Beginnen met endurance

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 17:06

we zijn weer terug uit Grolloo. Was een natte en modderige rit, maar zeker een geslaagd debuut:
voorkeuring hs van 48 en allemaal A'tjes...op 5 minuten aangeboden en hs van 56 en bij de nakeuring weer hs 48 en allemaal A'tjes. Gemiddelde snelheid 10 km/u

Ondanks het ploeteren door de modder een geslaagd debuut.

Op naar Epe voor onze volgende wedstrijd :D

Marije_jiplover

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 17:19

Klinkt goed, op dat natte en de modder na dan!

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 17:25

ja de modder was wat minder...de regen deerde me verder niet zo....maar wel lekker genoten

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 23:17

Het voordraven ging dus goed?

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 00:11

xxCYNNxx schreef:
we zijn weer terug uit Grolloo. Was een natte en modderige rit, maar zeker een geslaagd debuut:
voorkeuring hs van 48 en allemaal A'tjes...op 5 minuten aangeboden en hs van 56 en bij de nakeuring weer hs 48 en allemaal A'tjes. Gemiddelde snelheid 10 km/u

Ondanks het ploeteren door de modder een geslaagd debuut.

Op naar Epe voor onze volgende wedstrijd :D

Super! *\o/*

En ja... het was echt niet lollig meer die drek :+

Ik ben net terug, paardlief en bazin hebben het weer geflikt en ondanks het gruwelijke weer heel braaf gelopen en een nette kaart. Super trots :Y)

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 16:24

Malenka schreef:
Het voordraven ging dus goed?

voordraven ging perfect :D alsof die het al jaren doet. Je tip werkte echt perfect; na 2 keer oefenen viel het kwartje en ging die als een trein.

@ black_kelpie; mooi dat bij jullie ook alles goed ging :)

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 23:00

Wat heerlijk! Gefeliciteerd. :)

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 23:18

dank je :)

Lein_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 00:08

Leuk xxCynnxx!! Fijn dat het zo goed is gegaan.
Wat ga je rijden in Epe?

Ik heb ook heerlijk gereden in Grolloo, topfitte pony. Goede rondes gereden, fijne vetgate en mooie waardes. Helaas was het in de 2e rondje glibberig, ergens een ijzer verloren: pony onregelmatig op de nakeuring.
Balen want ik heb echt 63,5 km genoten! Maargoed ook dit hoort bij de sport, gelukkig lijkt het verder allemaal wel mee te vallen :) even rustig aan en dan eens kijken of Epe er nog in zit voor ons.

Black_kelpie wat knap joh!!!! Met die drek een klasse 4 finishen, zowel ruiter als paard... en als groom volhouden ondanks al dat water _/-\o_

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 01:42

Het waren 12 hele lange uren ja haha, ik heb wel eens een relaxetere wedstrijd gegroomd :') Maar het was het waard! Er zijn overigens 3 van de 5 gefinished, echt klasse, wat een bikkels.

Jammer van je nakeuring, zeker als je zo lekker ging. Volgende keer beter! :j

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 22:51

Dat is balen van die nakeuring.....je bent niet de enige die een ijzer verloren was (uh nou ja; paard dan); had de laatste 6 km met 2 anderen gereden en van een van hun had de pony ook al een ijzer verloren.

Ik start in Epe de korte klasse 1...volgend jaar beginnen we wel met de lange klasse 1, maar voor nu de korte klasse nog een keer :)

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 21:39

Ook ik ben net terug van een endurance, een 80km dit keer in Okahandja. Erg lastig terrein, veel stenen, losse kiezels, stukken diep zand, wisselt zich snel af hier.
Heb het rustig aan gedaan, dit was mijn eerste 80km.

Met een beetje pech, dat wel, had een merrie van mijn bazin klaar getraind voor deze wedstrijd, maar bij de eerste check kwamen we erachter dat de influenze enting erbij in geschoten is vorige maand. We mochten dus niet starten. Gelukkig waren we maar 50km van huis dit keer, en heeft mijn vriend zijn paard gebracht, die ook fit genoeg was voor een 80.

We zijn geeindigd met een snelheid van maar 13.5 km per uur, rustig aan gedaan dus, maar het was 30+ graden en ik ben nog novice dus mocht sowieso niet harder dan 16km/uur. Hartslag na de laatste DA check was 48 :)

Nog 1x 80km starten en dan mag ik FEI gaan doen :) Het seizoen begint hier pas in februari weer vanwege de hitte, dus heb nog even de tijd om daar voor te trainen
Foto's van gisteren komen eraan!

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 21:04

Tof iriscope! Ben benieuwd naar de foto's.
Xxcynnxxx dan komen we jou ook tegen in Epe! Ik start de lange klasse 1.

Wij hebben endurance by the sea goed uitgereden en dat betekent dat we klasse 2 mogen :):) . Ik vind het zo tof! Ik had nooit gedacht dat we uberhaupt zouden starten. We gaan lekker doortrainen en volgend jaar de overstap maken :D

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 21:23

leuk :D ben benieuwd of we elkaar nog zien.
En gefeliciteerd met je goed uitgereden endurance by the sea, was wel lekker bar en boos op het strand zag ik wel op foto's.

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 21:30

Het was verschrikkelijk := . Het was zoveel regen en wind. Ik rijd normaal altijd als het regent, onder het mom van zometeen weer droge kleding. Alleen nu had ik zo iets van het was iets te :'). Toen we op de renbaan de laatste km aan het stappen waren was ik echt verkleumd.

Maar ja... alles voor de sport he hahaha :D

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 22:09

ja was na de finish in Grolloo op een gegeven moment ook helemaal verkleumd. Daar was het gelukkig alleen regen en niet noemenswaardig wind, dus heb het gelukkig tijdens de rit zelf het niet koud gehad.

