Hoe verantwoord trainen op snelheid?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nina_rex

Re: Hoe verantwoord trainen op snelheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 16:27

bella24 schreef:
Als ik uitga van een maximale hartslag van 220 dan kom ik in galop (130) nog niet eens op de 60%. Dit geldt voor veel arabische types, hoe ga je deze theorie uitvoeren in de praktijk?

Dat is dus een probleem. Knipoog
En dat is ook meteen een van de oorzaken waarom volgens Tonkie heel veel arabieren die endurance (tot een km of 100) lopen eigenlijk nauwelijks getraind zijn; ze lopen die km's puur op aanleg, op reserve dus eigenlijk. Boven de 100 km wordt het heel erg lastig om puur op aanleg te lopen, en dat is volgens haar ook een reden waarom de uitvalspercentages dan opeens omhoog schieten.

Wat je eraan kan doen weet ik zo 1-2-3 niet, behalve natuurlijk heuvels opzoeken. Daar haal je op veel lager tempo al flink hoge hartslagen. Of bijv. door de branding van de zee rijden. Haha!
Maar je zult met zo'n paard al snel hogere snelheden moeten rijden om een trainingseffect te behalen. En om dat verantwoord te kunnen doen moet eerst het basiswerk goed zijn, dus zorgen dat de "carrosserie" die snelheden ook aankan.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 16:46

Hoe ik deze kennis toepas op bijv. de BPM-waardens van Cenny heb ik op het endurance-forum gezet. Wel hier en daar wat water bij de wijn, want waar in NL kan je een half uur lang rustig tempootje rijden zonder dat je een auto/wandelaar/hond/geel bloempje (want dat is het paardvretende monster nummer 1) etc. tegenkomt? Daar kunnen jullie toch ook allemaal op? Ander moet ik ffkes kopieeren....

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 17:04

Scoxx: ik heb je reactie gelezen op het enduranceforum, ben nu overigens wel nieuwsgierig welk ras de Cen is? Tja, in jouw geval is het dan wel een handige leidraad maar ik kan er dus niks mee. Op een verantwoorde manier kom ik volgens mij niet aan die waardes.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 17:21

Cenny is 100% volbloed arabier.
Chess (eveneens 100% arabisch volbloed) ga ik (na wat training eerst) de duinheuvel met klapzand opsturen om te kijken wat haar maximale hartslag is. Stel dat dat 225 is. Dan pak ik 225 als 100%, is de anaërobe drempel 186 gemiddeld.
Ik wil trainen duurloop tempo 1 maakt 75% van 186 = 139 a 140 BPM
Ik wil trainen duurloop tempo 3 maakt 95 % van 186 = 177 BPM
Ik wil trainen duurloop tempo 2 maakt 85% van 186 = 158 BPM

Moeilijk is natuurlijk ons NL-landschap, een half uurtje op 140 is moeilijk; auto, fietsers, hond, gele bloempjes...
Hier en daar wat water bij de wijn natuurlijk.
En uiteraard discipine van ruiter zelf.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 17:43

Oh ja, en 5 x hetzelfde rondje maken voor bijv. BPM 155.... Is voor Cen iets boven arbeidsgalop.

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 23:14

scoxxx schreef:
Mooi, dan verzuurt de Cen bij BPM 170 a 175.
Dan dienen we dus onder deze grens te blijven, voorlopig...

Jij kan alleen weten wanneer Cen verzuurt als je lactaat meting na een "verzuur"-training zou laten doen... Anders blijft het een theorie die dus op zijn kont valt als 1 van de uitgangspunten van berekening niet klopt...

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 07:03

Ik heb hier één rondje met heuveltjes, zwaar zand en nagenoeg geen voetgangers en dergelijke. Daar kan ik de hartslag hoger houden.
Voor de rest is het allemaal vlak en krijg ik die hartslag met geen mogelijkheid boven de 130

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 08:50

Hier op de Veluwezoom lukt dat wel. Jammer dat ik jullie niet kan uitnodigen te komen trainen! Heuvels genoeg, zowel met mul zand als keien of gewoon stevig..

