Beginnen met endurance

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ieris

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 14:44

Linda-fleur, leuk dat je gaat beginnen!

Ik zoek ook nog iemand die met mij mee wil rijden in Kootwijkerbroek 19 augustus.
Mijn rijmaatje heeft een geblesseerd paard, en ik heb nog nooit een wedstrijd alleen gereden.
Lijkt me fijn om het samen met iemand te doen.
Ik wil klasse 1 doen, kort of lang weet ik nog niet.
Ik denk aan een tempo van tussen de 10 en 12 km/h.
Als er iemand met mij mee wil rijden hoor ik het graag!

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 15:34

Start voor de impuls in Someren is trouwens pas om 13.30.....

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 22:13

Linda_Fleur schreef:
FelineNanet, ahh ik zie steeds meer wedstrijden die interessant zijn. Ginkelse Heide is ook niet heel gek ver van hier (of nouja.. eigenlijk is alles ver komende uit de randstad, op Wassenaar na dan, maar dat lijkt me niet zo'n super wedstrijd voor de eerste keer). Maar ik zou met deze wedstrijd met jou samen de korte klasse 1 kunnen starten?

Ronygos: Laat maar weten wanneer jullie besloten hebben! Someren is ook zeker een optie, hoewel een stuk verder bij mij vandaan maar mijn vader woont daar weer in de buurt waar we alvast zouden kunnen voorovernachten.

Psydoxy: Haha ja dat is een goede vraag, ik had me ingesteld dit jaar alleen te 'proeven', maar als de eerste me goed bevalt dan zou ik zomaar meerdere kunnen doen. Is er een limiet aan het aantal impulsklasses die je in een jaar mag rijden?

Ben zelf van Amsterdam dus weet hoe ver alles is. Vond Otterlo wel dichtbij inmiddels :'). Maar ja tuurlijk gezellig! Stuur maar PBtje als je gaat :)

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 16:10

vandaag een lekker training rondje gereden en endomondo aan gehad. die lijkt ineens (sinds een systeem update) nu wel de juiste afstand te geven. Mooi dat probleem ook gelijk opgelost :D

Afbeelding

Afbeelding

De tijd klopt niet helemaal trouwens (en daarmee het gemiddelde ook niet); heb namelijk nog ruim 15 min rondgelopen op zoek naar een eigenaar van een stel ponies die ik tegenkwam. Liep een Welsh a bij met een veulen en dat veulen had het halster half af en bungelde nu wel heel link onder zn keel. Dus op zoek naar een eigenaar om even te waarschuwen....helaas kon ik geen eigenaar traceren, dus uiteindelijk maar verder gereden (veulen stond gelukkig wel in een weiland waar die niet zo 1,2,3 ergens vast kon komen te zitten, anders had ik nog even verder gezocht).

Wel ons doel gehaald om meer tempo te rijden en zou ik in en uitstappen (wat dus ook bij die 22 km in zit) er afhalen dan hebben we een mooie gemiddelde snelheid gereden. Nu is die door het in en uitstappen flink naar beneden gehaald natuurlijk.
Maar ben tevreden; voornamelijk de hele weg gedraafd EN Goliath kon het prima aan...ook niet geheel onbelangrijk natuurlijk.....zn conditie is mooi op schema in elk geval.

Voor nu gaan we de afstand nog niet teveel uitbreiden; eerst nu deze afstand op tempo rijden meer (wat vandaag prima gelukt is) en klaar maken voor de korte klasse 1 in hopelijk Holterberg.
Dan eind sept Grollo.....in eerste instantie wilde ik hier de lange klasse 1 doen, maar dat was nog toen mijn schema er anders uit zag en we dus tegen die tijd al zo'n 3 wedstrijden gereden hadden. Nu echter wordt Grolloo dus de tweede dus houden we het bij de korte klasse.
En dan in okt nog 1 wedstrijd misschien. Dat wordt dan waarschijnlijk Epe. ook korte klasse.

Dan van de winter trainen naar de lange klasse 1, die volgend jaar sowieso 2 keer, maar wie weet 3 keer starten en dan rustig overstappen naar de korte klasse 2.......

Als alles nu wel volgens plan gaat lopen dan :P

Linda_Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 08:56

xxCYNNxx, leuk zo'n verslag! Ik heb de afgelopen dagen een rit in het bos gedaan met een andere pony en ook tijd gemeten maar merk toch dat het wel lastig is om op snelheid te komen. Nu staan we vaak nog bij elk kruispunt stil om na te denken welke kant we op moeten gaan. Zodra ik met mijn paard ga trainen dan stippel ik van te voren wel rondjes uit haha.

Ik heb besloten dat het de wedstrijd in Otterlo wordt voor de eerste keer :D Vind het wel fijn dat het niet zo'n lange wedstrijd is (20km). We kunnen nog lastig alleen op stap omdat ze mentaal nog niet zover is dus dan is het moeilijk om echt te gaan kilometervreten. Daar kunnen we mooi komende weken mee aan de slag.

