Beginnen met endurance

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 18:14

Ik heb op onze site een schematje gemaakt vorige week. Mogelijk is het dan duidelijker.

http://www.stmartinus-somerendorp.nl/in ... e-algemeen

Als je geen startpas heb is het dus Impuls, als je wel een startpas hebt mag je kiezen tussen impuls of klasse 1, je betaald dan wel extra inschrijfgeld omdat je geen lid bent van de endurancevereniging. Je winstpunten tellen dan wel mee voor registratie.

ilaan

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-16 19:14

Nou ik heb alles aangevraagd, hoef ik volgend jaar niks meer te doen.
Paard was al bekend bij de knhs dus meteen de startlicentie aanvragen zo.

Nu alleen nog een wedstrijd uitzoeken!

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 13:44

Djilna schreef:
Als iemand bij de KNHS wat anders zei weet die persoon niet waar hij/zij het over heeft :+

Zal niet de eerste keer zijn := _O-

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 21:31

De endurance loonse en drunense duinen vervalt :(
Wilde de impuls doen daar.

Weet iemand nog een leuke wedstrijd voor de impuls. Niet te ver van loon op zand. En geen hoefbeslag nodig.

En eentje niet te snel. Conditie is nog niet goed genoeg. We zijn net pas begonnen met trainen

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 22:56

Nessa schreef:
De endurance loonse en drunense duinen vervalt :(
Wilde de impuls doen daar.

Weet iemand nog een leuke wedstrijd voor de impuls. Niet te ver van loon op zand. En geen hoefbeslag nodig.

En eentje niet te snel. Conditie is nog niet goed genoeg. We zijn net pas begonnen met trainen

Die in [plaats] 21 mei (als ik t goed zeg) prima te doen zonder hoefbeslag :D
Meer misschien net te vroeg...

Afbeelding

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 23:05

Die had ik ook gezien.
Maar te snel al inderdaad.
Echt jammer zeg zo!

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 23:56

Someren, goed om te beginnen als impuls, niet heel moeilijk terrein en geen beslag nodig. :D

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 02:35

Die is ook maar 2 weken later :P
Voor beide moet ik vrij vragen.
Vind ze allebei leuk. Maar denken jullie dat het haalbaar is?
Paard is 10,5 jaar oud. Heeft 8 veulens gehad. Laatste veulen is in augustus vorig jaar geboren. Nooit heel veel gereden, zo'n 1x in de week.

Vanaf oktober 2015 meer opgepakt (2-3x in de week uur in een zware bak). Vanaf december intensiever opgepakt, waaronder ook buitenritjes. En vanaf deze maand ook meer tempo opgepakt.

Afbeelding
Mijn laatste trainingsritje bijvoorbeeld.

Ik rijd nu 3x in de week (buitenritten voornamelijk. Indien op tempo wat korter. Indien afstand doe ik er nog wat langer over)
1x in de week werk ik met dubbele lijnen.

Weet nog niks over haar hartslag. Heb een stethoscoop besteld. Die komt donderdag binnen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 09:04

Begin eens te meten (zowel tijd als afstand) ná het instappen. Die 20 minuten stappen doe je ook niet op een wedstrijd. Dan heb je een betere indicatie over je gemiddelde snelheid. Je stapreprises tussendoor zijn ook nog erg lang.
Verder zul je wel minimaal aan 2x per week 20 km met 10 km/u moeten zitten in je trainingen (ook al is dat maar gedurende de laatste 2-3 weken vóór je wedstrijd), vind ik, voordat je een wedstrijd moet starten. Je wilt wel wat conditie 'over' hebben, een wedstrijd is spannend en kost een paard meer energie dan gewoon trainen.

Etten-Leur is ook nog wel te doen lijkt me vanaf Tilburg, en die komt wat later in het jaar.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 09:18

Dank je wel ibbel.
Zoals ik wel dacht. Zal vermoedelijk te snel zijn. We hebben gewoon nog een lange weg te gaan. Vind ik absoluut niet erg. Ik ga gewoon trainen en kijk wel of dat halen voordat de aanmeldingen sluiten.
Zijn we niet zover, trainen we gewoon rustig verder :)

xxVon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 17:08

Ik heb afgelopen zondag voor het eerst impuls gereden en wat me opviel is dat de grooms de kannetjes aangeven en de ruiter het over de hals heengooit... Mijn grooms (ook eerste keer) waren heel fanatiek en gooide zelf het water over de hals van mijn pony.. Mag dat? of is daar een regel tegen?

