Endurance 2024

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 13:05

Ik heb toevallig een heel fijn lang recht pad om de hoek waar ik 15 minuten kan galopperen. Die doe ik heen en terug. Daarna stap ik naar huis. Maar ik kan me voorstellen dat niet iedereen zo'n fijn pad om de hoek heeft. Ik weet eigenlijk niet of dat zo een goede training is, of dat ik het beter kan afwisselen met draf-galop om ook elke keer je overgangen te hebben die kracht kosten. Hoewel dit uithoudingsvermogen training is... Nouja, nog een beetje zoekende dus :7

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 13:28

Piekosjj schreef:
Ja de wedstrijd in Rättvik is altijd zo mooi! Ik ben er geweest tijdens een super mooi sneeuw jaar en het jaar dat er zo veel ijs lag zouden we gaan maar alsnog afgemeld want de ruiter vond het niet veilig genoeg. Dat is ook het jaar dat 'ie al een keer verzet was. Helaas is de club die de rit organiseerde nu gestopt, dus er komt zeer waarschijnlijk geen Vasaritten meer, had die zo graag een keer willen rijden! Al werden de wedstrijden van die club de laatste twee jaar ook bijna standaard last minute gecanceld dus daar heb je dan ook niks aan. Super mooie wedstrijd maar wel héél zwaar om te groomen in -15 :')

Ik ook 1 mooi sneeuwjaar! Reed toen op een Noors paard, de andere het jaar erop met het ijs en uitstellen op een Zweeds paard. Ooit wil ik m met m’n eigenste rijden maar helaas is ie er voorlopig niet meer :( En die Zweedse -15 heb ik liever dan de nl -5 :+

@miriam

Zo zien mijn galoptrainingen er ook uit. Goed warm en dan gaan en goed uitstappen. Ik heb hier een mooi rondje liggen van 1,5 km die ik dan eindeloos rij. Of idd een km lang pad en dan steeds heen en weer en de galop wisselen. Het is net wat je wil trainen. Veel overgangen of duur

Anzich is een ‘even’ 20 km niet zo heel gek mits je paard al een bevestigd aantal ruiter uren gemaakt heeft. Als je kijkt naar het ‘inprinciepe’ werk voor de toppaarden dan zou je theoretisch in 4 jaar kampioenschap klaar kunnen zijn. Pak leeftijd 5 jaar voor het inrijden en bevestigen en neem je ze mee voor een leuke 20 of (halve) 40.
Dan op 6 40/60
Dan op 7 2x 80 misschien al een 100 als alles soepel gaat.
Op 8 of 2x 100 of 100/120
Op 9 dan 2x 120 en 140 of 120/140/160. Dan hoef je op 10 alleen nog vormbehoud te doen en ben je klaar. Nu is dit allemaal afhankelijk van als dit als dat

En bovenstaande zou je het argument kunnen gebruiken “ja maar ik heb geen toppaard / ik heb een afwijkend ras”

dit schema laat zien dat je al snel in de 40/60 categorie gaat zitten en daarin moeten ze alsof het niks kost een 20 kunnen lopen. Die easy 20 km is dichterbij dan je denkt hoor! En niemand zegt dat die easy 20 om hard moet gaan. Ik heb het in bovenstaande ook niet over snelheid dat is paard afhankelijk. Ik heb nu een voor mijn idee speedy onder m’n kont. Die liep in oktober makkelijk een 120 op 16 per uur. Maar als ik terug denk aan zijn eerste 100 had ik m’n twijfels of ie de kilometers wel aan kon }:0 en toen gingen we “traag”

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 13:51

billy3105 schreef:
@miriam

Zo zien mijn galoptrainingen er ook uit. Goed warm en dan gaan en goed uitstappen. Ik heb hier een mooi rondje liggen van 1,5 km die ik dan eindeloos rij. Of idd een km lang pad en dan steeds heen en weer en de galop wisselen. Het is net wat je wil trainen. Veel overgangen of duur

Jij rijdt internationaal dus dat zijn hele andere afstanden en snelheden die ik train, maar even voor mijn referentie: hoe vaak doe je dat rondje van 1,5 km bij een gemiddelde galoptraining?

Ik rijd regelmatig een easy rondje 20-25 km met een gemiddelde snelheid van 12-14 km/h. Tijd om de afstand eens op te bouwen denk ik.

