Apple schreef:Ik heb hier wel een goed topic over gevonden: viewtopic.php?f=131&t=772237&p=25739009&hilit=effecten+koelen#p25739009
In ons geval: groot paard dat altijd nogal snel en veel zweet. Daarnaast donkerbruin dus warmt ook snel op in de zon. Turgor over het algemeen niet zo denderend en ook de hartslag is vaak aan de hogere kant (dit was de eerste Endurance waarbij hij alleen op de finish 54 had en verder 40-ers, voorgaande ritten had hij het merendeel 50-ers).
Voor ons is het dus inderdaad koelen. Dan verliest hij minder vocht door zweten dus blijft hopelijk de turgor beter en daarnaast de hartslag lager omdat hij sneller afkoelt.
Maar inderdaad, als je gaat koelen als het niet nodig is dan heb je kans dat daardoor juist de hartslag omhoog gaat. Wellicht omdat het paard het koud krijgt en dus met hogere hartslag probeert warm te worden.
Daar sluit ik me bij aan. Het is natuurlijk ook zo dat de hoge hartslag kan worden veroorzaakt door de stress, bijvoorbeeld als je gefinisht bent met al die drukte. Als je je paard dan een halster omdoet, koelt en even laat grazen, zakt de hartslag meteen.