Trainingsschema's vergelijken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 10:02

Wij trainen regelmatig op locatie omdat ze moeten leren andere ondergronden te voelen. We hebben met Mask en Khariton (en Dinky Toy) dit jaar voor het 1st klasse II gereden. Ermelo 40km met Khariton en Dinky, gem. Snelheid van 10,4km/uur. Daarna Banholt met Mask en Khariton, 50km met een gem. Snelheid van ook rond de 10,5km/uur (voor de exacte gegevens moet ik thuis in mijn overzicht kijken). We zijn wel aardig wat tijd verloren bij de doorwadingen, dus hebben uit eindelijk rond de 11km/uur gereden. Het meeste draven we, maar af en toe een galopje voor afwisseling vd spieren. Vanaf klasse III inderdaad wat meer galoperen. Nu gaan we Haarle starten op de 48km en wat meer "tempo" rijden, dus rond de 14km/uur. Daarna Lichtaart de 60km weer rustig rijden en dan zijn ze klaar voor dit jaar.

Mar__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 10:24

Interessant topic!

Momenteel mag ik het weer gaan opbouwen, we hebben een jog/longeersessie achter de rug op advies van dierenarts.

Plan is:
1x pw longeren
1x pw dressuur/springen/in ieder geval in de bak
1-2x pw buitenrijden

1/2x pm dressuurles

Afhankelijk van wedstrijden e.d.
Ook het schema van Tonkie gevolgd, nu ietsjes minder fanatiek, conditie onderhouden.

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 23:31

Leuk en leerzaam topic :j.

Wat ik me afvroeg. De meeste volgen een bepaald schema, want het gaat goed haal m'n punten, mooie waardes etc. Maar trainen jullie daarnaast ook met hartslagmeter?

Schematjes zijn een mooie richtlijn, maar mijn grote paard van 1.80 is toch wel even iets anders dan een arabier of een ijslander. Met de hartslag meter probeer ik er achter te komen wat de waarde zijn en daar pas ik de training op aan.
Natuurlijk ligt er een schematje naast want ben niet zo ervaren om dit zelf uit te vinden en het wiel hoeft ook niet opnieuw uitgevonden te worden.

Ik kan heel goed op een schema rijden maar als hij week op week meer moeite krijgt om z'n hartslag omlaag te krijgen gaan we gewoon te snel en moet er gas terug genomen worden.

Als je niet met hartslagmeter rijdt hoe meet je dan je resultaat na een rit?

Hilli

Re: Trainingsschema's vergelijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 07:38

Ik rij soms met hartslagmeter en verder heb ik een vetcheck en een goede stethoscoop liggen die ik makkelijk even kan pakken.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 10:19

Wat ik mij afvraag.. Ik heb al eens met een hartslagmeter gereden, maar paard ging er erg gekke bokkesprongen van maken: de elektroden oder zijn singel en zadel. Toen ik het eraf haalde, was er niks meer aan de hand.

Heb al eens zitten denken aan zo'n vet-check. Kan je die ook even gebruiken als je erop zit? Of moet je die ook gebruiken op de plaats van de singel wanneer je er even naast staat?

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 10:22

Een vetcheck kun je niet gebruiken als je erop zit, inderdaad omdat je hem gebruikt op de plek waar de singel ligt. Dat is ook de plek (of nog iets meer richting oksel) waar je een stethoscoop legt als je zo de hartslag wil bepalen.

Van de electroden zouden ze normaal gezien niks moeten voelen, hoogstens is het aanbrengen wat kriebelig vanwege de gel, maar als je eenmaal aangesingeld hebt/in het zadel zit is dat ook wel weg.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 10:42

Ik heb een wat oudere gebruikt destijds. De elektroden waren best dikkig en mijn paard is een enorm gevoelig standje.. Ik heb begrepen dat er nieuwe elektrodes verkrijgbaar zijn, dunne padjes ofzo. Dat lijkt me meer geschikt. Ik word alleen niet echt wijs uit die sites.

