[END]Wel of geen beenbeschermers

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lenneke_

Re: [END]Wel of geen beenbeschermers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-07 08:51

Takken maak ik me niet druk om. Anouar liep altijd te dromen buiten en lette totaal niet op waar hij liep. Ik was alleen maar bezig met kijken waar hij z'n voeten neerzette.
Dat was ik zat, dus ik heb hem gewoon in z'n eigen sop gaar laten koken. Teugels los en zoek het maar uit. Dan struikelde hij wel eens flink, maar dat was gauw over. Nu let hij wel op waar hij z'n benen neerzet.

Probleem nu is ook een beetje dat hij de wondjes die er al zitten steeds weer open trapt.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 09:13

Lenneke_ schreef:
Takken maak ik me niet druk om. Anouar liep altijd te dromen buiten en lette totaal niet op waar hij liep. Ik was alleen maar bezig met kijken waar hij z'n voeten neerzette.
Dat was ik zat, dus ik heb hem gewoon in z'n eigen sop gaar laten koken. Teugels los en zoek het maar uit. Dan struikelde hij wel eens flink, maar dat was gauw over. Nu let hij wel op waar hij z'n benen neerzet.

Idem hier! Ik weet nog zo goed dat ik voor het eerst met Desiree ging rijden op de Brunsummerheide (jaaaaren geleden, ik had net 1 kennismakingsritje achter de rug). Ik was stomverbaasd dat zij overal zomaar langs en overheen reed, boomwortels enzo. Ik was gewend Rex in stap te laten gaan en hem er voorzichtig overheen te loodsen... Haha!
Sindsdien heb ik hem dus ook in zijn sop laten gaarkoken, met als resultaat dat hij al snel zelf beter ging opletten en netjes zijn pootjes optilt voor alles wat op zijn pad komt! Pling

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 10:16

Hmm, geld dat ook voor alle paarden??? Splash kan soms zo dom doen met niet opletten dat ze letterlijk op haar bek gaat en ik help haar echt niet opletten. Je zou denken dat ze er van leert maar toch niet.

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 10:50

dustin is ook zo, die vind de omgeving veel te intresant dus let niet op waar hij loopt + dat hij het liefste daar loop waar je nix kunt zien (hoog gras)

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-07 11:30

Nadat ze een paar keer (bijna) op hun muil zijn gegaan gaan ze echt wel beter opletten hoor.
Als dat niet het geval is is de oorzaak meestal een lichamelijk probleem. Alleen paarden die goed over de rug lopen struikelen niet.

Wees echt niet bang dat je paad misschien een keer op z'n muil gaat, daar kunnen ze echt wel tegen hoor.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-07 13:15

Morgen ga ik een andere hoefsmid bellen, een die ook kunststof doet.
Ik heb m'n eigen hoefsmid een kans gegeven het te verbeteren, maar het is niet verbeterd, eerder verslechterd, z'n hele benen liggen nu open en hij heeft nu ook al een dik been.
Ik hoop niet dat het iets ergs is. Ik geef hem gewoon een paar dagen vrij en ga een beetje met hem wandelen. Als het dan nog niet beter is bel ik de DA

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 17:26

Jeetje das ook niks Lenneke... Bah. Goed idee een ander te bellen. (Ik ben keer op keer wanneer ik dit soort dingen lees erg blij met mijn smid!) Ja Succes!!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-07 20:53

Anouar staat nu op Cyteks
Hopelijk gaat dit werken.

Deze hoefsmid vond de teen erg lang en dacht dat z'n been daar ietsje dik van was. Hij vond het niet verontrustend.
Ik moest het 3 dagen aankijken, als z'n been dan niet dunner was moest ik de DA maar even laten kijken

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 21:03

Ik ben benieuwd hoe de Cytecs je, en Anouar, bevallen.

CCTexanAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 20:51

Ik ben ook erg benieuwd, ik ben zelf ook een tijd bezig geweest met natuurlijk bekappen, dus ben hier wel heel benieuwd naar.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 20:56

spannend cyteks, ik ben echter nog niet om voor die dingen

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 21:24

Ok, ik rij geen wedstrijden op een enkele alternatieve raid na. Rij wel meer dan menig wedstrijdruiter en zeker onder zwaardere omstandigheden dan bijna iedereen hier.
In tigtigduizend bergkilometers in pittig tempo núl aantikkers met geen van de paarden. Slechts één minimaal schampje op een pols waar ik niets aan hoefde te doen.
Zelf doe ik wel soms harde beenbeschermers om en dat is dan ook nódig Haha!

