Beginnen met endurance

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JoycexEnya

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 17:01

Ja sinds kort doet endurancewedstrijd.nl het ook via fb delen.

Ik ben vandaag Wateren gestart vanaf de nieuwe locatie. Parkeren was wel even hutje mutje :')
Voor de rest deed Enya het super alleen als ik ingehaald word wilt ze zo graag mee dat ze sterk word en het bit vast pakt. Hoe kan ik dat oefenen is dat wel te oefenen. Helaas een stuk verkeerd gereden door wijziging daar zo stom! Dus deze ging slechter dan Ommen dan gaat 24 juni vast weer beter :)

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 18:13

@Kayleigh: klopt. Voorbespreking is bij het secretariaat.

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 21:01

JoycexEnya schreef:
Ja sinds kort doet endurancewedstrijd.nl het ook via fb delen.

Ik ben vandaag Wateren gestart vanaf de nieuwe locatie. Parkeren was wel even hutje mutje :')
Voor de rest deed Enya het super alleen als ik ingehaald word wilt ze zo graag mee dat ze sterk word en het bit vast pakt. Hoe kan ik dat oefenen is dat wel te oefenen. Helaas een stuk verkeerd gereden door wijziging daar zo stom! Dus deze ging slechter dan Ommen dan gaat 24 juni vast weer beter :)

Inhalen is vaak toch kwestie van vaak doen wennen ze er vanzelf aan.
Als ze het echt heel moeilijk vinden kan rijden met een maatje helpen dan hebben ze niet het gevoel dat ze alleen achter blijven..

Wat ging er slechter dan in Ommen je bent nu goed gekeurd toch..?
En verkeerd rijden doen we allemaal wel eens.

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 21:07

Doordat ik verkeerd reed wel veel langzamer gereden maarja ik kan er wel om lachen. Ik reed vandaag zonder neusriem+sperriem met martingaal ga gewoon dingen proberen dus volgende keer hoofdstel met sperriem en martingaal. Vaak met een maatje gaan die veel sneller waardoor ze het niet bij kan houden. Volgend seizoen ga ik met mijn moeder starten, ze ging vandaag voor het eerst mee en ze vind het nu al super leuk dus gaat ze ook trainen voor volgend jaar. Dan rijden wij samen.
Voor de rest gewoon goed uitgereden rit, maar best langzaam ben als laatst geëindigd maargoed ik doe het voor mijn pleizer en baalde wel dat we verkeerd reden, maarja helaas.

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 21:13

Maar je hebt de minimum snelheid wel gehaald en to finish is to win de rest komt vanzelf.
Ik zou alleen als je paardje inhalen lastig vind je neusriem en martingaal er aan houden heb je vaak net iets meer controle.
Succes bij je volgende wedstrijd.

Kintagi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 12:46

Halloooooooo Ik wil me ook even melden! Ik zag in een topic hieronder dat er in de loonse/drunense duinen een wedstrijd was, ik wil me daar voor ,het eerst ooit, inschrijven!
Had alleen een paar vraagjes;

Is er eigenlijk een max leeftijd voor het paard?

Als ik knhs+verenigings lid ben maar geen startkaart voor iets wat kan ik dan starten? (Impuls sowieso toch?) Was me niet helemaal duidelijk. Wil misschien later nog dressuur startkaart aanvragen maar waarom dan impuls als klasse 1 hetzelfde is ?

Mijn paard is ook erg enthousiast, ze loopt heel graag. hoe houden jullie dat bij? Had gisteren runkeeper aanstaan maar een ritje van 9km kwam uit op gem 11km p/u en dat was alleen maar stap. Of de meter klopt niet of ze loopt echt vlot door ? :')

Wat kan ik verwachten? Mensen die voorbij sjezen? vreemde objecten/dingen ?

We hebben natuurlijk nog even gelukkig.
Vind dat ik grote plannen heb dit jaar en vind het nu al spannend! :D

AlexVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 13:21

Er is geen max leeftijd voor het paard. Er zijn 20+ paarden die meedoen.

Je kan als KNHS lid in de K1 starten. Je krijgt dan ook winspunten die meetellen voor je. Je kan dit bij mijn endurance aangeven als je je inschrijft.

