Vet Check gate laksheid!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 09:54

Duhelo schreef:
Op de tweede foto vind ik de bespiering niet eo schokkend, zitten toch wel wat spieren op. De algemene voedingstoestand vind ik ook te mager. Maar misschien is dit wel een hele nerveuze hengst die er alles constant afloopt. Zolang we niet weten wat het dier precies gevoerd krijgt, de leeftijd en het werk, vind ik niet dat we echt mogen oordelen.blijkbaar is het dier genoeg getraind om deze klasses aan te kunnen, anders zouden ze daar niet geraakt zijn .
Neemt niet weg dat ik met zo een dier niet zou durven starten, maargoed...

Dan alsnog, die rug is zo onbespierd dat je daar echt niet op moet gaan zitten..

jorretje

Re: Vet Check gate laksheid!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 10:00

Geen verstand van endurance, maar dat ze daar op op durven te gaan zitten, laat staan ermee verschijnen op wedstrijd... Je zou je toch dood schamen!

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 10:02

Ik vind hem/haar ook erg arm bespierd maar heb inmiddels ook gemerkt dat de meeste noordelijke paarden (noord Europa) echt veeeel te zwaar zijn en dat de eigenaren dit gewoon zijn gaan vinden.
Zodra je dan een paard wat volgens die eerder geplaatste schaal normaal is ziet vinden de meeste Nederlanders dat paard al te dun.
Tapas is zo'n paard en hoe vaak ik wel niet de opmerking krijg dat ze wel erg dun is kan ik al niet meer tellen.
In veel landen word er juist tegen ons aangekeken dat wij onze dieren mishandelen door ze zo dik te laten worden.
Nee ik zou dit paard ook graag voller zien, ook bij de foto's van voor de wedstrijd, maar als alle andere parameters goed waren zou ik ook geen eerlijke reden weten om hem/haar uit de wedstrijd te sturen als dierenarts.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 13:29

Op die draffoto zie je ribben, maar ook spieren. Nav dat plaatje eerder gepost zou ik dit paard moderate tot poor inschatten. Wat mij betreft mag er inderdaad wat meer vlees op.
Aan de andere kant, voor een 160km wil je ook niet dat een paard te veel gewicht mee moet zeulen, denk eens aan de belasting die dat geeft op de benen.

Maar goed, hij is er op de 2e vetgate gelukkig uit gehaald.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 14:00

De ribben etc. Zijn geen enkel probleem vind ik. De hals niet, de kont niet... maar die rugspieren.

Zoals ik al zei heeft een endurance paard hele andere spieren nodig, maar er mag op zn minst wat meer vulling op die rug. Of je moet al rijden met 6 schapen tussen het paard en de ruiter.

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 14:41

In Nederland is het merendeel vd paarden (en honden) te dik, uiteraard moeten onze paarden droger zijn maar dit is voor een 160km ook echt te schraal. Ook onze paarden hebben vetten en reserves nodig, dit dier heeft nix. Ben ook blij dat hij er in de 2e vet-gate "al" uitlag, had hem niet willen zien na 160km.....

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 16:38

Ik was zelf in compiegne vorig weekend en heb toch niet veel ribben kunnen tellen hoor.
Wel hier en daar te schraal bespierde ruggen wat vermoedelijk gevolg is van de rijstijl van sommige ruiters (harley-zit). Gros van de paarden waren in goede conditie met de nodige reserves (die nodig zijn) en goed bespierd.
Recuperatie (metabole aspect dus) was bij dit paard zeer goed 2 lussen aan hoge snelheid en op dikke dan 2 minuten aanbieden met hartslag in de vijftig.
Paard is gestopt door de VET zodra iets niet pluis was eerder kunnen ze toch niets doen? Op zich kan je dit geen laksheid noemen, vind ik althans.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 17:13

Het is niet pluis om op een paard met zo'n rug te zitten, dat is het punt. Zoiets moeten ze niet toelaten, in welke tak van de sport dan ook.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 17:15

xSlvna schreef:
De ribben etc. Zijn geen enkel probleem vind ik. De hals niet, de kont niet... maar die rugspieren.

Zoals ik al zei heeft een endurance paard hele andere spieren nodig, maar er mag op zn minst wat meer vulling op die rug. Of je moet al rijden met 6 schapen tussen het paard en de ruiter.

Hier sluit ik me helemaal bij aan.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 17:25

nou iig hoe het plaatje ook beoordeeld word, ik vind dit gewoon te om uberhaupt wedstrijden mee te mogen starten.

(en nee dan vergelijk ik niet met dressuur/springpaarden), maar dit is toch ook geen promotie van de sport.

Wat moeten niet paardenmensen hier wel niet van denken....

sommige karrepaarden in egypte zien er beter uit....

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 18:14

Citaat:
Het is niet pluis om op een paard met zo'n rug te zitten, dat is het punt. Zoiets moeten ze niet toelaten, in welke tak van de sport dan ook.

