Endurance 2024

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 19:55

Miriam91 schreef:
Ik rijd nog met een gewoon katoenen dekje. Heb wel eens gekeken naar een Burioni pad oid maar twijfel of dat soort dekjes mooi vallen onder mijn springzadel. Iemand enig idee?

De Burioni pads zijn behoorlijk dik, er zit een extra vulling in zodat ze eventueel ook onder boomloze zadels kunnen. Ik had er eentje onder mijn edix zadel. Onder mijn Massimo lag die niet mooi en zweefde ik als het ware boven mijn paard. Daarom ben ik over gestapt op de Toklat pad.

jazzejam schreef:
Nou, hier zijn we toch nog niet helemaal van de zweer af. Arme pony stond toch weer behoorlijk kreupel vanochtend. Wilde de voet alleen op de toon zetten. Kroonrand aan de kant waar de hoefsmid een klein zweertje hadt ontdekt leek ook wat dikker en zachter. Nu maar in de klei gezet om dat ze haar voet niet laat weken.

Verder barst ze van de energie en is ze lekker bezig iedereen te vervelen. }> wat een draak...

Wat balen en sneu, hopelijk snel weer beter

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 20:38

Ah wat sneu die zweer :n hier hielp een natte luier met soda goed bij de zweren. Vind ze altijd zo zielig ermee...

Hier ook fan van de nuumeed. Hiervoor trouw gebruiker van de burinioni fleece, maar die was te dik onder mijn gaston Mercier zadel.
De nuumeed past eigenlijk de vorm niet echt aan van je zadel gelukkig.

Ik vind het altijd zo fijn als ik weer meer (doel gericht) kan rijden, Arie wordt er ook een stuk gelukkiger van. Vandaag een chaotische dag gehad en laat uit werk dus alleen een snelle knuffel kon ervan af komen, maar toen ik de auto parkeerde kwam er al een hinnekje uit <3

Marije_jiplover

Re: Endurance 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 21:13

Ik vond Burioni destijds ook niet fijn liggen onder mijn Massimo.

Balen van de hoefzweer zeg, dat kan zo ongelooflijk pijnlijk zijn.

Na de vorst en ijs en zelf ziek zijn geweest vandaag eindelijk weer eens gereden.
We zijn sowieso nog heel rustig aan het opbouwen na veel blessureleed van mij zelf en ook Elmo had wat issues, die gelukkig vorig najaar door Steffi vd Laarse zijn verholpen, maar we zijn dus nog lang niet op echt trainingsniveau.
Vandaag dus op ons dooie gemakje 15 km gereden in net geen 2 uur.

Wel echt heel erg van genoten, allebei.

Afbeelding

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 21:56

Mooie foto Marije! Ik vind koeien altijd wel spannend te paard. Ben altijd bang dat ze toch aanvallen ook al is dat nog nooit gebeurd.

Balen van de hoefzweer!

Jammer dat een Burioni zo dik is. Mijn springzadel ligt al vrij hoog te paard dus met een dikke pad zit ik er denk ik al helemaal te bovenop. Wat is de reden eigenlijk van alle fancy endurance dekjes? Mijn katoenen dekje ligt prima, geen schuurplekken en gauw weer droog. Het is verleidelijk om mooie endurance spulletjes te kopen maar vraag me een beetje af of het wel nodig is

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-24 12:44

Wat balen dat de zweer nog niet helemaal over is Jazzejam! Veel beterschap voor je paardje :knuffel:

