Endurance 2024

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Monody

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 17:41

Ja jeetje Aniek, ik heb het op insta een beetje gevolgd maar wát een pech hebben jullie gehad zeg. Van de regen in de drup. Kan mij heel goed voorstellen dat je het soms allemaal even niet meer weet en constant aan staan van de stress eist ook voor jou z’n tol. Eerst maar eens even de komende tijd bijkomen van deze rollercoaster….

Marnix gaat vandaag al voor een deel geschoren worden. Gister na 5 km draven was hij al klets en kletsnat op zijn hals, arme pony. Hij had het ook echt zwaar met die dikke vacht van hem. Begin oktober komt er iemand een net jachtpatroon scheren maar ik ga er alvast een deel van zijn hals en borst afhalen met m’n sectolin :+

lideli

Re: Endurance 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 21:59

@StalMelyn nee dat is niet hetzelfde hoor. 120km op 1 dat is CEI level. Verdeeld over drie dagen is ‘gewoon’ klasse 3.
Leuk dat je naar Wassenaar gaat! Die staat ook op ons lijstje :j

Stippelberg weet ik nog niet. Archie mag mee naar Wassenaar en Ermelo.
Ik wil mijn schimmel over twee weken voor het eerst gaan starten in Zundert. Als dat goed gaat ga ik er over nadenken om hem mee te nemen naar de Stippelberg. Maar dat is wel een lange rit voor hem in de trailer…

Vind het echt zo zeur voor jou/jullie Aniek :( ik ga heel hard duimen dat 2026 jullie jaar gaat worden!

Leuk Monody je eerste lange klasse 1! Dat gaat jou en Marnix prima lukken :) Zie zoveel leuke trainingen van jullie voorbij komen op Instagram ;)
Scheren hoef ik gelukkig nog niet. Dekens ook nog niet maar merk wel dat het frisser wordt ‘s nachts.

Vandaag sinds heeeele lange tijd met River met de trailer op pad geweest. Hij heeft onwijze balans problemen gehad op de trailer en was niet te vervoeren. Laatste tijd veel geoefend en vandaag op hoop van zegen op pad gegaan. We hebben met een klein clubje een endurance training gereden in de buurt van Zundert :j
Het ging echt heel goed dus ik heb de knoop doorgehakt en ons opgeven voor de korte klasse 1 in Zundert over twee weken *\o/*
Afbeelding
Afbeelding

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 18:39

Lideli, Ah, dat ook weer duidelijk.

Ik zou graag meer endurance trainingen meepakken maar veel is in het noorden lijkt het. Of is er rondom arnhem/wageningen ook wel wat te vinden maar weet ik nog niet waar?

Monody

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 19:52

Wat leuk dat het zo goed ging met River! Dan zie ik je wellicht nog wel in Zundert *\o/*
Hoe vond je de route? Volgens mij waren er best veel positief over. Ik had even gemist dat er zo'n training was afgelopen weekend :+ Maar wel mega leuk!

Het scheren heeft Marnix wel geholpen, al had hij het vandaag toch nog best warm. In totaal 18,45 km gereden vandaag, incl 1 km uitstappen. Ben erg benieuwd hoe hij het gaat doen over 2 weken. Hij had even een wat dikker beentje maar ik denk misstapt op de track of iets dergelijks. Na het rijden was het weer mega slank.

lideli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-25 07:48

Het is een leuke route! Deels zandpaden, deels verhard maar heel goed te doen :j

Het was ook geen officiële training hoor. We zijn met een groepje bekenden gegaan. Beetje spontane actie ook

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 16:53

heeft een van jullie toevallig een idee hoe het zit met de kilometer vreter awards? Ik luister steeds maar half als die nummers genoemd worden :+

Zat even alles bij elkaar op te tellen en Arie en ik hebben er nu samen 940 goedgekeurde wedstrijd kilometers. :D dan tel ik niet eens de domper van op de finish van de 160 afgekeurd worden mee, want theorie waren er dat 140 die wel goed waren :')

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 10:44

Freyr schreef:
Ik twijfel om ook nog een keer te starten, maar mijn paard fit krijgen is een uitdaging ben ik bang. Ze is 28 :Y)

Weet iemand meer over het Kolpa endurance festival? Ik kan er niet zoveel over vinden.

