eind van het endurance seizoen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Alvaron

Re: eind van het endurance seizoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 22:37

genghiskhan schreef:
griebels schreef:
Wat me wel opvalt is dat Willem niet meer aanwezig is... Wil hij niet leren?

www.genghiskhan.nl zie geschiedenis endurance

Oja, de griebels; de jongen die het paard met de scheve gaap ment is mijn zoon. Toen zo'n jaar of 9, nu 19. Hoe oud ben jij? Welke les wil je mij leren?

Waarom zou jij van een jonger persoon niks kunnen leren?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 22:39

Symbeami schreef:
Rust als onderdeel van training, is geen -niets doen- maar weidegang, rustig werk, beetje longeren, beetje stappen.
Misschien een paar dagen geen werk, maar verder vooral heel erg rustig aan werk.
Waarom zouden die endurance ruiters, die deelnemen aan EK's en WK's daar dan zo op hameren, dat je je paard hersteltijd moet geven.
Dan gaan ze nog uit van de helft van de afstand in dagen.
Voor de klasse 1 geloof ik daar niet in, maar voor de langere afstanden zeker.

Ik wilde net iets roepen in de trant van 'rust is niet het paard op stal zetten en hem daar laten staan tot de volgende wedstrijd', maar ik zie dat Sym mijn gedachten al prima heeft verwoord.

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 22:41

en ondertussen moet ik heel nodig naar mijn bed, maar vind de discussie wel interessant!

mawaikee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 22:41

Naast het feit dat rust niet het stilzetten inhoudt, is rust is roest niet genoeg.
In feite dien je in één adem te zeggen;
rust = roest
boem = stop

Ik denk dat dit laatste wel duidelijk is. En dat is dus wat iedereen hier duidelijk probeert te maken!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 22:46

genghiskhan schreef:

Oja, de griebels; de jongen die het paard met de scheve gaap ment is mijn zoon. Toen zo'n jaar of 9, nu 19. Hoe oud ben jij? Welke les wil je mij leren?

Moderatoropmerking:
Willem, het zou fijn zijn als je persoonlijke opmerkingen achterwege laat. Leeftijd speelt geen rol, ervaring des te meer. Er zijn een hele hoop ruiters die jonger dan jij zijn, maar beslist meer (wedstrijd)ervaring hebben. En veel van die jongeren hebben ook gereageerd hier. Het zou je sieren te luisteren zonder te veroordelen op gronden die niet ter zake doen.

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 22:51

Er zijn een hoop mensen die de zogenaamde kennis en theorie in pacht lijken te hebben, ik refereer dit even aan de links die Willem te pas en te onpas in dit topic plaatst.

Ik geloof echter pas in die kennis en theoriën als ze zijn waargemaakt. Ik geloof pas iets als ik het zie. Als Willem over pakweg 7 jaar nog steeds met dit paard actief is in de hoogste klasse en in het A-kader opgenomen is, geloof ik dat hij er verstand van hebt. Maar voorlopig is het huidige A-kader het over één ding eens: spaar je paard en heb het lef af en toe een stapje terug te doen.

Overigens heb ik nog geen schillenpaard een 160er uit zien lopen en ook nog geen schillenpaard 70km met 15km/u zien lopen, en zeker niet 4x in 6 weken, maar dat terzijde. Misschien is dat Tempters verleden? Knipoog

genghiskhan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 22:57

NaVy! schreef:
Overigens heb ik nog geen schillenpaard een 160er uit zien lopen en ook nog geen schillenpaard 70km met 15km/u zien lopen, en zeker niet 4x in 6 weken, maar dat terzijde. Misschien is dat Tempters verleden? Knipoog

Ja hij is leuk! Cool

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 09:17

@genghiskhan, zoals je vast wel gelezen hent ben ik degene die voorstelde meer regels te maken. Waarop Jorie een reactie gaf met uitleg over waarom dat niet zou werken, waarop ik zei: Je hebt gelijk Jorie, zo had ik het niet bekeken. Dus waarom je daarover door blijft malen weet ik niet, want de rest van de reacties waren allemaal tegen meer regels. Mijn naam is in mijn profiel te vinden.

Dat rust roest ben ik helemaal mee eens zoals al eerder gezegd is, op stal zetten is funest. Herstel in de wei of paddocks is echter wel nodig en volgens mij ook al wel wetenschappelijk aangetoond dat dat nut heeft. Herstel vind niet plaats met in 8 weken 6 wedstrijden rijden. Lichamelijk niet maar, zoals ook al eerder gezegd, geestelijk al helemaal niet.

