eind van het endurance seizoen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lenneke_

Re: eind van het endurance seizoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 20:41

Ik dacht altijd dat je 3 jaar nodig had om een groen paard klaar te maken voor een klasse 1. Daarom vond ik het zo krom dat dat ook voor een niet groen paard geldt. Maar nu begrijp ik het.

Navy, kan je op de een of andere manier testen bij welke hartslag je paard over gaat op z'n anaerobe systeem?
Wat jij schrijft vind ik heel interessant.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 20:43

Hmm, dat klopt niet helemaal wat je nu zegt, Lenneke. Ervan uitgaande dat een enduranceruiter zijn paard inrijdt als het 4 is, zou je het dus pas kunnen uitbrengen op zijn 7e.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 20:43

Het kwartje viel een beetje laat Clown

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 20:50

Lenneke, dat is enkel te testen met bloedtests.. Er zijn wel wat ruiters die héél tests laten nemen (Marjolijn de Rooij is er vrij fanatiek mee, geloof ik), maar goed, voor ons studentjes wordt dat wat kostbaar, zeker als je niet zelf kan prikken maar het laat doen. Sommigen doen het na elke wedstrijd, anderen standaard eens per 2 maanden.

Verder blijft het dus gokken. Je kan het aan je paard zien na afloop, trilling in het lijf is niet goed, maar ja; heb je weinig aan, dan ben je al te ver gegaan Lachen

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 20:52

Jij kan wel een clinic geven, je weet zoveel Haha!

genghiskhan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 21:10

griebels schreef:
Ik zei al dat er iets van 3 jaar in mijn hoofd rond spookt, maar echt zeker durf ik het niet te zeggen...
Wat me wel opvalt is dat Willem niet meer aanwezig is... Wil hij niet leren?

Integendeel;ik wil graag een lesje leren Lachen Maar graag zie ik eerst een lijstje met namen van mensen die voor een beperking aantal kilometers/ wedstrijden zijn, regel jij dat even? Laten we zeggen de beperking van maximaal 5 x klasse 1?

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 21:11

Ik heb met Navy deel uitgemaakt van het C-kader, en daar leer je zo gigantisch veel over de theorie! En de praktijk kennis, tja, door schade en schande wijs geworden Knipoog Tong uitsteken

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 21:13

Wat wil je met dat lijstje Willem?
Ik ben niet voor zo'n beperking. Elk paard is anders, elke ruiter is anders, elke training, elke wedstrijd.. Daar kan je niet op die manier regels aan verbinden.

Voor de goede orde; het probleem is niet zozeer HOEVAAK je gestart bent (zeker niet in klasseI), maar vooral in wat voor tijd! 4 klasse II's in één seizoen is iets héél anders dan in 6 weken.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 21:17

Ik ben ook tegen teveel beperkingen, maar dat had ik al duidelijk gemaakt

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 21:21

De toon mag even een beetje anders, Willem.

Ik vraag me ook af welk nut zo'n lijstje heeft. En ik denk weer aan de uitspraak van Nina een paar pagina's geleden, over regeltjes en betutteling. Ik krijg de indruk dat van bovenaf opgelegde regels en beperkingen toch wel ergens goed voor zijn. Knipoog

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 21:39

extra regeltjes en beperkingen zijn volkomen zinloos.
Daarmee verander je een mentaliteit niet, integendeel zelfs.

