Beginnen met endurance

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 10:41

Ibbel schreef:
Met een klasse IV paard een impulsrondje van 22 km doen (dat begrijp ik toch goed?) lijkt me écht geen inspanning. Al zou je het een week later doen, bij wijze van spreken.

Ja, dat begrijp je goed :j We kijken natuurlijk hoe hij uit de wedstrijd komt en hij krijgt zijn rust daarna, maar normaal zou hij dat wel moeten kunnen. Ik vermoed inderdaad dat ik mijn handen er best nog wel eens vol aan kan hebben :+

scooby09

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 12:46

Het ging mij niet om de reglementen rust..

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 12:48

Een klasse IV paard loopt een impulsrondje van 22 km met 2 hoeven in z'n neus. Die heeft daar, ook na een tweedaagse of zelfs een 160-er, echt geen stress van met 3 weken er tussen.

Smart

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 16:47

Ja, de reglementen, goed om daar ook even over na te denken idd!

Ik rij mee in Kootwijkerbroek.... Iemand ervaring met de wedstrijd/paden daar? Hoor zoveel verschillende dingen.... Paard houdt van mul zand, dat heeft hij 100 keer liever dan steentjes haha.. Hij kiest altijd voor het mulle deel van het pad :+ .... Van de week maar weer eens met de trailer op pad, aankomend weekend nachtje slapen op vreemd terrein, hebben we nog nooit gedaan...

Hoe doen jullie dat met rust voor de wedstrijd? Ik merk dat ik (en het paard) een week rust voor de wedstrijd niet fijn vinden, moet voor mijn gevoel tot 2 dagen voor de wedstrijd echt nog rijden anders heb ik mijn handen vol tijdens de rit... Hoe ervaren/doen jullie dat? Tips?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 16:53

Wat noem jij echt nog rijden, in vergelijking met trainen?

Ik heb bij de 2 wedstrijden die ik gereden heb, de laatste 2 weken voor de wedstrijd niets nieuws meer toegevoegd aan mijn training, dus niet harder/verder.
Maar wel nog een paar korte rondjes, of een keer de stuwwal hier een paar keer op en af, of een rondje van bv 10-15 km max met een flink stukje galop erin en een keer longeren en/of in de bak gymnastiseren.

En dan de laatste 2 dagen geen inspanning meer, gewoon wandelen en een lekkere borstelbeurt en voor de rest de hele dag vrij op de wei.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 17:31

Ik ken de wedstrijdroute van Kootwijkerbroek niet, maar wat ik daar in de buurt heb gereden waren vooral supernette ruiterpaden, zachte bosgrond en geen steentjes. En op de zandvlakten gereden, dat is flink mul, weet niet of dat in de route zit.

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 20:04

Hoi allemaal, als jullie het niet erg vinden kom ik hier even binnenvallen!

Ik heb al geprobeerd me wat te verdiepen in de endurance, zowel door dit topic (al heb ik niet alle pagina's gelezen) als door de website van de endurancevereniging.
Ik zal in Kootwijkerbroek mijn debuut maken in de endurance en starten met een korte klasse I rit. Nou heb ik nog wel een paar vragen. Begrijp ik nou goed dat er geen PA controle meer is, maar alleen een voor- en nakeuring? Betekent dat dat er onderweg geen keuring of controle plaatsvindt?
Ik rijd met mijn 7-jarige paard M-eventing en M-springen en mijn zusje rijdt M-dressuur met haar. Ik begrijp dat eventing en endurance niet te vergelijken zijn, maar ik verwacht dat de conditie van mijn paard voldoende zal zijn om zonder heel veel extra training deze 22 km uit te kunnen rijden. Hoe denken jullie daarover? Vanzelfsprekend maak ik regelmatig een flinke buitenrit, ik zal de komende ritten wat meer gaan letten op gemiddelde snelheden, al zal de eerste wedstrijd toch vooral uitproberen zijn verwacht ik! Alvast dank voor jullie antwoorden!