Hier wel een horloge bij, daar niet, welk horloge moet je er dan bij bestellen, een band of losse elektrodes, welke onderdelen heb je allemaal nodig voor welke functie's, enz. Denk dat ik maar eens met goedhard moet bellen, want mijn blondheid steekt de kop op :')

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 10:51

Ik rij heel afentoe met een hartslagmeter ( omgebouwde) maar vind het op dit nivo niet nodig.
Ik weet hoelang ik moet stappen om de hr onder de 60 te krijgen en meet soms thuis is wat de invloed is van meer koelen of minder lang stappen bij warm weer voor effect heeft met de stethoscoop.
Tot nu toe alleen nog maar getraind op afstand ( schema tonkie) en daaraan merk je vanzelf wel of het paard het wel/niet aankan. Een hartslameter zegt immers ook niet alles.
En ik denk dat sommige zich daar wel heel erg op blind staren. Je paard leren aanvoelen/kennen en je gezonde verstand gebruiken, dan kom je al een heel eind vind ik :o

Mariekyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 11:06

Attitude schreef:
Ik rij heel afentoe met een hartslagmeter ( omgebouwde) maar vind het op dit nivo niet nodig.
Ik weet hoelang ik moet stappen om de hr onder de 60 te krijgen en meet soms thuis is wat de invloed is van meer koelen of minder lang stappen bij warm weer voor effect heeft met de stethoscoop.
Tot nu toe alleen nog maar getraind op afstand ( schema tonkie) en daaraan merk je vanzelf wel of het paard het wel/niet aankan. Een hartslameter zegt immers ook niet alles.
En ik denk dat sommige zich daar wel heel erg op blind staren. Je paard leren aanvoelen/kennen en je gezonde verstand gebruiken, dan kom je al een heel eind vind ik :o

Helemaal met je eens! Ik rijd met wedstrijden wel altijd met hartslagmeter, maar de trainingen bijna nooit. Trainingen alleen als we bijv. in een ander gebied trainen dan thuis. Ik rijd er vooral mee om te vergelijken met andere keren. Ik ga er veder niet anders door rijden.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-13 12:22

Ik heb wel een vetcheck. Vind dat ideaal voor de vetgate, kan ik sneller aanbieden. Met trainen kan ik het prima af zonder hartslagmeter.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 14:44

Ik zou het puur wel willen hebben voor de handigheid. Niet om wedstrijden mee te rijden, want tijdens wedstrijden doe ik geen gekke of nieuwe dingen. Van de week heb ik bv een springles gehad voor het eerst in onze carriere en dan zou ik het wel leuk vinden om te weten wat het met hem doet. Ook als ik bijvoorbeeld eens meer galop zou pakken bij een training zou het niet gek zijn om te weten wat dat met hem doet.

Verder ben ik het ook met Attitude eens hoor :j

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 17:12

Sinds ik m'n nieuwe Garmin heb ga ik altijd naar het bos met het ding om. Erg leuk om terug te kijken hoe het gesteld is met je paard. Het werkt verslavend :o . Op het moment kan ik even geen data laden........ krijg al afkickverschijnselen :=
Alles in augustus moet nog omgezet worden....

sandyjorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 23:08

wat is een "vetcheck"? soort van hartslagmeter?

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 00:41

Een banaanvormig apparaat wat je tegen je paard kan aanhouden, welke dan de hartslag weergeeft.

Hoe secuur zijn deze eigenlijk? Het zou een boel schelen als de vets deze ook zouden kunnen gebruiken :D

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 07:34

Dat kan niet. Een vetcheck (hartslagmeter ook dus) pijlt het potentiaalverschil wat aanwezig is in de samentrekking van de hartspier en middelt een aantal van deze verschillen tot een hartslag die je op je display ziet. Dat is dus een gemiddelde hartslag van ik meen 5 slagen. Daarnaast kun je geen hartafwijkingen bepalen met een vetcheck. Daarnaast moet je huid vochtig zijn voor je vetcheck werkt, dus zo even tegen een droog paard aanhouden werkt niet. Met een stethoscoop kun je dus veel nauwkeuriger bepalen wat de hartslag is.

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 11:29

Word wel gebruikt hoor. ATRM heeft samen met polar een speciale vet-check ontwikkeld. Deze kijkt enkel dat de hartslag onder de 64 zit (CEI norm). Publicatie van HR gebeurt ook op groot scherm. Werkt sneller en is ook eerlijker want sommige vets kunnen maar tellen tot 64.

http://www.atrm-systems.fr/index0eng.htm

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 11:37

arun schreef:
Werkt sneller en is ook eerlijker want sommige vets kunnen maar tellen tot 64.

:')

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 11:44

arun schreef:
Deze kijkt enkel dat de hartslag onder de 64 zit (CEI norm).