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 13:56

@billy3105

Haha idd hangt wel beetje van paard af, ik heb een haflinger van 1.37m die normaal max 11 tot 11,5km per uur draaft en waarvoor de galop best pittig is. Dus tja en klein en koudbloed, maar gelukkig heb ik ook niet de illusies dat we wereld kampioen gaan worden :D Vorige jaar 2x impuls gestart en keurig binnen de tijd en hartslag gefinisht, Eind maart onze eerste klasse 1, jaartje verder dus we gaan er vast stuk makkelijker in dit jaar. Ik vind dus ook dat ze inmiddels klaar is om meer galop training te gaan doen om dat te verbeteren.

Laatste 2x keer zelfde rondje gedaan (verschillende trainingen), 1ste veel draf en 2de meer galop. Snelheid in mijn 2de training lag lager omdat galop dus echt meer energie kost en dat zag ik terug in een lagere stap en draf tempo.
Voor ons dus echt een trainingspuntje, maar zo houdt je doelen ook leuk *\o/*

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 13:57

Miriam91 schreef:
Ik rijd regelmatig een easy rondje 20-25 km met een gemiddelde snelheid van 12-14 km/h. Tijd om de afstand eens op te bouwen denk ik.

Een rondje van die afstand en snelheid is voor ons dus al geen easy rondje maar een pittige flink doorrij rondje _/-\o_

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 14:10

Miriam91 schreef:
billy3105 schreef:
@miriam

Jij rijdt internationaal dus dat zijn hele andere afstanden en snelheden die ik train, maar even voor mijn referentie: hoe vaak doe je dat rondje van 1,5 km bij een gemiddelde galoptraining?

Krijg je het leukste antwoord :+ tot ik 20 min vol heb :') het ligt eraan, pak ik die 20 min galop als recovery dan langzamer als wanneer ik die 20 min op interval (19 km/u galop voor 2 min vs 1 minuut 25+) of pak ik hem op duur en prikkeling voor een hoger tempo 22km/u. Ik tel de rondjes nooit meer. Dat demotiveerde zo erg :+

En voor Sandra, mijn Arab draaft comfortable op 12km/u :+ galop was ooit 15 km/u en konden geen bocht om galopperen, draven soms met goed geluk _/-\o_ mijn rondjes waren ook nooit snel. Ik heb los van elkaar de kilometers uitgebreid en de snelheid en daar zijn we nog steeds mee bezig. Ik heb hem nu vanaf 2020 als ik dan terug kijk zal het iets van onderstaand geweest zijn
“20 15km/u ‘21 17 km/u ‘22 18km/u ‘23 20km/u. Geduld is een schone zaak dus :D

En 20/25 op 12/14 gemiddeld Incl inuit stappen is flink doorrijden. Dat haal ik ook vaak niet hoor :D

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-24 14:19

Miriam nee ik woon helaas in een endurance-dode hoek van het land :') Ik heb twee wedstrijdlocaties 'relatief' dichtbij maar de rest zal zeker minst 3 uur met de trailer rijden zijn. Maar de wegen zijn hier natuurlijk ook heel anders, je hebt weinig verkeer en ellelange wegen dus je rijd wat dat betreft veel makkelijk 'effe' 3 uur.

In de winter heb ik weinig gereden, meer in de bak aan het werk en ik woon in een klein, rustig dorpje met veel verlichte fietspaden dus ik rijd en wandel best veel door het dorp heen. In het weekend dan natuurlijk de lange rit. Nu begint het langzaam weer lichter te worden, de zon gaat om 4 uur onder maar je hebt tot half vijf wel licht dus precies genoeg tijd om een uurtje te rijden. Ik werk part time van huis uit dus dat scheelt ook wel heel veel! Ik werk dan tot 2 uur en ben om half 3 op stal :D

En ja even een 20 km uitrijden gaat over een paar maanden vast heel anders klinken haha. Ik heb vorig jaar 1x 20 km gereden voor de winterstop, en daar nu langzaam weer op aan het opbouwen.

Fijn Gale dat je zadel weer helemaal goed past en haar reactie daar vandaan kwam!

Leuk om zo jouw gedachten te lezen Bo, ben het wat dat betreft helemaal met je eens hoor! Heb eerder op ervaren paarden gereden en dan is een 20 km echt easy-peasy, ook als ruiter als je weet dat je paard het kan. Wij reden soms zelfs wel eens een 50 km als trainingrit, dan deden we ook echt een vet check en even pauze houden enzo. Is ook als ruiter zijnde een goede voorbereiding voor een eerste wedstrijd want je hebt thuis als een de afstand gedaan. Ik kan me mijn eerste 50 km (thuis) nog goed herinneren, ik dacht dat ik maar 1 ronde zou rijden, maar de eigenaar wou dus dat ik beide rondes zou rijden want het paard had ook die training nodig. Dat hoorde ik dus een dag van te voren pas :+ Vooral mentale stress dus, zou ik het wel volhouden, etc etc. Nou, ik heb die hele rit met een gigantische grijns gereden, wát zat ik te genieten zeg!

