Beginnen met endurance

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

brighteyes85

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 16:17

Hier nog 1 met een oriëntatie vermogen van een goudvis, maar ik ben nog nooit verdwaald. 1 keer omdat ik een pijl over het hoofd zag, maar de lintjes nog nooit verkeerd gedaan.

Op tijd komen is voor jezelf en je paard altijd fijn, even landen bij aankomst en je kunnen oriënteren op het terrein is ook wel fijn.
Maak een lijst met wat je allemaal mee moet nemen en vink het af als je het ingeladen hebt, je zal niet de eerste zijn die in alle haast een hoofdstel, zadel of paard vergeten is.

Laatste is vooral genieten en alles op je af laten komen, niet stressen omdat je iets niet weet of verkeerd rijd. Terug rijden naar de plek waar je weer lintjes hebt en de weg weer weet en dan komt het goed.

Oh en misschien handig als je een telefoon mee hebt en je groom ook, installeer Glympse dan kan je groom je altijd volgen.

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 17:18

Ik start de korte klasse 1. Dank voor de tips so far, genieten gaat sowieso wel lukken :D!

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 17:19

FelineNanet schreef:
Dankjewel!

Mocht er iemand trouwens nog tips hebben over wat je wel of niet moet doen op je eerste wedstrijd hou ik me ook aanbevolen :j

(Bijvoorbeeld ruim op tijd komen, zodat je niet hoeft te stressen :') )

Lees de regelementen even door dan weet je ook meer hoe en wat.
https://www.knhs.nl/media/11155/wedstri ... e-2017.pdf

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 19:32

De regelementen en dergelijke ken ik allemaal. Ik ben meer op zoek naar persoonlijke ervaringen, die ben ik tot nu toe nergens echt tegen gekomen. Dingetjes waarvan je zegt goh als ik dat had geweten op m'm eerste wedstrijd...

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 20:26

Neem een set schone kleren incl. ondergoed, sokken en andere schoenen mee. Iets fris aan na de wedstrijd is zo fijn!

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 21:30

Hilli schreef:
Neem een set schone kleren incl. ondergoed, sokken en andere schoenen mee. Iets fris aan na de wedstrijd is zo fijn!

Zeker belangrijk!

En niet vergeten te checken of al je entingen up to date zijn

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 21:36

Ik was heel blij inderdaad met een checklist om te kijken of ik alles had ingepakt. Vooraf elke keer als je iets bedenkt aan het lijstje toevoegen.

Ik vond 60-70 minuten vooraf aanwezig wel ruim genoeg om paard te settelen in paddock, aan te melden, voorkeuring te doen en te zadelen. Maar inderdaad liever te ruim gepland dan te kort.

Geen nieuwe kleding/spullen voor het eerst gebruiken tijdens de wedstrijd. Voor je het weet schuurt er ineens iets :+

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 23:39

Ik heb mijn paspoort even naast iemand gelegd die M1 start, paarden zijn hetzelfde geënt. Wat bedoelen ze precies met de basisenting? Paard wordt jaarlijks geënt, maar is de basisenting iets anders? Kan ik misschien een foto naar iemand sturen die me ermee gerust kan stellen :')?

Tip van schone kleding had ik al bedacht, maar meer omdat het gaat regenen :'). Ik had 2 uur van te voren gepland, omdat het voor ons ook nog bijna 2 uur met de trailer rijden is. Wellicht gebeurt er iets onderweg en dan zijn we nog steeds op tijd.

Dankjewel voor alle tips! Ik ben zenuwachtig, maar goede zenuwen. Heb 3 jaar terug voor het laatst gestart maar dat was nog tussen de ponys en dressuur toch heel anders... heb er onwijs veel zin in!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 09:06

De basisenting is een dubbele inenting met minimaal 21 en maximaal 92 dagen ertussen.
Na die we enting moet je paard jaarlijks opnieuw gevaccineerd zijn, uiterlijk op dezelfde dag als het jaar ervoor.

Is je paard bv op 5 augustus 2016 voor het laatst geënt, dan moet die in 2015 op 5 augustus of 6 of 7 of 20 augustus zijn geënt, 4 augustus 2015 mag niet want dan is 5 augustus 2016 langer dan een jaar terug.