Weet iemand overigens wanneer de inschrijving voor Otterlo open gaat? Ik zie dat inschrijven voor alle wedstrijden ervoor en erna al mogelijk zijn maar Oterlo is nog niet open.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 11:58

Dat heb ik ook hoor, vooral het gedeelte langs de weg kom ik veel situaties tegen dat het toch even beter/veiliger is om te gaan stappen. Eenmaal in het bos kan ik gelukkig wel de hele tijd draven. Helaas ontkom ik er niet aan om eerst een half uur langs de weg te moeten voor ik in het bos ben.
Binnenkort maar eens met de trailer op pad om zo gerichter op tempo te kunnen trainen.

Gelukkig is voor Goliath alleen op pad geen probleem. We trainen namelijk altijd alleen dus hij is het gewend om in zn eentje naar buiten te moeten, In het begin merkte je idd wel dat het vooral mentaal vermoeiend was voor hem; alleen op pad. Maar nu niet meer gelukkig.
Goed, heeft ook zn nadeel; wie weet is het juist voor hem mentaal weer zwaar om met een wedstrijd ineens allerlei paarden hem voorbij te zien gaan etc, juist omdat hij niet anders kent dan alleen op pad te zijn.
Ik kom ook zelden andere ruiters tegen, dus ook daar kan ik dan geen gebruik van maken om hem te leren hoe het is om ingehaald te worden of juist zelf andere inhalen etc.
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 09-07-17 12:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 12:03

Eigenlijk is dat alleen maar goed, regelmatig moeten stoppen - met groomen en oversteken tijdens een wedstrijd gebeurt dat tenslotte ook. Dus zorg ervoor dat je mét af en toe zoeken, kijken, wachten aan de minimale tijd komt tijdens je trainingen. De wedstrijden zullen qua 'tijd verliezen' niet anders zijn!

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 12:08

dat is ook wel weer zo Ibbel. Om die reden loop ik ook onderweg er ook wel eens stukken naast, zodat hij leert dat ik onderweg er ook weer opstap en dat hij daarvoor gewoon netjes moet stilstaan.
Mensen kijken je wel een beetje erg vreemd aan; compleet opgetuigd paard en je loopt er naast maar goed; is voor een goed doel zullen we maar zeggen :)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 12:11

Instappen kun je wel buiten je trainingstijd tellen, dat doe je op wedstrijd normaal gesproken voor de start.
Uitstappen zou ik toch zeker gedeeltelijk wel mee laten tellen.
In klasse 1 en de impuls klasse komen de meesten in stap over de finish ivm het aanbieden voor de hartslag, die moet bij het aanbieden 60 of lager zijn.
En idd, wat Ibbel zegt, groomen kost onderweg ook tijd.
En ook daar heb je soms te maken met een oversteek die even duurt (niet op alle wedstrijden zijn verkeersregelaars die het verkeer echt stil mogen leggen voor de wedstrijdruiters).

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 12:22

Dat wil ik idd dan proberen als we met de trailer op pad gaan; eerst instappen bij de parkeerplaats en dan pas endomondo aan om zo een beter idee te krijgen van de gemiddelde snelheid (uitstappen dan idd wel mee meten)
Stoppen voor oversteken is geen probleem; ik moet (zelfs als ik rechtstreeks naar het bos ga)sowieso 2 keer een redelijk drukke weg oversteken. En neem ik de lange route (zoals gisteren dus) dan moet ik zo'n 4 keer oversteken bij redelijk drukke wegen.
Dus dat trainen we al onbewust mee :D

Linda_Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 20:22

Ahh dat is een goede! Voor een realistische weergave zou ik inderdaad de teller pas moeten starten als ik ingestapt heb, en dan uitzetten zodra de hartslag onder de 60 is denk ik? En dan erachter komen hoe lang de hersteltijd ongeveer is, zodat ik ook weet hoeveel we precies nodig hebben op wedstrijd. Ik ben erg benieuwd, gister de elektroden voor mijn Polar M400 besteld, dus kan ik mooi eens meten.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 09:03

Ik kom me hier ook maar even melden want ik ben sinds 2 maanden bezig met het trainen van endurance paarden in Namibie en heb in de afgelopen 2 weken mijn 1e en 2e 40 km gedaan :D.
Ik was altijd van de jonge paarden en de dressuur maar ben nu helemaal gek van endurance :)

Volgend weekend staat er hier weer een wedstrijd gepland, bedoeling is dan dat ik mijn eerste 60km ga doen, met het paard waar ik mijn 1e 40km mee gedaan heb.
Ik zit per dag gemiddeld tussen de 3 en 5 uur in het zadel en maak "thuis" aardig wat km. Dat mag ook wel want als het even mee zit staat er eind volgende maand al een 90km voor me gepland, in het vrij bekende Walvisbay, waar we over Dune 7 heen moeten met de paarden.

Onze training varieert van 15-20km rondjes over de farm (safari park, dus ik rij heerlijk tussen de giraffen, springbokken, gemsbokken en ga zo maar door), dressuur training, safari ritten en longeren.