Ik vind dit ook allemaal wel erg snel gaan. In de tijd met Amigo reed ook heel erg veel klasse 2, maar ik reed vrijwel uitsluitend klasse 2. Hij heeft maar een paar klasse 3's gelopen. En toen misschien ook wel teveel in te korte tijd gedaan.
Op een gegeven moment werd het herstel minder, kwam hij sneller in metabole problemen, of -zijn zwakke punt- het rechtervoorbeen gaf problemen. Overigens heb ik met hem helemaal niet zo veel afkeuringen gehad, maar de meeste en heftigste in 1 jaar tijd, nadat hij in het korte MKZ seizoen veel kilometers gemaakt had. Zou dat zomaar toevallig zijn? Of hebben we dat jaar misschien toch iets teveel van hem gevraagd?
Gelukkig heb ik er erg veel trammelant er om gehad, degradeerde ik onterecht 2 klasses, waardoor ook HEEEEEEEL GOED!!! (ahum!) dus maar gauw weer 3 klasse 1's achter elkaar ging rijden om weer klasse 2 startgerechtigd te zijn.
Nou moet je klasse 1 op dermate rustig tempo rijden, dat het zeker voor een ervaren paard weinig kwaad kan. En zo kwam Amigo toch weer lekker in conditie en heb ik hem dat jaar nog 1 keer klasse 2 gestart en toen vond ik het genoeg geweest voor hem.
Ik heb er wel van geleerd.
Ook al had ik vage plannen met Symphony vorig jaar, toen het lekker begon te lopen. Verschil is dat ik met haar geen wedstrijd boven de 15 km/uur per uur gereden heb.
Zolang je niet al te hard rijdt, kun je behoorlijk wat kilometers maken, maar moet je toch je paard wel voldoende rust gunnen tussen de wedstrijden.
RUST= essentieel onderdeel van de training!

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 22:13

hier ben ik het helemaal mee eens

genghiskhan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 22:17

NaVy! schreef:
Wat wil je met dat lijstje Willem?
Ik ben niet voor zo'n beperking. Elk paard is anders, elke ruiter is anders, elke training, elke wedstrijd.. Daar kan je niet op die manier regels aan verbinden.

Voor de goede orde; het probleem is niet zozeer HOEVAAK je gestart bent (zeker niet in klasseI), maar vooral in wat voor tijd! 4 klasse II's in één seizoen is iets héél anders dan in 6 weken.

Ik ben het helemaal met je eens maar ik wil juist dat al die mensen die wel willen beperken het even kenbaar maken. is dat zo veel gevraagd? Ik stel duidelijk mijn mening, daarom wordt ik door iedereen aangevallen. Ik ben bij naam en toenaam voor iedereen zichtbaar. Als er nu een lijstje komt met mensen die voor beperkingen zijn ga ik hen een heel leuk voorstel doen!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 22:17

Ik zou zeggen: doe een oproep op EF. Lachen

Het lijkt me niet de taak van iemand in dit topic om een lijstje samen te stellen.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 22:21

Ik heb vorig jaar elke maand één wedstrijd gereden. Dus tussen de wedstrijd zaten gemiddeld 4 weken. Toen reed ik voornamelijk klasse 1.
Volgend jaar wil ik lekker klasse 2 rijden, dus dan start ik denk ik wat minder. Maar ik kijk gewoon wat Anouar aan kan.
Ik vond één keer in de maand wel lekker, is het een beetje verspreid over het seizoen.

Helaas eindigde het seizoen voor ons vrij abrupt. Ik wilde Katwijk als laatste rijden, daar had ik me helemaal op ingesteld. Tot we ineens geen passend zadel meer hadden.
Maar het groomen in Wanroij heeft het weer helemaal goed gemaakt.

genghiskhan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 22:21

Maar zeg dan eens hoeveel maximaal klasse 1 jullie verantwoord vinden?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 22:22

Willem, de discussie gaat niet over de vraag hoeveel klasse 1-wedstrijden men verantwoord vindt.

De discussie gaat over wedstrijden in klasse 2 en hoger, de periode tussen die wedstrijden en de aanloopfase daar naartoe vanuit klasse 1.

genghiskhan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 22:24

Rust roest

Het sterkste paard voor de endurance is het paard van de schillenboer. De hele dag voor de kar, op de verharde weg, 6 dagen per week werken. Rust?

Zie voor endurance geschiedenis op onze site;

www.genghiskhan.nl

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 22:25

Het paard van de schillenboer beweegt zich voornamelijk voort in stap, niet met 15 km/u gemiddeld.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 22:26

Volgens mij als ik dit zo gelezen heb zijn we niet tegen een beperking in het aantal wedstrijden, meer de frequentie van die wedstrijden achter elkaar.

