Hoe verantwoord trainen op snelheid?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

griebels

Re: Hoe verantwoord trainen op snelheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 22:29

Hmm... dan geeft Liek in rengalop geen max HS aan... Want heb hem in LS op 230 zien staan. In rengalop nog onder de 200 Ja

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 23:29

ik heb een max ook nog maar op 201 gezien bij splash terwijl warmbloeden tochg echt hoger kunnen zijn. Maar ze maakt zich verder niet zo druk en heeft een lage basis hartslag

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 07:28

griebels schreef:
Hmm... dan geeft Liek in rengalop geen max HS aan... Want heb hem in LS op 230 zien staan. In rengalop nog onder de 200 Ja

Nou moet je natuurlijk niet vergeten dat een hartslagmeter wanneer een HF éven 10-30 seconden uitschiet niet per se een correcte waarde hoeft aan te geven. De beste en nauwkeurigste waarden meet zo'n ding wanneer de HF regelmatig is, gedurende een wat langere tijd. Hij berekent tenslotte een gemiddelde. Ook kan het best dat hij dubbele waardes meet wanneer de HF even kort 'fladdert' door opwinding.

Maar een max HF van onder de 200 lijkt me idd óók niet helemaal te kloppen.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 08:30

Ik heb bij Anouar een keer 250 gezien. Hij was enorm geschrokken van een hoopje sneeuw dat nog onder de bomen lag. Ik voelde z'n hartslag gewoon tegen m'n benen. Arm dier, zo geschrokken Ach gut

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 09:54

Ibbel schreef:
griebels schreef:

Nou moet je natuurlijk niet vergeten dat een hartslagmeter wanneer een HF éven 10-30 seconden uitschiet niet per se een correcte waarde hoeft aan te geven. De beste en nauwkeurigste waarden meet zo'n ding wanneer de HF regelmatig is, gedurende een wat langere tijd. Hij berekent tenslotte een gemiddelde. Ook kan het best dat hij dubbele waardes meet wanneer de HF even kort 'fladdert' door opwinding.

Maar een max HF van onder de 200 lijkt me idd óók niet helemaal te kloppen.

Dan zal de HS van de rengalop niet kloppen...
De HS in LS was voor langere tijd Nagelbijten / Gniffelen
Straks als hij beter is toch nog maar een keer de max HS proberen te bereiken Ja

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 11:12

wat is er een hoop intressante informatie bijgekomen!
echt super om te lezen hoe jullie trainen en waarom want juist die informatie wilde ik graag weten
verder moet ik alle medische verhalen nog maar eens lezen want dat zegt me nog niet zoveel
link ga ik ook lezen

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 11:25

Ik heb met mijn jonge paard in klasse I wel zo gereden dat ik de afstand van de wedstrijd al in de training gereden had. Plus dat ik de wedstrijden zelf als mentale training gebruikte.
Alleen voor Holten, waar we de 38km reden, had ik thuis de trainingsafstand nog niet overschreden. Wel 37km in zwaarder terrein dan Holten en in veel warmer weer.

Momenteel ligt mijn paard er even uit, maar als het meezit gaan we volgend jaar alsnog klasse II starten. Dan zal ik een tussenweg gaan zoeken tussen de theorie die Tonkie aanhoudt en die van de meeste mensen die met arabieren rijden.

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 11:53

Djilan schreef:
Dan zal ik een tussenweg gaan zoeken tussen de theorie die Tonkie aanhoudt en die van de meeste mensen die met arabieren rijden.

Zoiets doe ik momenteel ook. Ik moet zeggen dat ik wel nog wat zoekende ben naar de specifieke invulling van de training voor mijn paard. Ik vind het met name lastig om te bepalen hoe ik wel een trainingsprikkel kan geven zonder al te veel blessurerisico te nemen...

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 12:12

Mooi, dan verzuurt de Cen bij BPM 170 a 175.
Dan dienen we dus onder deze grens te blijven, voorlopig...