Kijk dus van achter naar voor of je enting steeds binnen het jaar herhaald is en als het goed is moet je aan het begin (of wanneer er een keer langer dan een jaar tussen heeft gezeten) een basisvaccinatie tegenkomen waarbij de data tussen de 3 weken en 3 maanden op elkaar zitten.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 10:15

Wedstrijdboekje van te voren ook nog even goed doornemen. Merk toch dat veel mensen die voor de 1e of 2e keer komen zich heel weinig ingelezen hebben en vragen stellen die in het boekje staan. Dat je niet alles meteen onthoudt is logisch ;) maar het is dus wel nuttig om even goed door te nemen :)

En verder, vooral veel plezier maken, niet druk maken over de tijd, alleen dat je niet onder het minimum of te hard rijdt ;)

Deeskuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 13:37

Ik las ooit dat de vaccinatie bij endurance om de 7 maanden herhaald moest worden. Dat is dus niet zo? En na de basisenting herhalen, moet je dan kijken naar de 1e of de 2e datum? Just to be sure..

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 13:43

Wat ik las bij de KNHS dat de basisenting letterlijk als eerste (jaarling) wordt gegeven. Zodra die fout gaat moet het opnieuw. Alleen mijn merrie is van voor 2008, toen waren er nog entboekjes dus staat het niet in haar paspoort. Dus heb ik begrepen als ze nu jaarlijks is geënt en er een paraaf van een DA bij staat dat alles voor 2008 correct is, dan is het goed. Moet wel zeggen dat dit echt bizar moeilijk te vinden was :+. Volgens mij is het makkelijkste gewoon een foto van een paspoort neerzetten ipv lappen tekst en verwijzingen constant naar andere documenten...

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 14:20

Deeskuh88 schreef:
Ik las ooit dat de vaccinatie bij endurance om de 7 maanden herhaald moest worden. Dat is dus niet zo? En na de basisenting herhalen, moet je dan kijken naar de 1e of de 2e datum? Just to be sure..

Volgens mij is dit bij internationale (FEI?) wedstrijden. De nationale wedstrijden in Nederland is in ieder geval 1x per jaar.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 14:22

Nationaal is idd volgens het algemeen wedstrijd reglement van de KNHS.
En daarin staat jaarlijks opnieuw enten.

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 16:38

Ik zal voor de duidelijkheid een foto van het paspoort van mijn merrie hier zetten :P
Afbeelding
Je ziet dat ze als veulen in 2011 haar eerste (basis)entingen heeft gehad. Daarna heeft ze echter geen entingen meer gehad tot ik haar kocht. Dus moest ze opnieuw de basisentingen. De tweede is bij haar een maand na de eerste gegeven.
Deze moeten dus tussen de 21 en 92 dagen van elkaar zijn.
Na de tweede basisenting gewoon elk jaar. Bij die van mij was het al na 8 maanden omdat toen alle paarden van stal ingeënt werden en ze dus gewoon wat eerder moest. Kan verder geen kwaad. Als het maar binnen het jaar weer gedaan wordt.

MarlonNaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 17:32

Ik was te laat, dus moest ook weer de Basisenting halen met dr.

Nu lopen we weer gelijk met alle stalgenootjes

Deeskuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 01:19

Ja, ik heb mijn Angel ook opnieuw moeten doen. Ze was keurig gevaccineerd, tot ze op de manege kwam. Daar niet meer, dus ik moest opnieuw beginnen. De basis zit er dus in, nu de rest bijhouden.

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 18:27

En hoe is het gegaan met de starters van vandaag.?

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 19:51

Ik heb 27 km gereden ipv 22,6 O:)
Hopeloos verkeerd gereden dus. Maar uiteindelijk gewoon netjes gefinisht met een hele mooie kaart :)

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 20:21

Haha heb je gewoon langer van de natuur kunnen genieten ...maar wel goed top !
Ik heb daar vorig jaar ook zo gruwelijk verkeerd gereden lees verdwaald... :o

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 21:00

Hier ook 2 keer fout gereden hahaha maar gelukkig kwamen we er vrij snel achter en hebben we maar 1km te veel gereden.
Pony vond het volgens mij erg leuk en was nog lekker fit! Was erg leuk!!

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 12:30

Ik een klein stukje verdwaald bij een soort zandverstuiving, de fotograaf zag volgens mij echt van waar gaan ze heen :'). Maar goedgekeurd en gefinisht met een mooie snelheid, dus top-debuut voor mijn 21-jarige :D

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 14:40

Bij ons ging het ook mis op de zandverstuiving. Ik heb daar niet eens een fotograaf gezien? :') :')

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 19:29

Hier mooie 5e plaats in de korte klasse 2 mooie start hartslag van 44, 56 in de vetgate en 44 bij de nakeuring trots op mijn oudje

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 21:26

Zo dat is keurig hoor. :j