26 augustus, kootwijkerbroek

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

scooby09

Re: 26 augustus, kootwijkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 08:23

Dat was ik Haha!, zoals ik al zei, foto's komen zo snel mogelijk online, het zijn er nogal veel dus het uploaden duurt eeuwen, maar zodra het klaar is maak ik een topic. (zal denk ik morgen of overmorgen worden)[/quote]

ok dan wacht ik geduldig af.. Haha!

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 08:31

Het was mijn eerste keer kennismakingsklasse. Ik was nr 29.
Hartslag bij p/a en finish van 48, voor- en nakeuring was ie 36. Verder alles ook helemaal goed met de keuringen. We zaten net boven de 10km/h.

Orlinde deed het supergoed, ging als een speer met die korte fjordenpootjes. Veel met een draver opgetrokken (nr80, is klasse 3paard, deed nu klasse1), dan haalde hij ons in, dan wij hun weer. Rond km 30 nog een flink eind gegaloppeerd, ze bleeeeeef gaan (terwijl ze helemaal niet zo'n geweldige galoppeerder is thuis).
Het was voorbij voor ik het door had, de tijd vloog!
Mooie route, prachtig die hei, het rook alsof je door een pot honing ging!

Inge en Nicole: dank voor het groomen! Dat vond Orlinde erg prettig, het was toch wel warm voor haar.

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-07 08:48

Lenneke_ schreef:
Wat heb je gedaan Verward

flink fout gereden, 2x Bloos Daarmee half uur/ 3 kwartier verloren ongeveer ( ook bij dat punt waar je links moest maar de markering was er redelijk onduidelijk dus die had ik gemist) En ruim 20 op m'n grooms staan wachten omdat die niet naar de p/a kwamen maar vrolijk stonden te wachten bij het groompoint

naiade

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 11:23

Woeliej ik heb jou een paar x gezien, oa vlak voor pa en nog een keer een stuk voor de finish

Ik heb super gereden, na 5 jaar eindelijk weer een x een wedstrijd
Helaas was ze kreupel bij nakeuren, heb haar stom stom stom na finish waar ze nog heerlijk liep en alle waardes goed waren stil gezet, lekker laten eten en drinken en ben haar hele benen vergeten... had beter rustig kunnen blijven lopen want vanmorgen na een nachtje weiland en wandelen liep ze weer top, zo fris als een hondje

Nou ja we gingen super lekker en mijn hele gevoel was terug dus ik heb een heerlijke dag gehad, jammer van het einde

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 11:52

Wie was nou die groom die op pad werd gestuurd om water te halen terwijl er bij de pa gewoon water was? En toen ze met veel gehijg en gepuf terugkwam (600 meter water sleuren) reed haar vriendje net weg...

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 15:23

jowien schreef:
Het was mijn eerste keer kennismakingsklasse. Ik was nr 29.
Hartslag bij p/a en finish van 48, voor- en nakeuring was ie 36. Verder alles ook helemaal goed met de keuringen. We zaten net boven de 10km/h.

Orlinde deed het supergoed, ging als een speer met die korte fjordenpootjes. Veel met een draver opgetrokken (nr80, is klasse 3paard, deed nu klasse1), dan haalde hij ons in, dan wij hun weer. Rond km 30 nog een flink eind gegaloppeerd, ze bleeeeeef gaan (terwijl ze helemaal niet zo'n geweldige galoppeerder is thuis).
Het was voorbij voor ik het door had, de tijd vloog!
Mooie route, prachtig die hei, het rook alsof je door een pot honing ging!

Inge en Nicole: dank voor het groomen! Dat vond Orlinde erg prettig, het was toch wel warm voor haar.

Graag gedaan, was leuk hoor! Lachen

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-07 15:27

naiade schreef:
Woeliej ik heb jou een paar x gezien, oa vlak voor pa en nog een keer een stuk voor de finish

Ik heb super gereden, na 5 jaar eindelijk weer een x een wedstrijd
Helaas was ze kreupel bij nakeuren, heb haar stom stom stom na finish waar ze nog heerlijk liep en alle waardes goed waren stil gezet, lekker laten eten en drinken en ben haar hele benen vergeten... had beter rustig kunnen blijven lopen want vanmorgen na een nachtje weiland en wandelen liep ze weer top, zo fris als een hondje

Nou ja we gingen super lekker en mijn hele gevoel was terug dus ik heb een heerlijke dag gehad, jammer van het einde

wie was jij dan? Met die (brede) vospony in het lichtblauw?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 19:35

Woeliej, dat zijn helaas dingen die je kunnen overkomen. Je grooms mislopen, miscommunicatie endergelijke. Maar goed, daar is een klasse1 voor Lachen.
Heb zelf de afspraak met mijn ruiter dat deze gewoon door rijdt als ik ergens niet ben. Hij kan ook nog even bellen om te vragen of ik er aan kom.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 19:39

Ik rij altijd gewoon door als m'n grooms er niet zijn.