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 17:49

Het mag hoor, alleen mogen de grooms het paard niet vasthouden, dus let daar wel op.
Vaak is het ook effectiever als je het er zelf overheen gooit omdat je aan beide kanten kunt koelen.

xxVon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 18:40

Muurp schreef:
Het mag hoor, alleen mogen de grooms het paard niet vasthouden, dus let daar wel op.
Vaak is het ook effectiever als je het er zelf overheen gooit omdat je aan beide kanten kunt koelen.

Ah oke, het vasthouden wist ik niet. zal daar de volgende keer op letten. Vooral mijn vader heeft nogal de neiging om direct haar hoofdstel te pakken omdat hij altijd denkt dat ze ervandoor rent ^^

AlexVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 09:37

In de lagere klasses zijn ze mbt het vasthouden redelijk coulant tijdens de wedstrijd.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 09:51

Ik wist niet eens dat het niet mocht.
Hier is het bijna zo ver.
Op 10 april een mooie rit over het strand op thuislocatie Renesse.

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 19:18

Klopt hoor Alex, maar... Better safe than sorry :=

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 00:07

Wilde gisteren een mooi trainingsritje maken. Was al goed bezig. Langer draven, korter stappen.
Tot ik viel.... zwaar gekneusde ribben. Doei training voor de komende weken -O-

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-16 00:21

Nessa schreef:
Wilde gisteren een mooi trainingsritje maken. Was al goed bezig. Langer draven, korter stappen.
Tot ik viel.... zwaar gekneusde ribben. Doei training voor de komende weken -O-

Dit is wel een heel nare tegenvaller! Maar je eigen lichaam is ook zeker erg belangrijk dus lekker rust nemen :) hopen dat je toch redelijk snel weer kunt rijden! Iig beterschap!

Ik wil voor mijn paard graag een martingaal gebruiken omdat ze soms haar hoofd omhoog gooit en denkt 'doei!'. Dit is al heel veel verbeterd maar af en toe haalt ze het toch in haar hoofd. Nu heb ik er een met borsttuig maar mag je deze gebruiken op een wedstrijd? Of moet het echt een martingaal zijn die alleen met een ring om de hals hangt?

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 00:30

Zijn wel regels voor. Weet even niet hoe het zit. Gebruik zelf namelijk niet dat soort hulpjes.

Ja ik baal ontzettend. Paardje was verder lief. Maar schrok even enorm. Ja kan gebeuren. Ik viel ook niet hard, maar gewoon naar.
Wellicht stalgenootje vragen of ze cheana beetje bij wil rijden. Die heeft toevallig afgelopen zaterdag in een groepje buitenritje gemaakt op der.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 00:36

Borsttuig met martingaal mag volgens mij gewoon, wordt in ieder geval wel mee gereden en ze worden ook vollop op de endurancesites verkocht (ook gewoon volledig biothaan).
Daarnaast heeft het dezelfde werking als een gewone martingaal met ring om de hals.
Voor de zekerheid zou je het misschien even ergens moeten nagaan, maar ik ben er vrij zeker van dat het gewoon mag.

Beterschap Nessa, vallen is altijd balen maar midden in je trainingsweken is natuurlijk helemaal een domper.

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 05:21

Borsttuig mag als er een lopende martingaal aan zit. Want alleen de lopende martingaal is toegestaan als hulpteugel.

Wat balen nessa! Beterschap en doe maar rustig aan...

xxVon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 11:42

Nog iets onduidelijk voor mij.. ik ben nu lid van de KNHS en de Endurance Vereniging.. Als ik dressuurwedstrijden wil rijden (met gelimiteerde startpas 4x dressuur en onbeperkt endurance) moet ik dan ook nog lid worden van een andere rijvereniging voor de dressuur?

Want als ik nog ergens lid moet worden om van de zomer een keertje een BB te proberen dan laat ik dat liever zitten.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 11:50

Voor BB moet je alleen KNHS lid zijn.
Voor B en hoger moet je idd nog lid worden van een vereniging.

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 11:55

Mag je 4x dressuur starten met een endurance licentie? O:)

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 12:19

Ik dacht dat de gelimiteerde kaart er uit was?