Trainingsschema's vergelijken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Somebitch

Re: Trainingsschema's vergelijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 20:34

Thuis inderdaad op training. :)

Oké ik zat namelijk te twijfelen als ik een lange afstand ga rijden op tempo of ik dan niet even langs stal moet om hem te koelen of te laten drinken en dan weer door moet gaan rijden. Maar dat is dus niet echt noodzakelijk?
Ik deed het ook nooit maar t knaagt toch aan me haha.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-13 20:51

Soms doe ik een pauze tussendoor, maar meestal rij ik gewoon door (tot 40-45 km in normale weersomstandigheden, in ons geval)

Arun die lange ritten die jij beschrijft maak ik thuis ook. Maar dan bouw ik die wel in in mijn bloktraining met bijvoorbeeld 40 km LSD training. Dan ben ik zo 6 uur onderweg.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 20:58

sandyjorgen schreef:
Djilna schreef:
En vaak stap je al even op een groompunt. De rest draaf je dan. Zelfs met mijn arabier deed ik dat. Pas in klasse III ben ik meer gaan galopperen en tegenwoordig galoppeer ik denk ik 60-85% van de wedstrijd, afhankelijk van het terrein. En dat dus op een 120 of 160km..

Zo had ik het nooit bekeken, bedankt voor de tip.

Waarom pas in klasse 3 meer galop? Vanwege snelheid? Of andere reden?

Galop is belastender voor het beenwerk. In draf zijn er altijd 2 benen tegelijk aan de grond = meer gewichtsverdeling = minder belastend. Bij galop is er altijd piekbelasting op 1 been.
Pas toen de basiskm erin zaten en mijn paard volgroeid was vond ik het tijd voor echt uitbouwen van galop. Bij een volgend paard ga ik waarschijnlijk wel in de training al eerder met galop beginnen, maar omdat Bliksem als 5,5 jarige zijn schoft heeft gebroken ben ik extra voorzichtig geweest.

Ik ben wel van de blokken tijdens de opbouw en een keer tussendoor als er veel tijd tussen wedstrijden zit. En interval/heuveltraining kan helpen om het hart sterker te maken en daardoor sneller zakken.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 20:59

Ik moet mezelf trouwens corrigeren, we reden al klasse 4 toen ik meer ging galopperen. Eigenlijk pas sinds de 2e CEI, april vorig jaar :+

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 22:41

Djilna , wat zijn jouw gem snelheden geweest tijdens wedstrijden in de klasse 2 en 3?

Ik galoppeer ook nog niet veel, afentoe voor de afwisseling. En vroeg me af of dat voor de klasse 2 ook echt nodig is.

sandyjorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 22:48

bedankt voor alle tips en info.

@djilna: wow, echt. dacht dat galop er standaard bij hoorde :o (mits je geen jonkie meer hebt)
basiskm's en afharding heeft mijne door de jaren heen al gehad als ik zo eens terug reken.

Attitude: dat schema van tonkie is voor mij wat lastig aan te houden/te peilen gezien de dressuurtrainingen.

wat moet ik me voorstellen bij LSD training Myrthe? stap je dan langer tussendoor of draaf je langzamer?

die 1,5 keer de afstand rijden in een week tijd lijkt me ook een goed idee. dat moet wel te doen zijn in de laatste week van september (mits ik ginkelseheide goed uitrijd uiteraard).
als ik dan 2x30 en 1x25 zou rijden. op welke snelheden zou ik die dan moeten rijden? allemaal rond de 13km/u of langzamer/sneller.

sandyjorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 22:50

Attitude schreef:
Djilna , wat zijn jouw gem snelheden geweest tijdens wedstrijden in de klasse 2 en 3?

Ik galoppeer ook nog niet veel, afentoe voor de afwisseling. En vroeg me af of dat voor de klasse 2 ook echt nodig is.

maar hoe lang doe je dat dan?

ik heb in KWB2 2 keer 10-15 minuten gegalopeerd

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 22:51

Hooguit een km of 1-2.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 22:57

Attitude schreef:

Zie mijn profiel. Staan al onze wedstrijden in met als het goed is de snelheden. Zo niet zoek ik het op!
Met een volgroeid paard dat al training heeft gehad kun je idd al eerder beginnen met galop. Mijne ben ik mee gaan starten in kl 1 in het jaar dat hij 5 werd en door schoftgedoe klasse 2 in het jaar dat hij 7 werd. Nu is hij 11 :)

Edit. Staat er niet bij. Ik zoek ze op.

sandyjorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 23:02

mijne is natuurlijk al 9 hè. en heeft ook al een goede dressuurbasis.
wel verstandig dat je het zo rustig hebt aan gedaan, schoft breken :oo das niet niks.

ik denk dat mijn 10-15 minuten galop een km of 5 per keer was.