Ik rijd ook met gewoon 'normale' dekjes, sommigen zelfs meer dan 10 jaar oud :+

Gister tijd voor onze lange rit, 16 km op de planning op een ronde waar we al sinds de herfst niet meer geweest waren. Weer meer dan genoeg te zien voor Clara dus :+ De rit ging letterlijk en figuurlijk op en neer, op de heenweg lag er nog best wel wat ijs en er was een giga eng stroompje water over het pad waar ze echt niet overheen durfde (vorige keer ook al niet :roll: ) dus veel stap-draf en over het stroompje er maar af gestapt. Gelukkig na een km of 4 het meeste ijs wel gehad en konden we daarna gelukkig heerlijk doorrijden. Ze was helemaal beduusd dat we op een kruispunt naar links gingen, dus hop hop ff doorrijden, ze is zo slim dat ze precies weer waar we normaal af slaan maar als we dan eens anders rijden krijgt ze echt een beetje kortsluiting in d'r brein lijkt het :') Ongeveer halverwege hebben we een stukje asfalt met wat boerderijen en oh oh oh, ze was daar zo ontzettend bang! Geen idee waar ze allemaal naar zat te kijken maar ik had m'n HR band om en ze stapte de hele tijd met HR 80-90 en op een punt waar een of ander kunstwerk in iemands tuin stond ging 'ie zelfs op de 130. Dat was dus ook meteen de hoogste piek van de hele rit :') Ondanks dat ze echt heel bang was, bleef ze gelukkig wel doorlopen. Daarna een brug over wat ze juist normaal heel eng vind, en het water stond ook nog eens heel hoog, en daar liep ze met wat twijfel verder wel heel vlot over heen. De terugweg was voor haar weer op vertrouwde paden waar we vaker rijden, dus daar was ze echt weer heerlijk te rijden. Geen getrek, het merendeel lekker met een losse contactteugel kunnen rijden, echt zo fijn! Helaas bij de 1e keer in galop aanspringen toch weer even heel erg bokken, even doorheen moeten rijden en toen galopeerde ze gelukkig wel fijn door en de 2e keer aanspringen ging heel fijn en netjes :j Moet nu echt even de moed krijgen om haar wellicht toch iets strenger te rijden en een keertje echt even door laten galopperen. Het blijft toch puzzelen met die galop!

Helemaal tevreden na 16 km thuis gekomen. Ze was best moe, maar voornamelijk mentaal na al die enge dingen die ze onderweg tegen is gekomen :)) Na het afzadelen en naverzorgen nog even een stukje voor draven, kijken hoe ze dat zou doen nadat ze 'klaar' is. Ik draaf haar sowieso heel vaak kleine stukjes voor bijv tijdens het wandelen en dat kan ze echt heel goed nu, en dat deed ze dus ook na het werk zonder problemen. Braaf paard :D

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 13:02

Mijn haflinger zweet dwars door gewone katoenen dekjes heen, dus om mijn zadel tegen het zoute zweet te beschermen, moet ik er wel iets tussen leggen wat ervoor zorgt dat dat zweet minder goed bij mijn leren zadel kan komen (naast goed onderhoud van mijn zadel, uiteraard).

En daarnaast reageert zijn huid heel gevoelig op niet-natuurlijke stoffen.
Heb 2 littekens achter de schouderbladen zitten van een 35 km rit met een dekje dat niet volledig uit katoen bestond, maar juist uit een hoog aandeel kunststof vezel.

Op pads met wol of lamshuid reageert hij niet, dus daar maar in geïnvesteerd.

Hij zweet overigens altijd, ongeacht het weer, wel/niet scheren, volledig getraind en fit voor 60 km, of juist na maanden relaxen door blessures van mijzelf, zweten doetie alsie werkt en dus moet ik daarmee dealen en is dus voor meer dan een rondje dressuurmatig door de bak iets meer nodig dan een simpel katoenen dekje.

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 20:07

Begrijpelijk Marije!
Dat was een enerverende rit Piekosjj. Maar fijn dat ze al iets dapperder lijkt te worden.

Wij hebben vanmiddag een fijne galop training gedaan. Het was heerlijk weer met de zon! <3

Juuls_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 20:37

Bedankt voor jullie reacties.
Dus maar weinig ervaring met Mattes Endurance pad?
Ik begrijp dat Toklat Endurance pad ook fijn zijn, maar hebben jullie dan de coolback of woolback? En wellicht ook te koop?

