Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
griebels schreef:Hmm... dan geeft Liek in rengalop geen max HS aan... Want heb hem in LS op 230 zien staan. In rengalop nog onder de 200
Ibbel schreef:griebels schreef:Hmm... dan geeft Liek in rengalop geen max HS aan... Want heb hem in LS op 230 zien staan. In rengalop nog onder de 200
Nou moet je natuurlijk niet vergeten dat een hartslagmeter wanneer een HF éven 10-30 seconden uitschiet niet per se een correcte waarde hoeft aan te geven. De beste en nauwkeurigste waarden meet zo'n ding wanneer de HF regelmatig is, gedurende een wat langere tijd. Hij berekent tenslotte een gemiddelde. Ook kan het best dat hij dubbele waardes meet wanneer de HF even kort 'fladdert' door opwinding.
Maar een max HF van onder de 200 lijkt me idd óók niet helemaal te kloppen.

Djilan schreef:Dan zal ik een tussenweg gaan zoeken tussen de theorie die Tonkie aanhoudt en die van de meeste mensen die met arabieren rijden.

Voor mij gaat het dus een afwisseling worden van LSD (tussen de 30 en 40km met 12a 13km/h) en kortere snelle rondjes (15 tot 20km met 15-18km/h). En bijv voor een 80km het niet houden bij 1x per week die 35km + 1x 15km, maar een week of 3 a 4 voor die wedstrijd eens 2dagen achter elkaar 30 tot 40km rijden als training voor die 80. Of 3x in 1 week om de dag 30 a 35km als voorbereiding op een 120km. Gewoon ook om je paard op langdurige arbeid in te stellen. Dit doe je natuurlijk niet wekelijks want dat is geestdodend. Dus wat interval de week ervoor/na en een paar daagjes vrij of dressuurmatig is goede afwisseling.
Eigenlijk komt het er op neer dat als je je paard op een wedstrijd een afstand laat lopen of een tempo dat hij niet kent je hem op dat moment aan het trainen bent.
. De lichaamstemperatuur en met name die van de spieren worden verhoogd. Hierdoor worden allerlei betrokken processen in het paardenlijf, efficiënter verlopen en dus rendement training hoger. Plus natuurlijk kans op blessure’s duidelijk verlagen.
.Door de variatie in deze trainingsvorm worden er verschillende energiesystemen en spiergroepen getraind. Door in de duinen te trainen worden deze tempowisselingen automatisch bereikt.Djilan schreef:Persoonlijk denk ik dus niet dat je paard met gemak 160km kan lopen als je niet verder komt dan 2x per week rondjes van 20 a 25km met 20km/h..
..
afwisseling worden van LSD (tussen de 30 en 40km met 12a 13km/h) en kortere snelle rondjes (15 tot 20km met 15-18km/h).
Citaat:..
Gewoon ook om je paard op langdurige arbeid in te stellen. Dit doe je natuurlijk niet wekelijks want dat is geestdodend.
..

Sorry daarvoor. lars schreef:bella24
ze trainen meer in de zones naar aanleiding van de maximale hartslag kan je de zones bepalen waar je in traint
Pin me er niet op vast maar geloof het in deze percentages was
steady state 60-80%
80-90% verzuring.
Als ik uitga van een maximale hartslag van 220 dan kom ik in galop (130) nog niet eens op de 60%. Dit geldt voor veel arabische types, hoe ga je deze theorie uitvoeren in de praktijk?