planning / doel 2012

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

griebels

Re: planning / doel 2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 11:48

Indd Djilan, de indrukken doen vaak meer met de vermoeidheid van een paard dan het lopen zelf...

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 12:09

Djilna schreef:
Donna, vermoeiend voor het paard. Elke wedstrijd brengt stress met zich mee, zeker voor onervaren paarden. Veel paarden, mensen die in ze zitten te prikken, meestal ook een ietwat gespannen ruiter en alles op vreemd terrein. Dat is echt vermoeiend voor het koppie hoor ;)

natuurlijk brengt dit wel wat stress mee en uiteraard is dit vermoeiend voor het koppie DAT hoor je me ook niet ontkennen ;)

geef aan dat het haalbaar is om 5x in het seizoen een klasse I te kunnen starten. zeg dus niet dat ze dit 5x binnen 3 maanden moet doen, maar verspreid over het seizoen.

als ik kijk naar mijn 3 musketiers, jonge Arabische Volbloeden (Sera is een totaal ander (soort/type) paard). ze vinden het zo leuk en zelfs Palmass, ondanks de stress/spanning. daarom krijgen ze van mij na een wedstrijd een week "vrij" en mogen ze lekker op de wei spelen, om het hoofdje en lijfje weer te ontspannen.

me nu niet verkeerd begrijpen hè Djilan anders krijgen we weer dat trailer verhaal :P

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 12:37

5x klasse I lijkt mij ook haalbaar hoor ;) Maar idd verspreid over het seizoen :j En liefst bijv 3 van maart t/m juni, korte pauze (2 maanden geen wedstrijden) en dan nog 2 later in het seizoen (sept/okt).

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 12:59

Kim_Evendi schreef:
Mijn doel voor dit jaar is klasse 1 uitrijden en eigenlijk ook 3 wedstrijden rijden in klasse 2.
Onder voorbehoud dat m'n toppertje het natuurlijk allemaal blessure-vrij ervan af brengt. :D
En het uiteraard leuk blijft vinden ;)

Begrijp ik het nu goed dat je in 1 jaar de klasse 1 en 2 door wilt???
Dat is wel echt heel veel...

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 13:04

Heb je al klasse I wedstrijden gereden vorig seizoen of moet je nog beginnen. In het laatste geval betekent dat minimaal 8 wedstrijden, niet te doen inderdaad. Als je je paard stuk wilt rijden moet je vooral met een onervaren paard (en als onervaren ruiter) door klasse I en II willen in 1 seizoen :=

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 13:10

Las in het topic van kwb dat dat haar eerste wedstrijd was....

Kim_Evendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 14:20

Djilna schreef:
Heb je al klasse I wedstrijden gereden vorig seizoen of moet je nog beginnen. In het laatste geval betekent dat minimaal 8 wedstrijden, niet te doen inderdaad. Als je je paard stuk wilt rijden moet je vooral met een onervaren paard (en als onervaren ruiter) door klasse I en II willen in 1 seizoen :=

rustig aan zeg! ik ben absoluut niet van plan mijn paard kapot te rijden! :n
ik zeg toch niet dat ik persé al die wedstrijden wil rijden?! dat is gewoon zoals ik er nu naar kijk... ik heb nog te weinig ervaring om goed in te kunnen schatten wat haalbaar is en wat niet. we kijken gewoon hoe ver we komen.
Paardenwelzijn (ook psychisch) staat bij mij voorop hoor!
Daar komt nog bij dat mijn paard niet onervaren is, hij heeft al veel wedstrijden gelopen en is niet meer heel jong ofzo.
Tenslotte krijg ik hele goede training/ begeleiding, dus geen paniek aub! ;)

Nogmaals, als het niet lekker loopt, of mn paard blijkt er geen plezier in te hebben of het niet aan te kunnen dan nemen we absoluut gas terug. En als het echt niet haalbaar blijkt te zijn geef ik jullie allemaal groot gelijk en gaan we volgend jaar pas klasse 2 starten.
Ik begrijp heel goed dat je niet te hard van stapel moet lopen, omdat het paard tijd nodig heeft om aan alles te wennen. :D

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 14:30

Je kunt wel zeggen dat je je paard niet stuk wilt rijden, maar je zegt ook dat je hier geen ervaring in hebt. Dus kun je dat onbedoeld en onbewust toch doen. Wat niet wil zeggen dat je dat eind dit seizoen merkt, maar op langere termijn waarschijnlijk wel. Advies is dus goed bedoeld en heeft niets met gelijk of ongelijk te maken.

Wat voor wedstrijden heeft je paard gelopen? Endurance of andere tak van sport?
Indien geen endurance zeg ik je nu dus bij voorbaat dat het onverstandig is om zoveel in 1 seizoen te willen doen.. Hou het bij alleen klasse I en als het héél lekker gaat als afsluiting 1 korte klasse II, meer niet.