Klopt, dat kán zeker, maar het zegt verder niks. Het gemiddelde van 5 hartslagen ligt dan onder de 64 (en in feite doe je met 15 seconden tellen hetzelfde), maar meer dan een getal geeft het je niet. Een souffle, ruis, AV-blok of ritmestoornis zal je er niet mee vinden.

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 13:07

Luisteren doen ze zowiezo toch nog maar het is ingevoerd tbv eerlijkheid en snelheid. Die snelheid telt vooral op de grote CEI's waar massa paarden na lus 1 tegelijk aankomen. Meten van de hartslag is iets dat direct en snel moet gebeuren. Deelnemers mogen geen voordeel kunnen doen als gevolg van file bij de VET's.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 13:14

Klopt ook. Maar voor 98% van de ruiters die gewoon wat nationale wedstrijdjes rijden is het dus niet relevant - tenzij op den duur er een beter betaalbare markt gaat ontstaan voor dergelijke registratiesystemen.

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 13:58

Voor nationale wedstrijden is dit id niet relevant. Volautomatische registratie van tijd en vet waarden word enkel toegepast op de heel grote wedstrijden.
Zal nooit echt betaalbaar worden vrees ik afname is te klein, als elk land 4 zo'n vetchecks koopt dan is je volledige doelgroep bevoorraad. Terwijl in veel landen de registratie van tijd nog zeer primitief gebeurt is dat al geen realistisch beeld.

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 22:42

Vraagje: paard krijgt ( planning ) vanaf half dec tot eind jan vakantie. Ijzers gaan er dan onderuit. Staat 24/7 buiten in een hit actief met schuilmog.
Als ik vanaf 1 febr weer begin met 3 x p/w tussen de 5 en 10 km te trainen ( zo'n 20 km p/w) en ik plan mn 1e klasse 2 in mei ( ermelo - korte klasse -40 ) en lange klasse 1 uhr als voorbereiding , zou dat dan haalbaar zijn?

Ga deze vraag uiteraard uitzetten bij donna tijdens de clinic en na de clinic van tonkie dit najaar, maar adviezen zijn altijd welkom.

Tevens gaan we dan in febr de glue ons proberen.
Nog 1 x beslaan voor Wilbertoord en dan ijzers eraf half/begin dec.

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 13:05

Ijzers eraf halen voor 6 weken is geen goed idee. Als je ze eraf wil halen doe dit dan voor langere termijn (minstens 3 maanden).
Ipv 3x per week zo'n kort toerke te doen doe je beter die 20km in één keer. Als je paard nu conditie heeft hiervoor dan zal die conditie na 6 weken winterrust er ook nog zijn hoor. Zo snel verdwijnt dat niet bij paarden. Vervang je korte toerkes in de week door werken aan de longe of dressuur hier zal je meer resultaat mee boeken.

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 13:26

Hier zijn de ijzers er gister af gegaan.
Voor de Nederlandse activiteiten (klasse 1 en TREC) kan Tapas goed zonder en de buitenlandse wedstrijden zitten er voor haar nu op.
Rond mei zullen ze er weer onder gaan.
Wel gaan mijn hoefsmid en ik kijken of we het komend seizoen anders kunnen doen.
De ijzers waren nu zo versleten dat Tapas begon te glijden.
Dus volgend jaar of widia of kunststof proberen vroeg in het seizoen zodat we tegen het EK TREC zeker weten was het beste voor haar is.

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 15:24

arun schreef:
Ijzers eraf halen voor 6 weken is geen goed idee. Als je ze eraf wil halen doe dit dan voor langere termijn (minstens 3 maanden).
Ipv 3x per week zo'n kort toerke te doen doe je beter die 20km in één keer. Als je paard nu conditie heeft hiervoor dan zal die conditie na 6 weken winterrust er ook nog zijn hoor. Zo snel verdwijnt dat niet bij paarden. Vervang je korte toerkes in de week door werken aan de longe of dressuur hier zal je meer resultaat mee boeken.

Tsja alleen ijzerloos kan als hij niet werkt.
Alles is hier asfalt met hele natte bermen - kleigrond.
Daarna wil ik over op kunststof.

Doordeweeks alleen training in het donker dus zijn maar korte ritjes van max 11 km.

Jij raadt aan om alleen in het weekend een lange rit te maken?