Endurance kootwijkerbroek 19 maart

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 16:19

Als het niet onder doping valt en jij denkt dat anouar daar baat bij heeft zou ik het wel doen.

Ik vroeg me af, wat doen jullie met jullie paarden de dagen voor 19 maart? (en dan vooral de klasse 1 'ers) Hoeveel dagen van te voren wordt de 'normale' training veranderd en wat is bij jullie normale training?

nikyta34

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 18:05

Ik vroeg me af, wat doen jullie met jullie paarden de dagen voor 19 maart? (en dan vooral de klasse 1 'ers) Hoeveel dagen van te voren wordt de 'normale' training veranderd en wat is bij jullie normale training?[/quote]

Hier ben ik ook wel benieuwd naar, ik had zelf in mijn hoofd om maandag of dinsdag nog een lange rit te maken, de rest van de week beetje dresuur en korte buitenritjes en dan zaterdag rustig aan rondje buiten stappen ofzo

Ganna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 11:13

Ik doe de week voor een wedstrijd nog maar weinig met Ilonk. Het weekend er voor nog een lange(re) rit, dan de week zelf beetje dressuur, beetje buitenritje, op de dag voor de wedstrijd niets. Mocht dat niet goed zijn voor je gemoedsrust kun je altijd nog even longeren/wandelen.

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 12:03

De zaterdag ervoor geef ik mijn merrie zoiezo vrij (ze gaat wel in het weiland de hele dag, zoals altijd)

De vrijdag ervoor wou ik haar alleen longeren, en de rest (vanaf morgen) beetje dressuren en niet al te lange bosritjes. Vandaag wou ik voor de laatste keer een 'zware' training doen...

Of ben ik dan dus té voorzichtig?

Ganna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 13:23

Je mag toch doen wat je zelf wilt? Ik bedoel jij kent je paardje het beste en weet dan ook wat ze al dan niet aan kan.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 13:27

Ik vind een klasse 1 nog niet echt een wereldafstand. Zomers maak ik wekelijks zo'n rit en dan rij ik ook gewoon de hele week.
Natuurlijk is er op wedstrijd wel meer stress enzo (al is mijn paard 100% stressproof )
Ik ga de week ervoor gewoon lekker rijden. Geen training ofzo, maar gewoon lekkere relaxte ritjes. De twee dagen ervoor ga ik wat wandelen denk ik.

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 18:23

Ganna schreef:
Je mag toch doen wat je zelf wilt? Ik bedoel jij kent je paardje het beste en weet dan ook wat ze al dan niet aan kan.

Tuurlijk mag ik doen wat ik wil, maar ik heb geen ervaring hiermee en weet dus ook niet wat 'normaal' is.

Ik heb qua deze wedstrijd echt geen idee wat ik met haar kan verwachten, ik denk dat ze zich wel vrij normaal gedraagd maar we zijn nog nooit met de trailer ergens heen geweest waar ze het niet kende... Tot nu toe alleen maar terug naar de manege waar ze vandaan komt. En ooit zijn we natuurlijk wel naar onze stal verhuist, maar toen heeft ze een half jaar kunnen wennen voordat ik erop zat, ze was immers nog niet ingereden

NienkeM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 10:13

Toydoll schreef:
Ganna schreef:

Tuurlijk mag ik doen wat ik wil, maar ik heb geen ervaring hiermee en weet dus ook niet wat 'normaal' is.

Ik heb qua deze wedstrijd echt geen idee wat ik met haar kan verwachten, ik denk dat ze zich wel vrij normaal gedraagd maar we zijn nog nooit met de trailer ergens heen geweest waar ze het niet kende... Tot nu toe alleen maar terug naar de manege waar ze vandaan komt. En ooit zijn we natuurlijk wel naar onze stal verhuist, maar toen heeft ze een half jaar kunnen wennen voordat ik erop zat, ze was immers nog niet ingereden

Het is misschien een beetje kortdag, maar ik zou nooit op wedstrijd gaan als ik nog niet eens wist hoe mijn paard zich op vreemd terrein gedraagt... Een eerste wedstrijd heeft al zoveel nieuws in zich dat ik zou proberen het nieuwe zo veel mogelijk te beperken. Je vraagt nu van je paard niet alleen een zware lichamelijk inspanning maar ook een heel erg zware mentale inspanning. Het is niet zomaar een vreemd terrein, er zijn ook nog eens erg veel mensen/auto's/honden/paarden. Er gebeuren rare dingen zoals keuringen/met heel erg veel paarden het bos in/etc.

