Endurance 2024

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Monody

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-25 10:09

Dankjewel Floor! Leuk om jullie voorbij te zien scheuren, Kansas is een knap paard!
Ik ben echt mega trots op Marnix, had echt niet verwacht de tweede plek te behalen. Met een hartslag van 52 na direct aanbieden en een snelheid van 10.78 ben ik super trots! Hij had het erg zwaar met zijn halve wintervacht en de 20 graden zon die volle bak scheen op sommige plekken. Ook moest hij de hele tijd plassen maar nam de rust er niet voor, tot hij lang gras zag en hij het echt niet meer kon ophouden. Ik heb bijna de hele rit met Susanne gereden die op een Percheron reed en die twee hadden aardig hetzelfde tempo :)

Ik stap met Marnix zo’n 1 km/ 800 meter voor de finish, afhankelijk van het tempo wat hij de rit lang heeft gereden. Nu was dit tempo lager dan thuis door de warmte dus kon ik nog wat langer doordraven. Met 800 meter gestopt, al wilde Marnix langer doordraven :+

Daarna nog snel een fles water over hem heengegooid, singel los en direct aangeboden. Marnix zijn hartslag zakt snel en ik zag hem ook niet pompen bij de finish dus dat zat wel goed. En Mar maakt zich niet snel druk, ook een bijkomend voordeel :') Het is een beetje je paard leren kennen daarin. Weet ook niet of je een hartslagmeter hebt? Dan kan je kijken hoe snel de hartslag zakt. Ik rijd mijn wedstrijden altijd zonder maar heb het wel eens in trainingen gebruikt.

Leuk ook om jou nu gezien en gesproken te hebben Elise!

Match

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-25 10:40

Kolpa Endurance Festival van 15 november gaat door en de inschrijvingen zijn inmiddels open *\o/*

De afstanden zijn:
Klasse 0 kort : 12 km
Klasse 0 kort : 20 km
Klasse 1 kort : 20 km
Klasse 1 lang : 30 km
Klasse 2 kort : 40 km
Klasse 2 midden : 50 km
Klasse 2 lang : 60 km
Klasse 3 : 80 km (bij voldoende animo)

Dat wordt een prachtige wedstrijd over De Veluwe. Dus geef je snel op!!

Floppie10

Re: Endurance 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-25 11:05

Oooh wat een goeie tips! Bedankt.

Ik heb me voor kolpa en wassenaar ingeschreven. Super veel zin in.

Kwam ook iemand tegen die een endurance stal heeft om de hoek bij ons. Misschien mag ik dan een keer een hartslagmeter lenen dan zie ik hoe snel het daalt.

Hij ging wel hard hij wilde zo graag lopen thuis gaan we minder snel. De volgende keer hou ik hem een beetje meer in.

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-25 11:56

Wat ik als tip geef is eens thuis je normale ronde rijden, en voor dat je gaat uitstappen direct afstappen en de hartslag tellen, bij veel paarden kun je het in de oksel gewoon voelen, maar anders even de ader in de kaak opzoeken. Timer erbij en dan steeds 15 sec meten. 45 sec wachten en weer 15 sec meten. Dan weet je voor jezelf (op een goedkope) manier hoe snel de Hs van je paard zakt. Laat gewoon je timer doorlopen natuurlijk.
De hs is tegenwoordig 64, maar ik hou aan alles wat ik op 15 of minder tel is akkoord voor mij hahaha. Nog geen 15? Dan staan we nog een minuutje. Leren ze ook na een x aantal keer doen dat als je afstapt ze even moeten uit ademen.

Heb het gister ook gedaan met mevrouw dram, bleef zo (onnodig) hoog in haar hartslag omdat de wereld eng was. Na 4x afstappen en ‘meten’ had ze door dat ze beter gewoon rustig kan staan, hs kan laten zakken en dat ze dan wat lekkers kreeg :+ en het is nou niet dat ze dat spelletje niet kent. Even een reminder :')

Aanhouder wint. Hoewel de mora fabriek gister heel aanlokkelijk was _O-

Kolpa festival past helaas niet in mijn planning :( ben ergens ook stiekem wel blij als het eind oktober is. Dan is mijn seizoen lang genoeg geweest met de eerste wedstrijd in februari _O-
Lijkt erop dat volgend jaar de eerste voor ons pas in april gaat zijn! Lekkere late seizoenstarter hahaha

lideli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-25 15:41

billy3105 schreef:
Kolpa festival past helaas niet in mijn planning :( ben ergens ook stiekem wel blij als het eind oktober is. Dan is mijn seizoen lang genoeg geweest met de eerste wedstrijd in februari _O-
Lijkt erop dat volgend jaar de eerste voor ons pas in april gaat zijn! Lekkere late seizoenstarter hahaha

