Trainingsschema's vergelijken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

arun

Re: Trainingsschema's vergelijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 14:53

Voor de afstanden die je op je planning staan hebt is het naar mijn mening voldoende om tijdens weekend lange rit te doen. Die korte ritten zijn naar mijn mening tijdverlies (op vlak van training) en doe je beter longewerk.

Ik zou paard onder de ijzers houden. In het begin dat je een paard ijzerloos zet breken de randen af van de oude nagelgaten voordat dit terug goed gegroeid is ben je minstens 2 maand verder en in de winter misschien 3 maanden. Dan kan je terug netjes een ijzer zetten.

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 15:01

arun schreef:
Voor de afstanden die je op je planning staan hebt is het naar mijn mening voldoende om tijdens weekend lange rit te doen. Die korte ritten zijn naar mijn mening tijdverlies (op vlak van training) en doe je beter longewerk.

Ik zou paard onder de ijzers houden. In het begin dat je een paard ijzerloos zet breken de randen af van de oude nagelgaten voordat dit terug goed gegroeid is ben je minstens 2 maand verder en in de winter misschien 3 maanden. Dan kan je terug netjes een ijzer zetten.

Ok maar qua planning zou er dan wel een klasse 2 in mei in kunnen zitten vanaf opbouw training?

Loopt nu 30 km wedstrijd met 2 vingers in zn neus.

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 17:46

Wanroij is prima zonder ijzers te rijden, of anders haal je ze meteen na de wedstrijd eronderuit tot medio volgend jaar maart. Of rijden op hoefschoenen.

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 18:57

Ik rij alleen asfalt dus zonder ijzers is geen doen, ben ik vorig jaar mee begonnen en toen juist daarvoor ijzers eronder laten slaan.
Wil ook geen afkeuring erover afroepen, want nu eronder uit - huisvesting hit actief - en trainen op asfalt - is denk ik geen slimme zet. ( was toen een en al ellende).
Hoefschoenen ga ik me niet aan wagen. Zijn er maar weinig die veel asfalt aan kunnen.

Ik kijk in de rustperiode hoe het gaat en mocht het drama worden gaan we met plakijzers aan de slag.

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 20:48

Citaat:
Ok maar qua planning zou er dan wel een klasse 2 in mei in kunnen zitten vanaf opbouw training?

Ja maar je moet dan uw weekend ritten verlengen in tijd zodat het paard gewoon word langer te werken. Voldoende lange (in tijd) stapritten inlassen (hoe saai dit ook is).

Hoe oud is je paard?

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 20:56

arun schreef:
Citaat:

Ja maar je moet dan uw weekend ritten verlengen in tijd zodat het paard gewoon word langer te werken. Voldoende lange (in tijd) stapritten inlassen (hoe saai dit ook is).

Hoe oud is je paard?

Hij is 8 , met 5 ingereden en vanaf 6 pas echt aan het werk. Dit jaar 7 wedstrijden gelopen, vorig jaar 2 x kk.

sandyjorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 21:29

ik zou de ijzers er gewoon onder laten lisette, wel sneeuwploppers er onder of iets dergelijks.

lijkt mij dat een klasse 2 (kort neem ik aan) zeker goed haalbaar is. die van jou zag er prima uit in otterlo.

ik had in de plannning om naar klasse 2 wanrooij toe te trainen met een aantal dubbele trainingen.
volgende week 2x20, week daarna 2x25, en daarna 2x30 en nog een week rust. naast de dubbele trainingen dan nog dressuurwerk.

nou wordt mijn planning in de soep gegooid |o
eigenaar van t paard brengt haar volgende week een week ergens anders onder om te zien hoe ze springt.
ze is spring gefokt en staat te koop. wellicht dat ze als all-round of eventingpaard verkocht kan worden.
hopelijk is ze snel weer terug en kan ik me voorbereiden op wanrooij. ik hoop die toch wel echt te kunnen rijden.

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 10:16

8 is perfect om door te groeien in afstanden en belasting. Paard is volgroeid met 8 jaar.
Belangrijkste is dat paard lange km/uren maakt in 't werk snelheid komt nadien 'vanzelf' wel. Zowel lijf al geest moet uitharden.

Myrnaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 07:27

Ik kijk mee vind dit zeer interessant :)

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 16:36

Vraagje: jonge pony loopt nu 1x per week een iets pittigere rit voor zijn doen, zeg om en nabij de 15 km. Afgelopen zondag over de Veluwe, dus ook door mul zand.

Hoeveel rustdagen is dan het minimale en hoeveel het maximale? Natuurlijk kan ik hem een week stilzetten of alleen longeren/werken aan de hand, maar doe ik de training dan niet weer 'teniet'? Of kan ik hem beter tussendoor een keer pakken voor een (eventueel rustige stap-)rit?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 18:28

Hoe oud is hij en hoevaak rij je die 15 km en op welke snelheid?

