging nog net vond ik. Maar bijv. zo'n enorme zandvlakte oversteken, of ellenlange mulle, rechte paden... Daar doe je mij geen plezier mee, en Rex ook niet!

Toen we in Lommel de 75 km reden zat daar ook 2 keer de "Sahara van Lommel" in Haha! , nou die naam zegt het al: een onafzienbaar stuk mul zand, en bij de 2e keer was de temperatuur inmiddels flink opgelopen... Leuk is anders, geef me dan maar de kasseitjes van Vissenaken, of de rotsige paadjes in de Ardennen.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 11:46

Nee, klopt zijn geen kilometers Knipoog
Ik moet zeggen dat ik blij ben met de afwisseling van bodem hier, zwart zand, zandverstuivingen, harde zandpaden met of zonder steenslag. Grind en vlak plus hellingen. Maar volgend jaar ga ik zeker ook wat stenige wedstrijden in het buitenland (plus Banholt Knipoog ) starten!

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 12:10

Klopt, er zijn daar zelfs wat stenige paden! Ja Qua ondergrond en omgeving vind ik het ook echt een prachtig gebied, zo afwisselend.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 18:20

Indien we dan toch (per ongeluk?) in mul zand terecht komen...
is galop de beste gang daar de pezen in deze gang het minst "belast" worden.
En de tijd in het mulle zand is dan natuurlijk ook een stukje korter wat de kans op overbelasting weer een stukje kleiner maakt (statistisch gezien).
Mijn paarden kiezen in ieder geval altijd uit eigen initiatief galop en ik respecteer/ ga mee in hun keuze op dat moment.
Zijn er andere ideeën hierover?

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 18:24

Ik ga juist nooit in galop, stap of als het kan een rustig drafje.

Wat zijn eigen keuze daarin is zegt me niet zoveel, paarden weten niks van hartslag, verzuring en hoelang de rit nog duurt. Haha! Als ik hem liet kiezen zou hij vroeger ook iedere berg keihard op zijn gegaloppeerd, inmiddels weet hij al beter. Knipoog

"...is galop de beste gang daar de pezen in deze gang het minst "belast" worden." --> is dat een feit of je eigen mening? Dat het in een snellere gang korter duurt ben ik met je eens, maar of galop ook echt het minst belastend is... ik zou het niet durven zeggen. En dan nog blijft de issue van verzuring.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 18:33

In mul zand zou ik mij beperken tot stap; vooral als het paard dat niet gewend is. Zoals in eerder geposte link te lezen staat, worden de benen op allerlei ongewone manieren belast; vanzelfsprekend is die belasting groter als het sneller moet, zoals het geval is bij galop.

Groeten, SuSEQ

Grethal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 20:46

Nina_rex schreef:
Maar Veluwe e.d. trekt me dus helemaal niet. Ik kom er jaarlijks met de Draver.nl meeting, en vorig jaar hebben we Laag Soeren gereden maar dat is eigenlijk Veluwezoom, en niet veel mul zand. Maar dat vond ik echt op de grens.

Kom je toch een keer bij ons op de Veluwe trainen, tig km's harde zandpaden in de omtrek, voor uren rijplezier.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 21:09

En waar is 'bij ons' Knipoog

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 21:11

Speulder- en Spriedelbos, Boesschoten en zo. Driehoek Voorthuizen, Putten, Ermelo.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 00:47

Is dat de Noord-West hoek van de Veluwe dan? Ik ben tot nu toe in Hoenderlo, Uddel en Laag Soeren geweest, ik dacht dat ik alle hoeken wel zo'n beetje gehad had? Haha! Alleen de Hoge Veluwe niet, die ga ik in mei tijdens de dravermeeting maar eens verkennen denk ik. Lachen Misschien dat iemand zin heeft om gids te spelen? Schijnheilig We zijn dan in Hoenderlo bij Fjordhestgard.

Ik vind heidegebied trouwens wel altijd prachtig om te zien, dat is weer zo anders dan bij ons. Ben ook in de Loonse en Drunense duinen geweest, prachtig. Cool Alleen voor een wedstrijd vind ik het dan weer minder prettig. Knipoog

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 08:39

Noord-Westhoek inderdaad. Maar als je in Uddel bent geweest, dan ben je in de buurt geweest.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 12:30

Nina_rex schreef:
Ik ga juist nooit in galop, stap of als het kan een rustig drafje.

Wat zijn eigen keuze daarin is zegt me niet zoveel, paarden weten niks van hartslag, verzuring en hoelang de rit nog duurt. Haha! Als ik hem liet kiezen zou hij vroeger ook iedere berg keihard op zijn gegaloppeerd, inmiddels weet hij al beter. Knipoog

"...is galop de beste gang daar de pezen in deze gang het minst "belast" worden." --> is dat een feit of je eigen mening? Dat het in een snellere gang korter duurt ben ik met je eens, maar of galop ook echt het minst belastend is... ik zou het niet durven zeggen. En dan nog blijft de issue van verzuring.

Ik meen me te herinneren dat een endurance-trainster me dat vertelde: galop = beter in klapzand dan draf. Niet racen natuurlijk, gewoon handgalopje omdat de pezen dan minder belast worden en belangrijk om er het "snelst" uit te geraken omdat het idd nogal een aanslag vergt op BPM en verzuring.
Ik heb het in ieder geval altijd onthouden en pas het toe bij mijn paard(en).
Ik vind het prettiger om te galloperen door klapzand dan te draven: BPM van Cen blijft lager in galop in t klapzand dan draf. En ze herstelt sneller via galop (haha over het algemeen, ze kan nogal een "drama-queen-bui" hebben zo nu en dan). Met de andere paarden ga ik nog niet door klapzand: eerst trainen...

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 14:36

scoxxx schreef:
BPM van Cen blijft lager in galop in t klapzand dan draf.

Dat lijkt me een heel goed argument om dat te doen. Lachen Blijkbaar is dat voor haar gewoon gemakkelijker.

Ik denk dat het ook afhangt van de lengte van het stuk. Als het enkele tientallen meters is dan kost het maken van 2 overgangen (verstoring van het ritme) misschien meer moeite dan gewoon even in hetzelfde tempo er doorheen draven. Op zo'n kort stukje zal een paard ook niet verzuren. Maar als het een hele vlakte is, dan vind ik het toch weer anders.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 14:44

In theorie is galopperen minder vermoeiend in klapzand omdat je een langer zweefmoment hebt en meer grond bestrijkt per pas. Met mul zand is het de pest dat je bij iedere pas een halve pas achteruit wegglijdt. Hoe meer je dus boven het zand kunt zweven, hoe beter, en dat gaat nu eenmaal het beste in galop. Staat tegenover dat - eveneens in theorie - je in mul zand meer kans zou hebben op blessures.
Ik heb overigens nog nooit meegemaakt dat mijn paarden in mul zand 'zwikken' of zich verstapt hebben bij een normaal tempo - en trouwens ook niet bij hoog tempo. Juist het feit dat het zand meegeeft maakt dat je wel erg moeilijk terecht moet komen wil je zwikken - de grond past zich immers aan aan die scheef neerkomende voet, veel beter dan een harde niet meegevende bodem.

Maar in zand stappen is dus het meest vermoeiend, omdat je iedere pas wegglijdt, en per pas minder grond bestrijkt. Je hebt dus meer passen nodig om aan de andere kant te komen.