Hoezo past niet in je planning?!? -O- Dan heb je slecht gepland :+ :P

Super gedaan Vera en Marnix! Vond het zo leuk voor jullie dat jullie een podiumplaats hadden behaald *\o/*

Mijn schimmel mocht gisteren voor het eerst mee en die heeft het boven verwachting goed gedaan! Op een hoge hartslag op de voorkeuring na ook een hele nette vet card en gewoon derde geworden met een snelheid van 11,49 km/uur *\o/* Hij mag mee naar de Stippelberg :j

Floppie10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-25 18:00

Bedankt voor de tip en gefeliciteerd Lideli!

Ik had jullie niet meer zien gezien op het podium. Mijn dochter was echt helemaal op en meest mee naar thuis!

En nog gefeliciteerd Vera super leuk!

Monody

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-25 18:15

Dankjulliewel! :D

Dan zien we elkaar weer bij de Stippelberg Elise. Voor ons de laatste. Jammer maar tegelijkertijd geeft het ook wel even rust om weer wat andere dingetjes op te pakken :)

Volgend jaar zou ik het wel erg leuk vinden om de strandrit van Renesse ook mee te pakken!

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 22:33

Wie start er morgen nog meer..?

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 19:27

Een vraagje: als ik de regels lees denk ik dat het mag maar ik twijfel. Mag je met endurance rijden met een fra leren bit?

Afbeelding

Ik kan er een halster bij om doen natuurlijk. Hij loopt er zo fijn op.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 19:44

Een hoofdstel is verplicht en in mijn ogen is dit geen hoofdstel (maar een hoofdstelloos bit ;-) ). Ik zou het dus anders oplossen qua optoming, je wil niet op je wedstrijddag ontdekken dat je toch niet mag starten hiermee.

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 20:00

Er gaat sowieso een normaal hoofdstel mee. Maar tussen de regels door lees ik dat als de optomimg voldoende veilig is dat het mag. Vooral ook omdat keuze van het bit vrij is en dit bit los hangt. Maar twijfel inderdaad.

Kan het ook altijd op de dag zelf nog vragen. Maar dacht, misschien is iemand aleen zo op wedstrijd tegen gekomen.

Floppie10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 09:29

Ik start ook morgen!

Floppie10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 09:31

Ik denk dat het bit een lastige is! Ik heb hem zelf ook gebruikt. Wat je wel kan doen is er een hoofdstel heel losjes aanhangen zodat het niks doet aan de manier hoe het ligt!

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 05:10

Floppie10 schreef:
Ik start ook morgen!

Tot straks :D

Floppie10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 09:36

Helaas toch niet! Kansas stond op de trailer stang per ongeluk te hoog gedaan en hij is er onderdoor gekropen.
Nu een wond op z'n been en een kale plek op z'n rug. Even kijken hoe het hersteld! Het kan helaas niet altijd goed gaan

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 22:08

Ah wat sneu! Heel zuur!

Hoe is bij de rest Wassenaar geweest?

lideli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 22:37

Wat jammer zeg Floppie10! Hopelijk valt de schade mee en kun je snel weer op pad!

Super star *\o/* gefeliciteerd met je mooie resultaat :)) Heb je mooi geflikt met je witje <3

Wassenaar was heul pittig maar Archie was waanzinnig! *\%/* De klasse 2 gewonnen, best condition gekregen en ook nog de Strandcup gewonnen :oo

StalMelyn ook knap gereden in Wassenaar vandaag +:)+
Laatst bijgewerkt door C_arola op 14-10-25 09:24, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Bericht aangepast in overleg

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 14:14

Lideli, zie nu pas dat jij van de welsh C bent :D super leuk en ben helemaal weg van rivervalley eurostar dus volg je topic.

