Wat voor (endurance)zadels hebben jullie.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nasheeta

Re: Wat voor (endurance)zadels hebben jullie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 11:19

ik was niet zo snugger om daar op te komen hahaha.
geen idee. behalve dan dat zij zeer ervaren zijn in western-concept (geen kussens wel pad) en niet in de fabricatie van engelse zadels (kussens, gewoon schabrak). past beter in de filosofie van hun bedrijf?
Mooie winkel hebben die trouwens, wow!

nasheeta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 11:21

Mietje schreef:
Wij rijden met een Startrekk Comfort. Ook boomloos
( Slechte foto, ik weet het Clown Heb ook niks beters )
Afbeelding

wie is dat vosje (+afstamming?) dat is net mijn dhabi!

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 12:24

Dat is mijn bijrijdpaardje Tovatsj (Stamboeknaam is Lac).
Zijn vader is Gomel en moeder Lannah Lachen

nasheeta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 12:47

snoezig!

sabino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 21:41

ik heb al heel lang een boomloos(barefoot)en vindt het een heerlijk zadel maar heb er wel 3dubbele inlage in voor de druk verdeling en ik weeg maar 48kg.je voelt gewoon dat je paard dat toch nodig heeft en mijn paard heeft echt geen gevoelige of moeilijke rug.las ook dat iemand bijna de hele rit in het zadel blijft zitten dat lijkt me voor je paard nou ook niet zo fijn(is niet echt aan de orde hier).en ook iemand die op een renzadel lange afstanden wil doen.als er iets slecht is is dat het wel.en boomloos en helemaal geen drukverdeleing die zadels zijn eigenlijk niet eensgemaakt om op te zitten.
moet iedereen natuurlijk voor zich weten.Heb nu ook een podium gekocht voor langere afstanden,lijkt me toch beter dan boomloos

Jazzit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 22:25

Ik heb sinds afgelopen woensdag het endurance model 805 van american saddlery. Evelien van Euro-Horse is hem ter plekke komen passen, en hij ligt perfect op Ronnie de Pony.

Mijn vriend Bram is helemaal weg van dit zadel. Ik zie dat hij nu 10x beter zit, dan op de veelzijdigheidszadels waar hij tot nu toe mee heeft gereden. Ikzelf kan het nog niet echt goed uittesten omdat ik nog herstellende ben van een knie-operatie... Maar in stap zit het erg lekker, en het biedt voldoende stevigheid bij zijsprongen en andere capriolen.

Door het grote draagvlak (zoals bij een westernzadel) is de druk per cm2 op de rug van Ronnie de Pony kleiner dan bij de gangbare dressuurzadels / veelzijdigheidszadels. En aangezien ik (met zadel) ca. 90 kg weeg, vind ik dat heel erg belangrijk.

We hadden ook voor een westernmodel kunnen kiezen, maar de voorkeur ging uit naar het endurance-model, waarbij de beugelophanging iets verder naar achteren ligt tov (de meeste) westernzadels. Dit maakt het lichtrijden en in de beugels staan wat gemakkelijker, en dat is weer fijn voor langer durende ritten op tempo. De harde zit waardoor je (volgens zeggen) minder snel last krijgt van doorrijden voelt helemaal niet verkeerd aan.

Endurance zit er dit jaar nog niet in, maar we zijn wel bezig met trainen. Misschien rijden we volgend jaar onze eerste klasse 1.

Edit: Foto erbij gezet...
Afbeelding

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 18:40

Banjer en ik rijden geen wedstrijden, maar we trainen wel samen met Ineke2... Lachen

We rijden met een Torsion... Lachen Banjer vindt het een erg prettig zadel, ik zit er erg lekker op... en na kortere wildere ritten, rustigere langere ritten... Banjer heeft geen centje pijn, ruggegraat is mooi vrij gebleven (zie ik aan de zweetplekken), en de zweetplekken zijn mooi egaal... Lachen

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 23:12

Ik ga in september starten met mn Barefoot.
Heb jarenlang met mn dresuurzadels gereden (Rossner en Kieffer) maar nu dus boomloos met mn Arizona. Ben benieuwd.

Ohja Podium heb ik ook gehad maar dat vond ik echt 10x niks.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 13:37

Ik heb mijn ROC I (zie www.r-o-c.de) nu 3 jaar, en rij er wedstrijden tot 60 km mee. Nog nooit problemen gehad. Pasgeleden vond ik dat hij wat veel naar voren kiepte (ik heb een ouder paardje waarvan de bespiering waarschijnlijk wat veranderd is), heeft de dealer er een andere vulling in gedaan en ligt hij weer prima.