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 21:35

Juuls_86 schreef:
Bedankt voor jullie reacties.
Dus maar weinig ervaring met Mattes Endurance pad?
Ik begrijp dat Toklat Endurance pad ook fijn zijn, maar hebben jullie dan de coolback of woolback? En wellicht ook te koop?

Ik heb de Coolback
.
Ik weet dat er een witte op mp te koop staat, hier op bokt geloof ik ook (de advertentie op MP is de goedkoopste :D )

jazzejam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 22:47

Fijn ritje piekosjj, lekker kunnen rijden ook al vindt ze nog wel wat dingen spannend is het toch echt een overwinning als ze toch door gaan en er niet in blijven hangen. Zo ervaar ik dat vaak wel. En ben als je thuis komt ook voldaan en het paard ook.

En het was ook zulk prachtig weer miriam81, fijn dat je er lekker op uit bent gegaan en heerlijk hebt gegalopeerd.

Heel herkenbaar marije_jiplover, hier ook snel last van volledig natte dekjes en snel witte haartjes als ik niet oplet met welk dekje ik gebruik. Ken dit niet van mijn andere paarden. Maar de pony is er gevoelig voor.

Hier zijn we nog druk bezig de pony. Vanochtend echt een dik been van het vocht tot aan de hak. Getemperatuurd maar geen koorts. Had vandaag verjaarsvisite dus kon even niet veel voor haar doen. Wel merkte ik dat de zweer nog een uitgang bij de hoefbal heeft gemaakt. Vanavond met man en macht een luier met soda om kunnen krijgen. Heb zo met haar te doen. :\

Stelvio

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 08:00

De eerste twee weken van januari hebben we lekker buiten km’s gemaakt, toen een week rust ivm de vorst en sneeuw en afgelopen week stond in het teken van dressuur. Tip-Top was geselecteerd voor de Limburgse kampioenschappen dressuur en heeft afgelopen zaterdag een mooie 11e plaats van de 24 gehaald als d-pony tussen de grote dressuurpaarden *\o/* Hij wordt uitgebracht door m’n dressuurinstructrice, want ikzelf voel me niet zo thuis op dressuurwedstrijd. Uiteraard ga ik wel mee als chauffeur/groom/voorlezer/trotse pony-mama.

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 09:14

Stelvio schreef:
De eerste twee weken van januari hebben we lekker buiten km’s gemaakt, toen een week rust ivm de vorst en sneeuw en afgelopen week stond in het teken van dressuur. Tip-Top was geselecteerd voor de Limburgse kampioenschappen dressuur en heeft afgelopen zaterdag een mooie 11e plaats van de 24 gehaald als d-pony tussen de grote dressuurpaarden *\o/* Hij wordt uitgebracht door m’n dressuurinstructrice, want ikzelf voel me niet zo thuis op dressuurwedstrijd. Uiteraard ga ik wel mee als chauffeur/groom/voorlezer/trotse pony-mama.

Wauw mooi resultaat, gefeliciteerd *\o/*

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 11:46

Mooi resultaat Stelvio! Waarom voel jij je niet thuis?
Ik start sinds deze winter dressuurwedstrijden. Ik was bang gemaakt door mensen dat er geen fijne sfeer zou zijn, afgunst en elkaar geen ruimte gunnen etc. Maar mijn ervaring is dat het net zo gezellig is als op endurance wedstrijden en iedereen gunt elkaar mooie punten en een prijs. Misschien wordt het in de hogere klassen anders als het was 'serieuzer' wordt?

Stelvio

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 18:49

Miriam91 schreef:
Mooi resultaat Stelvio! Waarom voel jij je niet thuis?

De sfeer, waarbij men niet voor elkaar wil onderdoen, zelfs b-ruiters lessen al bij grand-prix ruiters en laten zich door hen begeleiden in de losrijring. Ik heb wel het gevoel dat dit hier in het Zuiden veel meer is dan Noordelijker, we zijn ook al een aantal keer in Brabant gestart en daar was het een stuk gemoedelijker.