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 23:04

Djilna schreef:
Attitude schreef:

Zie mijn profiel. Staan al onze wedstrijden in met als het goed is de snelheden. Zo niet zoek ik het op!
Met een volgroeid paard dat al training heeft gehad kun je idd al eerder beginnen met galop. Mijne ben ik mee gaan starten in kl 1 in het jaar dat hij 5 werd en door schoftgedoe klasse 2 in het jaar dat hij 7 werd. Nu is hij 11 :)

Edit. Staat er niet bij. Ik zoek ze op.

Ok tof :j

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 05:15

Ik galoppeer wel wat met Daya op de wedstrijden, maar zeer weinig. Hij is nu 6 geworden :j verder draaf ik eigenlijk heel de rit met idd op bepaalde groompunten en oversteken wat stap. Na de dikke bart in KWB 2 heb ik ook een heel stuk gestapt, plus de 2 km voor de finish.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-13 07:00

Ik galopeer op wedstrijd ook veel met Judy (ze 44 km van KWB had ze zo kunnen uitgaloperen, voorkeursgang ook van haar). Maar Judy is 19 jaar en heeft al 15 jaar basisafharding achter de rug(ben alleen een beetje laat begonnen met de wedstrijden :D ). In trainingen werken we zowel in draf als galop.

Rixt_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 08:35

Ik galopeer tot nu toe niet veel op wedstrijden. Wel korte stukken om andere spieren te gebruiken. Net wat Myrthe zegt het is ook erg afhankelijk van de voorkeur van jou pony/paard en in welke gang je thuis ook veel rijdt.

Koelen onderweg doe ik soms, dat hangt er vanaf welke route ik neem (dan kom ik onderweg langs de stal waar mn zussen rijden).

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 08:56

Ik draaf bij de trainingen heel erg veel en sinds een paar weken pak ik daar ook wat meer galop bij.
In de wedstrijd draaf ik vooral.
Met de galop word ze nog erg enthousiast en dan gaat de hartslag ook weer van omhoog.
Gister een rit gaakt en na elke paar km terug moesten gaan naar de stap (was een ander paardje mee die het niet langer leek vol te houden) en daar werd Tapas ook niet leuker van.
Resultaat was veel gestuiter en een kaakstoot kado.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 09:01

arun schreef:
Met die 1.5 keer je wedstrijd afstand doen ben ik het niet eens. Je paard moet de afstand van de wedstrijd gedaan hebben in één keer tot 40km. Bij hogere afstanden moet je eerder rekening houden met de tijd die je paard moet werken tijdens de geplande wedstrijd. Als de rijtijd van je wedstrijd bijvoorbeeld rond 6u zal zijn dan doe je een rit van 6 uur of langer als training. Tempo mag best laag zijn, stap en beetje draf galop om niet in slaap te vallen. De geest van het paard moet ook getraind worden!

Het ligt aan de filosofie die je volgt. Pak je de bloktraining van Tonkie, dan zit je inderdaad op 1,5 keer de wedstrijdafstand in een week (max. 10 dagen). Volg je meer de filosofie van de huidige bondscoach cq. onze zuiderburen (of hun zuiderburen), dan werk je inderdaad met belastingsuren.

In Nederland heeft 6 uur achtereen werken wél effect op de verwachting van het paard ("oh het duurt echt lang"), maar fysiek zal er nauwelijks een trainingsprikkel uit voortkomen als je veel stapt. Alles is vlak en daar hoeft het paardenlijf gewoon niet zoveel extra te werken. Train je in veel meer geaccidenteerd terrein, zoals de Ardennen bijvoorbeeld, dan heeft stappen een veel groter trainingseffect.

Je moet dus ook terreingesteldheid meenemen in je trainingsfilosofie in mijn ogen.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 09:25

Eens met Hilli. Daarom train ik zowel op lange rijtijd als afstand als conditie/snelheid.
En een blokweek is super om het lichaam steeds even verder te vermoeien en daarna rust voor de supercompensatie. Ik merk echt dat het werkt. En ik bekijk dan wat ik heb gedaan in zowel km als rijuren.
Ik rij dus niet, zoals bij de bondscoach, meerdere weken achter elkaar voor een 120km 12 uur per week of voor een 160km 16 uur per week. Om de redenen dat als ik dit in rustig tempo rij het geen training geeft en mij wel heel veel tijd kost en daarnaast als ik dit wel op een trainingstempo zou rijden het veel te belastend is voor het beenwerk om dit meerdere weken achter elkaar te doen.
Dus ik heb gewone trainingsweken en een blok (of 2) waarin ik dus die uren/km pak.