Edit:
Ik zie dat je nu KWB, Kootwijk en nu Ommen gaat starten, dat is al best veel achter elkaar. Ben nu dus eigenlijk wel nieuwsgierig naar wat je planning is voor dit seizoen?

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 20:02

Kim_Evendi schreef:
Mijn doel voor dit jaar is klasse 1 uitrijden en eigenlijk ook 3 wedstrijden rijden in klasse 2.
Onder voorbehoud dat m'n toppertje het natuurlijk allemaal blessure-vrij ervan af brengt. :D
En het uiteraard leuk blijft vinden ;)

Kim_Evendi schreef:
Djilna schreef:

rustig aan zeg! ik ben absoluut niet van plan mijn paard kapot te rijden! :n
ik zeg toch niet dat ik persé al die wedstrijden wil rijden?! dat is gewoon zoals ik er nu naar kijk... ik heb nog te weinig ervaring om goed in te kunnen schatten wat haalbaar is en wat niet. we kijken gewoon hoe ver we komen.
Paardenwelzijn (ook psychisch) staat bij mij voorop hoor!
Daar komt nog bij dat mijn paard niet onervaren is, hij heeft al veel wedstrijden gelopen en is niet meer heel jong ofzo.
Tenslotte krijg ik hele goede training/ begeleiding, dus geen paniek aub! ;)

Nogmaals, als het niet lekker loopt, of mn paard blijkt er geen plezier in te hebben of het niet aan te kunnen dan nemen we absoluut gas terug. En als het echt niet haalbaar blijkt te zijn geef ik jullie allemaal groot gelijk en gaan we volgend jaar pas klasse 2 starten.
Ik begrijp heel goed dat je niet te hard van stapel moet lopen, omdat het paard tijd nodig heeft om aan alles te wennen. :D

je spreekt jezelf tegen, je zegt dat je doel klasse I en (3x) II starten is en vervolgens dat het niet persé hoeft. dan begrijp ik hem ook niet meer hoor :?

blijkbaar ben je inderdaad een onervaren combinatie, zou me eerst verdiepen in onze tak van sport en dit jaar gewoon lekker klasse I rijden. klasse II zeker pas volgend jaar aan gaan denken, endurance lijkt totaal niet op dresuur en normaal gesproken is 1 overgang van klasse per jaar meer dan voldoende

HHenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 20:38

er wordt te vaak te makkelijk gedacht over het rijden van een endurance wedstrijd.......is toch gewoon een buiten ritje :x

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 21:05

wij hebben het in 2010 ook gedaan: 5x een klasse 1 en aan het einde van het seizoen 1x een klasse 2. Het is te doen zo, maar wel met genoeg ruimte tussen de wedstrijden. Elke maand 1 , na de wedstrijd 4 tot 5 dagen verplichte rust (wel in de wei en wandelen aan de hand) en dan weer rustig opbouwen tot de volgende wedstrijd.
even opgezocht: ommen in mei,renkum in juni, soest in juli, KWB in aug, Haarle in sept en Wanroij in okt.

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 21:08

jij hebt het over 1x klasse II aan het eind, zij over 3x !!!!! daarmee bedoelen we dat dat veel is in 1 seizoen, want het is nog niet eens in 1 jaar maar een seizoen.....

Kim_Evendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 21:10

@ Karrimh, Djilna, biancavos:
Bedankt voor jullie reacties! Jullie hebben me aan het denken gezet, en mijn eerdergenoemde 'doel' is inderdaad ronduit absurd.
Ik begin me hiervan bewust te worden, en ik ga mijn 'doel' ook zeker bijstellen.
Ik denk dat mijn overenthousiaste (en ondoordachte ;( ) planning ook een beetje kwam omdat de eerste wedstrijden zo goed bevallen zijn: een fantastische rit gemaakt, een hele gezellige sfeer, veel leuke mensen ontmoet, en mijn paardje genoot ook... we zijn gewoon een beetje verslaafd geraakt :j (Dat krijg je nou met zo'n leuke tak van de paardensport +:)+ )
We gaan voorlopig rustig aan doen, veel groomen en vrijwilligen en dus héél veel leren.
Ik zag zelfs dat er af en toe clinics/workshops georganiseerd worden voor mensen die willen beginnen met endurance.. ? klinkt allemaal leuk en leerzaam dus daar ga ik ook eens naar kijken.

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 21:12

Ik heb vorig jaar wel 7 klasse I wedstrijden gereden...
Maar klasse II wil ik dit jaar proberen.
Dit jaar wilde ik weer 7 wedstrijden rijden, 2x kl;asse en en als het kan 5x klasse II.
Maar wel onder voorbehoud.