Citaat:
Wil je klasse I starten zonder dat je lid bent van de Endurance Vereniging? Dat kan met ingang van dit jaar. Je moet wel lid zijn van een rijvereniging en een startpas of endurance licentie hebben. Niet-leden betalen 10 euro inschrijfgeld meer dan leden. Klik hier om je in te schrijven en klik vervolgens linksonderin op ‘Welkom als je geen lid bent’. Kies de juiste wedstrijd en selecteer rechts de impulsrubriek. Vermeld bij bijzonderheden dat je niet de impulsrubriek, maar klasse 1 wil starten en de afstand die je wilt starten. Het inschrijfproces is namelijk nog niet aangepast op deze nieuwe regel, maar wij zorgen dat je klasse I kunt starten.

hier een link naar het reglement van 2017: https://www.knhs.nl/media/11155/wedstri ... e-2017.pdf

Ik gebruik Endomondo als tracker. Deze is redelijk accuraat. De gemiddelde snelheid komt bij mij in de buurt van de snelheid die ze tijdens de wedstrijd meten. Veel ruiters gebruiken deze.

Wat je kan verwachten? Is hetzelfde als je gewoon gaat buiten rijden. Alleen nu in wedstrijd verband. De starttijden zijn meestal zo dat er tussen de ruiters in de K1 2 minuten zit. bij een gemiddelde snelheid van 10km is dat ongeveer 1 a 1,5 km afstand.

3 juni is in Teteringen een wedstrijd. Is voor jou ook redelijk om de hoek. Je kan daar de sfeer opsnuiven en eens rondvragen. Misschien kan je met iemand mee die gaat groomen onderweg.

Detroit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 14:35

Hallo :wave:

Ik kom mij hier ook even melden. Ik wil eind juli een impuls starten met mijn paard. Die in Leersum, aangezien deze nog enigsinds in de buurt van mijn woonplaats is :=

Mogen de chaps eventueel afblijven? Dus wel jophurs aan. Of moet ik dan nog wat aanpassingen doen aan mijn reguliere (engelse) beugels?

MarlonNaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 15:51

Super tof Detroit :)

Lein_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 16:05

Detroit schreef:
Hallo :wave:

Ik kom mij hier ook even melden. Ik wil eind juli een impuls starten met mijn paard. Die in Leersum, aangezien deze nog enigsinds in de buurt van mijn woonplaats is :=

Mogen de chaps eventueel afblijven? Dus wel jophurs aan. Of moet ik dan nog wat aanpassingen doen aan mijn reguliere (engelse) beugels?

Dat mag! Wel een hakje aan de schoen maar dat hebben jodphurs natuurlijk wel.
Ik rijd ook altijd zonder chaps :)

Detroit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 16:33

Lein_ schreef:

Aaah tof! Rijd zelf eigenlijk ook bijna altijd zonder chaps :') dus wel lekker dat het met endurance dan ook mag

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 18:32

Detroit schreef:
Lein_ schreef:

Aaah tof! Rijd zelf eigenlijk ook bijna altijd zonder chaps :') dus wel lekker dat het met endurance dan ook mag

Ik zou Leersum afraden als eerste wedstrijd; de paden zijn heuvelachtig (aan de kant van Amerongen) en hebben veel stenen. Als eerste wedstrijd voor jou in de regio zou ik kijken naar bijv. Kootwijkerbroek, Otterlo of Epe. Die paden zijn vlak(ker) en paden met stenen kennen ze eigenlijk niet.

Detroit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 18:50

Otterlo of epe zijn nu niet echt mijn regio. :+ Ik moet vanuit Utrecht komen en vind circa een halfuurtje ver genoeg om te rijden om het eens te proberen.

Kootwijkerbroek is nog een overweging. Maar zal mijn paard sowieso eens meenemen naar leersum voor training, om te kijken hoe het gaat. Al heb ik wel vertrouwen in hem.

Lein_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 20:58

Detroit schreef:
Otterlo of epe zijn nu niet echt mijn regio. :+ Ik moet vanuit Utrecht komen en vind circa een halfuurtje ver genoeg om te rijden om het eens te proberen.

Kootwijkerbroek is nog een overweging. Maar zal mijn paard sowieso eens meenemen naar leersum voor training, om te kijken hoe het gaat. Al heb ik wel vertrouwen in hem.

Ik heb Leersum 2x gereden en mij lijkt dat prima te doen als 1e wedstrijd hoor! Een beetje rekening houdende met het terrein natuurlijk, blubber en wortels! En heuvelig.
PB gerust voor vragen.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 21:14

Detroit schreef:

Ik zou dan vooral de kant van Amerongen pakken om te trainen / proberen. De Leersumse kant is niet zo spannend. Op de website van de endurancevereniging staat de route nog wel (endurance alive).