Ik zou er altijd voro zorgen dat in elk geval een aantal van die dingen al bekend zouden zijn.
Dus een tijd in de trailer staan, ergens anders een rit maken, op een ander terrein zijn waar vreemde dingen gebeuren (al is het maar een manege waar je de trailer neer zet om een rit te gaan maken).

Mijn ervaring is dat paarden op wedstrijd heel anders kunnen zijn en ik zou dat graag een klein beetje in willen kunnen schatten.

(lees het niet als kritiek, maar als tips )

chocky84

Re: Endurance kootwijkerbroek 19 maart

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 10:37

Ik ga ook starten in KWB in klasse 1

Ik ga zaterdag, zondag en maandag nog lekker lang een buitenrit maken, en de rest van de week doe ik het rustig aan: losgooien, longeren, beetje dressuur. Zaterdag geef ik hem rust, laat het hem wel even lekker buiten lopen.

Reddevil_taz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-06 12:06

Ik vind je tip wel goed, nienkeMulder.
Maar ik ga ook deelnemen zonder wedstrijd ervaring. Ik heb mijn paardje pas sinds november. Ik heb geen trailer en kan ook niet zomaar even testen. Ik weet ook niet hoe ze gaat reageren op auto's, honden en zoveel andere paarden. Tja het is ook de kenningsmakings klasse dus daarom kun je het een keer uitproberen.

Ik hou er wel rekening mee dat het misschien mis gaat, maar ja dan stap ik af en rij weer naar huis. Wel zonde, maar ja, je moet ergens beginnen. Je kan het tenminste proberen en hoeft niet gelijk lid te worden ofzo.
Bovendien is ze aan de hand veel rustiger omdat ze dan steun bij mij zoekt, dus kan ik eventueel op drukke stukken afstappen.
Kortom, zolang je beseft dat het de eerste keer waarschijnlijk niet geheel gladjes gaat verlopen, kun je het rustig proberen. Ik denk dat de stress toch al minder is dan bij dressuur of springen, want daar moeten ze die 5 minuten presteren en niet een halve dag .

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 13:49

NienkeMulder schreef:
Het is misschien een beetje kortdag, maar ik zou nooit op wedstrijd gaan als ik nog niet eens wist hoe mijn paard zich op vreemd terrein gedraagt... Een eerste wedstrijd heeft al zoveel nieuws in zich dat ik zou proberen het nieuwe zo veel mogelijk te beperken. Je vraagt nu van je paard niet alleen een zware lichamelijk inspanning maar ook een heel erg zware mentale inspanning. Het is niet zomaar een vreemd terrein, er zijn ook nog eens erg veel mensen/auto's/honden/paarden. Er gebeuren rare dingen zoals keuringen/met heel erg veel paarden het bos in/etc.

Ik zou er altijd voro zorgen dat in elk geval een aantal van die dingen al bekend zouden zijn.
Dus een tijd in de trailer staan, ergens anders een rit maken, op een ander terrein zijn waar vreemde dingen gebeuren (al is het maar een manege waar je de trailer neer zet om een rit te gaan maken).

