Gezien het extreme warme weer vraag ik me af of er op de Groompunten in Teteringen (koel)water voor handen is? Wij rijden de lange klasse 1 zonder groom dus geen mogelijkheid om zelf water naar de GP te slepen.
As zondag heb ik weer een wedstrijd met mijn andere paard in Stekene (georganiseerd door http://vlarsport.weebly.com/ ) en vanwege het warme weer ontvingen wij een mail waarin ze aankondigen extra bemande waterpunten in te zetten. Volgens deze mail zijn de paarden nu nog niet gewend aan deze extreme temperaturen vandaar extra opletten en vooral koelen met koud water.
Daarbij kregen we nog tips van de VLAR clubarts Mathias :
- Ruiter moet ook aan zijn eigen denken: drinken en eventueel zelf zich wat verfrissen. ! zorg dat zadel en broek niet nat worden want dat kan schuren. - paard scheren en manen/staart invlechten - paard dag voor wedstrijd wassen, zodat alle porien vrij zijn. ook het hoofd wassen. - hoofdstel, singel, borststuk enz goed afwassen zodat het niet kan schuren. - Paard voldoende laten drinken op voorhand, tijdens en na de wedstrijd. - elektrolyten voorzien maar nog beter dit al op voorhand geven ( is nu wat laat). Echter alleen elektrolyten geven aan een paard dat drinkt. - waar het koel is rustig rijden en paard laten recuperen ( bossen) - in open vlakte iets steviger tempo aanhouden ( minder tijd in de zon) - hoe dan ook snelheid beperken en hartslagmeter in de gaten houden. - KOELEN, KOELEN ,ook tijdens de wedstrijd. Er zijn dus bemande waterpunten voor paard en ruiter onderweg en dit iedere 10km : 1 op de 20km en 2 op de 30km. - ruiters kunnen bij paarden die het toelaten een natte koele handdoek in de nek leggen. Vanaf hij warm is verwijderen. - ruiters kunnen zelf ijs of koelelementen mee brengen om het water koel te houden. - Zet de paarden tijdens de rust in de schaduw (bij de bomen bvb)
Ook heel interessant om te lezen hier op het bokt forum gevonden. Zelf ben ik het meest bang voor oververhitting in de trailer op de terugweg (weg Antwerpen is momenteel drama - files en het koelt 's avonds volgens de weerberichten niet of nauwelijks af)
wij zijn 2 leeken die morgen voor het eerst endurance rijden
wij rijden morgen mee in breda de impuls klasse. onze start tijd is 12.14. voorbeschouwing is vanaf 9.15 en vetrinaire keuring vanaf half 9 tot 12.15.
in het programma boekje staat dat het verplicht is om aan de voorbespreking deel te nemen.
Dit zou in houden dat onze paarden minimaal 2 uur in de vrachtwagen staan. Met de warmte die morgen verwacht word ben ik daar niet blij mee en helaas is er niet de mogelijkheid om paddocks te maken.
kan iemand ons uitleggen hoe het precies in zijn werk gaat, wat de voorbespreking inhoud etc.
Ja, zonder voorkeuring mag/kan je niet eens starten.
AlexVB
Berichten: 915
Geregistreerd: 11-09-12
Woonplaats: Belgisch Limburg
Geplaatst: 06-06-14 11:10
Voorkeuring is ook een vanaf tijd.. Wij zijn bijv minimaal 1,5 uur voor onze starttijd aanwezig. Zo kunnen de paarden wennen en kan je op het gemaak op voorkeuring. Ik neem graag de tijd, Zeker omdat wij toch bijna 1,5 uur moeten rijden..
wij proberen er 2 uur van te voren te zijn, zeker ook omdat de paarden 1 1/2 uur op de trailer staan voor we aankomen. Maar idd zal het daar vlot lossen zijn en ze even laten wandelen.
Neem lekker de tijd voor alles en geniet ervan. Stressen slaat ook op je paard en levert een hogere hartslag op dus dat juist niet doen. Daarom probeer ik altijd lekker vroeg te zijn en dan maar een halfuurtje extra zitten wachten met mijn paard aan de hand bij de trailer.
Nogmaals heel er bedankt voor je tips Roxan1, ik heb Dushi lekker helemaal gewassen, ook haar hoofd (vond ze gelukkig niet erg ). Ik vertrouw erop dat het allemaal goed gaat ondanks de hitte. Tot morgen!
Karrimh
Berichten: 3528
Geregistreerd: 02-03-06
Geplaatst: 06-06-14 20:16
Gewoon met gezond verstand blijven rijden. Tussen voorkeuring nog een x extra slobber en tussen finish en nakeuring. Onderweg gewoon proberen te laten drinken en desnoods een ander paard uit jouw emmer te laten drinken, dat werkt ook (bijna) altijd. Let goed op dat als een paard drinkt je even op elkaar wacht !
Let op je paard en als je de minimum snelheid niet haalt: so what, belang van je paard staat op nr 1