Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Mietje schreef:Wij rijden met een Startrekk Comfort. Ook boomloos
( Slechte foto, ik weet hetHeb ook niks beters )
Nina_rex schreef:Ik heb mijn ROC I (zie www.r-o-c.de) nu 3 jaar, en rij er wedstrijden tot 60 km mee. Nog nooit problemen gehad. Pasgeleden vond ik dat hij wat veel naar voren kiepte (ik heb een ouder paardje waarvan de bespiering waarschijnlijk wat veranderd is), heeft de dealer er een andere vulling in gedaan en ligt hij weer prima.
Jopie1 schreef:Nina_rex schreef:Ik heb mijn ROC I (zie www.r-o-c.de) nu 3 jaar, en rij er wedstrijden tot 60 km mee. Nog nooit problemen gehad. Pasgeleden vond ik dat hij wat veel naar voren kiepte (ik heb een ouder paardje waarvan de bespiering waarschijnlijk wat veranderd is), heeft de dealer er een andere vulling in gedaan en ligt hij weer prima.
Hoi Nina,
Wie is jouw dealer van het ROC zadel? Ben namelijk erg geinteresseerd in deze zadels.
Inn schreef:
Flew schreef:Ik heb een australian stock saddle. Een van de weinige zadels waar ik sinds een blessure normaal mee kan rijden.
Nina_rex schreef:Ik heb mijn ROC I (zie http://www.r-o-c.de) nu 3 jaar, en rij er wedstrijden tot 60 km mee. Nog nooit problemen gehad. Pasgeleden vond ik dat hij wat veel naar voren kiepte (ik heb een ouder paardje waarvan de bespiering waarschijnlijk wat veranderd is), heeft de dealer er een andere vulling in gedaan en ligt hij weer prima.
Het voordeel van ROC tov de meeste andere zadels vind ik dat de boom gemonteerd is op flexibele panelen, waar de kussens dan weer omheen zitten. Deze bewegen dus mee met de rug van het paard, een goed compromis tussen een stugge boom en boomloos (wat ik zelf dus echt 3 keer niks vond). De vulling in de kussens is gemakkelijk te vervangen en zo kun je het zadel dus goed aanpassen aan de paardenrug. De boom en de zit zijn dezelfde als bij Podium.
W.b. de zadels die je op grote wedstrijden ziet, dat hangt ook een beetje van het land af. Bijv. ruiters uit Frankrijk zie je bijna allemaal met Gaston Mercier (een Frans merk), Duitsers bijna allemaal met ROC (een Duits merk), Amerikanen met Equiflex e.d. (Amerikaanse merken). Maar over het algemeen zie je wel veel Podium, ROC, Gaston Mercier, en ook gewone Engelse modellen (Wintec e.d.) zie je voorbij komen.
Boomloos zie je op echt lange afstanden bijna nooit, om de redenen die al genoemd werden: puntbelasting bij het vele lichtrijden/verlichte zit, te weinig drukverdeling, te weinig vrijheid van ruggegraat en schoft. Bij ronde paarden ligt zo'n zadel misschien wel oké, maar op smallere paarden met een hogere schoft (cq. de meeste endurancepaarden dus) drukt het teveel. Afgelopen maandag op de WEG in Aken heb ik één ruiter gezien met een boomloos zadel (Freeform), dit was wel een klein licht mannetje.
De meeste mensen krijgen op langere termijn toch problemen ermee, heb ik al van vercshillende ruiters gehoord.
Maar... wie weet hoever je komt (of niet), zoek gewoon een fijn zadel dat goed past en waar je zelf comfortabel in zit, daar kun je een heel eind mee komen!