Ik ga ffkes iets voor jullie typen en plaatsen. Duurt ffkes Knipoog
Laatst bijgewerkt door SamCo op 22-02-08 12:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 12:23

Van die informatie die Tonkie toen in de Her&Der heeft heeft geschreven snapte ik eerlijk gezegd geen donder Nagelbijten / Gniffelen

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 12:35

Dat hangt ervanaf waarop Knipoog

Even simpel gesteld:
Bij een arabier/arabisch type is niet conditie maar gestel de beperkende factor (pezen ed) en bij koudbloeden de hartslag/conditie.

Mensen met arabieren hebben (en daar geef ik Tonkie wel gelijk in) wel eens de neiging (gericht) trainen 'overbodig' te vinden omdat een arabier het conditioneel zo makkelijk oppakt. T/m hoog in de klasse II klopt dat absoluut. Maar de rest van het lijf moet er ook op ingesteld worden. Dus het bewegingsapparaat. Koudbloeden maken standaard al meer km omdat die conditioneel meer training nodig hebben. Het bewegingsapparaat wordt hiermee dus al automatisch bij meegenomen.

Persoonlijk denk ik dus niet dat je paard met gemak 160km kan lopen als je niet verder komt dan 2x per week rondjes van 20 a 25km met 20km/h.. Ja misschien als je dat een aantal keer 2 dagen achter elkaar rijdt Knipoog Voor mij gaat het dus een afwisseling worden van LSD (tussen de 30 en 40km met 12a 13km/h) en kortere snelle rondjes (15 tot 20km met 15-18km/h). En bijv voor een 80km het niet houden bij 1x per week die 35km + 1x 15km, maar een week of 3 a 4 voor die wedstrijd eens 2dagen achter elkaar 30 tot 40km rijden als training voor die 80. Of 3x in 1 week om de dag 30 a 35km als voorbereiding op een 120km. Gewoon ook om je paard op langdurige arbeid in te stellen. Dit doe je natuurlijk niet wekelijks want dat is geestdodend. Dus wat interval de week ervoor/na en een paar daagjes vrij of dressuurmatig is goede afwisseling.

Nu zul je op een gegeven moment ook wedstrijden (kunnen) gaan gebruiken als training. Bijv een lange klasse II als voorbereiding op een klasse III. In principe 'train' je je paard op zo'n moment ook voor meer dan 3 uur rijden op 1 dag Knipoog Eigenlijk komt het er op neer dat als je je paard op een wedstrijd een afstand laat lopen of een tempo dat hij niet kent je hem op dat moment aan het trainen bent.

1 puntje nog. Naast training is rust een heel belangrijk begrip. Je kunt trainen wat je wilt, maar als het paard geen rust krijgt om te herstellen ga je inderdaad overtrainen en dan breek je meer af dan je opbouwt. Na zo'n intensieve trainingsweek als ik beschrijf (3x 35km bijv) heeft je paard echt wel 72 uur rust nodig om zijn lichaam de kans te geven zich erop aan te passen. En na een klasse II of III wedstrijd inderdaad ook een week vrij en dan weer wat lichte arbeid.

P.s Wat hier staat hoeft natuurlijk ook niet voor elk paard te gelden, maar ik denk dat het wel een aardige richtlijn is..

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 12:40

Ik wil komend seizoen wat meer kortere wedstrijden gebruiken als training. Omdat ik mezelf niet 60 km over de hei zie hobbelen en op wedstrijd heb je ook de extra controles en natuurlijk grooms.

Vorig jaar trainde ik echt nog als een kip zonder kop. Ik maakte 2 a 3 keer per week een rondje zonder naar de snelheid te kijken. Rondjes varieerde van 10 tot 25 km, meer niet. En alsnog liep hij de 90 km op z'n sloffen uit, terwijl hij lichamelijk ook nog eens helemaal in de prak zat door die leverbot.

