Endurance kootwijkerbroek 19 maart

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 09:00

Ik rij mijn eerste officiele klasse 1, ben dus nog een beginner.

Ik rij alleen, dus als iemand het leuk vind om samen te rijden.

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 22:08

Ik heb me met de Haflinger ingeschreven voor de 35 km. Een opwarmertje, ik hoop haar in mei voor het eerst in klasse 2 te starten.

Kido

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 22:12

Ook ik heb me ingeschreven....
Spannend hoor...

Kido

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 15:27

En wat doen jullie gaan jullie op de dag zelf er heen?
Of blijven jullie ergens in de buurt slapen?

rowie

Re: Endurance kootwijkerbroek 19 maart

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 15:58

hooii! doe waarschijnlijk ook mee met me ijsco (klasse I) en een vriendinnetje op der connemara, alleen nog even een goed vervoer regelen NAAR de wedstrijd haha. Lijkt me leuk om startnummers te gaan spotten! gr. Willemijn

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 16:09

hmm.. ik start de klasse 1....denk ik.... ik haat dat zand !!! Vooral als ze in galop voorbij komen en tja..... dat heb je nu eenmaal met een endurance...
Ik slaap op de Paalhoeve denk ik..... en zet Chico daar neer.
Als alles snel verloopt rijd ik misschien naar huis....

Ik rijd al 12 jaar op de Veluwe maarre..... ik ga altij in STAP over de dikke bart..... ben ik nu echt de enige die dat doet???
Heb nachtmerries van peesklappen etc daar op dat zand....

Alytuiere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 16:12

*houdt dit topic even in de gaten* zit er ook aan te denken om endurance te gaan rijden met mn connemara, nu duurt het nog wel zeker een jaar voordat ze daar aan toe is maar je kunt je niet vroeg genoeg orienteren

Djilna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 16:12

De meeste mensen gaan er in draf overheen. Als het paard geen zwaar zand gewend is is galop is niet echt verstandig omdat de pezen nogal zwaar belast worden. Maar als je paard mul zand gewend is mag draven geen probleem zijn.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 16:39

Anouar geeft altijd zelf aan wat hij wil. Als het te zwaar is gaat hij of langs de randjes lopen of als dat niet kan (op zo'n zandvlakte) stappen. Als het goed te doen is blijft hij draven en heuvelop gaat hij in galop. Ik kijk dus gewoon wat hij aangeeft.

Arabendu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 17:09

Ik ben vorig jaar bij de eerste ronde eraf gegaan en het zand in draftempo gedaan (zowel zelf als paard dus). Tweede ronde trok ik dat niet nog een keer en zijn we in gedeeltelijk draf/galop erdoor gegaan. Nu had ik ook al een aantal keer in de Loonse en Drunense duinen een trainingsrit gedaan en was zwaar zand dus niet onbekend.

nikyta34

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 17:37

Kido schreef:
En wat doen jullie gaan jullie op de dag zelf er heen?
Of blijven jullie ergens in de buurt slapen?

wij gaan gewoon s'morgens vroeg er heen ,vanuit Eemnes is het niet zo ver..

nikyta34

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 17:38

Anouar15 schreef:
Anouar geeft altijd zelf aan wat hij wil. Als het te zwaar is gaat hij of langs de randjes lopen of als dat niet kan (op zo'n zandvlakte) stappen. Als het goed te doen is blijft hij draven en heuvelop gaat hij in galop. Ik kijk dus gewoon wat hij aangeeft.

Nikyta heeft dat ook en daar geef ik dan ook gewoon aan toe ,wel zo eerlijk toch

nikyta34

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 17:43

oja en dit wou ik ook nog ff vragen, geven jullie exstra ander krachtvoer voor een endurance rit??
Nikyta krijgt normaal altijd pavo all sports en ben benieuwd of ik daar misschien nog wat bij moet geven voor in de dagen voor de rit??

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 21:56

nikyta34 schreef:
Anouar15 schreef:

Nikyta heeft dat ook en daar geef ik dan ook gewoon aan toe ,wel zo eerlijk toch

Liekie geeft het ook aan...
Hij wordt boos, vind het verschrikkelijk om die korte pootjes van hem uit dat zand te trekken. Dus ik moet even kijken hoe ik dat ga doen als we mul zand tegen komen

nikyta34

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 22:07

Ik heb zojuist een route uitgestippeld en uitgerekend hoeveel km dat is en ik kwam uit op 31,5 km en als het morgen een beetje normaal weer is wil ik dat morgenochtend gaan rijden en dan kijken hoelang we er over doen in rustig tempo en dan weet ik dus ongeveer hoe hard we gaan ,want daar heb ik nog geen flauw idee van??
weten jullie dat wel ("mede beginners") en zoja wat is jullie gemiddelde snelheid??