Fijn dat jij die ervaring totaal niet hebt! Misschien is deze sfeer wel heel lokaal, verschilt het per regio waar je start.

Stelvio

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 18:53

SandraWierda schreef:
Stelvio schreef:
Wauw mooi resultaat, gefeliciteerd *\o/*

Dankje, ben ook heel trots op m’n pony :o

nessinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 18:27

Ik rijd met een edix pad, die is vrij dik maar ligt ideaal. De dikke merino onderkant zorgt voor een droge rug zelfs als zijn hals doorweekt is. Ik heb ook twee burioni pads, de dikke is niet mijn favoriet: het zadel schuift daar zelfs mee als ik er niet op zit, hetzelfde geldt voor mijn Setzi pad. De dunne Burioni sympanova is dan wel weer heel fijn.
Dressuurwedstrijden kunnen erg verschillen qua sfeer. De kleine wedstrijden zijn meestal wel gezellig, zeker omdat je daar zelf een belangrijk onderdeel van de sfeer bent. Maar er blijven altijd ambitieuze ruiters die elkaar het licht niet gunnen. Ik herinner mij een wedstrijd waar ik BB startte met mijn 21-jarige merrie die nooit zichtbaar hengstig was (en ook helemaal niet geïnteresseerd is in hengsten, tegenwoordig trekt ze naar de andere merrie als ze hengstig is), ik moest in de L2-ring als enige BB-starter, en werd afgesnouwd door een hengstenhouder die vond dat ik uit de buurt van zijn hengst moest blijven.
Dat gezegd hebbende is dressuur natuurlijk voor endurancepaarden ook net zo belangrijk, daarom ben ik blij dat ik mijn Stinkdier af en toe mee kan nemen naar mijn manege/verenigingsles.

Ik gebruik ook equilab, en ik heb er eigenlijk niet vaak problemen mee (behalve die stomme premium popup), maar hij doet rare dingen met je gang als je hem in de broekzak houdt en ernaast loopt. In je jaszak doet hij het lopend wel perfect.
Afbeelding

Wij zijn rustig verder aan het opbouwen, maar wow wat bouwt zijn conditie snel op! De hoop is nu gevestigd op lange k1 in Leusden begin april!

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 18:34

Mooi (trainings) resultaten hier! Gaat helemaal goed komen :D

Ik ben toch maar overgehaald om de nieuwe band van horsepal te bestellen. Ik had de nieuwe sensor al ontvangen nadat de oude voor de 2de keer de geest gaf. En wauw wat is die band mooi! Mooi sluiting ook met klittenband die je strakker trekt Ipv een shuifje zoals de polar die toch altijd stiekem wat losser ging. Kan niet wachten om m te testen :D en ik kan dus live z’n hartslag zien door de extender. Dat is ook wel fijn!

De vorige kreeg ik met geen mogelijkheid aan mijn polar gekoppeld dus hoop dat het met deze wel lukt. Kunnen we lekker na analyseren

Galeobdolon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 19:41

Ik gebruik ook Equilab, niet altijd even betrouwbaar en ik vergeet hem telkens uit te zetten waardoor de gegevens niet heel accuraat zijn.

Ik moet nu eerst nieuwe beugelriemen kopen want die van Wintec beschadigen mijn Edix.
Maar dat gaat deze maanden even niet gebeuren omdat ik moet gaan verhuizen en een appartement koop. Eerst maar eens zien wat er over blijft :Y)

Afbeelding

Ook passen haar scootboots niet meer lekker en heeft ze deze vanwege de rotstraal wel nodig.. Dus even weer een pauzetje waarschijnlijk :+

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 20:06

nessinator schreef:
Ik rijd met een edix pad, die is vrij dik maar ligt ideaal.
gebruik je deze dan met of zonder inlages, ik had er vandaag toevallig naar zitten kijken.