Nuja, ik weet wel hoe mijn paard zich gedraagd op 'vreemd terrein' , niet anders dan normaal.... Teminste, we rijden zovaak nieuwe routes en we zijn ook wel is naar ons huis in de stad gereden, terwijl ze nog niets anders gezien had dan uitgestrekte akkers. Daar gedroeg ze zich ook niet anders (ook niet onder een 2 meter hoog viaduct onder een snelweg, we hebben treinen gezien en zijn langs busbanen gereden . Overigens hebben we dus al een paar wedstrijden gehad (dressuur & spring) op de manege waar ze ook geboren is (maar niet opgegroeid). Veel mensen, auto's en honden zijn ook geen probleem (wij zijn ook over een honden strand gereden waar iets van 50 honden rond haar heen liepen, ze keek niet eens)

Het enige wat ze niet kent zijn veel andere paarden. Ik rijdt bijna altijd alleen, en we komen maar heel weinig (vrijwel nooit) andere paarden tegen. Ik doelde er meer op dat ik dus niet weet hoe zij zich gedraagd als ze ingehaald wordt, er is een kans dat zij gaat lopen drammen.

Tot nu toe mijn ervaring is dus dat ze nog nooit echt onder de indruk is geweest, daarom durf ik dit ook aan, maar je weet maar nooit natuurlijk. Als het niet gaat zijn wij ook zo weer op weg naar huis, en dan gaan we het op een andere manier oefenen. Maar eens moet de eerste keer zijn.

chocky84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 15:16

Weet iemand trouwens wanneer de startlijst bekend wordt? Ik ben namelijk erg benieuwd!

Ruud_O

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 15:32

Meestal een week van te voren. Maar dan krijg je hem ook thuis gestuurd samen van te voren.

De startlijst is dan op deronline te vinden.

chocky84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 19:07

Thanks!

wennie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 11:07

Ik ben gisteren naar de informatieavond geweest. Was erg interessant.
Ik heb alleen nog 1 vraagje:
Moet je voor je kennismakingsrit ook al een KNHS startkaart hebben? En hoe lang duurt het om die aan te vragen?

Djilna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 12:00

Voor een kennismakingsrit heb je nog geen startkaart nodig. Daarom heet het ook een kennismakingsrit

Als je al een startkaart hebt voor dressuur/springen ed kun je dieook gebruiken voor endurance. Heb je die niet en je wilt endurance blijven rijden (en dus lid worden van de endurancevereniging) kun je een endurancestartkaart aanvragen. Deze heb je met een week of 2 a 3 wel binnen.

wennie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 12:06

Maar ik lees net in het regelement dat je een dagstartkaart moet hebben... :s
Ik kan dit nu wel vinden in de tarievenlijst bij KNHS ( 12,75 euro) maar zie echt niet hoe ik die moet bestellen. *zucht* voel me echt even heel blonT.... Of zit dit al bij het tarief dat je betaald als je je inschrijft voor een kennismakingsrit?
Wel fijn dat ze zo snel binnen zijn, was even bang dat ik alles straks weer een jaar moest uitstellen

Djilna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 12:15

Dat hoef jij in ieder geval niet te regelen hoor! Dus maak je maar niet druk Jij betaalt alleen de kosten die bij een wedstrijd vermeld staan als inschrijfkosten kennismakingsklasse.

wennie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 12:20

Gelukkig maar
Dan ga ik me maar eens inschrijven voor mijn eerste wedstrijd, spannend

Match

Re: Endurance kootwijkerbroek 19 maart

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 13:12

Spannend hoor voor alle kennismakingsklassers! Ik wens jullie alvast heel veel succes!

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 12:12

Startlijst binnen...
Doen er veel mee hihi...

Djilna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 12:16

OP deronline staat hij nog niet Ben ook altijd benieuwd naar de startlijst....

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 12:18

Kom je ook naar KWB?

Djilna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 12:26

Ja, om Annalynn te groomen op de 70km.

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 12:32

Ja ik heb hem ook binnen, wij moeten laat starten!!!

Mijn moeder is ook lekker, nu heeft ze weer geen zin om vroeg op te staan, dus nou wil ze pas smiddags komen. grmbl.... Afentoe wou ik dat ik ouders had die mij gewoon ook is hielpen in mijn hobby, ik vondt het ook al raar dat ze zij dat ze mee wou, maar nu krabbelt ze al weer stukje bij beetje terug...

Dus ik ga maar opzoek naar iemand die mij wilt helpen/groomen, geheid sta ik er met zulke ouders zondag weer alleen voor.