Nee joh…. Met 28 jaar vooral blij zijn dat ze er nog is en rustige beweging geven…..
Heerlijk wanneer ze nog zin heeft om dingen te doen, maar starten (en dus in die mate trainen) zou ik echt niet meer doen

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-25 11:24

Thanks iedereen voor de lieve berichtjes :knuffel: Ja het is niet echt ons jaar nee. En vorig jaar ook al niet echt, de laatste 12 maanden rollen we zo van het een het ander in.

Stal Meleyn je zit in een super trainingsgebied, daar heb ik vroeger ook altijd gereden 8-) Je zou eens op de endurance facebook groep een oproepje kunnen doen, zijn vast meerderen die regelmatig op de ginkelse heide oid willen trainen. Ja zelfs vanuit Zweden mis ik de geweldige trainingsroutes rondom Ede/Wageningen :D

Freyr als je paard nu niet in conditie is zou ik het ook niet doen nee. Is je paard nog wel in regelmatige training kan je best een 20 km uitrijden. Ik reed in de weekenden regelmatig een ronde van 30 km met mijn toenmalige 27 jarige New Forest pony! Natuurlijk kijken naar wat je paard aan kan en het tempo aanpassen. Maar als je van nul moet beginnen, nee dan zou ik een bijrijdpaard zoeken die je zou kunnen trainen en starten.

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 13:50

Ik zit ook prachtig en rijdt er geregeld! Wekeromse zand ook om de hoek en Doorwerth pakken we ook geregeld voor heuveltraining. Je hebt vanalles hier. Maar qua endurance training merk ik dat heel veel in het noorden zit. En qua training bedoel ik niet perse alleen het rijden maar ook de tips om te groomen etc..

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 13:59

Ja, kwa echte endurance instructeurs zit er in de regio Arnhem-Wageningen niemand meer.
We hadden Esther Groen, toen nog van Greendistance, in de regio zitten, heb ik in de periode dat ik met endurance startte heel veel van geleerd.
Maar die is alweer een jaar of 7 (?) geleden naar Engeland geëmigreerd.

En Monique en Geert de Boer op de Sallandse Heuvelrug was ook nog wel aan te rijden, maar die gaan ook min of meer stoppen, of iig heel veel verminderen in het aantal trainingen dat ze nog geven.

Nu had ik het geluk dat ik 2 ervaren CEI endurance ruiters op stal had staan en zelf met 1 van hen refelm mee ging om te groomen.
Ik heb eerder een CEI ** wedstrijd in Frankrijk bezocht dan een nationale wedstrijd in Nederland.
Best een verschil, een wedstrijd die voor het Franse A en B kader als observatie wedstrijd gold, of een tweedaagse nationale wedstrijd op de Veluwe :')

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-25 14:17

Ja klopt ik ben ook nog wel 'ns bij Esther Groen thuis geweest voor een lezing / info avond :j Reed toen nogeneens endurance oid maar gewoon interessant :D Helaas heb je hier nooit dit soort dingen, de afstanden zijn hiervoor veels te lang, dat vind ik vaak wel jammer. Je mist het gezellige contact onderling (naast dat de endurance steeds minder lijkt te worden hier helaas) en nieuwe dingen leren.

Ik heb vorig jaar nog twee online lezingen bijgewoond van de endurance vereniging, dus zoiets zou ook kunnen.

Haha ja Marije mijn eerste grooming ervaring was direct op het nordic-baltic kampioenschap van 120 km :') Direct de volle ervaring want ons paard werd er na drie super stressvolle lussen uitgehaald voor metabolic en uitdroging, en de vet kon geen ader vinden om een infuus aan te leggen. Bloed over de hele hals want de DA prikte steeds mis en de ruiter helemaal over de zeik. Oh oh oh :+

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 17:39

In de winter word er nog wel eens wat georganiseerd door de vereniging.
Ik zit vlak bij jou qua gebied om te rijden .
Als je keer wilt aanhaken ben je welkom hoor.

Onderling spreken mensen ook nog wel wat af en een oproepje in de facebook groep Endurance helpt misschien ook nog.