Ik ben benieuwd wat dit seizoen gaat brengen met gerichter trainen en een gezond paard.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 13:24

Duidelijk verhaal Djilan

Ik rij nu ter voorbereiding op klasse 1 zo'n drie keer per week een rondje van 10-15 km met een snelheid tussen de 9,5 en 10,5 km uur. De pony's staan nog volop in hun wintervacht dus ik vind dit voldoende. Straks als de vacht eraf is worden het rondjes van 15-20 km en 1 keer per maand minimaal 30 km. Helaas heb ik geen hartslagmeter meer tot beschikking en ga ik af op herstel ademhaling en de mate van herstel thuis (plassen, mesten en eten. Het idee hebben dat ze nog een rondje aan zouden kunnen)
Ik doe ook nog wat aan spiertraining gezien mijn pony's met de kar moeten sleuren. Des te meer kracht, des te minder moeite. Regelmatig dus ook het mulle zand en heuvels opzoeken.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 13:26

De hartslagen zijn berekend op de hartslag van mijn paard Cenny, die een maximale hartslag heeft van 211 BPM en een aërobe/anaërobe drempel van 175 BPM.

Warming-up: het doel van de warming-up is niet alleen lichamelijke maar ook geestelijke voorbereiding voor beiden natuurlijk Knipoog. De lichaamstemperatuur en met name die van de spieren worden verhoogd. Hierdoor worden allerlei betrokken processen in het paardenlijf, efficiënter verlopen en dus rendement training hoger. Plus natuurlijk kans op blessure’s duidelijk verlagen.

Hoe = 10 tot 20 minuten stappen om voorts 10 minuutjes rustig drafje (iniminie versnellinkjes). Je kan ook denken aan wat losmakende oefeningen zoals laag hoofd en nageeflijk (Anky van Grunsven-methode). Door deze laag en nageeflijk wordt paard ook een stuk rustiger in zijn hoofd en daarbij is het een goede “discipline”- oefening.

Duur = afhankelijk van de soort training daaropvolgend. Bij een rustige duurloop is heel langzaam starten voldoende. Als voorbereiding op een intervaltraining moet je 15 minuten uittrekken (je gaat immers zwaar werken boven de aërobe/anaërobe drempel bij intervaltraining).
Bij koud weer ook meer tijd voor een warming-up.

A.) Duurlooptraining

Bij duurlooptraining wordt er gelopen in eenzelfde tempo, dus zonder onderbrekingen en tempowisslingen

Bij vermelde hartslagen gelden een anaërobe drempel van BPM 175. En de daarbij behorende aërobe hartslag van BPM 131 (75% van 175).
Onderverdeling:

- tempo 1 Lange Rustige Duurloop:
heel rustig (75%) en rustig (80%) Hartslag 131-145
Duur = 01.00 tot 03.00 uur
Aeroob
Bevordert een efficiënter verloop van de koolhydraat-en vetstofwisseling, hormoon en enzymenwerking. Toename van fijne haarvaten in de vooral langzamere spiervezels kapillarisering. Vergroting van het hartvolume. Door de training van de vetstofwisseling zal het lichaam eerder en ook bij hogere snelheid keizen voor vetverbranding dus besparing koolhydraten tijdens wedstrijden
tempo 1 De Extra Lange Duurloop
Bovenstaand en bovendien toename glycogeen voorraad door supercompensatie
tempo 1 Hersteltraining
versnelde afvoer van afvalstoffen. Heeft echter geen opbouwend effect
Dus accent/verbetering van:
1. aëroob uithoudingsvermogen
2. zuurstofopname in spieren
3. hartvolume
4. stimulering vetverbranding
5. water-, warmte-, en elektrolytenhuishouding

- tempo 2 Gemiddelde Duurloop:
gemiddeld (85%) en wat harder (90%) Hartslag 145-155
Duur = 0.15 tot 0.45 uur
Aerobe vermogen nog meer verbeteren zo ook hart/longen/bloedcirculatie, de energieomzetting van de koolhydraten naar de spieren en uiteraard alles wat in tempo 1 staat, maar dan weer een stapje verder.

