TREC voorhout

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TurdusMerula

Re: TREC voorhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 20:57

Touwhalster ipv stalhaster zie je toch wel meer?
Ik vind er niets vreemds aan hoor, en praktisch zat. :)

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 20:59

Elise95 schreef:
Ik ga me ook binnenkort inschrijven.

Iemand van 18+ die met mij en een vriendin wil mee rijden :D?

Vriendin heet Fabienne en is 15 jaar (16-10 dagen) en rijd op mijn New Forest pony Fairrie. En ik ben 16 en rijd op Valentino een KWPN. Zijn alleei vrij lief buiten. We komen trouwens onder de man, omdat we er vlakbij wonen :j, dus we weten de weg. Sommige stukken :')
We starten T1.

Even stalken :P

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 21:00

TurdusMerula schreef:

Het wordt afgeraden om hiermee vast te zetten. Liever niet gebruiken voor het aanbinden dus :+

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 21:01

WendyBZ schreef:
TurdusMerula schreef:

Het wordt afgeraden om hiermee vast te zetten. Liever niet gebruiken voor het aanbinden dus :+

Nee ok, vastzetten vind ik een ander verhaal. :)
Er zijn er die dat doen, maar ik vind dat persoonlijk echt helemaal niets...

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 21:02

Vandaar mn vraag of je je paard ook moet vastbinden, dat werkt niet met touwhalster

Kom ik aan met mn zware lederen halster hahah

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 21:06

Ik neem ook mijn normale halster mee hoor. Ik kom ook geheel in mijn dressuurset/springset. Dressuur zadel en hoofdstel en beenbescherming van t springen.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 21:09

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 21:10

Ik zit de hindernislijst te lezen en moest ineens aan een filmpje van 7 jaar geleden denken, toen was Tal 4

Zou ze het nog herinneren, voor als we het nodig hebben? :D

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 21:12

Dat geleiden snap ik ook nog niet goed (heb nog niet aan wedstrijden meegedaan en Voorhout is voor mij nog net wat te snel). Als je met een halsterhoofdstel rijdt, dan mag het bit er toch gewoon aan blijven zitten als je iets met het paard aan de hand moet doen? Maar mag je dan wel de teugel (als deze lang genoeg is) aan het halster vastklippen en dan verder gaan, is dat dan voldoende?

Bij Dabo'tje heb ik ook net mijn zadeltasjes besteld, ik ben heel benieuwd hoe ze worden.

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 21:12

WendyBZ schreef:
Ik heb gewoon een dun halster onder mijn hoofdstel, merk je niets van: http://www.fotoscheepen.nl/E2011/0309-T ... 9_0065.jpg

Mocht je vaker starten dan kan je altijd nog gaan denken aan een halster-hoofdstel.

Vandaar dat ik aan een touwhalster zat te denken, dat kan je er ook makkelijk overheen oid doen. Ik gebruik eigenlijk nooit een halster op buitenrit, maar dan zijn ze ook nooit zo lang, mn ritjes.

indra2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 21:13

Ik ben 40+ (ruim, helaas) en wil best nog iemand meenemen, veel gezelliger dan alleen. Mijn paard is alleen vrij voorwaarts en ik vind het ook leuk om een beetje tempo te rijden waar het kan (en als het kan!!)
Dus geef je maar op voor ik mijn inschrijfformulier ga mailen! Ik heb een niet te grote haf...iets soortgelijks zou helemaal goed zijn!

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 21:15

HannahFrouk schreef:
Dat geleiden snap ik ook nog niet goed (heb nog niet aan wedstrijden meegedaan en Voorhout is voor mij nog net wat te snel). Als je met een halsterhoofdstel rijdt, dan mag het bit er toch gewoon aan blijven zitten als je iets met het paard aan de hand moet doen? Maar mag je dan wel de teugel (als deze lang genoeg is) aan het halster vastklippen en dan verder gaan, is dat dan voldoende?

Bij Dabo'tje heb ik ook net mijn zadeltasjes besteld, ik ben heel benieuwd hoe ze worden.

Dan je teugel onderaan het halster klikken, bit kan dan wel vast blijven zitten.

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 21:17

HannahFrouk schreef:

je hebt het helemaal goed, dat is ook het meest makkelijke om te doen :D

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 21:20

Maar als je zonder halsterhoofdstel rijdt, kun je toch gewoon geleiden via bit met teugels of geleideteugel (halstertouw neem ik aan?)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 21:22

Soms is het niet gewenst aan het bit te leiden - maar ik ben niet exact in die regels thuis omdat ik sowieso nooit met bit rijd. :)

indra2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 21:32

Ik doe altijd een touwhalster onder hoofdstel...werkt prima! Maar mag dat dan wel?