Dat vind ik met een jong paard soms nog wat tegenvallen, Clara heeft nog zo veel begeleiding nodig tijdens de ritten, met alle dingen waar ze wilt naar kijken, controle over het tempo, etc etc. Haar giga dravers draf werkt dan ook niet mee, ik ben dan soms echt best moe na een rit haha. Maar dat is inderdaad echt uren maken, haar een goed basistempo aan leren en veel dingen zien. Ze kan soms heeerlijk cruisen in de draf aan een lang teugeltje maar dat komt nog niet vanzelf, maar dat is nog helemaal geen probleem :D

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 17:11

SandraWierda schreef:
Een rondje van die afstand en snelheid is voor ons dus al geen easy rondje maar een pittige flink doorrij rondje _/-\o_

Scheelt denk ik ook dat mijne 1.78 is met lange benen. :D Ons draftempo ligt al veel hoger en dan voelt het als een rustig drafje. Mijne loopt al wel heerlijk aan een lang teugeltje te draven dus dan zijn die 20 km ook zo voorbij.

Bedankt voor de tips Billy! Ik ga ook eens stoeien met die intervallen in de galop. Leuk om gewoon eens uit te proberen.

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 15:33

het was toch iets frisser dan ik dacht vandaag }:0

Hier een 20 min galop gedaan. Ik ben de afgelopen dagen bezig geweest om op mijn kamer een fatsoenlijke werkplek te creëren. Maar meeeen wat doet mn rug zeer. Arie was ook nog eens lekker fris dus heb flink afgezien. Ik wilde eerst een 20 min tempo pakken maar de wissels vlogen om mijn oren en we gingen van links naar rechts over de paden dat het een 20 min 'in het frame' training werd :+ Lekker voor mn rug ook. not :') vind dan het staan wel echt prettiger dan het zitten :')

jazzejam

Re: Endurance 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 20:02

Iedereen is wel lekker aan de gang nu de sneeuw weer weg is.

Voor ons is 11 km/u en 15 km totaal denk ik beste wat we hebben gereden. Normaal zitten we meer bij de 9,5/10 km/u en 12 km totaal.

Hier hebben we net de hoefsmid gehad en voor nu lijkt het toch een klein zweertje de rede van de kreupelheid te zijn geweest. Deze hebben we helemaal kunnen open leggen. Dus nu maar hopen dat ze nu weer pijnvrij is. Ben er wel achter dat we moeten gaan oefenen met een voetje in een teiltje te zetten. Ik wilde weken met biotex maar dat was geen succes. ~~}>

Hopelijk dit weekend ook weer een rondje pakken.

lideli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 20:22

Wij zijn vanmiddag ook op pad geweest voor een grote ronde, 28km op rustig tempo :)

Hij was erg fijn te rijden vandaag, niet zo drammerig.

Afbeelding

Beterschap met je rug Billy3105!

Lijkt mee te vallen dan jazzejam, fijn!

Galeobdolon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 20:24

Ik moet bij de mijne ook niet aankomen met een flabberende zak, laat staan een emmer. Uiteindelijk een fijne methode om te weken gevonden in de tubbease schoen. Als mijn ongeduldige tante dan weer een paar stappen wil zetten raakt ze niet beledigd door iets dat beweegt aan haar voet.

Mooie tussen de oortjes Lideli:)

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-24 20:49

Hier is 99% vd sneeuw en ijs weg, jihoo :D Heerlijk om weer wat meer 'onbezorgd' te kunnen rijden. We hadden vandaag ook echt een heerlijke voorjaarsdag, genieten hoor. Clara was helemaal verbaasd dat alles opeens weer kleur had en heeft de eerste tien minuten al snuivend met haar neus over de grond gelopen :+ Vraag me soms echt af wat er in dat hoofd gebeurd :)) Ze begon dus wat onzeker, maar gewoon lekker doorrijden en heel veel praten en klopjes geven en dan komt ze er vaak al snel uit na een stukje draven. Uiteindelijk liep ze zo fijn dat ik haar heeel voorzichtig en zachtjes vroeg om aan te galopperen en hop, daar ging ze, heel rustig en relaxed, geen gebok of getrek, ze galoppeerde zo aan alsof ze al jaren doet. Ze verbaast me soms echt :D Lekker een paar passen kunnen galopperen en toen in de bocht twijfelde ik of ze het vol kon houden en sukkelde ze weer terug in draf, nouja dikke prima, ze deed het echt heel netjes :j

