Beginnen met endurance

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

amyyy55

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 13:21

@marije_jiplover: Koel jij op trainingen ook? Ik merk met trainingen van (redelijk actief) 20-25 km dat hij niet eens heel erg zweet met een zonnig weertje en 12 graden. Wel onder zijn zadel en tussen zijn benen, maar ik weet niet of de harstlag daar snel van stijgt.
Misschien moet ik eens een hartslagmeter testen :j

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 13:24

Tijdens trainingen is het niet 'nodig' om te koelen, tenzij het erg warm is. Maar op een wedstrijd wil je het je paard zijn/haar lijf zo makkelijk mogelijk maken. Alles wat energie spaart en te warm worden van het lichaam voorkomt (en dus een te hoge hartslag) wil je op een wedstrijd gebruik van maken.

Maar als het erg warm is tijdens het trainen kun je best ook een spons aan een toutje aan het zadel hangen en als je water tegenkomt onderweg ook koelen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 13:26

Nee, alleen om te oefenen heb ik dat een paar keer gedaan.
Maar hij zweet wel vrij snel als we een flink stuk aan het draven zijn.

Nu hij nagenoeg door zijn vacht heen is, is hij gelukkig ook wel weer snel droog.

Heb op wedstrijd wel gemerkt dat hij na 2X 2 liter water over zijn hals hij net weer wat fanatieker verder liep na het groompunt, ik kon het effect van het koelen dus wel merken toen.

amyyy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 13:54

@marije_jiplover: Toch maar alvast oefenen met koelen dan :) (hij isn og niet gewend een emmer over hem heen te krijgen ofzo haha)
De mijne is op zijn borst en buik geschoren van de winter, scheelt echt onwijs veel! Daarvoor zweette hij echt meteen en droop de hele tijd.

MarlonNaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 13:58

Ik merk het ook aan Spec als ik gekoeld heb. HR zakt iets en ze loopt weer harder door.

xxVon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 15:34

amyyy55 schreef:
Goedemiddag!
Ik ben nieuw hier. Ik moet nog starten met mijn 7-jarige fjordenruin, maar we zijn al aan het trainen.
Klopt het dat je je niet meer in kan schrijven voor KWB 19 augustus voor de impuls/klasse I? of zie ik dat verkeerd.
Ik ga eerst nog even verder lezen voordat ik teveel vraag :)

Wat leuk! heb je Gamble weer terug?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 16:24

amyyy55 schreef:
@marije_jiplover: Toch maar alvast oefenen met koelen dan :) (hij isn og niet gewend een emmer over hem heen te krijgen ofzo haha)
De mijne is op zijn borst en buik geschoren van de winter, scheelt echt onwijs veel! Daarvoor zweette hij echt meteen en droop de hele tijd.

Elmo deed tot en met december nog te weinig om toen echt last van zijn vacht te hebben. Die was ook niet zo onwijs dik, dus heb hem deze winter niet geschoren. Ik was ook eigenlijk pas van plan in juni mijn eerste wedstrijd te gaan starten, alleen is er op die dag geen 21 maar een 33 km als enige klasse 1.
En tsja toen moest ik in januari toch echt aan de bak met trainen, maar toen nog scheren wilde ik ook liever niet.
En het is goed gegaan, ook op de 1e wedstrijd eind maart in Ermelo. Wel flink zweten, maar ook goed kunnen koelen.
Mocht ik komende winter al vroeg weer gaan trainen, zal ik hem wel deels gaan scheren.

amyyy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 17:19

xxVon schreef:
amyyy55 schreef:
Goedemiddag!
Ik ben nieuw hier. Ik moet nog starten met mijn 7-jarige fjordenruin, maar we zijn al aan het trainen.
Klopt het dat je je niet meer in kan schrijven voor KWB 19 augustus voor de impuls/klasse I? of zie ik dat verkeerd.
Ik ga eerst nog even verder lezen voordat ik teveel vraag :)

Wat leuk! heb je Gamble weer terug?

J a het werkte echt niet bij het lease adres (bij twee verschillende mensen). Kopers gaven me geen fijn gevoel.
Hij staat nu voorlopig op een goedkopere wei zonder faciliteiten en ik heb nu twee bijrijders die bijdragen. Super fijn en Gamble is helemaal happy dat hij terug is!

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 07:14

JoycexEnya schreef:
Ik had gisteren avond nog 2 vraagjes.
Vanaf hoeveel graden koelen jullie of doen julli dan altijd.
Had nog een vraag maar weet het niet meer haha.

Edit: zojuist ingeschreven voor Wateren!

Ik wist mijn tweede vraag weer haha.
Ik wil heel graag met mijn bloemhackamore starten, maar ben ook bang haar niet te kunnen houden of gaat hangen wat ze vorige week heel erg deed. Zou ik bij het groompunt bijvoorbeeld kunnen wisselen, dus snel het bit erin of zouden jullie gewoon met bit starten.

xxVon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 07:27

JoycexEnya schreef:
JoycexEnya schreef:
Ik had gisteren avond nog 2 vraagjes.
Vanaf hoeveel graden koelen jullie of doen julli dan altijd.
Had nog een vraag maar weet het niet meer haha.