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 22:05

AlexVB schreef:
Je kan als KNHS lid in de K1 starten. Je krijgt dan ook winspunten die meetellen voor je. Je kan dit bij mijn endurance aangeven als je je inschrijft.

Citaat:
Wil je klasse I starten zonder dat je lid bent van de Endurance Vereniging? Dat kan met ingang van dit jaar. Je moet wel lid zijn van een rijvereniging en een startpas of endurance licentie hebben. Niet-leden betalen 10 euro inschrijfgeld meer dan leden. Klik hier om je in te schrijven en klik vervolgens linksonderin op ‘Welkom als je geen lid bent’. Kies de juiste wedstrijd en selecteer rechts de impulsrubriek. Vermeld bij bijzonderheden dat je niet de impulsrubriek, maar klasse 1 wil starten en de afstand die je wilt starten. Het inschrijfproces is namelijk nog niet aangepast op deze nieuwe regel, maar wij zorgen dat je klasse I kunt starten.

Hier staat wel dat je dan wél een startpas moet hebben, en dat heeft Kintagi niet. Dus dan is impuls volgens mij de enige optie, ook heel leuk! Als je een dressuur startpas neemt kan het wel, dan betaal je 10 euro extra per wedstrijd maar krijg je dus ook winstpunten.

Detroit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 22:06

Thanks voor de tip hilary!

Mag endomondo aan tijdens een endurance? Ik kan die koppelen aan mijn horloge en op die manier de gemiddelde snelheid aflezen :o

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 22:19

Ja hoor, endomondo mag gewoon aan :)

AmberB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 06:52

Ik heb een dressuurstartpas, maar kreeg na mijn K1 wedstrijd een mail van de Knhs dat ik gestart was zonder endurance licentie. Per 1 maart is het verplicht om een endurance licentie te hebben. Als je dan al een normale startpas hebt, dan krijgt wel korting.

AlexVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 08:11

AmberB_ schreef:
Ik heb een dressuurstartpas, maar kreeg na mijn K1 wedstrijd een mail van de Knhs dat ik gestart was zonder endurance licentie. Per 1 maart is het verplicht om een endurance licentie te hebben. Als je dan al een normale startpas hebt, dan krijgt wel korting.

Dan heeft de KNHS het fout. heb je dit gemeld bij de Endurancevereniging? Zij kunnen je helpen.

Kintagi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 09:41

Thanks voor de antwoorden! 3 juni is al snel! Goede tip, ga zeker even een kijkje nemen! :D

Ik heb idd (nog) geen startpas. maar als impuls/k1 hetzelfde is dan net zo goed voor punten rijden lijkt mij. Maar goed fijn om te weten dat zonder ook kan.

ik zal endomondo nog eens een kans geven, staan sowieso meer stats op zo te zien maar ik had daar wel eens rare snelheden op.

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 13:41

Hoi allemaal! Ik ben een zeer stille meelezer vanaf het begin :+. Zaterdag is mijn eerste wedstrijd en er is 1 ding waar ik tegenaan loop: wordt de route aangegeven of moet je echt op gps gaan rijden? Mijn oriëntatievermogen is namelijk echt 0... hoorde ook van iemand dat wit lint aan de linkerkant van je moet blijven.

Iemand die hier mij duidelijkheid over geeft?
Laatst bijgewerkt door FelineNanet op 30-05-17 13:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Faya__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 13:45

Er hangt lint. De lintjes aan de rechterkant zijn voor jou. Links is voor een andere route of de terugweg.

Rood is rechts, wit is links, geel rechtdoor of bevestiging dat je goed zit na afslaan.

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 13:46

Dankjewel!

Mocht er iemand trouwens nog tips hebben over wat je wel of niet moet doen op je eerste wedstrijd hou ik me ook aanbevolen :j

(Bijvoorbeeld ruim op tijd komen, zodat je niet hoeft te stressen :') )

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 14:42

Voor mij en een vriendin wordt komende zaterdag ook onze eerste wedstrijd. Ik ben gelukkig al bij twee wedstrijden gaan vrijwilligen dus weet wel een beetje hoe het allemaal zit. Maar zelf meedoen is toch anders.
Wij hebben twee ervaren grooms bij en die raadde ons aan om ongeveer 2 uur voor je starttijd aanwezig te zijn. Zodat je ruim de tijd hebt voor de voorkeuring en dat je paard kan wennen. Hoef je niet te stressen :)
Doe je klasse 1 of impuls?