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-07 19:51

Apple schreef:
Woeliej, dat zijn helaas dingen die je kunnen overkomen. Je grooms mislopen, miscommunicatie endergelijke. Maar goed, daar is een klasse1 voor Lachen.
Heb zelf de afspraak met mijn ruiter dat deze gewoon door rijdt als ik ergens niet ben. Hij kan ook nog even bellen om te vragen of ik er aan kom.

ja klopt, neem ze verder ook niet echt kwalijk ofzo maar het is wel vervelend. En ik heb uiteindelijk ook maar gebelt maarja toen was ik al veel tijd verloren. Vond het ook zo banketstaaf gelijk te bellen waar ze blijven gezien zij het stuk wel moeten lopen.

+ ik wou hun wat mee geven wat me met rijden in de weg zat (gelpad) en voelde mezelf nogal uitgedroogd (en zelf nix bij me) en uit die paarden drinkbak drinken leek me niet zo lekker idee dus ik had ze echt nodig. Maargoed volgende keer gaat het vast beter Haha!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 19:57

Mag dat nu wel, bellen?
Eerst mocht dat niet. Nu staat er in het reglement dat je alleen mag bellen als het functioneel is, maar wat i functioneel?
Ik vind bellen waar de grooms blijven niet functioneel, tenzij je paard drijgt uit te drogen ofzo

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 20:03

Je mag bellen mits functioneel. Een telefoontje naar de grooms lijkt me functioneel, urenlang telefoneren met je moeder niet zo Haha!.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 20:06

Vroeger mocht je niet telefoneren om je kansen te vergroten.
Ik vind het wel bij de sport horen dat het kan gebeuren dat je je grooms een keer mist.

Ik heb ze wel eens een heel rondje niet gezien. Ze hadden me bij het eerste groompunt gemist, bleven te lang wachten en misten ook de groompunten daarna. Er waren gelukkig veel plassen, dus drinken genoeg voor Anouar

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 20:11

Klopt, de reglementen zijn de laatste jaren wel aangepast naar de huidige technologie. Hartslagmeters zijn ook meer toegestaan.

Fareeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 20:39

Jeej ik ben 18e geworden!! Go jij! Go jij! Hou van mn paardje Lachen

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 20:46

er was ook nog een meisje op een groot paard, dat haar ouders helemaal afblafte. Kreeg last van verplaatst schaamtegevoel. Hoe durft dat kind zeg Boos!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 20:48

Wellicht ook spanning en stress Verward

Ben zelf altijd van mening dat je netjes moet zijn tegen je grooms (welke discipline dan ook, maar misschien wel helemaal in de Endurance). Grooms zijn toch ook een hele dag op pad, sjouwen met water en voedsel, zadelen het paard op en af. Dat is echt niet rustig zitten met een boekje wachten tot de ruiter eens langs komt Haha!.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 20:59

Apple schreef:
Dat is echt niet rustig zitten met een boekje wachten tot de ruiter eens langs komt Haha!.

Eh.... hihi...
dat is precies wat ik heb gedaan... maar ja, bij klasse 1 heb je eigenlijk geen grooms nodig. Het is meer een luxe.

Ik ben gewoon naar het punt op de helft gereden, heb daar aan verschillende grooms gevraagd wat nou eigenlijk de bedoeling is wat een groom doet en ook gekeken wat zij nou precies doen...

Toen naar de PA gegaan, want het bleek dat je niet mocht groomen op het punt waar op de kaart staat: "GROOM" (beetje onlogisch) omdat dat punt binnen 2 km voor de PA was. Op de PA mocht ik wel groomen, maar water was er al, dus veel zin had mijn aanwezigheid niet. Ik heb wel een trui meegenomen waar Jantine vanaf wilde. Toen ben ik daar aan de praat geraakt met een heel vriendelijke man die de nummers opschreef van de mensen die binnen kwamen. Ik had uitgerekend dat Jantine pas om 13.30 bij het eindpunt zou zijn, maar toen belde ze om 12.45 opeens dat ze er al bijna was, dus toen ben ik heel hard naar de auto gerend, maar toen ik aankwam was ze al binnen...

Maar ja, verder heb ik wel de auto gereden en de paardjes geaaid om de hartslag te verlagen Haha!