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 09:40

Ik ben natuurlijk een zuiderbuur voor jullie :)

Als je stapt in jullie mulle zware zandpaden op bv de Veluwe dan is dit evenveel training als in de Ardennen stappen.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 09:50

Nou, niet helemaal. Althans, ik krijg op een mul zandpad de hartslag niet zo hoog als op een flinke helling in de Eifel of Ardennen.
Daarnaast hebben we hier nergens genoeg echt mul zand om 3 uur te stappen hoor :P Dan wordt dat rondjes rijden, sáái! :D Ik heb hier bijv de Posbank en het Moffendorp en daarna is het meer hard en stenig dan mul.. Maar ik heb dan wel weer heel gevarieerd terrein hier, blij mee :j

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 10:04

Om de hartslag te trainen moet je galop doen (heuvels of diep zand zoals Punti doet).
Stap is spiertraining. Ik train die van mij regelmatig in de aquatrainer maar de hartslag haalt daar geen 70 slagen terwijl zijn spieren toch super getraind worden hierdoor.
Ja ik weet het stappen is saai behoudens in de Ardennen daar blijft het leuk. Helaas hier ook geen heuvels in de achtertuin ... mis dat ook wel.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 11:16

Qua heuvels ben ik heel creabea hoor, in de polder. Dijkjes op draven en galopperen werkt prima :-) we hebben hier zoveel boerderijen onderaan de dijk dat je altijd die op en afritten kan pakken. Ongeveer iedere 500-1000meter zit zo'n naarbenedennaarboven op/afrit :D in het begin deed ik dit veel in stap, maar ben langzaam aan gaan draven met de tijd en tegenwoordig pak ik naar boven wel eens een galopje. Het is ook erg goed om ze te leren kijken naar waar ze lopen, want in volle vaart naar beneden rossen gaat niet lukken. Ze moeten dus echt kijken naar wat ze doen en het tempo reguleren. Ik zeg Daya vaak even "let op" en dan gaat hij goed te werk. Kijkt naar waar hij loopt, mindert vaart indien nodig. Goede oefening :j

Daya zijn voorkeursgang is ook galop. Toen ik 2 jaar terug begon met rijden ging hij snel galopperen, want draven vond hij erg vermoeiend. Inmiddels is dat enorm verandert. Eenmaal in een fijn tempo gaat hij zeer goed, wel heeft hij geruime tijd nodig om op te warmen. Vorige week had ik voor de afwisseling eens springles en toen wilde mijn instructrice wat te snel van start. Dat merk ik dan aan dat hij dan liever galoppeert dan draaft. Maargoed, goede warming up is voor elk paard van belang :j

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-13 11:20

Ik mis de dijkjes ook sinds ik verhuisd ben naar utrecht. In mijn oude woonplaats hadden we meer rivieren. Nu veel bos :D Gelukkig wel wat paden met heuvels, maar echte heuveltraining in de ardennen is niet te vergelijken met wat we in NL hebben :)

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 11:24

Ik heb hier een fikse stuwwal trouwens waar ik dus ook in stap en draf makkelijk de hartslag flink omhoog krijg (175 in arbeidsdrafje).
De achterhandspieren train ik idd in mul zand en op die stuwwal en combi (mulle hellingen op de Posbank).

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 00:08

Maar trainen in mul zand moet je ook opbouwen toch, ivm overbelasting banden/pezen onderbenen?
Ik durf het met de mijne bijna niet, omdat zijn ringbanden gevoelig zijn voor overbelasting. Ik kan alles met hem mits consequent opgebouwd.

Hebben jullie tijdens galoptraining, heuvels en mul zand gewoon licht contact of bieden jullie dan meer steun/druk in de hand?
Of hangt dat van het paard af? Mijn paard is bijv rustig, slinger hem aan en hij blijft doorlopen (vooral in draf). Maar echt eraan trekkken doet ie niet, met zijn ruime bewegingen mist ie al gauw wat impuls aan de achterkant om bijv heuvels en mul zand aan een los teugeltje soepel te doorlopen (wordt wat zwaarmoedig). Daarnaast heeft ie gewoon de schurft aan mul zand :P

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 00:15

In echt mul zand draaf ik meestal. En dan hou ik hem goed onder me (niet uitstrekken). Galoppeer ik is het hetzelfde verhaal. Dus goed bij me houden zodat hij niet overstrekt in het zand. Is idd ook meteen goede training voor de spieren ;)

Mul zand bouw je op, eerst stappen, daarna rustig draven en als dat ook een periode gedaan is galop. Maar alles goed bij elkaar gereden :)