Volledig akkoord hiermee maar hiervoor moet men dan regels voorzien. Zoiets is dan terug zeer subjectief wat net wel en wat net niet toelaten. Het gebeurt bv regelmatig dat een vet een paard goedkeurt (op basis van de vastgelegde criteria) maar toch advies geef te stoppen. Verstandige ruiters volgen dit advies op helaas zijn er ook andere.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 19:05

Maar wat is genoeg rugspier, en wat niet? Ls de paarden bij de start gezadeld zijn zie je de rug niet.als een paard een drukplek heeft,wordt die dan ook eruit gewipt? Misschien reed de ruiter wel met zes schapen tussen zijn zadel?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 19:13

Paarden worden voor de rit zonder zadel gekeurd. Dus die rug wordt gezien. En op drukplekken wordt inderdaad gekeurd.
Maar als er geen regels zijn mbt hoeveel spieren of vet een paard moet of mag hebben, valt er weinig af te keuren als de waardes waarop wél gekeurd wordt domweg goed zijn.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 23:03

Ibbel schreef:
Paarden worden voor de rit zonder zadel gekeurd. Dus die rug wordt gezien. En op drukplekken wordt inderdaad gekeurd.
Maar als er geen regels zijn mbt hoeveel spieren of vet een paard moet of mag hebben, valt er weinig af te keuren als de waardes waarop wél gekeurd wordt domweg goed zijn.

En terecht!
Het gaat er ook niet om wat wij vinden, maar wat reglementair is vastgelegd en of de desbetreffende DA in de regels handvaten voor dit probleem heeft. Zo niet moet hij doen wat in de reglementen staat.

Ik weet dat het flauw is om naar de reglementen te wijzen, maar daarin staan de spelregels.
In andere landen bestaan andere opvattingen over diervriendelijk, trainingsmethoden, weidegang en racingweight. Maar wij moeten erop vertrouwen dat de dienst doende DA binnen de reglementen zijn werk doet.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 07:48

Het probleem is vooral dat het paard aan de regels voldeed...
En regels kwestie bespiering zijn volgens mij moeilijk. Stel je hebt eenpaard met een gigaschoft, kun je afgekeurd worden omdat ze vinden dat er te weinig bespiering is....

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 10:54

Maar je kunt ook nimmer nooit zeggen "er moet x aantal spier daar, x hier en x daar". Waar reken je op, waar kijk je op. Wat is de maximale afwijkingen, wat is de minimumwaarde?

Spieren kun je niet in waardes vast leggen en dus ook niet controleren, dan vind ik het niet gek dat daar geen regels over zijn, het is gewoon onrealistisch.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 11:18

Klopt, en dan weet je ook van te voren dat een negatieve beslissing aangevochten zal worden.
Alleen wat objectief te meten is, kun je zonder discussie gebruiken voor beoordeling van de algemene conditie / fit to continue. Kreupel of niet kreupel is al subjectief genoeg, en daar is dus ook al gezeik genoeg over ook.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 12:44

Is er iemand hier die dan wel vindt dat het bewuste paard 160 km endurance had mogen lopen? En zo ja, graag beargumenteren waarom wel.

Naar mijn mening en paardenkennis is dit paard gewoon VEEL te "dun", met name over de ruglijn (maar ook in het algeheel bezien, van de verschillende foto's af) om daar zonder schade aan het paard een langdurige sportprestatie van te verlangen.
Dat de bovenlijn zo - laat ik zeggen "scherp" is - is toch al een alarmsignaal van jewelste, dat de daar normaal aanwezige spieren ook al zijn weggeteerd?

Ik weet ook wel dat endurance paarden, renpaarden, dravers en nog zo wat die stevig in de sport lopen er niet behoren uit te zien als Hollands Welvaren, dat is zelfs ongewenst qua gezondheid, maar dit lijkt mj voor de endurance even ongewenst. Dit is gewoon ONGEZOND, afgetrained is dit niet meer te noemen.
Zodra een sport (welke dan ook) ongezonde paarden binnen diens regels en normen laat starten, is er iets mis met die sport en dienen de regels herzien te worden.

In elke paardensport zullen er extremen zijn, maar een ieder met paardenverstand had dit paard ogenblikkelijk beschouwd als niet wedstrijd-vaardig.
Buitendien is hiermee een ontzettend slechte dienst bewezen aan de PR voor de Endurance om met zo'n hert aan een 160km race te willen gaan deelnemen.

Begrijp dan ook niet dat er nog iemand is die een dergelijke conditie (bij welk paard dan ook trouwens) nog wil verdedigen.
Dan heb je ECHT geen kijk op een goed afgetrained paard en een uitgemergelde zielepoot, waartoe ik het besproken paard toch beslist wel kan rekenen.

Het idee alleen al dat men die in die staat een 160km (!) endurance(!) had willen laten doorstaan, zonder enige fysieke reserve, rugbespiering oid. gaat mijn verstand te boven.

Waar mijn verstand echter nog het meest bij stil staat is het feit dat het dier daarvoor het groene licht heeft gekregen bij de start. UNREAL gewoon.