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 09:34

Ik kan van mijn stal uit naar verschillende bossen toe, en daar zitten wel bossen bij waar ik dit kan doen Ja
Mocht Liekie weer beter zijn straks dan kan ik nog steeds een rit uitzetten (EF forum) maar dan moet hij wel weer conditie hebben want dan moeten we door 2 bossen naar het 3e bos waar we dit kunnen doen Knipoog

rachelmarty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 19:04

Ik kan het ook niet. Ik sta in de polders: vlakker dan dat kan niet eens (naast het feit dan de bermen niet overal even goed zijn). Wil ik naar een bos met wat zwaarder terrein en wat relief, dan moet ik eerst zo'n 15 km over de weg.
Ik heb wel een soort van dijkje waarvan ik zo vaak mogelijk op en afgaat.. soort van mini-bergtraining Tong uitsteken

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 21:00

zijn er geen viaducten in de buurt
die gebruikte ik vroeger vaak als hellingtraining
op den duur had ik zelfs een paadje gelopen waar ook mountanbikers gebruik van maakte

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 21:14

Hier is ook alles vlakker dan vlak, en eerst 25 km asfalt voor er bos is. Zo doende hebben we een trailer, en gaan met enig regelmaat naar het bos. De ene keer speciaal voor de heuvels, de andere keer speciaal voor de zandpaden.

Hier in de buurt, voor de trailer tijd maakt ik ook vrij veel gebruik van een viaduct. Soms moet je creatief zijn Clown

stephanie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 21:58

hier ook iemand die creatief moet zijn en als het even kan met de trailer op pad gaat. hier is alles vlakker dan vlak. dus hier en daar maar even een grasdijkje op en weer naar beneden. Dat zijn eigenlijk de grootste "heuvels" in de vlakke polder. Met heel veel asfalt

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 22:53

Moragh schreef:
scoxxx schreef:
Mooi, dan verzuurt de Cen bij BPM 170 a 175.
Dan dienen we dus onder deze grens te blijven, voorlopig...

Jij kan alleen weten wanneer Cen verzuurt als je lactaat meting na een "verzuur"-training zou laten doen... Anders blijft het een theorie die dus op zijn kont valt als 1 van de uitgangspunten van berekening niet klopt...

Weet je waar dat mogelijk is, zo'n meting op/bij een paard?

Ik probeer nu met Cen niet boven de 170 BPM te komen omdat dit naar alle waarschijnlijkheid (80 a 85% van maxBPM a 211) haar anaerobe drempel is.
Eind 2007 was Cen enigzins overtraind. Analyse achteraf kwamen we tot de conclusie dat we waarschijnlijk te veel en te vaak in het anaerobe gebied hebben gereden (de Cen is nogal een felle en dan is 25 km/uur al rap gemaakt).
Vandaag 50 min 140-150 BPM in continue tempo en 10 min 130-140 BPM getraind. Haha en 15 dezelfde rondjes verder. Haha! Ze herstelt snel nu.
Uiteraard heb je gelijk dat de theorie op zijn gat valt, indien de anaerobe drempel onjuist zou blijken. Maar vooralsnog biedt mij dit de richtlijnen die ik al zo lang zoek... De ontdekking van deze kennis (de 6 trainingmethoden met zone's met bijbehorende BPM + rekenmodule's) leverde mij een bescheiden Eureka-gevoel! Ik heb nu een vrij objectieve meting en ben zo minder afhankelijk van mijn eigen subjectieve waarnemingen tijdens mijn trainingen. Want juist mijn subjectieve waarnemingen, tijdens de training, bleken in 2007 dus niet correct te zijn geweest.

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 23:34

scoxxx schreef:
Moragh schreef:

Weet je waar dat mogelijk is, zo'n meting op/bij een paard?

Een paarden DA kan gewoon een bloedje trekken na een zware training (waarvan jij dan je HR waardes weet) of bv na een wedstrijd.
Zo kan je de lactaat waardes laten bekijken.

