Endurance Etten-Leur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

olga

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 07:56

Jolindaa schreef:
Het zou ook een goede feedback zijn voor de vets om zich misschien te verdiepen in het gangwerk van diverse paarden, want niet elk ras loopt even ruim. Afkeuren op kort lopen is dus niet in alle gevallen terecht. Nu is dit niet op mij van toepassing, maar heb wel iemand gehoord die hierop is afgekeurd.

Ik denk en weet dat de meeste dierenartsen die keuren bij de wedstrijden zich juist heel erg verdiepen in het gangwerk van verschillende paarden.
Het is altijd weer jammer dat de dierenartsen het gedaan hebben. Dat een afkeuring zuur is snap ik, maar het is niet voor niks. Daarbij zijn de dierenartsen altijd bereid om uitleg te geven en als je het er niet mee eens bent is er ook nog een second opinion. En je paard goed voorbrengen is ook een kunst apart.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 08:04

Die van mij is echt terecht afgekeurd dus ik kan daar niet zo over oordelen. Ik ben het totaal eens met de dierenarts.

Daarnaast is inderdaad het voorbrengen ook een kunst sommige houden hem te strak vast of lopen niet snel genoeg.
Laatst bijgewerkt door Somebitch op 02-07-13 08:05, in het totaal 1 keer bewerkt

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 08:05

Een van mijn 2 Fjorden heeft van zichzelf uit hele korte gangen, hier hebben ze verder niets over gezegd. Ik denk dat de dierenartsen voornamelijk kijken vanuit het welzijn van het desbetreffende paard.
Daarnaast hebben ze ook goed onthouden hoe het paard voor de wedstrijd liep, die van mij was er zelfs beter op geworden!

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 09:43

olga schreef:
Jolindaa schreef:
Het zou ook een goede feedback zijn voor de vets om zich misschien te verdiepen in het gangwerk van diverse paarden, want niet elk ras loopt even ruim. Afkeuren op kort lopen is dus niet in alle gevallen terecht. Nu is dit niet op mij van toepassing, maar heb wel iemand gehoord die hierop is afgekeurd.

Ik denk en weet dat de meeste dierenartsen die keuren bij de wedstrijden zich juist heel erg verdiepen in het gangwerk van verschillende paarden.
Het is altijd weer jammer dat de dierenartsen het gedaan hebben. Dat een afkeuring zuur is snap ik, maar het is niet voor niks. Daarbij zijn de dierenartsen altijd bereid om uitleg te geven en als je het er niet mee eens bent is er ook nog een second opinion. En je paard goed voorbrengen is ook een kunst apart.

Inderdaad.
En als je uitleg wil, zijn ze daar altijd toe bereid.

Foto's vanaf controle post 2
https://plus.google.com/photos/10428095 ... 4471813393

Jolindaa

Re: Endurance Etten-Leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 12:29

De uitleg was bij mij ''Ja ik weet eigenlijk niet aan welk been, maar het is niet goed''.. :') Nu is het altijd moeilijk om een been aan te wijzen, want ze hebben er wel 4 en het is lastig om te zien welke ze extra belasten om er 1 te ontlasten...
Het is ook absoluut geen aanval naar de vets :n Ze worden immers dierenarts om zorg te kunnen dragen voor dieren en dat doe je niet om mensen te pesten :j

pam15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 19:24

Mijn ervaring met zo'n zestal verschillende paarden de afgelopen 10 jaar is dat de gemiddelde d.a. tijdens endurancewedstrijden erg coulant is wanneer het om het beoordelen van het gangwerk gaat. Ik heb wedstrijden gereden waarbij ikzelf het gangwerk van mijn paard niet meer zo denderend vond en dat de vets daar positiever over dachten.

Goed voorbrengen is inderdaad een kunst maar een wedstrijd correct rijden is een nog (veel) grotere kunst. Aan die kunst ontbreekt het hier en daar nogal fors. Helaas.
Wanneer je paard wordt afgekeurd is het verstandig om na te gaan waarom dit het geval is. Leg de oorzaak van een C niet bij de d.a. neer maar bij jezelf. Daar red je je paard mee.

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 21:06

Ethelate schreef:

Inderdaad.
En als je uitleg wil, zijn ze daar altijd toe bereid.

Foto's vanaf controle post 2
https://plus.google.com/photos/10428095 ... 4471813393[/quote]

super leuke foto's en wij staan er ook weer leuk op, tanx _/-\o_

sandyjorgen

Re: Endurance Etten-Leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 21:42

ik sta er ook op bij post 2. bedankt eva.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 15:27

Ja, als je niet op de foto's staat, heb je de wedstrijd niet goed uitgereden ;)

Graag gedaan, eigenlijk moeten ze elke controle post een camera meegeven, je zit daar toch te wachten ;)
En als je twijfelt over de nummers, kan je even terug kijken :)*