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 21:37

Volgens mijn (heel) bescheiden mening wel, maar je mag je paard dan weer niet vastzetten aan een touwhalster (wel leiden).

Bedankt voor de uitleg op mijn vraag!

indra2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 22:53

Nee vastzetten doe ik ook niet, leiden wel...een dun stalhalster onder hoofdstel kan ook, of een halsterhoofdstel...dacht ik...

lcranch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 13:25

Een simpele oplossing voor de PTV is een ring aan de onderkant van de neusriem en clipjes aan de teugels.
Je kunt dan de teugels van het bit halen en een kant aan het ringetje clippen en heb je geleidetouw.
Bij de POR heb je wel halster nodig en wordt bovenstaande niet goed gekeurd!

Over het hoofd doen van de teugels en aan beide kanten laten zitten wordt streng gejureerd en krijg je veel aftrek punten. Ik gebruik al jaren een halsterhoofdstel, zo super makkelijk!
Halstergedeelte om, paard poetsen, zadelen, bit in en rijden maar. Onderweg ook even grazen of vastzetten, geen probleem. Na het rijden paard vastzetten aan halstergedeelte, bit uit en paard staat, erg veilig ook!

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 14:37

Ik snap het niet :')

Dus je mag niet de teugels over het hoofddoen bij het geleiden? Hoe moet t dan? Dan hangen die teugels los om z'n nek en mag je dan gewoon een halster over het hoofdstel heen doen ofzo :?

lcranch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 15:06

De teugels met clip doe je vast aan het bit als je rijdt, als je afstapt dan steek je je beugels op of gooit ze kruislings over de hals. Daarna maak je beide teugels van het bit los en klik je een clip aan de ring onderaan je neusriem of aan je halster. Zo heb je dus een geleidetouw. Ook kun je halster over je hoofdstel houden en koptouw om zijn nek geknoopt. Als je moet geleiden dan steek je je beugels op of kruislings over zadel en laat je de teugels hangen, pakt het koptouw, haalt knoop eruit en heb je geleidetouw.
Grappig, heb dit altijd wel logisch gevonden :o . Gelukkig hoef je met fenders deze niet op te steken *\o/*

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 15:09

Ik snap t nog steeds niet :')

Ik heb een 'normaal' hoofdstel met springteugels. En kan ik daaroverheen gewoon een eigen halster doen met een touw om de halsgeknoopt en dan afstappen beugels opsteken en dan de teugels eraf halen. Halstertouw losmaken onderdeel doen en dan weer de teugels er aan maken :')

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 15:11

Hoi Elise, geen stress ;)
Inderdaad is het de bedoeling dat je de teugels gewoon laat voor wat ze zijn op de hals en je beugels opsteekt of over het zadel gooit. Dan kan je een dun halstertje (letterlijk, Harry's Horse heeft hele fijne, niet rinkelenede 5 euro (en ook nog es leuke) halstertjes te koop) onder je hoofdstel doen en daar een halstertouw aan doen....of inderdaad clipjes aan je teugels, die heb ik toevallig. Als je die eenmaal gewend bent wil je niet anders meer. het is ZO handig ook met gewone rijden. Effe losclippen aan één kant als je even wat moet doen ofzo....heb je net wat meer bereik. Die HH halsters kunnen vast ook wle over je hoofdstel, maar dat rijdt niet fijn....kijk anders es op de site van Jolanda Scheepen, daar staan bergen foto's van trec's...daar zie je ZOveel combinaties!

Ik heb een leren bitje zonder neusriem, dus ik heb gewoon een halster eronder, daar is mijn paard ook aan gewend. Ik vermoed dat je wel tussen de POR en MA en PTV van halster mag wisselen onder je hoofdstel (oeh, dat weet ik echt niet meer!!). Dus een stalhalster voor de POR (die je dan met vastzetten over je hoofdstel kan doen en verder in je zadeltas stopt (want die wilde je toch ;)) En dan een freestyle halstertje voor de PTV. Die passen overal onder :)

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 15:11

Aha....lcranch was me voor zie ik :)

indra2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 16:25

Halster onder hoofdstel vind ik makkelijker dan eroverheen, zeker met mijn hoofdstel...dat mag dan toch ook? en freestyle halster=touwhalster?