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 21:10

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 21:20

Ik heb het mezelf iets drukker gemaakt, voor ons was dit inmiddels de 4e officiele endurance en de 7e totaal, dus zo ondertussen was wel bekend wat paard en ruiter nodig hadden.

Dat was dus koelen direct na de zandverstuiving, PA koelen en water aanbieden (paard wilde niet, ruiter wel), bananen en energierepen aan de ruiter mee geven.

Daarna weer koelen vlak voor de oversteek bij Kootwijk (op het 25 km punt).

Toen naar het hoofdterrein. Emmer slobber en emmer water klaar gezet. Water flessen bijgevuld. Naar de kruising gelopen en daar de ruiter en paard opgevangen, lopend koelen.

Na de finish paard afzadelen (die met zn hoofdstel nog om direct in de emmer water dook), afsponzen, wandelen, grazen, drinken. Daarna na de nakeuring. Na de nakeuring nog laten plassen en rollen en klaar Haha!.

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-07 21:31

Apple schreef:
Ik heb het mezelf iets drukker gemaakt, voor ons was dit inmiddels de 4e officiele endurance en de 7e totaal, dus zo ondertussen was wel bekend wat paard en ruiter nodig hadden.

Dat was dus koelen direct na de zandverstuiving, PA koelen en water aanbieden (paard wilde niet, ruiter wel), bananen en energierepen aan de ruiter mee geven.

Daarna weer koelen vlak voor de oversteek bij Kootwijk (op het 25 km punt).

Toen naar het hoofdterrein. Emmer slobber en emmer water klaar gezet. Water flessen bijgevuld. Naar de kruising gelopen en daar de ruiter en paard opgevangen, lopend koelen.

Na de finish paard afzadelen (die met zn hoofdstel nog om direct in de emmer water dook), afsponzen, wandelen, grazen, drinken. Daarna na de nakeuring. Na de nakeuring nog laten plassen en rollen en klaar Haha!.

was jij dat toevallig, vlak voor de finish toen mijn pony met koelen bijna achteruit de greppel in verdween? Nouja bijna.. de helft wassie al kwijt Bloos

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 21:35

Zou best kunnen, mijn paard zat daar vlak achter. Ik zag inderdaad hoe jouw groom probeerde een fles water aan te geven en dat je pony telkens achteruit de greppel in dook Nagelbijten / Gniffelen

Gelukkig niets aan de hand en hartslag ook nog ok, dit kan typisch zo'n akkefietje zijn waardoor je bij de finish net een te hoge hartslag hebt Scheve mond.

Thuis koelen dus nog maar oefenen Haha!.

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-07 21:40

hartslag was 51 dus akkefietje heeft geen uitwerking op hartslag gehad Haha! (laagste hartslag tot nu toe bij finish)

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 21:42

Over dat koelen: ik had begrepen dat dat is om de hartslag te verlagen. Is dit ook echt gemeten? Het lijkt mij logischer dat je hartslag stijgt als je opeens een plens koud water over je heen krijgt? Arabesk werd niet gekoeld en die had bij de controle na 18 km een hartslag van 44.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 21:53

Ik heb hier wel een goed topic over gevonden: viewtopic.php?f=131&t=772237&p=25739009&hilit=effecten+koelen#p25739009

In ons geval: groot paard dat altijd nogal snel en veel zweet. Daarnaast donkerbruin dus warmt ook snel op in de zon. Turgor over het algemeen niet zo denderend en ook de hartslag is vaak aan de hogere kant (dit was de eerste Endurance waarbij hij alleen op de finish 54 had en verder 40-ers, voorgaande ritten had hij het merendeel 50-ers).

Voor ons is het dus inderdaad koelen. Dan verliest hij minder vocht door zweten dus blijft hopelijk de turgor beter en daarnaast de hartslag lager omdat hij sneller afkoelt.

Maar inderdaad, als je gaat koelen als het niet nodig is dan heb je kans dat daardoor juist de hartslag omhoog gaat. Wellicht omdat het paard het koud krijgt en dus met hogere hartslag probeert warm te worden.

Toevoeging: ik heb trouwens de eerste twee keer (kennismakingsrit Katwijk) niet gekoeld. Half oktober, bewolkt weer, koude wind. Koelen niet nodig. De keer daarop was het plots zonnig en vrij warm, paardlief had al vrij veel wintervacht. Ik had er niet op gerekend te moeten koelen, maar kon gelukkig koelwater gebruiken van een andere groom. Sinds die tijd laten we het van temperatuur, wind, zon, vacht, tempo etc.etc.etc.. afhangen.