- tempo 3 Intensieve Duurloop:
marathontempo (93%) en hard (95%) Hartslag 160-165
Duur = 0.15 tot 01.00 uur
Hier zoeken we het grensgebied van de aëroob/anaëroob drempel. Deze duurlopen verbeteren het aërobe vermogen en de aëroob/anaëroob gemengde systemen. De snelle duurlopen verbeteren in sterke mate de hoogte waarmee we van de maximale zuurstofopname gebruik kunnen maken. Dus:
1. verhoging anaërobe drempel
2. verhoging van de maximale zuurstofopname
3. aëroob uithoudingsvermogen
4.training koolhydraat- en vetstofwisseling
5. hartfunctie
6. toename glycogeen-voorraad (minder rap op bij/door prestatie)

B.) Intervaltraining
Train je dus in anaëroob gebied, te weten 175 BPM en hoger en zit je paard in zijn verzuring!

C.) Tempoduurtraining

Deze zware trainingsvorm bestaat uit lange stukken gegallopeerd met hoge snelheid en beperkt aantal herhalingen (1 tot 3)
De pauze duurt lang (tot max. 20 min), zodat er bijna volledig herstel plaatsvindt
De lange stukken gegalloppeerd is 3 tot 5 km met hartslag 160-185, met een duur van 10 tot 30 minuten.

De effecten zijn eender aan die van de duurlopen in tempo 3. Je traint extra de toename van de maximale zuurstofopname en de wedstrijdhardheid.

D.) Fartlek training = Duintraining
Ookwel vaartspel genoemd. Er wordt gereden met wisselende snelheden. Niet gebonden aan een vooraf bepaald plan: er wordt gereden naar het vermogen van dat moment en waar je zin in hebt Knipoog.Door de variatie in deze trainingsvorm worden er verschillende energiesystemen en spiergroepen getraind. Door in de duinen te trainen worden deze tempowisselingen automatisch bereikt.

Effecten = betere aërobe uithoudingsvermogen, verbetering energieomschakeling en verhoging van de maximale zuurstofopname

E.) Heuveltraining
Heuvel, dijk of viaduct.
Heuveltraining niet het hele jaar: zo’n 6 tot 8 weken in het algemene de voorbereidingsperiode.
Bovenaan de heuvel ffkes actieve rust in de vorm van stappen/ joggen. Heuvel naar beneden weer wat sneller (indien veilig). Dit is goed voor de coördinatie van 4 benen.

F.) Hersteltraining
Heeft geen opbouwend effect, maar versnelt herstel. Er wordt gelopen in een zeer laag tempo. Hierbij is de hartslag maximaal 75% van de anaërobe drempel (bij mijn paardje Cenny is deze 175. Maximale hartslag overigens 211). Dat betekent voor mij en Cenny dus niet boven 131 BPM.
Duur = maximaal 1 uur.
Effecten = geen opbouwend effect maar het grote voordeel is dat er eerder met de volgende training kan worden begonnen, die dan wel een trainingseffect/prikkel geeft.
Door de rustige hersteltraining gaan ook de kleinste bloedvaatjes in de spieren gemakkelijker zuurstof en koolhydraten en vetten opnemen en afvalstoffen afvoeren.
Als de training goed is uitgevoerd, voelt je paardje direct na afloop al beter!!!

Cooling-down:
Doel = na afloop training om de lichaamstemperatuur weer te laten zakken en om de afvalstoffen beter af te voeren. Paard zal bij een goede cooling-down ook sneller herstellen van alle inspanningen. Ook worden de loopspieren weer op lengte gebracht.

Hoe = hetzelfde als warming-up, maar dan andersom.. Beginnend met hele kleine/langzame/laag tempo (RUSTIGE!) versnellinkjes en voorts lekker uit te stappen wellicht ook met hoofd laag en aan de teugel = bovenlijn (rug van het paard) ietwat laten strekken.