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 20:49

Een korte klasse 1 is met goede conditie echt prima te doen. Ik denk als je M-eventing doet en regelmatig lange buitenritten dat dit geen probleem moet zijn.
Er is inderdaad halverwege de rit geen controle meer.
Alleen een voorkeuring, hartslagcontrole bij de finish en een nakeuring.

Smart

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 22:25

Marije_jiplover schreef:

Ik heb bij de 2 wedstrijden die ik gereden heb, de laatste 2 weken voor de wedstrijd niets nieuws meer toegevoegd aan mijn training, dus niet harder/verder.
Maar wel nog een paar korte rondjes, of een keer de stuwwal hier een paar keer op en af, of een rondje van bv 10-15 km max met een flink stukje galop erin en een keer longeren en/of in de bak gymnastiseren.

En dan de laatste 2 dagen geen inspanning meer, gewoon wandelen en een lekkere borstelbeurt en voor de rest de hele dag vrij op de wei.

Training is voor mij afstanden boven de 35 kilometer of 20 km op hoog tempo, alle andere ritten zijn gewoon rijden. De week voor de wedstrijd rij ik nu gewoon normale ritje, maar dat doe jij zo te lezen dus ook. Voelt voor ons ook het best dus daar ga ik gewoon mee door...

Dank je Black_kelpie.

Martinev, dat moet met een goede basisconditie inderdaad gewoon lukken... Leuk dat je mee doet!

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 08:24

Wat ik ken van Kootwijkerbroek zijn die paden echt prima te doen. Als ik ooit ga starten, is het daar of Ginkelse Hei/Otterlo, of Epe, of DFW.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 08:27

Zag op de Facebook pagina van de organisatie foto's van de routecheck die ze dit weekend gedaan hebben en daar zien de paden er goed uit.
Mooi zanderig.

Shuristar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 09:09

Marije_jiplover schreef:

In week van de wedstrijd ga ik nog één keer naar dressuur les. Daar rij ik rustig mijn rondjes. Rij hem alleen wat los en geen moeilijke dingen. Verder rij ik deze hele week niet meer! Alleen nog een keer aan de longe en een keer wandelen. Sinds kort kan ik met hem fietsen dus ik denk dat ik hem dan nog even aan de fiets mee neem. Dit doe ik met alle 3 de paarden waar ik wedstrijden mee rij of heb gereden.
Ze worden niet "heter" op de wedstrijd door de rust vooraf. Zo weet ik zeker dat ze zonder micro trauma's aan de start komen :)
Laatst bijgewerkt door Shuristar op 01-09-23 09:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 22:58

Hier nog even kleine stress voor de wedstrijd vorige week twijfelde ik nog voor de smid maar zijn ijzers zaten er nog maar 4 weken onder en opzich ging het nog nu lijkt het alsof ineens in 1 weekend 1hoef super snel geroeid is. Het is nu echt een platvoet.. heb er geen fijn gevoel bij om er een 60er mee te rijden. Ik mijn smid gebelt op vakantie.. chips wat nu.. nu maar de smid van mijn stal genootjes gebelt.. maar voelt zo dubbel om nu een andere smid te laten komen.. deze vroeg ook meteen of het voor 1 malig is of dat ik nu naar hem overstap..

Maar goed dat moeten we maar zien.. voor nu belangrijk dat hij voor vrijdag weer netjes gezet word.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 15:37

Mijn pony heeft ook ineens zo n platvoet en het ijzers is er vandaag onderuit gegaan. Smid was al ingeschakeld en komt donderdag. Ijzers waren van 10 juni. Vreemd

Shuristar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 15:40

Na 6 weken moest mijn paard normaal gesproken al weer naar de smid. In de zomer zeker want dan groeien de hoeven echt sneller.