Alleen dan weet je of je paard daadwerkelijk anaeroob heeft gewerkt.
Anders ben je dus bezig met aannames, die dus grote kans hebben niet te kloppen.
Meten is weten, maar wat je meet moet ook weer op betrouwbare gegevens zijn gebaseerd.

Ik wil dit jaar zeker eens wat keren de lactaatwaardes laten checken...
Normaal waarde, na een zware training, en na een (fikse)wedstrijd

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 09:19

Heeft geen zin Esther, lactaat vervalt heel snel. Je moet direct na een training je DA erbij hebben (letterlijk à la minute) en dan het bloed binnen een uur geanalyseerd hebben wil je er wat aan hebben.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 11:41

Correctie: logboek 2007 geeft me aan dat Cen in piekperiode 1 relaxed 17-18 km/u in galop maakte (met los teugeltje) en in piekperiode 2 18-19 km/u maakte in relaxte galop.
Blond blond blond van me dat ik hierbij de BPM's niet heb opgemeten..... Bloos

@ Ingid en Esther: stel dat Cen nu op 140-150 BPM 15-16 km/u maakt (duurtraining tempo 2). Dit moet ik dan ffkes meten en de "km/u-apparaat" van mijn zusje lenen.
Maar aanname = 150 BPM op 15-16 km/u. Hoogstwaarschijnlijk zit ik dus met Cen in haar aerobe gebied.
Kan het zijn dat ik na training (uiteraard Knipoog ) strakjes 150 BPM op 18-19 km/u zit. M.a.w. kan ik op deze manier meten dat de anaërobe drempel van Cen dus verlegd is?!?!! En dus kan aannemen dat ik correct train, zonder daarbij de (ter discussie-staande) lactaatmetingen te doen...

@ Navy: kan het zijn dat Navy met in 2007 3x30 km in een week te veel en te lang in haar anaërobe gebied is getraind en dat de kortere sessies van Navy eveneens in anaëroob gebied zit (22 km/u, amai, das echt supersnel!), maar dat ze hiervan sneller herstelt omdat de sessies beduidend korter zijn? Kan het dan zijn dat voor de duurtraining, de training op 22km/u dan niet juist is? Weet je de BPM-waarden van Navy bij 22 km/u? Jij hebt duidelijk meer ervaring dan ik in de endurance, vandaar dat ik je deze vraag durf te stellen Knipoog

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 12:09

In galop zal Cen eerder 25-30 km/u lopen bij een HF van 150.
Gorino galoppeert 18 km/u met een HF van 110.

Sheila, die anaerobe/aerobe drempel is geen echte grens. Het is niet overschakelen van benzine op autogas.
Bij een HF van 120 wordt óók anaeroob verbrandt en lactaat geproduceert. Het is niet het ene aan en het andere uit. (Anders zou je boven een HF van 170 niet meer hoeven ademhalen Knipoog )
Boven 80-85% van maximaal wordt de anaerobe verbranding alleen zo hoog dat je zó veel lactaat gaat produceren dat je het niet meer zó snel als brandstof kunt gebruiken dat je voorkomt dat het zich ophoopt.

Je traint bij een HF van 70% om een dusdanige matige lactaatproduktie te genereren dat je je paard traint het efficient te verbranden. Lactaat is gewoon, net als suiker en vet, bruikbaar als brandstof.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 22:19

Ibbel schreef:

Sheila, die anaerobe/aerobe drempel is geen echte grens. Het is niet overschakelen van benzine op autogas.
Bij een HF van 120 wordt óók anaeroob verbrandt en lactaat geproduceert. Het is niet het ene aan en het andere uit. (Anders zou je boven een HF van 170 niet meer hoeven ademhalen Knipoog )
Boven 80-85% van maximaal wordt de anaerobe verbranding alleen zo hoog dat je zó veel lactaat gaat produceren dat je het niet meer zó snel als brandstof kunt gebruiken dat je voorkomt dat het zich ophoopt.