Wat zou je met dat lijstje dan willen doen.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 22:29

genghiskhan schreef:
Rust roest

Het sterkste paard voor de endurance is het paard van de schillenboer. De hele dag voor de kar, op de verharde weg, 6 dagen per week werken. Rust?

Zie voor endurance geschiedenis op onze site;

www.genghiskhan.nl

De zondag hebben ze rust.

Ook hier hebben we het niet over een klasse 1 wedstrijd daar is ook al een beperking in de snelheid wat de paarden beschermd te hard te laten lopen, hierdoor zullen ze minder snel overvraagd worden dan in de andere klasses. Ook is de afstand minimaal. Zelf rijd ik er dan elke maand 1 maar ook wel weer met rust ertussen door om alle indrukken te verwerken

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 22:30

splash1999 schreef:
Volgens mij als ik dit zo gelezen heb zijn we niet tegen een beperking in het aantal wedstrijden, meer de frequentie van die wedstrijden achter elkaar.

Wat zou je met dat lijstje dan willen doen.

Volgens mij ging het over het promoveren van 1 klasse per seizoen?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 22:30

Alvaron schreef:
Persoonlijk vind ik het erg jammer is dat dit verslag hierheen is gelinkt, voor iedereen te lezen. Daarin schuilt volgens mij een groot gevaar, nl. dat bij onervaren/aspirant endurance ruiters de indruk wordt gewekt dat je er zo even doorheen stoomt. Iedereen die ik hier tot nog toe heb zien reageren is toch al redelijk tot zeer ervaren in de Endurance en zal dit dus niet proberen na te doen.

Ik ben zo bang voor de onervaren ruiters die na het lezen van Willem z'n seizoenverslag denken dat even na te doen, met alle gevolgen van dien.

Ik heb dit topic tot nu toe gevolgd en juist niet gereageerd omdat het paard een behoorlijk onervaren Endurancepaard is (en ik dus eigenlijk geen recht van spreken heb aangaande training en opbouw).

Paardlief heeft nu 1 goede klasse 1 op zn naam (en de jaren daarvoor 3 keer een kennismakingsklasse). Het idee is komend seizoen 3 of 4 klasse 1 te rijden.

Het schema van Willem en Tempter zit sowieso niet in ons achterhoofd. Er is meer in de paardensport wereld dan Endurance, verder is het voor ons al heel wat dat we met paard (en trailer!!) op pad kunnen en tenslotte ligt het tempo van paardlief nu ergens rond de 10/11 km per uur. Een klasse 1 of korte klasse 2 is prima te doen, maar veel verder gaan we niet Haha!.

Bij Endurance is het voor mijn gevoel nog belangrijker om te luisteren naar je paard wat hij aan kan, leuk vind etc. etc. dan in andere richtingen van paardensport.

Een beperking in het aantal klasse1 ritten dat je rijdt lijkt mij niet zinvol aangezien je in je normale training ook wel op klasse1 afstanden komt. Ik kan me wat minder voorstellen dat iemand als training even gezellig op de zondag een 100 kilometer wegzet Haha!.

genghiskhan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 22:32

griebels schreef:
Wat me wel opvalt is dat Willem niet meer aanwezig is... Wil hij niet leren?

www.genghiskhan.nl zie geschiedenis endurance

Oja, de griebels; de jongen die het paard met de scheve gaap ment is mijn zoon. Toen zo'n jaar of 9, nu 19. Hoe oud ben jij? Welke les wil je mij leren?

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 22:32

Rust als onderdeel van training, is geen -niets doen- maar weidegang, rustig werk, beetje longeren, beetje stappen.
Misschien een paar dagen geen werk, maar verder vooral heel erg rustig aan werk.
Waarom zouden die endurance ruiters, die deelnemen aan EK's en WK's daar dan zo op hameren, dat je je paard hersteltijd moet geven.
Dan gaan ze nog uit van de helft van de afstand in dagen.
Voor de klasse 1 geloof ik daar niet in, maar voor de langere afstanden zeker.