Afgelopen weekend heb ik een wedstrijd in Lekwater gereden, in de Kalahari woestijn, waarbij we meer dan 30 duinen op en af moesten. Was erg blij met het resultaat, merrie was heerlijk gemotiveerd om te gaan. Helaas werd het paard van mijn vriend afgekeurd na de 1e loop, dus ik moest de 2e alleen rijden maar ook dat ging erg lekker.

Ik heb het endurance virus aardig te pakken dus zou het tof vinden om hier met gelijk gestemden te praten :)

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 11:30

Wat onwijs gaaf zeg! Hoe ben je daar terecht gekomen en heb je ook foto's? :)

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 15:24

Dat klinkt fantastisch ben ook heel benieuwd naar foto`s.
Heb je nog nooit in Nederland gereden..?
Ben wel benieuwd wat de verschillen zijn namelijk.

Linda_Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 08:49

Iriscope, wat gaaf zeg! Ik ben ook wel benieuwd naar de verschillen in reglement enz.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 16:24

Nee ik heb nooit endurance in Nederland gedaan maar voor zover ik weet volgen we hier gewoon de FEI regels.
Zo mag ik momenteel max 16km per uur rijden, moet ik 2x een 40km en 2x een 80km doen voor ik meer mag dan 90km en harder mag dan 16km per uur. Er is ook een wachttijd van 6 maanden, dus ik mag pas 6 maanden na mn eerste wedstrijd harder dan 16km uur nadat ik die kwalificaties gedaan heb.

Foto's heb ik nog even niet, maar als het goed is komen ze snel binnen van de vorige endurance, van een professionele fotografe. Zal wel even zien wat ik kan vinden online :)

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 18:57

Gaaf, ben ook benieuwd naar foto's!

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 20:11

Hoe ben je daar terecht gekomen Iriscope?

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 17:03

Ik woonde hiervoor in Zuid Afrika en toen mijn visum verliep heb ik gezocht naar safari stallen in Namibie en er een paar gemaild. Aan de hand daarvan ben ik hier heen gekomen en zijn we van vrijwilligen naar een baan over gegaan.

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 00:31

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 09:08

Psydoxy schreef:
Onze nieuwsbrief staat online. Wil je eens een impuls proberen, dan is Someren de ideale wedstrijd. Makkelijk terrein en heel overzichtelijk.https://endurancesomeren.com/2017/07/14/nieuwsbrief-juli-2017/

En nu even geen organisatie dingen.... morgen op vakantie naar... Namibië 8-) *\o/*

Ik hoop heel hard dat jullie hem volgend jaar niet in het laatste weekend van Augustus organiseren, want ik wil graag mee doen :D ! Veel plezier op vakantie

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 20:18

Hoi allemaal! ik hoop dat jullie me misschien weer kunnen helpen :). Ik ben me aan het oriënteren op hartslagmeters, maar er zijn er zoveel en zoveel losse onderdelen te koop. Ik heb een aantal vragen:
Degene die een band i.p.v. losse electroden gebruiken, is deze inderdaad minder accuraat?
Degene die losse electroden gebruiken, zouden die misschien een foto kunnen sturen hoe de electroden precies onder/om de singel heen liggen?

Mijn voorkeur is voor losse electroden, maar mijn merrie is zo gevoelig dat ze zelfs wondjes krijgt van de singelstootlussen op singels... Ik kan dus ook niet anders dan met een bontje geheel er omheen rijden. Verder heb ik inmiddels begrepen dat je electroden nodig hebt (los, danwel band), transmitter en een apparaat om op te bekijken (horloge, danwel telefoon). Correct me if I'm wrong! Welke combinaties hebben jullie en vinden jullie fijn werken? Ik wil niet direct 400 euro uitgeven dus ben erg benieuwd :D

Als iemand nog een rijmaatje zoekt voor in het naseizoen: ik ben van plan Ginkelse heide korte klasse 1 en endurance by sea (wassenaar) korte klasse 1 te starten. Maar ook als rijmaatje voor trainingen hou ik me beschikbaar. Ik ben van Amsterdam, dus omgeving tm Wassenaar, Schoorl en Epe is voor ons te doen met een uurtje in de trailer.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 21:21

Als je paard zo gevoelig is, zou ik óf voor een band gaan (die is zacht en kun je vlak achter de singel leggen, waardoor er niks in de oksel kan schuren/klemmen) óf kijken of je aan de oude losse elektroden kunt komen (ik kan je aan contactgegevens van iemand helpen die ze wellicht nog heeft). Op het volgende filmpje zie je hoe je de losse elektroden op het paard doet; in het filmpje worden de oude elektroden gebruikt:
https://m.youtube.com/watch?v=12zMOZXx2nc

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 09:00

Losse electroden had ik ook gevonden, maar ze hebben dus allemaal zo'n rubberen bandje om de singel? Want dat gaat gewoon niet werken :(

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 09:04

Ik heb de elektrodes ook zonder het bandje gebruikt dat gaat ook prima