Misschien morgen nog even wat dressuur rijden en dan zaterdag een 16 km op de planning. Zin in :D

Jazzejam fijn dat het 'gewoon' een zweertje lijkt te zijn! Hopelijk snel weer helemaal zuiver :)

Mooi oortjes uitzicht hierboven :D

Juuls_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 01:22

Geen idee of ik mijn vraag hier kwijt mag, maar met welke pads rijden jullie met wollen onderkant (voor een deel bijv) en wie heeft ervaring met Mattes Endurance English pad? Zou deze onder een Marjoman Portrera Royal kunnen?
Paard heeft namelijk een gevoelige vacht op het rug gedeelte.

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 07:51

Ik heb geen ervaring met Mattes Endurance pads.
Ik heb een GM zadel met bijpassende dek.
Maar ik vind de Nuumed ook altijd erg fijn en zacht.

Wat een fijne kilometers worden er hier al gemaakt.
Gebruiken jullie ook Equilab toevallig.?
Ik laat die er soms wel eens mee naast lopen altijd leuk om de kleuren van de verschillende gangen te zien.
Vandaag in de bak of aan de longe morgen rit op de planning staan kleine 20 km ongeveer.
gezellig met een oude stalgenoot word weer gezellig de dames lopen zo fijn samen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 08:51

Ik rijd met pads voor een Reactor Panel zadel van Nuumed. Vriendin heeft er 1 van Mattes onder haar RP zadel en ik heb wel singels van Mattes waar ik heel tevreden over ben, maar de specifieke pas van Mattes ken ik niet en ik ken jouw zadel ook niet, dus of het past, weet ik niet.

jazzejam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 10:22

Hier zijn we nog echt aan het ontdekken wat we fijn vinden. Ik was altijd heel tevreden met polypads extra dik voor mijn crosspaard. Maar merk dat onze pony te veel zweet waardoor de dekjes vezadigen. Heb ook een lamsvelle dekje maar ben daar noch niet van overtuigd. Nu gaan we ook nuumed proberen.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 10:31

De Equilab-app liep bij mij constant vast en als 'ie het wel deed gaf 'ie de meest debiele informatie over de gangen/de rit (kennelijk snapte 'ie bovenbeenzakjes niet).

Ik gebruik dus Alpine Quest (alleen voor Android), anderen worden weer blij van Komoot.

Qua pads heb ik er 2 van Toklat Coolback-fleece, verder allemaal regulier spul. Ben er ook al een tijdje uit qua serieus wedstrijd rijden maar wie weet wat 2024 ons brengt :j

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 10:36

Ik heb een toklat pad onder mijn Massimo trail zadel, ben er erg tevreden over. Ik heb wel een singel van mattes. Voor en nadelen is dat je hem echt heel regelmatig moet wassen, hoes alleen in de machine met speciaal wasmiddel en daarna nog en tijd alleen in de droger.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 11:44

Ik doe de hoes van mijn Mattes niet alleen in de machine, ik was m altijd samen met een dekje of iets anders wat wil/lamsvacht heeft.

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 12:35

Marije_jiplover schreef:
Ik doe de hoes van mijn Mattes niet alleen in de machine, ik was m altijd samen met een dekje of iets anders wat wil/lamsvacht heeft.

Haha ik heb niet meer dingen met lamsvacht :D

lideli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 13:25

Ik rij meestal met een Lemieux suède dekje maar pak nu steeds vaker mijn burioni pad. Die droogt snel tussen twee rondes door

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 18:05

Ik rijd nog met een gewoon katoenen dekje. Heb wel eens gekeken naar een Burioni pad oid maar twijfel of dat soort dekjes mooi vallen onder mijn springzadel. Iemand enig idee?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 19:12

Wanneer je met veel dikkere pads wil gaan rijden dan je nu doet en waarmee je zadel is aangemeten, is het verstandig om je zadelpasser mee te laten kijken over de pasvorm met de nieuwe pad.

jazzejam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 19:26

Nou, hier zijn we toch nog niet helemaal van de zweer af. Arme pony stond toch weer behoorlijk kreupel vanochtend. Wilde de voet alleen op de toon zetten. Kroonrand aan de kant waar de hoefsmid een klein zweertje hadt ontdekt leek ook wat dikker en zachter. Nu maar in de klei gezet om dat ze haar voet niet laat weken.

Verder barst ze van de energie en is ze lekker bezig iedereen te vervelen. }> wat een draak...