Godzijdank werd het dier bij de 2e Vetcheck er uit gehaald maar desalniettemin onvoorstelbaar dat het blijkbaar geen probleem werd gevonden om er mee aan de start van zo'n veeleisende endurance te verschijnen, waar het kennelijk zonder meer werd geaccepteerd.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 13:16

Terpetijn, wat stel jij voor als regel voor de rugspieren.

Een hele concrete regel waar niemand aan kan twijfelen.

Zeg hem maar, mail je het naar FEI want ik denk dat ze daar wel geholpen mee zijn.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 13:33

Dat de rugspieren in elk geval TE ZIEN en ook te VOELEN moeten zijn, dat ik nog antwoord, terwijl je post nogal sarcastisch overkomt, maar ik echter meen het serieus... wat zijn het voor knoeiers, die kennelijk niet in de gaten hebben dat een zadel (wat voor dan ook) op de rugspieren van een paard behoort te liggen: dat gaat een beetje moeilijk als de hele ruggengraat er bovenop ligt, en er geen rugspier meer over is.

Het is trouwens de taak van de Endurance sport ZELF om hun eigen mensen keurings-capabel genoeg te doen zijn ipv dit soort skeletten zonder meer als goedgekeurd aan de start te laten komen , en eens tot een herziening te doen komen van de toetsen waaraan een paard moet voldoen, alvorens het fiat voor een 160 km endurance race te geven.

Kortom: als zo iets door de mazen heen kan glippen klopt er iets niet aan de toetsing (=navolging van de regels), of zijn de lieden die de keuring uit moeten voeren niet capabel genoeg.

Niet ik, want wie ben ik, niet eens een endurance ruiter, maar de Endurance sport an sich moet de FEI benaderen, want dat zijn diegenen die rechtstreeks met de regelgeving te maken hebben.

Ik hoop dat dit niet in de doofpot wordt gestopt, want het is een aanduiding dat er iets mis is met de beoordeling van de paarden.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 01-06-14 13:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 13:41

Of gewoon een extra regel dat een jury van dierenartsen de algehele conditie goed moeten vinden voor aanvang. Dus niet alleen de te meten waarden.

Helaas moeten er eerst dit soort incidenten plaats vinden voordat er extra regels komen.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 14:05

terpentijn schreef:
Kortom: als zo iets door de mazen heen kan glippen klopt er iets niet aan de toetsing (=navolging van de regels), of zijn de lieden die de keuring uit moeten voeren niet capabel genoeg.

Hier ook een licht sarcastische post,
Hier licht een mooie kans voor jouw, ik denk dat de FEI heel blij is met meer capabele mensen.
Wel graag mensen die de regels kennen en niet alleen afgaan op wat ze zien.

trouwens. heel hard roepen en niet weten van de hoed en de rand getuigd niet van capabel.
Het oplossen van dit soort problemen is een, het dealen met meningen op Forums is minstens een net zo groot probleem.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 14:28

Ke kunt niet lezen, ik ben geen Endurance ruiter meldde ik ZELF al, en ik schreef dat de Endurance ZELF een taak heeft liggen om dit soort toestanden in het vervolg te voorkomen.

Tot zover het dealen met meningen op een Forum.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 14:53

Ik was niet sarcastisch maar serieus. Bij een hartslag kun je zeggen x slagen pet minuut (en die heb je of die heb je niet, wordt gewoon gemeten en kan dus door niemand anders gezien of gevonden worden).

Maar alles op het oog is relatief, als je het niet kan meten kun je toch ook niet zeggen "dat is te weinig en die is net genoeg".

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 14:58

Punt één is dat de OP een beetje suggereert dat de keurende DAs onbekwaam waren (en tussen de regels door dat ze misschien wel een bankbiljetje of wat toegeschoven hebben gekregen om het paard goed te keuren)

Punt twee is echter, dat de praktijk heeft laten zien dat dit paard in ieder geval de eerste 74 kilometer metabool en cardiovasculair goed is doorgekomen, zodat de suggestie dat de DA's onbekwaam waren misschien wel niet zo terecht is.

Daarnaast zijn er op dit moment geen keuringseisen op grond waarvan het paard afgekeurd had kúnnen worden bij de start.

Verder heeft niemand hier het paard IRL gezien (op prairie na) en ik kan bv prima spieren zien op de rug, dus vanaf een foto zeggen of een paard wel of geen spieren heeft.... ik zie ze iig wel.

Tenslotte weet niemand hier of de DAs er echt geen aanmerkingen op hebben gehad, maar dat er een reden is dat het paard zo schraal is (maar wél in conditie), en dat de DAs dat een aannemelijke reden hebben gevonden.

En dat bij elkaar maakt dat het niet zo zwart-wit is. En ik kan me zo maar voorstellen dat de FEI op grond van één foto die viral gaat op de social media niet opeens de regels gaat veranderen, aanpassen of uitbreiden...