Het voordeel van ROC tov de meeste andere zadels vind ik dat de boom gemonteerd is op flexibele panelen, waar de kussens dan weer omheen zitten. Deze bewegen dus mee met de rug van het paard, een goed compromis tussen een stugge boom en boomloos (wat ik zelf dus echt 3 keer niks vond ). De vulling in de kussens is gemakkelijk te vervangen en zo kun je het zadel dus goed aanpassen aan de paardenrug. De boom en de zit zijn dezelfde als bij Podium.

W.b. de zadels die je op grote wedstrijden ziet, dat hangt ook een beetje van het land af. Bijv. ruiters uit Frankrijk zie je bijna allemaal met Gaston Mercier (een Frans merk), Duitsers bijna allemaal met ROC (een Duits merk), Amerikanen met Equiflex e.d. (Amerikaanse merken). Maar over het algemeen zie je wel veel Podium, ROC, Gaston Mercier, en ook gewone Engelse modellen (Wintec e.d.) zie je voorbij komen.
Boomloos zie je op echt lange afstanden bijna nooit, om de redenen die al genoemd werden: puntbelasting bij het vele lichtrijden/verlichte zit, te weinig drukverdeling, te weinig vrijheid van ruggegraat en schoft. Bij ronde paarden ligt zo'n zadel misschien wel oké, maar op smallere paarden met een hogere schoft (cq. de meeste endurancepaarden dus Knipoog ) drukt het teveel. Afgelopen maandag op de WEG in Aken heb ik één ruiter gezien met een boomloos zadel (Freeform), dit was wel een klein licht mannetje. Haha! De meeste mensen krijgen op langere termijn toch problemen ermee, heb ik al van vercshillende ruiters gehoord.

Maar... wie weet hoever je komt (of niet Knipoog ), zoek gewoon een fijn zadel dat goed past en waar je zelf comfortabel in zit, daar kun je een heel eind mee komen!

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 18:55

voorlopig zit ik nog op mijn dressuurzadel van kieffer maar over een poos wil ik een endurance zadel. voor de langere afstanden lijkt me dat toch wel fijner zitten

Jopie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 12:58

Nina_rex schreef:
Ik heb mijn ROC I (zie www.r-o-c.de) nu 3 jaar, en rij er wedstrijden tot 60 km mee. Nog nooit problemen gehad. Pasgeleden vond ik dat hij wat veel naar voren kiepte (ik heb een ouder paardje waarvan de bespiering waarschijnlijk wat veranderd is), heeft de dealer er een andere vulling in gedaan en ligt hij weer prima.

Hoi Nina,

Wie is jouw dealer van het ROC zadel? Ben namelijk erg geinteresseerd in deze zadels.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 17:31

Ik heb gehoord dat de freeform zadels beter druk verdelen als bijvoorbeeld de barefoots.
Ik rij nu nog heerlijk met m'n barefoot, maar ik wil volgend jaar wel wat langere wedstrijden gaan rijden.
Ik heb dus zitten denken aan een freeform zadel. Ik zou er wel even flink voor moeten sparen natuurlijk.

Wat vinden jullie van de freeform vs barefoot?

Boomzadels zijn echt uitgesloten. Ik wil niet weer elk half jaar een nieuw zadel omdat ze dan niet meer passen en ook niet meer passend te maken zijn.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 13:19

Als je een keer in de buurt bent Lenneke dan kom je toch een keer kijken. Ik heb 2 Freeforms. Weliswaar de gewone en niet de endurance maar de zitting is hetzelfde. Dan heb je een beetje een idee.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 12:06

Jopie1 schreef:
Nina_rex schreef:

Hoi Nina,

Wie is jouw dealer van het ROC zadel? Ben namelijk erg geinteresseerd in deze zadels.

Trail Horses Best Belgium, zie http://www.thbb.be . Zij zijn de ROC-dealers voor Nederland, België en Luxemburg.

nasheeta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 11:32

Inn schreef:

Zit je niet heel ver van je paard met de Prestige Trekker? Ik vind het idee van zo'n zwevende zit wel heel erg leuk, maar het lijkt me dat je weinig contact meer hebt met je paard?[/quote]

Dat dacht ik eerst ook, maar ik voel daar niets van. Het is ook het enigste zadel van de 20 tal die ik op dat paard geprobeerd heb waar ik op kan blijven doorzitten. Dat paard heeft enorme zweefgangen en gooit hoog op. Ze is heel temperamentvol en heel gevoelig op gewicht -en been hulpen. Ik heb zelfs met dit zadel een veel beter contact omdat mijn zit nu veel beter is. Ook op mijn hengst zit het aangenamer dan een veelzijdigheids zadel. De roc en de podium daar kon ik mij niet goed in vinden omdat ik daar wel het gevoel bij had dat ik ver boven mijn paard zat en naar voor viel. Een dressuurzadel leek me wel wat maar geen enkel pastte op de hoge schoft van mijn paard.[/quote]

heb je wel kniesteun in dit zadel? blijft het goed liggen? wie verkoopt dit zadel en wat is de prijs?
ben erg benieuwd. heb ze al vaker zien liggen die zwevende zit zadels maar niemand die ik ken had er ervaringen mee.
als er nog mensen zijn die ervaringen met de WOW zadels willen vertellen dan ben ik daar heel blij mee. mag hier of via email, pb. maakt niet uit.
vast dank, brigitte

viv1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 12:14

ik heb het hele topic doorgelezen omdat ik misschien een nieuw zadel wil gaan kopen en misschien in de toekomst (kennismaking) endurance wil gaan rijden.
Is een dressurzadel meer of minder geschikt dan een veelzijdigheidszadel?
Ik zou ook graag een keer op een boomloos zadel rijden, maar voorlopig is dat nog toekomstmuziek

