Mongol Derby - Één van de extreemste paardenraces ter wereld

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vlygjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 18:09

wauw <3 <3 <3 <3 <3
Ik ben zelf een paar jaar geleden in het land geweest en ben helemaal verkocht.
De cultuur, de mensen, de dieren en natuurlijk de prachtige landschappen <3
Over een aantal jaar hoop ik dan ook de eer t krijg hem zelf t mogen rijden, tot die tijd zwijmel ik nog weg bij de verhalen van anderen

Steef

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 18:15

SarahIlse schreef:
Zijn er eigenlijk regels wat betreft de tijden dat je weg mag en/of binnenkomt bij een post? Want ik zie nu dat Devan bijvoorbeeld nu onderweg is naar post 4 terwijl het al wel avond is. Of lopen ze daar 'achter' qua tijd zeg maar, dat het daar nu ergens in de middag is?

Wel ont-zet-tend gaaf dat Catherine meedoet!! *\o/* *\o/*

Devan staat al langere tijd stil op die plek volgens mij :j Ze moeten voor 7 uur plaatselijke tijd stoppen volgens mij, las ik eerder in het topic?

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 18:17

Superspannend om haar verhalen te volgen! Ik lees zeker mee!!

Vayo

Re: Mongol Derby - Één van de extreemste paardenraces ter wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 18:53

De precieze tijd weet ik niet meer, maar ze moeten op een bepaald tijdstip stoppen met verder rijden. In dat filmpje uit 2013 lieten ze toen zien dat er zelfs nog iemand +/- 15 min. voor tijd alsnog vertrok vanaf zo'n punt om voorsprong te hebben. Wel was het toen natuurlijk slapen in 'de wildernis'.

XxMariellexX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 19:03

Mischien heb ik er overheen gelezen maar is het ook te volgen op tv of iets dergelijks?

__laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 19:26

Niet dat ik weet zou wel gaaf zijn!

mamajolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 19:29

Nietvte volgen op tv, maar dat zou ook niet fair voor de ruiters zijn. In principe rijden ze daar alleen en anders zou er steeds een camaraploeg of helikopter om hun hoofd zoemen. Weg gevoel van "alleen op de wereld"

corrina1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 19:32

Ik was al op zoek naar een topic over de Mongol Derby, al jaaaren droom ik erover een keer mee te doen, vorig jaar het hele formulier ingevuld maar ik durfde toch niet op 'verzenden' te drukken. Simpelweg omdat ik niet weet waar ik het geld vandaan zou moeten halen... 10000 euro heb ik in ieder geval niet zomaar uit mijn mouw geschud helaas :(

Maar het lijkt mij zo gaaf, en ook spannend, de half wilde paarden, de woeste rit. Deze staat echt boven aan mijn bucket-list.

Het is inderdaad niet te volgen op tv, wel via het tracking systeem (die het ook gewoon doet op mijn telefoon :))
Lijkt mij ook erg storend als je telkens gefilmd wordt, dan is de lol er aardig af.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 19:39

Hier in de Eifel is het internet bagger, maar thuis ga ik zeker een paar mee kijken. Wat een bikkels!

Moirin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 19:54

Echt super gaaf dit! Ik ga het volgen, heb de link waar je de ruiters kunt volgen al bij favorieten opgeslagen :)

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 20:34

Steef schreef:
Devan staat al langere tijd stil op die plek volgens mij :j Ze moeten voor 7 uur plaatselijke tijd stoppen volgens mij, las ik eerder in het topic?

Delphi schreef:
De precieze tijd weet ik niet meer, maar ze moeten op een bepaald tijdstip stoppen met verder rijden. In dat filmpje uit 2013 lieten ze toen zien dat er zelfs nog iemand +/- 15 min. voor tijd alsnog vertrok vanaf zo'n punt om voorsprong te hebben. Wel was het toen natuurlijk slapen in 'de wildernis'.

Aha! Oké, dank jullie wel. :) Grappig dat verschil ook tussen de deelnemers wat betreft hun 'doelen' in zo'n derby. De één gaat voor de hoofdprijs (om het zo maar even te noemen :P ) en anderen gaan echt voor het uitrijden. Dat vond ik vorig (?) jaar ook zo mooi: twee dames die elkaar daar hadden leren kennen, de één werd halverwege ziek & uiteindelijk hebben ze hem nog wel hand in hand uit kunnen rijden. Zó mooi. _/-\o_

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 20:37

Ohhh ja ik weet welke je bedoelt, dat was datzelfde filmpje. De ene was helemaal in tranen toen ze verder moest en haar ziek achter moest laten. Ze waren toen zo blij toen ze weer herenigd waren en samen verder konden rijden en zelfs samen konden finishen.

Ik vind dit echt zo'n to finish is to win race. Het is al zo'n prestatie om hem uit te rijden, ongeacht op welke plaats je eindigt!

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 20:40

Delphi schreef:
Ohhh ja ik weet welke je bedoelt, dat was datzelfde filmpje. De ene was helemaal in tranen toen ze verder moest en haar ziek achter moest laten. Ze waren toen zo blij toen ze weer herenigd waren en samen verder konden rijden en zelfs samen konden finishen.

Ik vind dit echt zo'n to finish is to win race. Het is al zo'n prestatie om hem uit te rijden, ongeacht op welke plaats je eindigt!