Duur = netals warming-up afhankelijk van de voorgaande training. 10 tot 15 minuten. Niet te lang zo’n cooling-down.
Laatst bijgewerkt door SamCo op 22-02-08 13:46, in het totaal 2 keer bewerkt

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 13:30

Djilan schreef:
Persoonlijk denk ik dus niet dat je paard met gemak 160km kan lopen als je niet verder komt dan 2x per week rondjes van 20 a 25km met 20km/h..

..

afwisseling worden van LSD (tussen de 30 en 40km met 12a 13km/h) en kortere snelle rondjes (15 tot 20km met 15-18km/h).

Ik ben het niet helemaal met je eens. Een paard dat al jarenlang Endurance loopt en ook grote afstanden heeft afgelegd op één dag (bijvoorbeeld meerdere 120-ers), wordt niet meer 'getraind' als het 35km moet afleggen met een snelheid van 12km/u. Er wordt namelijks niets geprikkeld. Het paard heeft inmiddels zoveel basis, dat het zijn hoef echt niet omdraait voor een rit van 35km met 12km/u. En dan heb ik het nog niet over de paarden die bij een snelheid van 12km/u zeker 40% aan het stappen zijn. Ik weet dat stappen en langzaam een langere afstand afleggen, óók trainen is, maar ik geloof niet dat dat opgaat voor een paard dat zo'n dergelijke basis heeft. Dan zie ik deze LSD-training als manier om conditie te behouden. Ik heb het in deze dus enkel over conditie.

Citaat:
..
Gewoon ook om je paard op langdurige arbeid in te stellen. Dit doe je natuurlijk niet wekelijks want dat is geestdodend.
..

Een paard dat getraind wordt voor een 160er is natuurlijk al ingesteld op langdurige arbeid. Daar heeft het al regelmatig mee te maken gehad, als het goed is. Boven maak je die afstanden mijn inziens niet tijdens ritjes van 35km met 12km/u, maar tijdens wedstrijden die je in aanloop naar dat doel toe rijdt. Bijvoorbeeld 70km, bijvoorbeeld 110km.

Ik kies er voor om in de training zo min mogelijk afstanden te maken met Navy, want elke kilometer = slijtage. Voor een gezond paard niet erg, maar als je bewust met een rontgenlogisch niet goed paard start dat ook nog eens een net niet fatale peesblessure heeft gehad, moet je je toevlucht zoeken naar andere trainingsmethoden. Zoals de mijne. De afstanden maken we op de wedstrijden, de conditie onderhouden en trainen we thuis. Wil dat zeggen dat ik met Navy niet let op haar lichamelijke gestel? Nee, ook in mijn training pak ik eens per 2 weken een rit van 35km mee (weliswaar niet met 12km/u) en stappen wij regelmatig kilometers puur voor het stappen (ik geloof namelijk niet dat dit iets toevoegd aan haar conditie).

Heel verhaal, maar goed.

Zal ik een ander paard ook zo trainen? Nee. Maar Navy is geen ander paard en Navy heeft de taak om meer te doen in minder kilometers, maar wel hetzelfde resultaat te boeken (nogmaals, omdat zij HKO heeft en zojuist een peesblessure). Of dat gaat lukken? Geen idee, de tijd zal het leren. "Met gemak" zal het niet worden, zoals jij beschrijft. Dat was 3x 120km rijden ook niet. Maar dat is voor ons juist de uitdaging.

Vind ik de mening van Djilan onterecht? Nee, zoals jij omschrijft zou ik ook gerust Sam of Duon trainen. Maar dat zijn andere paarden dan Navy en die behoeven een andere trainingsmethodiek. Ik wil je niet aanvallen, maar vond je opmerking erg stellig en voelde me erg aangevallen, omdat je in één zin mijn volledige manier van trainen met de grond gelijk maakt. No hard feelings Knipoog

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 13:32

Nou, dat is een heel verhaal bij allebei OK dan!