Die wind zaterdag was echt erg.

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 22:15

Achja de rit verder was heerlijk en ik geniet altijd zodra ik de witte oortjes van Kiet voor me zie. Heb wel alweer zin in de lente :p

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 22:31

hahahaha ja ik ook.....en ik hoop op wat droger weer in Epe :P

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 08:05

Grappig om te lezen hoe jullie juist tegenovergestelde problemen hebben dan wij! Wij rijden hier vaak in de 30+ graden.
Lijkt me maar niks om in de kou te moeten rijden!

Hier starten we voor een 80km om 5.30 's morgens om de hitte een beetje voor te zijn. De eerste loop is het dan best wel koud en donker, best lastig om de weg dan te vinden (zeker als je blauw moet rijden, het verschil tussen blauw en groen is in het donker heel klein), maar zodra de zon op komt warmt het heel snel op.
Daarna is het tussen elke loop in goed smeren om niet te verbranden en rij ik de laatste loop met een camelbag om uitdroging te voorkomen. We moeten dan ook zeker 5x stoppen op een loop om de paarden te laten drinken, anders drogen ze heel snel uit.

Hier wat foto's van de finish in Okahandja, ik ben nummer 210 :)

Afbeelding
Afbeelding

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 10:18

gave foto's
30 + maken we hier gelukkig niet veel mee. Op zich valt het met de kou ook wel mee hoor. Is vooral aan het begin (mrt) en aan het eind van het seizoen dat je slecht weer of koud weer kunt hebben. In de zomermaanden is het vaak toch wel schitterend weer met de wedstrijden, al blijft het Nederland natuurlijk; km's in de regen moeten rijden kan uiteraard dan ook voorkomen. En heb je van die dagen dat je denkt; lijkt wel herfst

En ach; kou maar droog is prima te doen; je beweegt zoveel dat je het toch wel warm krijgt. En met regen gewoon een setje droge kleding meenemen. Ben je zo weer opgewarmd :)

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 11:38

Ik geloof dat ik ook liever koud dan warm zou hebben inderdaad! Kou kan je je aardig op kleden, maar als het echt heet is dan is het rijden na 10 uur geen pretje meer. Daarom is het seizoen hier nu helaas ook afgelopen, wij beginnen pas in februari weer met endurance, als de temperaturen weer wat naar beneden zijn!

Komende maanden wordt dan ook vooral dressuurmatig trainen en natuurlijk de safari ritten met gasten. We rijden nu of 's morgens vroeg of later in de middag.

Voor mij is het dus nog even geduld hebben tot ik weer mag rijden, maar ik blijf zeker meelezen hier!

Het is nu trouwens 3 dagen later en ik voel mijn bovenbenen nog behoorlijk :+

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 11:43

Hahaha dat geloof ik graag datje spierpijn hebt! Ik heb voor het eerst spierpijn gehad terwijl ik toch wel een stuk meer dan 22km heb gereden :'). Denk dat het ook wel met het weer te maken had, maar heb toch een flinke dag last gehad van mn kuiten :+.

Ik vind kou idd niet zo erg. Hoewel ik het wel lastig vind wat ik precies aanmoet in de winter. Ik stap namelijk altijd een half uur in en dan is het koud en daarna op tempo en dan is het warm. Maar om nou een winterjas uit te trekken is ook wel enthousiast...

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 14:57

Ook hier is het endurance seizoen zo goed als ten einde, maar dan als winterstop.
Afgelopen weekend 2 dagen wedstrijd gehad en beide dagen alleen maar van start tot finish regen regen regen regen.
Dus ik ben heeeeel jaloers op jouw plaatjes Iriscope.
Wij hebben overigens een geweldige afsluiting van het endurance seizoen gehad.
Eerst wint de pony op zaterdag de korte klasse II van 42km met mijn ruiter en zondag heb ik mijn eerste 80km goed uitgereden en zijn we dus klasse 3 geklasseerd.
In totaal 335 goedgekeurde kilometers gereden dit jaar. Daarbij Nederlands kampioen op de hippiade geworden in de klasse II en alle wedstrijden in de top 10 geƫindigd.

Afbeelding
Afbeelding

Rachel_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 20:02

Hoi! Vraagje. Ik heb een pony met een redelijl traag staptempo. Draven doet ze als de beste, maar door haar stap gaat ons gemiddelde zo hard naar beneden. Natuurlijk weet ik dat ik concequent moet zijn, en dat doe ik naar mijn idee ook. Toch vind de pony haar tempo een beter idee :+ hebben jullie tips of oefeningen hiervoor?

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 23:58

Rachel_x schreef:
Hoi! Vraagje. Ik heb een pony met een redelijl traag staptempo. Draven doet ze als de beste, maar door haar stap gaat ons gemiddelde zo hard naar beneden. Natuurlijk weet ik dat ik concequent moet zijn, en dat doe ik naar mijn idee ook. Toch vind de pony haar tempo een beter idee :+ hebben jullie tips of oefeningen hiervoor?

Het uiteindelijke doel is niet tot zo weinig mogelijk stappen bij de wedstrijden. Er zijn heel wat schema's te vinden die een mooie opbouw geven van hoeveel weken en hoeveel stap/draf/galop. Dus ik zou die eens bestuderen en kijken wat je kan toepassen als jullie als combinatie.
kleine edit: natuurlijk niet (in/uit)stappen compleet skippen. Zeker ook staptrainingen erin houden. Maar als je een tempo rondje wilt rijden of op wedstrijd dan stap ik in principe niet of als het niet anders kan zoals bij hekken, grote stukken asfalt e.d. (pony staat ijzerloos).

Even totaal andere vraag, zijn er hier mensen die aan galoptraining doen en willen vertellen wat ze precies doen?