Hoe verantwoord trainen op snelheid?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lenneke_

Re: Hoe verantwoord trainen op snelheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 14:22

Zo vertelde Yvonne het op de vergadering

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 14:50

Wat, van die 100%? In de trainingsleer betekent 100% de topsnelheid (dus sprinten), ik neem niet aan dat je traint op topsnelheid. Knipoog Als je die al ooit rijdt dan zijn het hele korte stukjes.

Iets boven je wedstrijdtempo trainen heeft wel zin. Het is natuurlijk makkelijker om 15 km/u te lopen als je 17 km/u gewend bent, dan wanneer je 13 km/u gewend bent. Zolang het maar eenzelfde soort belasting blijft. Dus niet op anaeroob vermogen trainen als je wedstrijd uit duurinspanning bestaat.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 14:59

Ik bedoel eigelijk dat hoe je traint 100% is en daarvan 70%
Ik heb het niet over sprinten

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 15:09

Oooooh nu snap ik het, je bedoelt dus dat je op wedstrijden op ongeveer 70% van de capaciteit rijdt ten opzichte van hoe je traint..? Dat klinkt logischer. Ja

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 15:11

Dat bedoel ik, ja

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 15:30

Interessant topic.
Dus qua snelheid rijden jullie tijdens de training 30% harder als tijdens de wedstrijd. En qua afstand? Hoeveel procent van de afstand als waar je voor traint leg je ook af tijdens de training?

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 16:24

Napie schreef:
Dus qua snelheid rijden jullie tijdens de training 30% harder als tijdens de wedstrijd.

43% is het dan. Tong uitsteken
Nee, ik doe dat niet. De langere ritten die ik maak (meestal op zondag samen met mijn ouders) zijn zo'n 30 km, en dan komen we zelden boven de 10 km/u. De kortere ritjes (meestal doordeweek) zijn 10-20 km, en dan rijd ik vaak wel pittig door. Bijv. een uur bijna alleen maar draven met af en toe een galopje.

De omgeving hier leent zich nu eenmaal niet voor echt hoge snelheden, door de heuvels en de vaak lastige ondergrond. Voor die snellere rondjes ga ik ook een andere kant op (vlakker, iets minder stenig) dan voor de langere ritten. Maar minutenlang galopperen kun je hier wel vergeten.
Nu is het grote voordeel van die heuvels natuurlijk wel, dat je zelfs in stap al hartslagen kunt halen waar je op vlak terrein flink voor moet galopperen. Knipoog Dus je hebt dezelfde trainingsintensiteit, zonder het bijbehorende risico op blessures. Zelfs als je hier rustig rijdt, is je paard al flink aan het werk!

Daarnaast hangt het er natuurlijk vanaf hoe je de wedstrijden ziet. Voor de een is het echt een wedstrijd, voor de ander is het een kans om eens lekker door te rijden en te trainen op een gemarkeerde route. De wedstrijdsnelheid zal hier ook mee samenhangen.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 16:33

En wie kent de daadwerkelijke anaerobe grens van zijn paardje?
Als je die niet weet, hoe kan je dan het beste trainen?
Bij mensen meten ze die op door lactaat te meten tijdens inspanning (op de loopband).
Hoe kunnen we dat het beste doen/meten/weten bij onze paardjes? Of zou het bij (in)schatting blijven?
Zijn er wellicht andere manieren/trucjes die hierin betrouwbaar zijn?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 16:36

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 16:38

Ik sluit me volledig bij je aan, Nina. Als je lekker KI of KII rijdt, is dit soort training niet aan de orde. Maar als je verder gaat, in mijn geval naar de 160km toe en in Lenneke's geval naar de kIV toe, kan het, zoals jij ook zegt, wel nuttig zijn. Simpelweg omdat je op een gegeven moment 30km-rondjes kan rijden tot je een ons weegt, als je niks prikkeld onderhoudt je alleen maar.
Nu is dat op een gegeven moment ook j;uist de bedoeling; als je paard op niveau is, zal verbeteren niet meer nodig zijn, maar zal het een kwestie worden van onderhouden, gezond houden en een goede wedstrijdtraining. Ik kies er in mijn training alleen voor om dat onderhouden niet te doen door eindeloos rondjes van 30km te rijden, maar door pittigere, korte afstanden te rijden. En dat dat bij mij inhoudt dat ik ongeveer 23km/u ga, komt misschien ook doordat mijn meisje al met die snelheid draaft, galopjes dus nog niet eens meegerekend Knipoog

Ik begreep jouw 100% eerst ook niet helemaal Lenneke. Vind het op zich logisch klinken Ja

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 16:43

Ik vind het nog heel lastig om in de training echt tempo te maken. Ik kom gemiddeld maar niet boven de 17 km/uur.

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 16:48

Dan is dat misschien ook hard zat? Als ik een uurtje buiten ga draven met Navy, leg ik al gauw 20km af. Maar dat hoef ik met Sam of Duon niet te proberen, die lopen dan letterlijk de benen onder hun lijf vandaan om dat te halen. Dat is prima; zij hebben een heel ander basistempo dan Navy.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 16:54

Lenneke_ schreef:
Bij paarden kan je dat ook meten. Ik kan er alleen niets over vinden op internet.

