Endurance 2024

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Monody

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-25 11:09

Dankjewel Floor! Leuk om jullie voorbij te zien scheuren, Kansas is een knap paard!
Ik ben echt mega trots op Marnix, had echt niet verwacht de tweede plek te behalen. Met een hartslag van 52 na direct aanbieden en een snelheid van 10.78 ben ik super trots! Hij had het erg zwaar met zijn halve wintervacht en de 20 graden zon die volle bak scheen op sommige plekken. Ook moest hij de hele tijd plassen maar nam de rust er niet voor, tot hij lang gras zag en hij het echt niet meer kon ophouden. Ik heb bijna de hele rit met Susanne gereden die op een Percheron reed en die twee hadden aardig hetzelfde tempo :)

Ik stap met Marnix zo’n 1 km/ 800 meter voor de finish, afhankelijk van het tempo wat hij de rit lang heeft gereden. Nu was dit tempo lager dan thuis door de warmte dus kon ik nog wat langer doordraven. Met 800 meter gestopt, al wilde Marnix langer doordraven :+

Daarna nog snel een fles water over hem heengegooid, singel los en direct aangeboden. Marnix zijn hartslag zakt snel en ik zag hem ook niet pompen bij de finish dus dat zat wel goed. En Mar maakt zich niet snel druk, ook een bijkomend voordeel :') Het is een beetje je paard leren kennen daarin. Weet ook niet of je een hartslagmeter hebt? Dan kan je kijken hoe snel de hartslag zakt. Ik rijd mijn wedstrijden altijd zonder maar heb het wel eens in trainingen gebruikt.

Leuk ook om jou nu gezien en gesproken te hebben Elise!

Match

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-25 11:40

Kolpa Endurance Festival van 15 november gaat door en de inschrijvingen zijn inmiddels open *\o/*

De afstanden zijn:
Klasse 0 kort : 12 km
Klasse 0 kort : 20 km
Klasse 1 kort : 20 km
Klasse 1 lang : 30 km
Klasse 2 kort : 40 km
Klasse 2 midden : 50 km
Klasse 2 lang : 60 km
Klasse 3 : 80 km (bij voldoende animo)

Dat wordt een prachtige wedstrijd over De Veluwe. Dus geef je snel op!!

Floppie10

Re: Endurance 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-25 12:05

Oooh wat een goeie tips! Bedankt.

Ik heb me voor kolpa en wassenaar ingeschreven. Super veel zin in.

Kwam ook iemand tegen die een endurance stal heeft om de hoek bij ons. Misschien mag ik dan een keer een hartslagmeter lenen dan zie ik hoe snel het daalt.

Hij ging wel hard hij wilde zo graag lopen thuis gaan we minder snel. De volgende keer hou ik hem een beetje meer in.

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-25 12:56

Wat ik als tip geef is eens thuis je normale ronde rijden, en voor dat je gaat uitstappen direct afstappen en de hartslag tellen, bij veel paarden kun je het in de oksel gewoon voelen, maar anders even de ader in de kaak opzoeken. Timer erbij en dan steeds 15 sec meten. 45 sec wachten en weer 15 sec meten. Dan weet je voor jezelf (op een goedkope) manier hoe snel de Hs van je paard zakt. Laat gewoon je timer doorlopen natuurlijk.
De hs is tegenwoordig 64, maar ik hou aan alles wat ik op 15 of minder tel is akkoord voor mij hahaha. Nog geen 15? Dan staan we nog een minuutje. Leren ze ook na een x aantal keer doen dat als je afstapt ze even moeten uit ademen.

Heb het gister ook gedaan met mevrouw dram, bleef zo (onnodig) hoog in haar hartslag omdat de wereld eng was. Na 4x afstappen en ‘meten’ had ze door dat ze beter gewoon rustig kan staan, hs kan laten zakken en dat ze dan wat lekkers kreeg :+ en het is nou niet dat ze dat spelletje niet kent. Even een reminder :')

Aanhouder wint. Hoewel de mora fabriek gister heel aanlokkelijk was _O-

Kolpa festival past helaas niet in mijn planning :( ben ergens ook stiekem wel blij als het eind oktober is. Dan is mijn seizoen lang genoeg geweest met de eerste wedstrijd in februari _O-
Lijkt erop dat volgend jaar de eerste voor ons pas in april gaat zijn! Lekkere late seizoenstarter hahaha

lideli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-25 16:41

billy3105 schreef:
Kolpa festival past helaas niet in mijn planning :( ben ergens ook stiekem wel blij als het eind oktober is. Dan is mijn seizoen lang genoeg geweest met de eerste wedstrijd in februari _O-
Lijkt erop dat volgend jaar de eerste voor ons pas in april gaat zijn! Lekkere late seizoenstarter hahaha

Hoezo past niet in je planning?!? -O- Dan heb je slecht gepland :+ :P

Super gedaan Vera en Marnix! Vond het zo leuk voor jullie dat jullie een podiumplaats hadden behaald *\o/*

Mijn schimmel mocht gisteren voor het eerst mee en die heeft het boven verwachting goed gedaan! Op een hoge hartslag op de voorkeuring na ook een hele nette vet card en gewoon derde geworden met een snelheid van 11,49 km/uur *\o/* Hij mag mee naar de Stippelberg :j

Floppie10

Re: Endurance 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-25 19:00

Bedankt voor de tip en gefeliciteerd Lideli!

Ik had jullie niet meer zien gezien op het podium. Mijn dochter was echt helemaal op en meest mee naar thuis!

En nog gefeliciteerd Vera super leuk!

Monody

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-25 19:15

Dankjulliewel! :D

Dan zien we elkaar weer bij de Stippelberg Elise. Voor ons de laatste. Jammer maar tegelijkertijd geeft het ook wel even rust om weer wat andere dingetjes op te pakken :)

Volgend jaar zou ik het wel erg leuk vinden om de strandrit van Renesse ook mee te pakken!