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 12:17

Ik vind een dressuurzadel meer geschikt dan een veelzijdigheidszadel. Waarom?
Omdat de beugelophanging recht onder het zwaartepunt van de ruiter zit, net als bij een endurancezadel. Dat maakt het veel gemakkelijker om licht te rijden en in zweefzit te rijden. Bij een VZH moet je ook nog eens je gewicht naar voren verplaatsen om rechtop te kunnen staan.
En ten tweede omdat een dressuurzadel van voren recht naar beneden loopt, terwijl een VZH vaak gedeeltelijk over de schouder heen ligt. Dressuur geeft dus meer schoudervrijheid.

Maar als je ooit misschien endurance wil gaan rijden zou ik me er niet teveel zorgen over maken! Koop gewoon een fijn zadel dat goed ligt, en dan kun je zowel met dressuur als VZH een heel eind komen. Knipoog

arabianpride

Re: Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 18:44

Flew schreef:
Ik heb een australian stock saddle. Een van de weinige zadels waar ik sinds een blessure normaal mee kan rijden.

ik ook australian stock, enige nadeel vind ik dat ze redelijk zwaar zijn

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 13:36

Katia_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 14:44

Hoi,

weet je misschien de kostprijs van het vervangen van de boom van een ROC-zadel?
Zit nu een podiumboom in.

Nina_rex schreef:
Ik heb mijn ROC I (zie http://www.r-o-c.de) nu 3 jaar, en rij er wedstrijden tot 60 km mee. Nog nooit problemen gehad. Pasgeleden vond ik dat hij wat veel naar voren kiepte (ik heb een ouder paardje waarvan de bespiering waarschijnlijk wat veranderd is), heeft de dealer er een andere vulling in gedaan en ligt hij weer prima.

Het voordeel van ROC tov de meeste andere zadels vind ik dat de boom gemonteerd is op flexibele panelen, waar de kussens dan weer omheen zitten. Deze bewegen dus mee met de rug van het paard, een goed compromis tussen een stugge boom en boomloos (wat ik zelf dus echt 3 keer niks vond :n ). De vulling in de kussens is gemakkelijk te vervangen en zo kun je het zadel dus goed aanpassen aan de paardenrug. De boom en de zit zijn dezelfde als bij Podium.

W.b. de zadels die je op grote wedstrijden ziet, dat hangt ook een beetje van het land af. Bijv. ruiters uit Frankrijk zie je bijna allemaal met Gaston Mercier (een Frans merk), Duitsers bijna allemaal met ROC (een Duits merk), Amerikanen met Equiflex e.d. (Amerikaanse merken). Maar over het algemeen zie je wel veel Podium, ROC, Gaston Mercier, en ook gewone Engelse modellen (Wintec e.d.) zie je voorbij komen.
Boomloos zie je op echt lange afstanden bijna nooit, om de redenen die al genoemd werden: puntbelasting bij het vele lichtrijden/verlichte zit, te weinig drukverdeling, te weinig vrijheid van ruggegraat en schoft. Bij ronde paarden ligt zo'n zadel misschien wel oké, maar op smallere paarden met een hogere schoft (cq. de meeste endurancepaarden dus ;) ) drukt het teveel. Afgelopen maandag op de WEG in Aken heb ik één ruiter gezien met een boomloos zadel (Freeform), dit was wel een klein licht mannetje. :D De meeste mensen krijgen op langere termijn toch problemen ermee, heb ik al van vercshillende ruiters gehoord.

Maar... wie weet hoever je komt (of niet ;) ), zoek gewoon een fijn zadel dat goed past en waar je zelf comfortabel in zit, daar kun je een heel eind mee komen!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 15:36

Dit topic is 4 jaar oud... Heb je de rode letters niet gezien toen je je post plaatste? :=

Denk dat je beter een pb kunt sturen als je reactie wilt.

Katia_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 19:31

Ir111 schreef:
Dit topic is 4 jaar oud... Heb je de rode letters niet gezien toen je je post plaatste? :=

Denk dat je beter een pb kunt sturen als je reactie wilt.

Lijkt me een goed idee. Excuseer. :o

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 12:15

Ik zal even een slotje zetten op dit topic :-)