grtjes Daan

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 22:16

Mijn gemiddelde snelheid ligt tussen de 10 en 11 km p/u maar ik heb gemerkt en te horen gekregen dat ik veel te voorzichtig ben. Liekie kan veel meer als ik denk en ik moet daar dus ook naar trainen. Ik draafde in de wedstrijd altijd een kwartier, en dan weer 5 min stappen, dan weer dat kwartier draven en weer 5 min stappen etc etc...
Heb zaterdag 50 min gedraaft en hij gaf nog niet aan dat hij moe was en wilde stappen. Heb hem uiteindelijk maar laten stappen omdat hij anders wel erg veel spierpijn kon krijgen dacht. Uitslag: Hij geen spierpijn, wel fier en fit, ik heb ontzettend pijn in mijn rug (wat ik ook al had hoor) en spierpijn in mijn kuiten. Ik moet mezelf dus meer trainen

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 22:35

Anouar heeft van de zomer een hele grote pot poeder gekregen tegen spierverzuring omdat hij last van z'n rug had. Het hielp heel goed.
Ik heb nu nog een halve pot over en ik zat te denken om hem dat een week voor de wedstrijd elke dag te geven. Ik moet nnog even controleren of het geen doping is, maar als dat niet zo is is het dan goed om hem dat te geven?

hobbelheks

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 22:38

dat kun je beter navragen bij de DA anouar
het beste is om niets te voeren natuurlijk...

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 22:41

Ik heb dat spul toen van de DA gekregen. Anouar moest allemaal nieuwe spieren opbouwen enzo, dit kreeg hij tegen de spierpijn en voor een goede spierontwikkeling.
Die pot was 113 euro
Ik geef hem nu ook een schepje als hij flink gewerkt heeft, dus ik denk dat het weinig kwaad kan.

hobbelheks

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 22:45

ja, daarom zei ik vraag het de DA die kent anouar en het spul

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 22:54

Ik stuur hem wel even een mailtje

Ganna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 10:27

Met mijn pony ga ik er meestal in draf over heen (heb de wedstrijd nu drie of vier keer klasse I gereden en een keer klasse II).In draf hebben ze (op het zweefmoment na ) altijd twee benen aan de grond en dat geeft een beter belasting van de benen volgens mij.
Galop is, mits het paard het gewend is, prettig omdat hij dan steeds een relatief lang zweefmoment heeft waarbij hij het zware zand niet hoeft aan te raken. Voor mijn pony is het galopperen zelf niet te zwaar, het herstellen erna wel. Stappen duurt me te lang dus dat doe ik niet.

Djilna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 10:32

Voor een klasse I hoef je normaal gesproken niets extra's te voeren of aan het voer toe te voegen. Aleen zorgen voor lekker veel ruwvoer en water op de dag zelf. Tenzij je paard een probleem oid met zijn spieren heeft, dan kun je natuurlijk de gebruikelijke supplementen blijven voeren.
Maar in principe is dus niets extra's nodig voor een klasse I.

nikyta34

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 13:44

Djilan schreef:
Voor een klasse I hoef je normaal gesproken niets extra's te voeren of aan het voer toe te voegen. Aleen zorgen voor lekker veel ruwvoer en water op de dag zelf. Tenzij je paard een probleem oid met zijn spieren heeft, dan kun je natuurlijk de gebruikelijke supplementen blijven voeren.
Maar in principe is dus niets extra's nodig voor een klasse I.

Dank je voor de info!!
Nou ik heb vandaag een lange rit gemaakt 31,5 km en ik heb er precies 3 uur over gedaan, en dan heb ik nog meer gestapt dan ik normaal zou doen omdat de paden soms erg slecht waren sneeuw modder enz..

Nikyta heeft lekker haar eigen tempo gedraafd soms zakte ze even terug en dan ineens versnelde ze weer en sprong zo nu en dan spontaan in een lekker handgalopje!!terug op stal had nikyta nog energie over alleen ik voelde me spieren wel.....

Ik denk dat ik begin volgende week nog zo'n rit maak en dan hopen dat de paden wat beter zijn

Maar al met al heerlijk gereden en een tevreden gevoel!!!!!!!

grtjes Daan

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 14:47

De eerste keer is hij afgekeurd door spierverzuring en de tweede keer gebeurde het tijdens de wedstrijd, gelukkig was ik er toen snel bij en na een heel eind stappen liep hij weer goed en is wel goedgekeurd. Ik weet dat ik twee keer de fout heb gemaakt door te lang stil te staan, dat doe ik nu zeker niet meer.
Maar vandaar dat ik aan dat poeder dacht.