Je traint bij een HF van 70% om een dusdanige matige lactaatproduktie te genereren dat je je paard traint het efficient te verbranden. Lactaat is gewoon, net als suiker en vet, bruikbaar als brandstof.

Thanx, duidelijk antwoord! In principe is alles dus veilig (qua training) zolang we ruim onder de 80-85%-grens blijven.
Mooi, dat neemt me heel wat gepieker en twijfels weg.
Alhoewel... Geeft wel weer nieuwe vragen. Knipoog

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 23:10

Ibbel schreef:
Heeft geen zin Esther, lactaat vervalt heel snel. Je moet direct na een training je DA erbij hebben (letterlijk à la minute) en dan het bloed binnen een uur geanalyseerd hebben wil je er wat aan hebben.

Ik begreep van Margreet Lockhorst dat dat wel zou kunnen?
Zal nog eens navragen, want zij adviseerde mij dat, huist omdat Reno zo druk kan zijn op de vetgate, soms twijfel ik dan of hij wel fit genoeg zou zijn (al had hij de wedstrijd daarvoor zelfde afstand zelfde snelheid bv super gelopen) dus om die twijfel weg te strepen eens lactaat bekijken...
Inderdaad wel meteen na de training of wedstrijd (dus direct prikken)

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 23:14

Ibbel schreef:

Reno moet rond de 40 km/uur lopen om 150 te halen...
Ik deed een poos geleden wel intervallen van 3 keer een stuk 150, en dan "herstellen" bij 130...
Maar dat was echt om naar een zware wedstrijd toe te werken.

Moet zeggen dat ik verder ook niet zo met anaerobe/aerobe drempels werk. De boel af en toe eens prikkelen door kort op een hoge HR te zitten deed ik wel, en dus die interval als het heel pittig werd. Tegenwoordig pak ik het iets anders aan, maar da's weer om een hele andere reden
Wil in toekomst meer met (mulle) heuvels gaan doen, om wel de prikkel maar niet te belasting te geven.

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 11:43

Ik vind dit wel een erg nuttig topic. Ik ben dus nu in de fase dat ik met een 7 jarige arabier de overstap naar klasse II wil maken. Ik probeer overal info te vergaren hoe ik de voorbereidingen op langere afstanden het beste aan kan pakken maar ik moet zeggen dat het een moeilijke zoektocht naar info is. Ik snap dat je ieder paard individueel moet bekijken maar het zou toch erg fijn zijn om bepaalde richtlijnen te kunnen volgen van meer ervaren ruiters, zoals Scoxx ook aangeeft.

Ik hou nu in ieder geval niet die hartslagzones aan als richtlijn voor een goede training. Ik heb sterk het vermoeden dat ik mijn paard dan niet heel houd op de lange termijn. Ik ga mee met het verhaal van Nina (Tonkie); die aanleg op basis van hartslag is er bij de bloedpaardjes al dus de komende jaren ligt de focus vooral op het gestel (in mijn geval). Mijn training ligt nu in de lijn van Djilan’s voorbeeld. Ik werk in een week of 12 naar de wedstrijdafstand (bij mij 60 km) in 1 week. Daarbij probeer ik zoveel mogelijk afwisseling aan te bieden (wel voornamelijk LSD) en ook regelmatig dressuurwerk. Bij de LSD trainingen probeer ik het tempo langzaam op te schroeven, eerste jaar lag dat op 10km/u, afgelopen jaar op 12/km u en nu wil ik langzaam naar de 14km/u of trainingen in heuvelachtig terrein met 12 km/u. Ik probeer het tempo omhoog te brengen door zoveel mogelijk de onderbrekingen (stappen of halt houden) uit de training te halen. (In onze trainingsomgeving is dat best lastig.) Ik wil het tempo in eerste instantie niet verhogen door meer of harder te galopperen vanwege 1. het blessurerisico en 2. omdat ik vind dat mijn paard dressuurmatig nog beter moet zijn voordat ik meer ga galopperen. Korte snelle rondjes doe ik dus ook nog vrijwel niet.