Natuurlijk mag een ieder zijn eigen trainings methodes erop aan houden, maar we mogen er ook over discuseren. Ik ben wel erg benieuwd wat jou drijft om in zo'n korte tijd zoveel wedstrijden te rijden, wat zijn in jou mening de voordelen ervan?

SBL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 09:34

griebels schreef:
Ik zei al dat er iets van 3 jaar in mijn hoofd rond spookt, maar echt zeker durf ik het niet te zeggen...

Hij leest vast wel gewoon mee.
Groetjes,
Sandra

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 09:35

Het lijkt me niet nodig om die opmerking nog eens aan te halen, Willem is daarna allang weer actief geweest in dit topic.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 10:02

genghiskhan schreef:
griebels schreef:
Ik zei al dat er iets van 3 jaar in mijn hoofd rond spookt, maar echt zeker durf ik het niet te zeggen...

Integendeel;ik wil graag een lesje leren Lachen Maar graag zie ik eerst een lijstje met namen van mensen die voor een beperking aantal kilometers/ wedstrijden zijn, regel jij dat even? Laten we zeggen de beperking van maximaal 5 x klasse 1?

Waarom zou ik dat moeten doen?? Jij wil toch een lijstje zien? Maak jij hem dan maar...
Ik hoef geen beperkingen hoor, ik vind dat mensen gewoon zelf goed na moeten denken en zich in de sport moeten verdiepen voordat ze zo ijverig aan het werk gaan...

SBL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 10:15

Karin schreef:
Het lijkt me niet nodig om die opmerking nog eens aan te halen, Willem is daarna allang weer actief geweest in dit topic.

Nou, nou, niet zo streng gelijk. Ik zag het al! Ik begin vooraan te lezen waar ik de vorige keer gestopt ben en reageer vervolgens op de berichtjes die ik lees. Dat was op pagina 5 of zo.
Daarna zag ik hem al verschillende keren voorbij komen. Maar ja, dat weet je niet als je nog maar op pagina 5 zit he? En eerst alles doorlezen en vervolgens weer terugbladeren om de berichten op te zoeken waar je op wilt reageren is ook weer zo een gedoe.
Ik denk niet dat de anderen het erg vinden als ik een beetje laat ben met mijn reeactie. Het gebeurd een iedereen wel eens denk ik.

Groetjes,
Sandra

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 10:28

genghiskhan schreef:
griebels schreef:

Ik hoef jou niets te leren, ik leer juist van anderen. Ik leer van jou dat ik never hetzelfde zou doen als jij met Tempter in een seizoen hebt gedaan...
Ik ben 30 jaar nu, is dat een probleem!

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 10:39

NaVy! schreef:
En; competatief zegt niet dieronvriendelijk. Ik ben ook zeer ambitieus, maar mijn paarden staan ten alle tijden op 1. Nogmaals, een goede wedstrijd komt wel weer, een goed paard daarentegen...

Helemaal mee eens Navy! Ik dacht precies hetzelfde.

Competatief okay, maar helaas gaat dat niet altijd op in deze sport. Je moet in 1e instantie naar je paard luisteren en gelukkig doen anders de vets dat wel om het paard te beschermen tegen de ruiter!

gerritje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 10:42

NaVy! schreef:
It's not the distance that kills the horse, it's the speed.

knip knip

Carmen heeft Fadilah ruim 2 jaar geleden gekocht met als doel; na 2 jaar in Aachen pieken. Door een kleine blessure is dat niet doorgegaan, maar met deze merrie (destijds 7) is zij wel Europees Kampioen YR geworden. Deze merrie had waarschijnlijk al een zekere voorsprong en laten we niet vergeten dat Carmen héél veel ervaring heeft.

Fidilah was al in de endurance uitgebracht door Petra en had ook al eens een 120 km gelopen voor de training. Ik heb wel eens met haar getraind. ze moest haar arabieren verkopen omdat ze erge rugproblemen had.

je kunt fidilah dus niet vergelijken met bijv. temptur. en zoals jezelf al zegt, de kennis en kunde die de familie romer heeft is natuurlijk ook niet bij iedereen aanwezig.

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 11:00

Endurancetraining is als leren voor een examen. Je bent geneigd teveel te doen, want je wil zo snel mogelijk, zoveel mogelijk in je hoofd stampen. Elke dag een beetje doen, wordt immers saai. Liever stamp je een dag van te voren alles in je gedachten, en haal je je examen met vlag en wimpel. Zo min mogelijk input, zoveel mogelijk output.