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 18:30

Hoi SB :P

5 jr, de 15 km op de Veluwe hadden we nog niet eerder gereden, maar die afstand loopt hij om de week ongeveer. Snelheid afgelopen zondag was voor het overgrote deel stap, 2 keer gedraafd en 1 keer een flink stuk galop over een stevig zandpad. Wel wisselende ondergrond: asfalt, stevig zandpad, mul zand...

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 18:32

Ohh nou dan zou ik hem erna twee rustdagen geven. Weet niet wat je derest van de week doet? Zembla geef ik voor wedstrijd twee dagen vrij en na wedstrijd twee a drie dagen. Ligt eraan hoe zwaar het was.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 18:36

De rest van de week werken aan de hand / vrij longeren / fietsen. Maar hij heeft sowieso 3 dagen per week vrij, doe 4x per week iets met hem.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 18:38

Dan denk ik dat je zo gewoon goed bezig bent hoor. :))

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 18:57

Dank je :D Maar wat mijn eigenlijke vraag is: stel dat ik morgen nu niet rijd of alleen een rustig ritje, draagt de rit van afgelopen zondag dan wel bij aan het opbouwen van de (basis)conditie? Of moet je dan minimaal 2x per week die afstand rijden?

Daarbij denk ik een beetje aan mensen die 1x per week gaan hardlopen. Dat zet toch ook geen zoden aan de dijk?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 19:00

1x in de twee weken 15 km is voldoende hoor. :) zou ik er alleen wel ook een week bij doen van 7,5 km.

Dus week 1 15 km en dan week 2 7,5 en week drie weer 15 etc.

Edit waarvan de ene afstand je veel rustiger aan doet als de tweede.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 19:03

Oke, dus dan de 15km rijden op afstand en de 7,5 rijden op snelheid? En uit nieuwsgierigheid: waarom 7,5?

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 19:06

Ik zou juist niet gaan rijden op snelheid. Die 15 km kun je best wel vaker doen in week maar bouw het rustig op. Begin eerst bijvoorbeeld met stukken stap en draven tussendoor en maak de stukken draf steeds langer en stukken stap steeds korter. Zo gaat vanzelf je snelheid wel omhoog.
Galop heb ik toen ik net begon nauwelijks gedaan eerst lange stukken draven uitgebouwd en daarna af en toe een stukje galop erbij gedaan. In de wedstrijden galoppeerde ik in het begin ook niet of nauwelijks :P

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 19:10

Omdat ik dat wel een mooie afstand vond. Acht wordt teveel en zes weer te weinig haha. ;) en naarmate jullie langer bezig zijn en de conditie beter wordt kan je natuurlijk weer verder uitbreiden. :)

Op snelheid wil ik het ook niet noemen. Maar ik bedoel een echte wat rustigere rit en dat het liefst op de 7,5 km zodat hij de rit van 15 km die je op voor jullie normale snelheid aflegd kan bijkomen. :)

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 19:12

Galop doe ik normaal gesproken ook weinig. Dit was de allereerste keer dat hij onder het zadel een behoorlijk stuk gegaloppeerd heeft en was meer omdat het pad zich er uitstekend voor leende en we voor de eerste keer op de Veluwe waren samen. Wil me in de training juist richten op draf, zoals je zelf al zegt :j

Somebitch, dus de korte week pakken als herstelweek? Kim, jij zou niet om de week een 'herstelweek' inplannen?

Het is natuurlijk ook kijken naar wat de pony zelf aangeeft, maar ik heb nu de kans om te werken aan een stevige basis en wil dat wel goed aanpakken... Een basis leg je immers maar 1x als het goed is.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 19:13

Tonkie heeft het over 1000 basiskilometers voor een jong dan wel onervaren paard en ik zou van snelheid nog even helemaal geen issue maken. Sowieso eerst de afstand vergroten en daarna pas de snelheid omhoog.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 19:14

Ja juist zo bedoel ik dat. Want vergis je niet ook van 7,5 km enkel stappen bouwen ze conditie op. :)

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 19:18

Goed! Dan weet ik dat ik rustig zo kan blijven doorgaan en dat ik morgen rustig een rondje kan gaan stappen zonder dat we onze opgebouwde conditie meteen weer verliezen. Sorry, ik ben echt nog een leek!

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 19:26

Je zou kunnen kijken naar het schema van Tonkie, zij traint ook met ijslanders dus misschien voor jou wel eens handig om te kijken? (ook met andere paarden kan dat prima natuurlijk)
Ik plan niet om de week rust in heb ik ook nooit gedaan eigenlijk. Het komt vanzelf wel dat ik eens een week minder tijd heb en dan dus minder rij maar tussendoor heeft ze meestal wel een aantal dagen rust.

Opgebouwde conditie verliezen ze volgens mij niet zomaar. Dacht dat ze dat sowieso wel een aantal weken vasthouden