26 augustus, kootwijkerbroek

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fareeh

Re: 26 augustus, kootwijkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 22:06

Apple schreef:
Ik heb hier wel een goed topic over gevonden: viewtopic.php?f=131&t=772237&p=25739009&hilit=effecten+koelen#p25739009

In ons geval: groot paard dat altijd nogal snel en veel zweet. Daarnaast donkerbruin dus warmt ook snel op in de zon. Turgor over het algemeen niet zo denderend en ook de hartslag is vaak aan de hogere kant (dit was de eerste Endurance waarbij hij alleen op de finish 54 had en verder 40-ers, voorgaande ritten had hij het merendeel 50-ers).

Voor ons is het dus inderdaad koelen. Dan verliest hij minder vocht door zweten dus blijft hopelijk de turgor beter en daarnaast de hartslag lager omdat hij sneller afkoelt.

Maar inderdaad, als je gaat koelen als het niet nodig is dan heb je kans dat daardoor juist de hartslag omhoog gaat. Wellicht omdat het paard het koud krijgt en dus met hogere hartslag probeert warm te worden.

Daar sluit ik me bij aan. Het is natuurlijk ook zo dat de hoge hartslag kan worden veroorzaakt door de stress, bijvoorbeeld als je gefinisht bent met al die drukte. Als je je paard dan een halster omdoet, koelt en even laat grazen, zakt de hartslag meteen.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 07:28

Koelen is heel belangrijk. In begin zou de hartslag misschien iets omhoog schieten, maar als het paard er eenmaal aan gewend is gebeurd dat nauwelijks.

Een paard produceert veel meer warmte als een mens. Tot op zekere hoogte kan hij die temperatuur nog wel onder controle houden, maar op een gegeven moment wordt de temperatuur echt te hoog en heb je kans op oververhitting.
In klasse 1 zou dit niet zoveel voorkomen, maar in hogere klasses vraag je toch meer van het paard dan dat het lichaam eigelijk aan kan en moet je het ichaam een handje helpen (zoals met koelen, dekens, elektrolyten...)

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 08:46

Lenneke_ schreef:
Koelen is heel belangrijk. In begin zou de hartslag misschien iets omhoog schieten, maar als het paard er eenmaal aan gewend is gebeurd dat nauwelijks.

Een paard produceert veel meer warmte als een mens. Tot op zekere hoogte kan hij die temperatuur nog wel onder controle houden, maar op een gegeven moment wordt de temperatuur echt te hoog en heb je kans op oververhitting.
In klasse 1 zou dit niet zoveel voorkomen, maar in hogere klasses vraag je toch meer van het paard dan dat het lichaam eigelijk aan kan en moet je het ichaam een handje helpen (zoals met koelen, dekens, elektrolyten...)

Precies, je helpt het lichaam van het paard door te koelen. Het paard kan zeker in klasse I al ruim onder de 60 zitten waardoor koelen niet noodzakelijk lijkt. Toch handig om in klasse I al te oefenen met koelen. In hogere klassen is het wel nodig en dan is je paard er al aan gewend.

naiade

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 08:58

woeliej schreef:
naiade schreef:
Woeliej ik heb jou een paar x gezien, oa vlak voor pa en nog een keer een stuk voor de finish

Ik heb super gereden, na 5 jaar eindelijk weer een x een wedstrijd
Helaas was ze kreupel bij nakeuren, heb haar stom stom stom na finish waar ze nog heerlijk liep en alle waardes goed waren stil gezet, lekker laten eten en drinken en ben haar hele benen vergeten... had beter rustig kunnen blijven lopen want vanmorgen na een nachtje weiland en wandelen liep ze weer top, zo fris als een hondje

Nou ja we gingen super lekker en mijn hele gevoel was terug dus ik heb een heerlijke dag gehad, jammer van het einde

wie was jij dan? Met die (brede) vospony in het lichtblauw?

ik was wel in het lichtblauw op mijn vosje maar breed, het is een engelse volbloed en heel breed is ze niet.

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-07 09:11

moest jij daar bij de p/a op dat hard stappen/drafen voor zo'n 'dierenarts'?

Sash

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 09:17

ik moest bij de PA draven voor de dierenarts en ik heb een vos met een bles, smal gebouwd en we hadden een lichblauw dekje.

ik had namelijk een B bij de voorkeuring omdat pim een beetje liep te slungelen. ik ben dat wel van hem gewend en maakte me ook totaal geen zorgen maar daardoor moest ik dus nog een keertje voordraven.

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-07 09:20

oke, dan kan ik me zo niet bedenken wie naiade is geweest Bloos

Dan was jij tussen 1 en kwart over 1 bij de p/a klopt dat?