Het was zo gaaf jullie over de renbaan te zien, wat een energie zat er nog in. Dus ik begin te juichen :)) gelukkig deed de rest mee want voelde me even ongemakkelijk haha

Onze eerst klasse 2. Oh man, zoveel geholpen en weer zoveel geleerd. Hadden geen vetgate opgezet, dacht dat we naar de trailer konden. Maar kon dat nog doen want een vrijwilliger had het door en tipte ons. Ondanks regels lezen toch weer zoveel nieuw, vooral manier van aanbieden in de klasse 2. Het was wel echt super leuk en denken in november naar Ermelo te gaan. Nog een keer klasse 2 kort en dan meer optimaliseren. Ik voer vrij matig/sober want mijn welshjes zijn pittig zat maar nu miste hij het in de 2e ronde zeker. Dus daar valt zeker wat te behalen. En even uitvogelen hoe we hem aan heg drinken krijgen, hij weigert uit een plastic emmer te drinken. Appel erin helpt niet helaas, wortel wilde hij wel maar dat drijft niet.

Maar ik ben mega trots op mijn zus, paard en mezelf. Was als groom ook aanpoten.

Floppie10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 15:16

Fijn dat het zo goed is gegaan! Kansas is gelukkig weer hersteld. Ik had de organisatie gebeld en mocht nog komen gisteren. Maar hij was zo van slag dat ik dat niet eerlijk vond. Gelukkig niks ernstigs aleen een gebotst ego, maar daar leer je weer van.

Wat tof eerste keer klasse 2! Kansas is ook best heet ik geef hem vitalbix active+ geeft wel energie maar worden ze niet heet van en er zit meteen een vitamine korrel door.
Voor het drinken wat bij Kansas heel goed werkt is een handje slober (doe ik ook van vitalbix) door het water!

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 15:40

Ik ga even kijken wat kan helpen.
Naud vond het ook heel zwaar om na de vetgate weer gezadeld te worden en dus weer te gaan rijden na zo een grote afstand.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 16:19

Elmo van mij drinkt ook niet zo snel uit een emmer, maar met dank aan stalgenoten heeft hij wel leren drinken uit plassen onderweg (heb je hoog zomer niets aan meestal, maar met het huidige weer vaak wel).
En als ik dus in het bos ben met hem en hij neigt ook maar een heel ietsje naar een waterplas, dan mag hij altijd onmiddellijk er naartoe en doe ik een poging hem te laten drinken. Ook als ik met hem wandel drinkt hij nog wel eens uit plassen.
En als er ergens een waterpunt met grote speciekuipen van de organisatie is, is dat water altijd per definitie lekkerder dan het water in de emmer van de groom, vindt Elmo :+

Verder gaf ik erg natte bietenpulp in de vetgate en na de finish, daarmee kwam Elmo tot nog toe redelijk goed de wedstrijd door, zonder een verhoogde turgor, ook als hij onderweg verder niets gedronken had.

Monody

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 17:36

Elise gefeliciteerd met jullie prestatie!
En StalMelyn, hoe tof, eerste klasse 2! Lijkt mij ook heel uitdagend, en weer helemaal anders dan klasse 1. Genoeg geleerd zo te lezen. Marnix drinkt ook op vreemd terrein amper. Wellicht is flink natte slobber een idee? Of fruit met veel vocht, zoals watermeloen of komkommer?
Floppie, wat balen zeg. Maar wel heel eerlijk besloten voor Kansas. Gelukkig niks aan over gehouden.

Super leuk om al jullie verhalen te lezen! Gaat ook weer enorm kriebelen voor ons. Nog eventjes, dan mogen we ook weer :) Marnix is gister helemaal geschoren, voor het eerst. Vandaag een ritje gemaakt in het veels te drukke bos, maar wát een energie had hij. Zijn vacht zat hem overduidelijk ontzettend in de weg. Erg blij dat ik hem helemaal kaal heb gemaakt voor de rit de 25e.

lideli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-25 17:45

Trots op mijn witje! *\o/* Loopt vandaag zijn tweede 20km uit met een perfecte vet card.
Ondanks dat de omstandigheden niet ideaal waren (wind, regen, lang wachten bij het keuren) heeft hij zich er goed doorheen geslagen :j

Afbeelding

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-25 17:53

Ah dat is Super goed gedaan...
En nu volgend meer .?

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-25 20:11

Knap gedaan lideli! Knap in dit weer, hier hadden we een paar goede buien.

Wij twijfelen nog of we naar Ermelo gaan in november. Als het weer echt niet lekker is slaan we over en pakken we volgend jaar de endurance weer op.