Ik ben erg benieuwd naar verhalen van anderen over hun manier van trainen. Wat mij betreft zou er toch nog veel meer uitwisseling van informatie hierover mogen komen.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 13:28

bella24 schreef:
Ik hou nu in ieder geval niet die hartslagzones aan als richtlijn voor een goede training. Ik heb sterk het vermoeden dat ik mijn paard dan niet heel houd op de lange termijn. Ik ga mee met het verhaal van Nina (Tonkie); die aanleg op basis van hartslag is er bij de bloedpaardjes al dus de komende jaren ligt de focus vooral op het gestel (in mijn geval).

Dan hou je je eigenlijk toch aan die zones, want dat basiswerk vindt in de aerobe zone plaats (dus tot een % of 70), en zo te lezen is dat precies waar je nu mee bezig bent. Lachen

Het tempo opvoeren is iets dat in mijn ogen pas later aan de orde is, misschien pas als je richting klasse 3 gaat. En je zult merken dat de wedstrijdsnelheid van je paard over de jaren geleidelijk omhoog gaat, tenminste zo gaat dat bij veel paarden.

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 13:50

Uhm ja, zo kan je het ook bekijken. Dan ben ik nu in de 50% zone bezig ofzo…? Ik ga in ieder geval niet bewust trainen op een hartslag van minimaal 120 bijvoorbeeld, dat bedoelde ik Vork

Het tempo opvoeren vind ik een moeilijke, iets waar ik wel veel over nagedacht heb. Bij mij is de redenatie dat ik merk dat steeds 25 - 30 km met 10-12km per uur blijven rijden (doe ik nu al bijna 2 jaar) geen effect meer heeft. Dan ben je kilometers aan het rijden om het kilometers rijden, is dat zinvol?
Ik wil dit seizoen een wedstrijd van 60km op vlak terrein met circa 11 km/u uitrijden. Dan lijkt het mij nuttig om in de training iets boven die snelheid te zitten, toch? Het liefste zou ik heuvels uitkiezen i.p.v. het tempo opvoeren. Dat doe ik ook wel eens per maand maar vaker in die omgeving trainen is voor mij niet mogelijk. Ik ben dus vooral op vlak terrein aangewezen…

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 13:57

scoxxx schreef:
@ Navy: kan het zijn dat Navy met in 2007 3x30 km in een week te veel en te lang in haar anaërobe gebied is getraind en dat de kortere sessies van Navy eveneens in anaëroob gebied zit (22 km/u, amai, das echt supersnel!), maar dat ze hiervan sneller herstelt omdat de sessies beduidend korter zijn? Kan het dan zijn dat voor de duurtraining, de training op 22km/u dan niet juist is? Weet je de BPM-waarden van Navy bij 22 km/u? Jij hebt duidelijk meer ervaring dan ik in de endurance, vandaar dat ik je deze vraag durf te stellen Knipoog

Navy's lekkere doordraafdraf ligt al op rond de 24km/u. Rijdt ik een rondje van 22km/u dan draaf ik dus voornamelijk, oversteekplaatsen of enge bochten meegerekend. Navy's hartslag komt in zo'n draf eigenlijk niet boven de 140 uit. In een rustigere draf, dan zit ik alsnog tegen de 18km/u aan, zit zij rond de 130bpm. Daaronder zie ik 'm echt alleen als ik na 80km met 15km/u draaf, en dan zit hij rond de 110bpm. In galop zit zij tijdens een arbeidsgalop ook tussen de 130 en 150bpm, bergopwaarts galoperen, zwaar terrein of middengalop doet 'm al gauw stijgen naar 150-175bpm. Rengalop zitten we tussen de 175-205bpm, die laatste zie ik als haar max.

Navy wordt dus niet anaeroob getraind tijdens onze ritten, hoewel we wel de grens opzoeken en soms in dit gebied zitten. Ik heb bij Navy wel metingen gedaan, na wedstrijden en trainingen, op aanraden van Margreet Lockhorst, maar de lactaatwaarden waren altijd normaal; na een pittige wedstrijd zaten er soms iets teveel afvalsstoffen in de lever.