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 18:50

Bij mij is hij 20 juni nog geweest dit zijn zijnvoetjes Afbeelding

Afbeelding

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 19:26

Op verzoek even wat foto's van hoe we hier rijden :)
Helaas staan de mooiste stukken niet op de foto want de fotografen staan altijd bij de start/finish.
Afbeelding
Dit zijn Bazou en ik tijdens de training op de farm

Afbeelding
Struisvogels trainen ook lekker mee :')

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Met mijn bazin aan het einde van onze 60 km (ik ben degene op Bazou, de schimmel)
We zijn 1e (mijn bazin) en 2e geeindigd, dus dik tevreden!

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 20:23

Wauw, wat leuk!!!
Ik zou doodsangsten uitstaan bij die struisvogels wel :+

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 20:31

Mag ik mij hier ook melden?

Ook ik ben begonnen met endurance rijden, altijd al heel graag gewild maar het nooit waar kunnen maken. In mijn omgeving wilde nooit iemand met mij mee en de stap op met een jong paard die kwa verkeer etc niks kent was toch te groot.

Sinds kort heb ik iemand ontmoet die vlak in de buurt woont en zij heeft altijd in het buitenland endurance gereden en zij neemt mij nu mee op sleeptouw.

Het valt mij tot nu toe niks tegen paard en ik vinden het enorm leuk en vandaag hebben we zelfs ruim 20 km gereden en voor het uitstappen gingen we 9 km per uur, vond het best netjes voor de 4e keer!
Laatst bijgewerkt door Petrichor op 26-07-17 20:33, in het totaal 1 keer bewerkt

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 20:32

Super tof zeg!

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 20:35

Leuk Petrichor!
Ik heb ook een jonkie, 4 is hij er. :-) Tot nu toe is hij erg braaf, ook langs de weg en bij groot en zwaar verkeer (ik klop meteen af op een stukje hout).

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 21:03

Super gave foto's iriscope.

Welkom petrichor.. wat fijn dat je iemand hebt waar je nu mee kan trainen.. tis een geweldige sport

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 21:11

Relien schreef:
Super gave foto's iriscope.

Welkom petrichor.. wat fijn dat je iemand hebt waar je nu mee kan trainen.. tis een geweldige sport

Daar ben ik het mee eens echt wauw! Ik voel mij sindsdien geestelijk ook zoveel beter, echt alles even loslaten en er daarna weer vol tegen aan. Doordat mijn paard het ook zo leuk vind heb ik het idee dat onze band ook enorm is gegroeid.

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 07:38

Suuuper gaaf Iriscope!!

Hier vallen de plannen opnieuw weer in het water. Vorige wedstrijd ging niet door ivm niet willen laden, dus ik had deze week een trailer laad les gepland en zou samen met mijn trailerlaad juffie morgen de wedstrijd van uhr voorrijden. Super fijn want dan zou zij eventueel kunnen helpen als het laden lastig ging. Maar paardlief staat kreupel sinds het weekend. In stap niks te zien en in draf kreupel op linksvoor. Maandag komt de osteo, ik denk dat het uit z'n schouder komt als ik het zo zie. Helaas kon ze niet eerder komen. Nu dus maar weer geduld en hopen dat alles weer goed is voor de wedstrijd in KWB.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 10:16

Oh nee Bliksem, wat vervelend :( Hopelijk is je paardje snel weer ok. Altijd wat hé, die beesten.

Ging de laad-les goed? Ik heb met m'n oude paard tig van zulke lessen gehad, maar een afdoende remedie heb ik daar met hem helaas nooit in gevonden. Was ook wel speciaal gevalletje : ooit ongeval gehad (vrachtwagen waarmee hij naar België kwam geslipt op een olieplek, beginnen tollen en op zijn dak de beek in, dus in het begin heel angstig en daarna had hij al snel door dat hij met zijn 1m83 dat mensje van 1m63 zo de lucht in kon tillen :+).