Het is niet normaal dat een paard de poten beschadigt op welke manier ook. Dat is evolutionair cruciaal.
Eventuele door domesticatie ingefokte loopfouten zullen best voorkomen zijn uitzonderingen.
Beenbeschermers zijn daarom symptoombestrijding.
Als een paard de eigen poten aantikt raad ik aan kritisch naar de wijze van bekappen en beslaan te kijken.
Als een paard de poten beschadigt aan het landschap dan is een kritische blik op de looptechniek gewenst = aanvullend beleren.

hc

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-07 08:06

HC, volgens mij loop je een beetje achter in dit topic.
Ik wil helemaal geen beenbeschermers, maar ik wil ook geen paard dat z'n benen na elke rit onder het bloed heeft. Daarom ben ik op zoek gegaan naar iets anders en dat heb ik inmiddels gevonden.
Tijdelijk heb ik wel beenbeschermers gebruikt, maar die zijn nu weer naar zolder vertrokken, want tot nu toe helpen de nieuwe ijzers super

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 08:13

Gisterenavond vergeten.

Weten jullie waarom een paardenpoot lichter is naar beneden? Waarom zelfs de spieren naar boven zijn verhuisd.
Het antwoord is kynetische energie. Het kost kracht de poot elke pas te vertragen en versnellen, op te tillen.
Hoe sneller je rijdt hoe zwaarder dit aantikt. Met het kwadraat van de snelheid namelijk.

Weeg eens een hoef, of zoek op wat een hoef weegt. Weeg nu een beenbeschermen/strijklap. Pling Geen kattenpis!
Met name bij endurance ís het euh.... onslim om gewicht aan de poten te hangen. Weeg (letterlijk) af wat het verschil is tussen deze extra arbeidsinspanning en ??

hc

Jorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 10:04

Lenneke_ schreef:

Niet op ingaan Len, lekker laten gaan die HC. Endurancers van bokt laten hem al heel lang links liggen. Clown Tong uitsteken

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 11:19

hoef gaat het nu lenneke

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-07 11:32

Heel goed Party!!
Hij had gisteren alleen een piepklein korstje eraf, maar dat kan net zo goed van een tak ofzo gekomen zijn (korstjes zijn natuurlijk veel gevoeliger) Voor de rest helemaal niks en ik had geen beschermers om

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 12:42

Paarden hebben toch geen poten?! Clown

Fijn dat het beter lijkt te gaan, hopelijk blijft het bevallen! Lachen

CCTexanAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 13:29

Lenneke_ schreef:
Heel goed Party!!

Goh wat fijn. Gewoon omdat hij nu kan afrollen zoals hij dat van nature doet? Ergens best logisch natuurlijk dat hij anders gaat lopen en dus zijn benen open schopt als hij wordt belemmerd in zijn natuurlijke gang, maar ergens vind ik het ook zo vreemd. Dat beslag zo'n verschil kan uitmaken zeg! Of hij loopt prima of hij schopt zijn hele been open... Maar goed, fijn dat het nu weer zo goed gaat. Ja

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-07 13:31

Z'n hoeven zijn zeker de helft korter nu.
De hoefsmid heeft foto's gemaakt van de beide voorhoeven naast elkeer, de ene voet al met cytecs en de andere nog op gewone ijzers.
Ik heb hem gemaild of hij de foto's ook naar mij wil sturen, maar ik heb nog geen antwoord.

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 15:46

Wat super dat de cytecs zoveel verschil maken! Is het been ook niet dik meer?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-07 15:50

Nog ietsje, maar al een heel stuk minder. De hoefsmid vond het niet verontrustend.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 16:36

Jorie schreef:
Lenneke_ schreef:

Niet op ingaan Len, lekker laten gaan die HC. Endurancers van bokt laten hem al heel lang links liggen. Clown Tong uitsteken

Laatst dan een ruimdenker te logeren gehad. Was voor ons beiden leerzaam Cool

Heb dit voorjaar weer een stap voorwaards mbt koeling gemaakt.
TIOLI.

hc

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 19:15

Jorie schreef:
..., lekker laten gaan die HC. Endurancers van bokt laten hem al heel lang links liggen. Clown Tong uitsteken

Het zal wel niet zo bedoeld zijn, maar deze opmerking komt wel vervelend over, ongeacht de *clown en tonguitsteek*-icoontjes erachter. Wat je over wil brengen en hoe iemand dat op wil pakken zijn twee heel verschillende dingen, maar de informatieverstrekker is niet verantwoordelijkheid voor dat laatste. Volgens mij had HC het blijkbaar nog niet zo fout met zijn opmerkingen,want de beenbeschermers zijn eraf en er is "kritisch naar de wijze van bekappen en beslaan" gekeken.

Succes met de cytecs! Ik heb er geen ervaring mee, maar wel fijn te lezen dat het in jouw geval heel goed helpt problemen te voorkomen!

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 12:51

Huertecilla schreef:
Laatst dan een ruimdenker te logeren gehad. Was voor ons beiden leerzaam Cool

Heb dit voorjaar weer een stap voorwaards mbt koeling gemaakt.
TIOLI.

hc

Dan loop je beohoorlijk achter zeg, als je dat nú pas weet. Praat pas ergens over als het ook nut heeft. In dit topic heb je geen nut