Ik heb het stukje over trainen met de hartslagmeter hier in gezet
[END] Informatie met betrekking tot endurance

Mooi stukje heb je geplaatst. Dank je!
Is het overigens bij jouw paardje gemeten?
Of schat je het zelf in bij jouw paardje?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 17:02

Bij Anouar is dat nooit gemeten. Ik doe het een beetje op gevoel.
Ik zou eigelijk niet weten waar je dat zou kunnen laten doen. Heb gegoogled, maar kon niets vinden. Misschien dat iemand anders dat weet

(ik zit met het pootje omhoog, dan heb je tijd om je extra te verdiepen in zulke dingen Haha! )

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 17:23

Lactaat bepalen bij paarden (en mensen ook trouwens) is erg moeilijk. Bij mensen wordt het wel gedaan door ze op de loopband te zetten en een laboratorium er zo ongeveer naast te zetten, zodat je direct het bloed van de mens in het analyseapparaat kan 'gooien'. Er mag max een uur zitten tussen afnemen en analyseren. Lactaat 'vervalt' erg snel.

Dat zou je bij paarden dus ook zo moeten doen, anders heeft meten geen waarde. En dat is dus zo duur dat het dus vrijwel nergens gedaan wordt.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 17:24

scoxxx schreef:
En wie kent de daadwerkelijke anaerobe grens van zijn paardje?
Als je die niet weet, hoe kan je dan het beste trainen?
Bij mensen meten ze die op door lactaat te meten tijdens inspanning (op de loopband).
Hoe kunnen we dat het beste doen/meten/weten bij onze paardjes? Of zou het bij (in)schatting blijven?
Zijn er wellicht andere manieren/trucjes die hierin betrouwbaar zijn?

Het kan bij paarden dacht ik ook gemeten worden aan de hand van de ademhaling (hoeveel liter lucht er per minuut uitgeademd werd, dacht ik..?), op een loopband, maar ook daar hangt natuurlijk een flink prijskaartje aan.

Uit ervaring is bekend dat de anaerobe drempel ongeveer rond de 80-85% van de maximale hartslag ligt. Die maximale hartslag kun je zelf achterhalen door met hartslagmeter te rijden en echt het uiterste van je paard te vragen, uiteraard met alle risico's van dien. Knipoog Bijv. een minuutje rengalop op het strand, een flinke heuvel op galopperen... mits de omstandigheden goed zijn, je paard gezond en je een flinke warming up hebt gedaan. De hoogste hartslag die op je schermpje verschijnt kun je dan als maximum beschouwen, en daarop kun je dan de rest van je training afstemmen.

Ik moet zeggen dat ik het allemaal op gevoel doe, maar ja ik rij al 5 jaar endurance met Rex, het niveau dat hij nu doet kan hij goed aan, en gezien zijn leeftijd heb ik geen ambities om hoger/verder te gaan.
Met onze nieuwe aanwinst zal ik de dingen straks wel iets gestructureerder aanpakken. Maar momenteel gaat het mij meer om het rijplezier, dan om waardes.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 17:39

Als een paard dan helemaal over de zeik is om een of andere reden en je ziet daarvan de HS omhoog schieten, zit hij dan ook aan zijn Anaerobe of niet?

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 17:43

je bedoelt dan zonder dat ze een daadwerkelijk prestatie leveren?

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 17:45

juist...
Ik heb in LS de HS van Liekie omhoog zien gaan naar 230, terwijl ik die in rengalop niet eens tegenkom...
Wat zegt dat dan over het paard?

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 17:46

hmm, goede vraag daar zal vast wel iemand een antwoord op weten. Hij gebruikt dan niet zijn spieren dus daar kan hij geen verzuring in krijgen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 20:44

Hartslag omhoog door stress heeft niks met anaerobe verbranding te maken. Je krijgt anaerobe verbranding wanneer zuurstof onvoldoende snel aangevoerd kan worden in verhouding met wat je nodig hebt. Daarom gaat zowel ademhaling als hartslag onhoog bij vermeerderde zuurstofbehoefte. Pas als je aan de grens van allebei zit, zowel ademfrequentie als hartslag en je wilt nog steeds meer spieractiviteit gaat een mens/dier op anaerobe verbranding over. De zuurstofbehoefte vereist dus dat de hartslag en ademfrequentie omhoog gaan.

Maar andere factoren kunnen een ademfrequentie en hartslag óók omhoog jagen, adrenaline en andere hormonen bijvoorbeeld. En die komen vrij bij onder andere angst en ook pijn. Daarom is de HF ook bv. hoog bij koliek. De zuurstof in het bloed wordt dan eveneens versneld rondgepompt, maar gewoon niet gebruikt.

Nagyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 21:15

Maaar als je niet de maximale weet van het paard, kun je ook niet weten wanneer het paard aan zijn anaerobe verbranding komt. Dan moet je de paarden al laten testen, maar dan meer voor paarden wat echt veel kilometers maken.

dus door het lactaat te testen. vanaf ongeveer 4 m.m zit je in de verzuring (bij de mens altans).

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 21:25

Ik heb een voorbeeld schema. Stond ook bij dat artikel over trainen met de hartslagmeter (wat in dat andere topic staat)
Afbeelding

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 22:05

Bedankt voor je uitleg Ibbel...
Maar... kan die HS door spanning/drammen of wat dan ook hoger zijn dan de max HS die je gemeten hebt?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 22:21

Nee nooit. Max HF is afhankelijk van wat de hartspier zélf kan. Als die maximaal 200 keer per minuut kan samentrekken, dan zal-ie ook onder invloed van adrenaline niet opeens 210 x per minuut kunnen samentrekken.