Pikosj wat een pech zeg heb jij echt zo niet leuk meer he. :(:)

De 28 jarige zou ik lekker laten en gewoon fit houden maar niet meer uit brengen idd.

ben bang Billy dat die 140 dan niet mee tellen.
Er is een website waar je je naam kan invullen en dan zie je alle wedstrijden die je gereden hebt,

Gisteren het meisje aan de longe gehad ze liep prima na haar vakantie morgen check bij de osteopaat en dan mag ze nog wat doen voor de 20 ste Montferland.

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 22:39

Nee die 140 tellen zeker niet mee :+

Waardoor ik aan m’n kilometers ging tellen was omdat ik ook even al m’n buitenlandse kilometers in heb gestuurd naar de database.
Miste een boel bij ons omdat ik makkelijk nationaal in België start, en een groot deel van mijn CEI ‘s miste ook. Die tellen (als ik ze uitrijd _O- ) wel mee in de kilometers gelukkig haha

Oh dat was ook een goede vuurdoop _O- metabool eruit gaan is wel écht mijn nachtmerrie hoor.

Ik zelf deel ook graag mijn kennis, ik leid nu een jonge ruiter (en paard) op van geen kennis naar dat ze mij nu de les begint te lezen _O-
Dus mocht je interesse hebben (of andere) ik ben wat meer van de custom made instructies als gewoon een lezing, groep rijden oid ik zit in de buurt van Tilburg :D

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 07:46

Ik merkte toen ik weer ging starten hoe stressvol ik de nakeuring ook al weer vond. :j
Altijd weer spannend of je niks gemist hebt tijdens de rit en of ze in dat laatste half uur of niet teveel uit gaan of iets anders waar door de keuring niet ok is.
Ben wel eens afgekeurd op locomotie en een keer verdwaald. :=
Niet eens met gps
Maar op metabool niet.

Ben benieuwd of wij elkaar als eens zijn tegen gekomen op wedstrijd Billy

Monody

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 10:29

Ik vind de keuringen altijd mega spannend :+ Ben blij als die geweest zijn. Wat is metabool eruit gaan precies? Voel mij nu zo’n leek _O-

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 12:39

Scooby, een keer samen rijden lijkt me leuk. Dus houdt me aanbevolen eens af te spreken. Zal je een pb doen.

Esther Groen ken ik persoonlijk, heb bij haar een jaar geholpen met de paarden als bijrijder (dat vond ik minder leuk en gestopt) en een keer gegroomd. Ook alweer 15/17 jaar geleden maar toen trok endurance mij niet omdat het een sport is die je niet alleen kan doen. En aangezien ik altijd alles alleen moest doen met mijn oom zijn paarden en later die van mezelf was de sport geen match. Nu samen met mijn zus kan het weten halen er veel plezier uit maar mis het om beter te worden, efficiënter te groomen etc.. soms zie ik op bokt markt endurance trainingen voorbij komen maar ook zo ver weg. Oproep kan ik nog plaatsen ja.

Bij mij op stal en stallen in de omgeving ken ik ook niemand die endurance rijdt.

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-25 16:13

StalMelyn schreef:
Scooby, een keer samen rijden lijkt me leuk. Dus houdt me aanbevolen eens af te spreken. Zal je een pb doen.

Stuur maar hoor dan kijken we gewoon even wat past.
Waar sta je ongeveer met je paard?

Monody schreef:
Ik vind de keuringen altijd mega spannend :+ Ben blij als die geweest zijn. Wat is metabool eruit gaan precies? Voel mij nu zo’n leek _O-

Op te hoge hartslag en/of uitdrogings verschijnselen.

Osteopaat is geweest ze zat iets vaster dan gewenst :o
Ze is weer los nu even niks maandag aan de longe dan even kijken hoe ze beweegt Dinsdag in de bak wat buig werk doen zodat ze weer door krijgt dat ze weer buigen kan.
Dan denk ik dat ik Donderdag er weer op stap voor een rondje bos.
Als ze ok voelt dinsdag geef ik mij op voor Montferland.

Floppie10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-25 20:09

Hoi allemaal!
Ik zat dit topic te lezen maar ik vind het echt super leuk. Ik heb in juli voor het eerst mee gedaan mer Kansas aan de impulsrubriek in ommen. Maar dat ging hem eigenlijk zo makkelijk af (thuis loopt hij ritten van 30 tot 35 km in duinen gebied) dat we in zundert aan de 1ste klasse lang mee gaan doen.