Ja die ja! :)) Voor mij hetzelfde inderdaad, als je al 1000 km gezond en wel uit kan rijden .. Pfoe, diep respect hoor! :j Maar bijvoorbeeld Devan, die gaat echt voor de eerste plek. Vorige keer deed zij volgens mij ook al een keer mee, toch?

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 21:02

Ja dat denk ik ook dat zij nu echt voor de 1e plek gaat. Zij is dat idd die in datzelfde filmpje als eerste finishte, maar haar 1e plek kwijt raakte toen haar paard niet door de vet check kwam en ze een time penalty kreeg.

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 21:03

Delphi schreef:
Ja dat denk ik ook dat zij nu echt voor de 1e plek gaat. Zij is dat idd die in datzelfde filmpje als eerste finishte, maar haar 1e plek kwijt raakte toen haar paard niet door de vet check kwam en ze een time penalty kreeg.

Toch goed gezien dan. :Y) Snap dat dat wel even slikken moest zijn geweest voor d'r.

Novalues

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 21:29

Lynnepinny schreef:
@Laura, ze moeten de benen van de pony's zo vastbinden dat ze niet weg kunnen rennen. ;) Al is het wel eens gebeurd dat iemand haar pony zo is kwijtgeraakt :=

Ja, dat trucje kennen ze wel ja. Sommigen hupsen gewoon verder en dan kan je ze een paar kilometer verder weer oppikken. Word je niet vrolijk van nee.. ;)

Rebecca schreef:
Rijden ze nou close by een shopping mall ? :') , zag het op het kaartje bij de voorsten

Zal vast minder zijn dan dat t klinkt. Zo komen zo ook regelmatig langs Soums, dat zijn dorpjes. Maar daar waar ik ben geweest was het vaak heel erg uitgestorven en was er geen mens te bekennen. Als ik de route kijk lijkt het wel veel over bestaande wegen te gaan? Maar misschien leek dat vorig jaar ook wel? Dat kunnen jullie beter beoordelen.

Steef schreef:
SarahIlse schreef:
Zijn er eigenlijk regels wat betreft de tijden dat je weg mag en/of binnenkomt bij een post? Want ik zie nu dat Devan bijvoorbeeld nu onderweg is naar post 4 terwijl het al wel avond is. Of lopen ze daar 'achter' qua tijd zeg maar, dat het daar nu ergens in de middag is?

Wel ont-zet-tend gaaf dat Catherine meedoet!! *\o/* *\o/*

Ik vermoed dat veel ruiters bij een lokale familie of buiten slapen. Je mag rijden van zeven uur in de morgen tot half negen slapen. Als je eerder of later vertrekt krijg je een tijdstraf. Als je na half tien nog rijdt kun je gediskwalificeerd worden omdat het simpelweg te gevaarlijk is omdat de medische staf je waarschijnlijk niet kan vinden in het donker als er iets is gebeurd.

En wat betreft Jenna: die voelde zich als sinds aankomst in UB niet goed en dan is het rijden op de steppe erg zwaar.

xLillith

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 21:34

Ik volg het dit jaar ook weer, zo gaaf.
Mocht ik ooit herstellen van de ziekte van Lyme, dan is dit mijn doel!

Weet iemand misschien het tijdsverschil? :)

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 00:26

7 uur later geloof ik in het gebied waar ze rijden.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 00:53

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 00:57

Nou, ik heb de nummertjes van de stations gevonden hoor. Inderdaad een andere browser.

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 05:17

Aah, dat filmpje is zo vet <3

Superleuk om alles echt te zien updaten, Catherine gaat best lekker zo te zien, Will is tweede op t moment (al zitten er 12 op zijn hielen) :):)

Devan lijkt ontzettend van de route af te wijken trouwens?

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 05:52

Jeetje wat gaat die devan hard!! Gister een uitgebreid stuk op fb gelezen. Mooi mooi mooi.
Catherine gaat gestaag verder. Heel goed. Iedereen die hem uit rijdt is wat mij betreft een dikke winnaar!!

Novalues

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 06:27

Devan heeft vanmorgen 29 minuten moeten wachten voordat de hartslag naar beneden ging. 1 minuut langer en ze had en penalty aan haar broek hangen. Ben heel benieuwd hoe dit gaat aflopen. Zij gaat sowieso voor de winst, maar 1 ziek paard of 1 flinke navigatiefout en ze kan hem uit haar handen zien glippen.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 07:16

Ik vind dat wel tricky hoor. Je paard zo naar het volgende horse statiom jagen. Dan haal je het jezelf wel op je hals

Novalues

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 07:28

Milkberry schreef:
Ik vind dat wel tricky hoor. Je paard zo naar het volgende horse statiom jagen. Dan haal je het jezelf wel op je hals

Klopt. Anderzijds, als je alleen maar goede paarden hebt kun je behoorlijk hard rijden. Ik heb ook etappes met 18 per uur gemiddeld gereden. En ook daar is het een tactisch spelletje. Als de vertalers tegen de herders zeggen dat zij zo'n goede ruiter is, dan kan ze de beste paarden krijgen. Heb ik ook gehad: de vertaler had een herder ingelicht over mijn prestaties van die dag en toen stond het beste paard dat ze hadden al klaar voor me. Maar ook dan kan het zijn dat een hartslag minder snel wil zakken doordat ze toch een griepje onder de leden hebben bijvoorbeeld.