Helaas werkt dat niet zo. Het examen zal misschien nog wel goed gaan, je hebt alles op je korte termijn geheugen opgeslagen en als je daar goed in bent, haal je dat examen wel. Maar we kennen allemaal de rest van het verhaal; 2 weken later weet je niks meer en een paar jaar ná je school, is al het geleerde überhaupt verdwenen. Had je het anders aangepakt, namelijk door maanden lang, elke dag een beetje te leren en te oefenen, heb je kennis voor het leven. Vergelijk dat maar eens met leren praten; je leert geen woordenboek in een dag, maar elke keer een béétje meer en nu heb je dus die eeuwige wijsheid.

Training idem. Als je met weinig input er toch veel output uit wil krijgen, zal dat even lukken. Je bouwt spieren op, maar geen goede sterke blijvende. Je bouwt conditie op, maar doordat de basis mist, is deze ook zo weer weg. Dus, je traint in korte tijd naar iets toe, haald dit doel (of niet, zoals Willem), maar bent na een tijdje (vakantie, winterstop) weer terug bij af en op het niveau waar je eerst was.

Anderzijds; doen we het rustig, beetje bij beetje, hebben we over 10 jaar nog wat aan die opbouw. De mensen die wat seizoenen verder zijn zullen allemaal herkennen dat je je paard aan het eind van het seizoent aftraind en na de winter weer oppakt. En wat blijkt? De conditie is nauwelijks verminderd en de spieren zitten er zo weer aan! Lang leve de basis.

Een getraind paardenlichaam (let op; PAARDENlichaam) valt pas terug in bespiering en conditie na 5á6 weken. Een mensenlichaam merkt al verval na 5 dágen. Van die kennis moeten we gebruik maken. We moeten durven de tijd te nemen. Kleine stapjes zijn indirect grote stappen ---> die kan op. Grote stappen zullen uiteindelijk stappen <--- die kant op zijn.

Willem, op je site heb je een heel mooi schema'tje staan waaronder uitgelegd wordt dat je elke keer een stap verder moet in je training om een bepaalde prikkel op te wekken en spieren dus tegen een bepaalde grens aan te duwen. De spieren (en overigens ook pezen) hebben hersteltijd nodig om deze prikkel te verwerken, en als dat goed gedaan wordt, komt het paard sterker uit élke training. Het feit dat jij deze kennis in pacht hebt, maar er niet veel mee doet begrijp ik niet.

Eventjes zwart-wit gesteld; als je een bepaald háálbaar doel voor ogen hebt, en je haalt dit doel niet om directe factoren (dus niet omdat je paard in de wei gedekt is, door haar kogel zakt en niets meer mag.. grr..), dan kun je 1+1 doen en stellen dat je dan dus niet goed gepland hebt. Dat de fout dus bij de trainer zit.

Gerritje, ik wist wel dat Fadilah niet groen was in de endurance, maar hoe en wat precies wist ik niet. Nu wel, top, dankje Lachen

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 12:13

sandratien schreef:
En eerst alles doorlezen en vervolgens weer terugbladeren om de berichten op te zoeken waar je op wilt reageren is ook weer zo een gedoe.

Sandra: voor een nuttige discussie is het noodzakelijk wel eerst alles te lezen en dan pas te reageren. Dat is ook niet meer dan beleefd.

Ik neem niet aan dat als jij bv tijdens een IRL vergadering even weggaat voor een telefoontje of om de catering met de lunchbroodjes op te vangen, bij terugkomst in de vergaderzaal doorgaat bij waar de vergadering gebleven was toen je wegging. Je zou zonder meer door de voorzitter worden teruggefloten. Knipoog

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 13:02

NaVy! schreef:
Willem, op je site heb je een heel mooi schema'tje staan waaronder uitgelegd wordt dat je elke keer een stap verder moet in je training om een bepaalde prikkel op te wekken en spieren dus tegen een bepaalde grens aan te duwen. De spieren (en overigens ook pezen) hebben hersteltijd nodig om deze prikkel te verwerken, en als dat goed gedaan wordt, komt het paard sterker uit élke training. Het feit dat jij deze kennis in pacht hebt, maar er niet veel mee doet begrijp ik niet.

Willem heeft, volgens mij, al aangegeven dat de klasse 1 en 2 wedstrijden eigenlijk trainingen waren tussendoor stond het paard gewoon op het land en verder werd er niet al teveel mee gedaan. Volgens mij dus de prikkel en de rust.