Ik heb me ook ingeschreven voor wassenaar. Maar het is allemaal nieuw voor me. Kansas vind het echt geweldig om te doen.

Zijn wr meer mensen die de paarden houden in Bergen nh of die omgeving? Ik zit zelf niet op Facebook of insta dus ben wat moeilijker te vinden. Maar ik ken echt 0 mensen in mijn omgeving die dit ook doen of die bv les geven.

Ik zou het zo leuk vinden om keer met een ervaren ruiter mee te kijken. Kansas is echt super fanatiek voor hem ben ik hier ook mee begonnen na de geboorte van mijn kinderen. Soms vind ik het wel moeilijk combineren met alles, maar als ik zie hoe blij Kansas wordt is dat het helemaal waard

Monody

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-25 21:24

Welkom Floppie! Leuk, dan rijden we allebei in klasse 1 lang volgende week zondag bij Zundert :)

Ikzelf kom uit Breda, dus helaas kan ik je niet verder helpen. Ik heb een stalgenoot die ook haar pony weer tot endurance pony gaat opleiden maar verder ook niemand in de omgeving die deze sport beoefend met zijn of haar paard/pony.

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 10:30

Hoi Floppie.

Wat leuk dat je de Endurance sport gevonden hebt.
Ik woon ook niet in je buurt misschien facebook nemen omdat daar toch ondertussen heel veel info staat en ook wel oproepjes worden geplaatst en de wedstrijd info ook vaak toch via facebook gaat tegenwoordig.

https://endurancevereniging.nl/kennisbank/
Op onze pagina staat ook veel info weet niet of je dat al gevonden had.?
En ik weet niet hoever Melanie met haar Coolrunning prgramma bij jou vandaan zit.

https://www.coolrunnings-endurance.nl/

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-25 10:50

Monody metabolic (ME) is inderdaad te hoge hartslag, uitdroging, maar ook bijv geen/slecht darmgeluid, eigenlijk vanalles met het lichaam dat geen kreupelheid is of een blessure (minor of major injury).

Hopelijk is je paardje weer snel fit Scooby!

Welkom Floppie en wat leuk dat endurance jullie zo leuk past! Wat voor paard heb je? :D

Floppie10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 12:02

Dankje!

Kansas is een kruising quarter, kwpn en arabier.

Hij wordt bijna 9 en ik heb hem al sinds hij 8 maanden oud is.

Ja ik vind het ook een heel leuk sfeertje. Ben heel benieuwd hoe ver hij gaat komen. Het gaat hem zo natuurlijk af. Maar ik ben wel heel blij met een goed dressuur training erbij. Het is z'n ding niet maar hij blijft er wel soepel van.

Monody

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 13:49

Thanks voor de toelichting! Dan snap ik ‘m weer.

Wat een leuke kruising zeg! :)

Marnix en ik moeten aankomende zondag 11:25 starten, prima tijd. Ze geven ook een prima temperatuur op dus heel fijn. Veel zin in! Deze week maar even rustig aan.

Floppie10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 14:35

Ooh grappig! Wij 11.20 nou dan zien we je wel! Ik overnacht met hem bij mijn oom en tante vlakbij Rijsbergen dus dat scheelt heel vroeg vertrekken. Ik had dit weekend nog de route willen verkennen. Maar handen vol aan corso en de kinderen.
Kansas is gefokt in die streek dus dat is ook wel leuk en mijn familie woont in de omgeving.
Wel jmer dat het me niet meer lukt de fokker te contacten. Ze was zo gek op hem!

Floppie10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-25 06:52

Super leerzaam deze wedstrijd! Het ging heel goed alleen bij terugkomst was de hartslag 71 dus hebben we gekoeld en opnieuw aangeboden toen was het 48.
Ik ben benieuwd, hoe lang wachten jullie nou met aanbieden als je terug bent? Kansas was heel fanatiek en stapte veel sneller dan hij thuis doet, maar ik had nu 6 minuten gewacht. Dat is misschien een beetje lang?
Het maakt natuurlijk niet uit! Ik ben super trots, maar wil graag leren!

Monody gefeliciteerd! Jullie hadden het super goed gedaan!