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 21:25

Kim_Evendi schreef:
@ Karrimh, Djilna, biancavos:
Bedankt voor jullie reacties! Jullie hebben me aan het denken gezet, en mijn eerdergenoemde 'doel' is inderdaad ronduit absurd.
Ik begin me hiervan bewust te worden, en ik ga mijn 'doel' ook zeker bijstellen.
Ik denk dat mijn overenthousiaste (en ondoordachte ;( ) planning ook een beetje kwam omdat de eerste wedstrijden zo goed bevallen zijn: een fantastische rit gemaakt, een hele gezellige sfeer, veel leuke mensen ontmoet, en mijn paardje genoot ook... we zijn gewoon een beetje verslaafd geraakt :j (Dat krijg je nou met zo'n leuke tak van de paardensport +:)+ )
We gaan voorlopig rustig aan doen, veel groomen en vrijwilligen en dus héél veel leren.
Ik zag zelfs dat er af en toe clinics/workshops georganiseerd worden voor mensen die willen beginnen met endurance.. ? klinkt allemaal leuk en leerzaam dus daar ga ik ook eens naar kijken.

goed van je dat je er over nagedacht hebt en een andere conclusie nu trekt. uiteraard was je gewoon enthousiast, wie niet die voor het 1st endurance gaat starten :j daarom is zo'n topic ook goed, kun je van leren (mits je er voor open staat ;) ) ik organiseer regelmatig clinics en uiteraard ben je altijd van harte welkom om een keer te komen groomen, je leert ontzettend veel en kun je zelf weer gebruiken en zelf van leren want ieder paard is anders en wat bij de een werkt hoeft niet bij de ander te werken :D

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 21:30

Heel erg verstandig, en fijn dat je er zo voor open staat.
Ik ken het zelf ook wel zou ook het liefst zo vaak mogelijk starten, maar dat is niet verstandig.

En voor de andere kim, 5 klasse 2 wedstrijden is ook behoorlijk veel, volgens mij had je je wedstrijden ook weer behoorlijk dicht op elkaar gepland...

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 07:00

ik heb kootwijk gereden en nu ommen (wilde liever kwb en ommen rijden maar dat kon niet) als opbouw voor zelhem. Dan nog renkum en dan 2.5 maand geen wedstrijden. Eind augustus Wateren en eind september grolloo. En dan nog even kijken of we onstwedde nog wilden rijden.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 10:25

en dan wil je wateren, grollo en onstwedde alle 3 klasse II starten? Echt waar kim, doe alsjeblieft rustig aan met die klasse II in plannen want je komt jezelf een keer tegen.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 11:48

Ik vind er niets snels aan Daffie. Een wedstrijd per maand. Ok, Onstwedde is 3 weken na Grolloo... maar ook dat is te doen als het paard al wat gewend is en conditie heeft...
Daarbij heeft ze tussendoor 2,5 maand rust genomen.
Nee hoor, vind er niets te snel aan. Daarbij kun je altijd nog je planning wijzigen als je merkt dat het om een of andere reden toch niet haalbaar is.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 11:52

Ja dat je plannen kan wijzigen tussendoor heb je wel weer gelijk in natuurlijk.

Was er overduidelijk niet helemaal met m'n hoofd bij want dacht dat die wedstrijden dichter op elkaar zaten. 8)7

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 15:47

grolloo zou dan een 65 km zijn, onstwedde kan ik nog kijken, of klasse I of klasse II.
De klasse II is 'maar'40,5 km en dan heb je ook nog een vetgate tussendoor...
Het zou dan eerder zijn dat ze in haar hoofd 'vermoeid' is maar daarna hebben we toch de winterstop!
En natuurlijk mocht smurf het niet redden/aankunnen dan meld ik me gewoon af.

corrina1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 11:36

corrina1994 schreef:
Doel mislukt xD paardje peesblessure. Nieuwe planning is dus groomen en vrijwilligen :)

Nieuwe planning ook mislukt, heb nog maar 1 wedstrijd gegroomt en al 2 wedstrijden gereden :') maar in Renkum zal ik er zijn als vrijwilliger. En in Uddel dag als vrijwilliger en 1 dag als groom.

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 20:42

Planning maken gaat dit jaar wel erg lastig met wedstrijden die niet doorgaan en gelukkig ook de extra wedstrijd. Dus ik heb een globale planning en zie het wel :+

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-12 21:27

mijn planning wordt hierdoor ook continue aangepast |o ik heb 5 paarden om te starten dus wel lastig om de planning steeds om te gooien -O- maar ach, het houd me wel van de straat :=

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 22:20

hier is ook al van alles om gegooid, maar 1 doel blijft overeind en daar ga ik echt voor :D