Edit: zojuist ingeschreven voor Wateren!

Ik wist mijn tweede vraag weer haha.
Ik wil heel graag met mijn bloemhackamore starten, maar ben ook bang haar niet te kunnen houden of gaat hangen wat ze vorige week heel erg deed. Zou ik bij het groompunt bijvoorbeeld kunnen wisselen, dus snel het bit erin of zouden jullie gewoon met bit starten.

Ik zou met bit starten, veiligheid voor alles. Die van mij wordt in t begin van de wedstrijd altijd vreselijk sterk maar na een paar kilometer hoef ik niet meer aan het bit te komen.

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 07:36

Ja oke, ik had daar ook mijn voorkeur voor. Maar zou dat wel mogen wisselen van hackamore naar bit.
Kijk wel eerst hoe ze is en dan kan ik evt de volgende wedstrijd met de hackamore starten.

Lein_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 07:54

Als ze in trainingen al hangt en je bang bent haar niet te kunnen houden, zou ik zeker niet verwachten dat ze op wedstrijd rustiger is...
Sterker nog, ik zou er zeker een bit of iets inhangen waarmee jij en je paard je vertrouwt voelen om vervelende situaties te voorkomen. Je gaat inhalen/ingehaald worden etc dus goede controle is heel belangrijk!

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 09:19

Ja, je kan op een gp wel wisselen, als het een beetje snel kan. Anders is het echt zonde van je tijd.

xxVon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 10:01

Zou wel een touw halstertje omhouden, ik ben altijd bang met wisselen dat ze er tussendoor glipt omdat ze dan even zonder iets staat. (Vooral als ik alleen ga trainen en wissel van trailer halster naar hoofdstel)

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 10:23

Met het juiste halsterhoofdstel hoef je helemaal geen tuig af te doen. Alleen 'omklikken'. Helemaal eraf en er weer op zou ik nooit doen.

Faya__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 10:32

Op vreemd terrein vind ik dat ook altijd een beetje spannend. Dus halster hoofdstel om maar op clubles heb ik dressuurmatig net iets meer te vertellen met een gewone neusriem ipv zo'n losse.

Naar clubles deed ik de teugels eraf klippen en een halster er overheen. Op plek van bestemming teugels eraan, halster eraf en gaan met die banaan

Deeskuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 13:48

Zo, ik meld me ook weer! Mijn galopprobleempje is opgelost in de bossen, dus dat lukt weer. Staat niets meer in de weg tot starten... Al vind ik dat zelf wel spannend, alleen op vreemd terrein. Daar denkt Angel net zo over. Nog een klein puntje om aan te werken dus. Wat is sowieso een eerste keer handig om te hebben aan spullen? Ik heb namelijk niets aan Endurance-spullen, maar het gewone spel. Of maakt dat voor een kk of korte 1 niets uit?

Lein_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 13:50

Maakt helemaal niks uit!
Zorg voor voldoende (drink- en koel)water, slobbertje, bulk hooi. Lekker genieten van de rit!!

amyyy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 13:50

Deeskuh88 schreef:
Zo, ik meld me ook weer! Mijn galopprobleempje is opgelost in de bossen, dus dat lukt weer. Staat niets meer in de weg tot starten... Al vind ik dat zelf wel spannend, alleen op vreemd terrein. Daar denkt Angel net zo over. Nog een klein puntje om aan te werken dus. Wat is sowieso een eerste keer handig om te hebben aan spullen? Ik heb namelijk niets aan Endurance-spullen, maar het gewone spel. Of maakt dat voor een kk of korte 1 niets uit?

Geeft denk niet. Heb ik ook niet en ik gs ook kk of 1 starten. Zoek je een rijmaatje? :p

Smart

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 15:33

Met het juiste hoofdstel kun je inderdaad prima bij een groompunt overgaan naar een bit. Je kunt het natuurlijk ook andersom doen. Starten met bit en het ok voelt bij het groompunt het bit los klikken en de bloem er aan doen.

Ik rij zelf ook bitloos en ben gestart met een S-hack. Onze groom had ook een bit met clips bij zich voor het geval dat. Was gelukkig niet nodig... :D..

En eens; veiligheid voor alles!!!

Deeskuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 08:18

amyyy55 schreef:
Geeft denk niet. Heb ik ook niet en ik gs ook kk of 1 starten. Zoek je een rijmaatje? :p

Haha, dat zou altijd fijn zijn ;)

Thnx voor jullie antwoorden!

marije1109

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 23:49

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen. Ik heb een polar m400 met gewone hartslagmeter.
Nu wil ik graag een hartslagmeter voor m'n paard.
Bij divoza nu 25% korting op de H7 elektroden, maar ben ik er dan of moet ik dan nog vanalles kopen.
En hoe bevestig ik dit dan?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 14:15

H7 elektroden incl transmitter heb je nodig :j

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 15:00

Maar de transmitter heb je toch al van de humane hartslagmeter?
Dat kastje wat je op je humane band klikt met een soort drukknopen, kun je ook op de paarden elektroden klikken.

marije1109

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 17:41

Ok dus dan zou ik genoeg hebben aan de elektroden.
Hoe bevestig je eea dan?