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 13:35

Mandy als je mijn laatste zin leest zeg ik volgens mij ook dat dit niet voor elk paard geldt, maar in het algemeen een goede richtlijn is. Wat me nl opvalt is dat alle tips die jij mensen geeft vooral vanuit jouw ervaring met Navy is (logisch ook), maar dat die juist nogal een 'uitzondering' op de regel is volgens jouzelf. De meeste mensen hier rijden trouwens nog geen klasse IV, dus het verhaal wat ik heb neergezet is niet bedoelt voor een zeer ervaren paard, maar voor paarden die klasse I lopen of net klasse II en verder willen...

Daarnaast vertel ik ook dat je het niet met alleen die rondjes red maar dat wedstrijden in klasse II (en III) ook onder training vallen en dus ook gebruikt kunnen worden ter voorbereiding op langere afstanden. En volgens mij doe jij dat toch? Dus volgens mij schrijf ik niets raars...

En ik geef inderdaad mijn persoonlijke mening, wat ik er ook duidelijk bij zeg. Dat jouw paard het er wel mee gaat redden weet jij zelf het beste. Ik zal het zelf alleen niet snel zo doen. En daarin is iedereen vrij om te doen wat hij of zij denkt dat goed is tenslotte Knipoog

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 13:47

Anouar loopt nog niet zo lang mee in de endurance. Maar ik denk wel dat hij een goede basis heeft, daarom durf ik zo snel te gaan.
Voor we wedstrijden konden gaan rijden (meneer wilde de trailer niet meer in, dus dat moest eerst opgelost worden) reden we al wel heel veel buiten, ook langere ritten, deden we veel dressuur, sprongen we veel en werd er ook af en toe nog eens gecrosst. Dus hij was zeker geen groen paard en hij heeft gewoon super beenwerk.

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 14:20

Ik las jouw laatste zin net pas. Kwestie van op mijn p*k getrapt zijn (als ik die had) en te snel willen zijn met reageren Clown Sorry daarvoor.

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 14:54

Scoxx: ik kan niet zoveel met die hartslagwaardes die in jouw stuk genoemd worden. Mijn arabier komt in arbeidsgalop in mulle bodem niet boven de 130 uit. In heuvelachtig terrein (Leersum) zit hij in draf tussen de 120 en 130. Uiteraard kan je die hartslag hoger krijgen maar dan heb ik een probleem met de praktische uitvoerbaarheid. Er zijn weinig plekken waar je rengalop kunt doen en ook heuvels galopperen doe ik niet (teveel). Je hebt dan weer veel risico op blessures, zeker met een relatief jong paard (7 jr). Ik geloof niet dat ik de enige ben met dit ‘probleem’. Hoe moet ik jouw verhaal in de praktijk voor me zien?

araber

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 15:40

bella24

ze trainen meer in de zones naar aanleiding van de maximale hartslag kan je de zones bepalen waar je in traint
Pin me er niet op vast maar geloof het in deze percentages was
steady state 60-80%
80-90% verzuring.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 15:41

volens mij heb je daar gelijk in

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 15:47

lars schreef:
bella24

ze trainen meer in de zones naar aanleiding van de maximale hartslag kan je de zones bepalen waar je in traint
Pin me er niet op vast maar geloof het in deze percentages was
steady state 60-80%
80-90% verzuring.

Ik ken het hele zone-verhaal maar ik probeer dus aan te geven dat ik volgens die theorie nog nooit getraind heb met mijn paard Clown Als ik uitga van een maximale hartslag van 220 dan kom ik in galop (130) nog niet eens op de 60%. Dit geldt voor veel arabische types, hoe ga je deze theorie uitvoeren in de praktijk?

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 16:04

Karien, wat versta jij onder mulle bodem? Een zandverstuiving, zoals bij ons de Soesterduinen? Of duin bij het strand?

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 16:17

Met een mulle bodem bedoel ik echt een flink zwaar zandpad maar (nog net) geen klapzand zoals de zandverstuiving bij de Soesterduinen. Ik geloof gerust dat ik die hartslag hoger kan krijgen, maar dan kom je uit op hoge snelheden in zwaar terrein. Daar zit ik eigenlijk, gezien de leeftijd en het blessurerisico niet op te wachten. Dus wat moet je dan met deze trainingsmethode/uitleg?