Sash

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 10:41

uhmmm nee ik denk eigenlijk iets eerder, maarja het zou ook kunnen zijn dat er nog iemand anders moest voordraven. denk dat ik er ongeveer half 1 was

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-07 10:45

dan moet het wel iemand anders geweest zijn want om half 1 was ik nog druk bezig met de weg kwijt zijn Bloos + van wat ik me herinner (kan het mis hebben hoor) was het echt een pony met een haflinger bouw in het lichtblauw, met vliegenfrontriem, dat waren er niet veel

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 11:01

Wij hebben zo tegen 1 uur een paard zien voordraven bij de PA.

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-07 11:05

1 die half gaar liep te doen bij die grote plas?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 11:05

Zo ver heb ik niet op zitten letten Haha!

Sash

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 11:08

hahaha wat een verwarring, ik ben ook verkeerd gereden, na de P/a ben ik linksaf geslagen... op een gegeven moment kwam ik allemaal mountainbikers tegen en toen begone er toch wel een belletje te rinkelen...

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-07 11:26

ja was best lastig, vrij aan het begin waren er een paar x geen richtingen aangegeven onder het motto, ruiterpad volgen. dus daar waar je linksaf had gemoeten (wat ik had gemist, topje van betonnen paaltje wit gemaakt met dat plakband, dat verven ze ook heelvaak zo! heb het nog wel gezien 1e x dat ik er langs reed maar niet bij na gedacht) dacht ik dat dat weer zoiets was, dus ben nog heel eind door gereden

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 11:41

arno8 schreef:
Over dat koelen: ik had begrepen dat dat is om de hartslag te verlagen. Is dit ook echt gemeten? Het lijkt mij logischer dat je hartslag stijgt als je opeens een plens koud water over je heen krijgt? Arabesk werd niet gekoeld en die had bij de controle na 18 km een hartslag van 44.

Natuurlijk is koelen belangrijk, verdiep je maar eens in het wezen van het paard. In het kort komt het er op neer dat de temperatuur van een paard de beperkende factor is in sportprestaties. Bij de mens is dat anders, wij kunnen op een bepaald moment gewoon niet meer zuurstof opnemen en CO2 kwijt.

Voor paarden is die temp dus de beperkende factor. Dus help je hem door hem te koelen. Wanneer koelen nodig is hangt sterk af van de afstand, de temperatuur, de conditie van het paard, staat er een windje enz. enz. Met het weer van Kootwijk en die afstand en een snelheid van 9 km per uur overleef je het prima zonder te koelen, maar dit is geen bewijs dat koelen slecht is.

Ik begrijp uit eerdere reacties dat je het niet natuurlijk vindt om je paard te koelen, maar goed, dan moet je geen endurance willen rijden. Er zijn een hoop mensen mee bezig die echt wel weten wat ze aan het doen zijn, leer er van en doe er je voordeel mee.

naiade

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 15:04

woeliej schreef:
dan moet het wel iemand anders geweest zijn want om half 1 was ik nog druk bezig met de weg kwijt zijn Bloos + van wat ik me herinner (kan het mis hebben hoor) was het echt een pony met een haflinger bouw in het lichtblauw, met vliegenfrontriem, dat waren er niet veel

haha dat was ik wel ja met vliegenfrontriem
moest ook voordraven bij pa maar haflinger bouw

Afbeelding

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 15:16

Nu weet ik ook wie jij bent Haha! Met de mooie caphoes Haha!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 15:31

Woeliej, reed jij nou in een hempje?
Dan heb je geluk gehad, want dat mag niet

kler

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 16:04

Waarom mag dat niet?

kler

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 16:05

En komen er nog verslagjes? Vind ik altijd zo leuk om te lezen.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 16:07

kler schreef:
Waarom mag dat niet?

Je moet enige mouw hebben.
Nou is het natuurlijk de vraag wat enige mouw is, maar een spagetti-topje heeft toch echt geen mouw

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-07 16:22

@ naiade

Dan heb ik jou vlak voor de p/a nog half aan de kant geduwt met koelen, nog sorry daarvoor Nagelbijten / Gniffelen

@ lenneke_

ja klopt ik reed in spagetti hempje. had niet gelezen dat dat niet mocht Bloos En ik vond het zo warm. Die oudere vrouw bij de finish sprak me er ook op aan dat ik er in vervolg aan moest denken een mouw t-shirt aan te doen en dat ik bij de nakeuring dat maar even moest doen voor ik problemen met de jury zou krijgen (had het shirt wel mee)

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 18:17

ha!
Afbeelding

arabesk en e_horse daar meteen achter

naiade

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 20:46

woeliej schreef:
@ naiade

Dan heb ik jou vlak voor de p/a nog half aan de kant geduwt met koelen, nog sorry daarvoor Nagelbijten / Gniffelen

haha geeft niet hoor
mijn merrie is niet zo snel onder de indruk en ik had geen haast

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 21:02

heey mensen ik was groom vond het echt geweldig volgend jaar doe ik ook mee Ja