Citaat:
Ik gebruik ook equilab, en ik heb er eigenlijk niet vaak problemen mee (behalve die stomme premium popup), maar hij doet rare dingen met je gang als je hem in de broekzak houdt en ernaast loopt. In je jaszak doet hij het lopend wel perfect.

Heel herkenbaar, hier eigenlijk hetzelfde met ernaast lopen.

Citaat:
Wij zijn rustig verder aan het opbouwen, maar wow wat bouwt zijn conditie snel op! De hoop is nu gevestigd op lange k1 in Leusden begin april!

Leuk, alvast succes met de voorpret

Galeobdolon schreef:
Ik gebruik ook Equilab, niet altijd even betrouwbaar en ik vergeet hem telkens uit te zetten waardoor de gegevens niet heel accuraat zijn.

Als je hem vergeten bent uit te zetten, kun je de route/ tijd aanpassen tot het moment dat je werkelijk gestopt bent dan is alles accurater :D

nessinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 10:38

SandraWierda, ik gebruik de edix pad met inlages want mijn zadel is boomloos :)

Ik moet ook regelmatig mijn route op Equilab inkorten omdat ik hem niet op tijd uit heb gezet (of veel te vroeg aan) :j

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 11:04

nessinator schreef:
SandraWierda, ik gebruik de edix pad met inlages want mijn zadel is boomloos :)

Ik moet ook regelmatig mijn route op Equilab inkorten omdat ik hem niet op tijd uit heb gezet (of veel te vroeg aan) :j

Oh ik meende gelezen te hebben dat je hem onder een Massimo had, onder boomloos zijn inlages idd logisch. Welke zadel heb je erop liggen?

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-24 11:11

Wat een mooi resultaat Stelvio, gefeliciteerd! :D

Jazzejam hoe gaat 't met je paard?

Ik rijd ook met de equilab app, gewoon voor de leuk want tijdens de rit kijk is gewoon op m'n horloge voor de tijd/afstand. Vind het wel heel handig om bijv m'n drafminuten bij te houden en hoe hard ze deze keer wou draven ( :+ ) en de totale afstanden per week/maand. Bij mij is 'ie best wel heel accuraat, in het begin inderdaad dat 'ie vaak heel raar ging doen als ik er een stukje naast liep maar tegenwoordig ziet 'ie dat gewoon als stap, dus dat is wel fijn.

jazzejam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 13:55

Hier gaat het iets beter maar we zijn er nog niet helemaal. Voetje zit nog in het verband en been is nog wat opgelopen maar lijkt minder dik als 2 dagen geleden. Inmiddels lukt het om zelf alleen het verband te wisselen. Als het goed is morgen komt de tubbease binnen om te weken. Dan wil ik het verband af gaan laten en kijken of ze dan rad blijft incombi met dagelijks even schoonmaak en een badje.

Er zijn hier vast ook ervarings deskundige met hoefschoenen. Ik ga hier toch weer over nadenken of het nodig is voor haar. Tot nu toe geen echte noodzaak gehad. En wil nog niet aan de ijzers daarvoor doen we te weinig. Alleen staat ze achter wat koehakkig voetje wat naar buiten ben bang dat te veel belasting is op de pezen.

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 21:00

Wat een hardnekkige zweer Jazzejam.
Ik heb hoefschoenen wat wil je weten?

Soms is equilap zou niet correct voor de echte snelheid heb ik liever mijn garmin maar vind de draf sessie wel leuk om terug te zien.

Ik hoop vrijdag na het werk nog even klein ommetje te kunnen doen.

jazzejam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 22:15

scooby09 schreef:
Wat een hardnekkige zweer Jazzejam.
Ik heb hoefschoenen wat wil je weten?
.

Ik wil scootboots proberen maar vraag me dus af of deze wel geschikt zijn voor de achterbenen als ze iets naar buiten gedraaide hoeven hebben. Pony slijt nu ook de hoef aan de buitenzijde achter sneller als aan de binnenzijde.