Vraag is nu zijn de stappen niet veels te groot en de intervallen (rustperiodes) te kort? Om verder te komen moet je prikkelen maar je moet zeker niet overvragen. Wanneer ga je over die grens?
Is het niet zo dat als je te vaak die grens te ver over ga je uiteindelijk aan het kortste eind trekt?

genghiskhan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-06 15:06

fransje23 schreef:
NaVy! schreef:

Willem heeft, volgens mij, al aangegeven dat de klasse 1 en 2 wedstrijden eigenlijk trainingen waren tussendoor stond het paard gewoon op het land en verder werd er niet al teveel mee gedaan. Volgens mij dus de prikkel en de rust.

Vraag is nu zijn de stappen niet veels te groot en de intervallen (rustperiodes) te kort? Om verder te komen moet je prikkelen maar je moet zeker niet overvragen. Wanneer ga je over die grens?
Is het niet zo dat als je te vaak die grens te ver over ga je uiteindelijk aan het kortste eind trekt?

Juist!
Goed topic! Ik hoef zelf niets meer te schrijven! Cool Pling
Inderdaad zie ik de klasse 1 en 2 als trainingsritjes. Ik heb behalve deze trainingsritjes dus ook niet op lange afstanden getraind, alleen wat gymnastiseren. Kijken we nu nog eens naar de intervallen, rust momenten en opbouw naar 1 serieuze wedstrijd?
Voor het gemak herhaal ik hier nog even dat Tempter vanaf februari getraind was.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 15:21

Sinds februari. De 100 km van Wanroij was in oktober. In 8 maanden tijd bereiken de pezen (maar ook de gewrichten, de spieren én het metabole systeem niet te vergeten) niet de mate van getraindheid die noodzakelijk is om een 100 km succesvol te kunnen afleggen - of misschien heb je geluk en rijd je 'm uit, maar dan is de kans groot dat dat een enorme aanslag op het lichaam van het paard is. Zoals eerder in dit topic is uitgelegd, ben je daar vanaf het moment dat je met endurancetraining begint toch wel zo'n drie seizoenen mee kwijt.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 15:23

Maar het feit dat hij in Wanroij metabool werd afgekeurd in de 2e vetgate (dus een klasse II afstand) zou een indicatie kunnen zijn dat het hem toch teveel is geweest om in die korte tijd zoveel achter elkaar te lopen....

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 15:34

Dat betekend dat jij in een periode van 8 maanden iets (100+) wil bereiken waar anderen ruim 2 jaar over doen.
Een klasse 2 op wedstrijden vind ik persoonlijk als je zelf nog klasse 2 rijdt geen training. Als je klasse 3 rijdt en je start een keer een korte klasse 2 of zelfs een klasse 1, dat noem ik een wedstrijd als training.
Na een training heb je minder herstel nodig dan na een wedstrijd. Indd wat al eerder genoemd, ivm alle indrukken e.d.

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 15:48

genghiskhan schreef:
Maar graag zie ik eerst een lijstje met namen van mensen die voor een beperking aantal kilometers/ wedstrijden zijn, regel jij dat even? Laten we zeggen de beperking van maximaal 5 x klasse 1?

Wat een onzin!
Dat staat gelijk aan 5x een leuke buitenrit...

gerritje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 15:54

willem, ik snap je doel. je bent ambitieus. niets mis mee. maar waar ik nu zo benieuwd naar ben zijn je trainngen. je bent in februari begonnen om gericht voor de endurance te gaan trainen. hoe heb je dat dan gedaan?

dus hoe ziet jouw training er met temptur uit?

SBL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 16:05

Ibbel schreef:
sandratien schreef:
En eerst alles doorlezen en vervolgens weer terugbladeren om de berichten op te zoeken waar je op wilt reageren is ook weer zo een gedoe.

Sandra: voor een nuttige discussie is het noodzakelijk wel eerst alles te lezen en dan pas te reageren. Dat is ook niet meer dan beleefd.

Ik neem niet aan dat als jij bv tijdens een IRL vergadering even weggaat voor een telefoontje of om de catering met de lunchbroodjes op te vangen, bij terugkomst in de vergaderzaal doorgaat bij waar de vergadering gebleven was toen je wegging. Je zou zonder meer door de voorzitter worden teruggefloten. Knipoog

Oeps, ik wist niet dat het zo serieus was bedoeld allemaal. Behoorlijk zwaar voor een openbaar forum. Maar ik heb geen tijd om steeds te kijken dus op een gegeven moment stapelen de berichten zich wel op. Ik ga er dus een dagtaak aan krijgen om het allemaal een beetje bij te houden. Oei, waar ben ik aan begonnen. Ik dacht echt gewoon wat over de sport die mij aan het hart ligt heen en weer te kunnen praten. Zo werkt het dus niet. Gewoon maar gaan rijden en niet meer forumen denk ik. Duivel Houd ik meer tijd over.

Groetjes,
Sandra