Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Djilna schreef:Donna, vermoeiend voor het paard. Elke wedstrijd brengt stress met zich mee, zeker voor onervaren paarden. Veel paarden, mensen die in ze zitten te prikken, meestal ook een ietwat gespannen ruiter en alles op vreemd terrein. Dat is echt vermoeiend voor het koppie hoor

Maar idd verspreid over het seizoen
En liefst bijv 3 van maart t/m juni, korte pauze (2 maanden geen wedstrijden) en dan nog 2 later in het seizoen (sept/okt). Kim_Evendi schreef:Mijn doel voor dit jaar is klasse 1 uitrijden en eigenlijk ook 3 wedstrijden rijden in klasse 2.
Onder voorbehoud dat m'n toppertje het natuurlijk allemaal blessure-vrij ervan af brengt.![]()
En het uiteraard leuk blijft vinden
Djilna schreef:Heb je al klasse I wedstrijden gereden vorig seizoen of moet je nog beginnen. In het laatste geval betekent dat minimaal 8 wedstrijden, niet te doen inderdaad. Als je je paard stuk wilt rijden moet je vooral met een onervaren paard (en als onervaren ruiter) door klasse I en II willen in 1 seizoen
Kim_Evendi schreef:Mijn doel voor dit jaar is klasse 1 uitrijden en eigenlijk ook 3 wedstrijden rijden in klasse 2.
Onder voorbehoud dat m'n toppertje het natuurlijk allemaal blessure-vrij ervan af brengt.![]()
En het uiteraard leuk blijft vinden
Kim_Evendi schreef:Djilna schreef:Heb je al klasse I wedstrijden gereden vorig seizoen of moet je nog beginnen. In het laatste geval betekent dat minimaal 8 wedstrijden, niet te doen inderdaad. Als je je paard stuk wilt rijden moet je vooral met een onervaren paard (en als onervaren ruiter) door klasse I en II willen in 1 seizoen
rustig aan zeg! ik ben absoluut niet van plan mijn paard kapot te rijden!![]()
ik zeg toch niet dat ik persé al die wedstrijden wil rijden?! dat is gewoon zoals ik er nu naar kijk... ik heb nog te weinig ervaring om goed in te kunnen schatten wat haalbaar is en wat niet. we kijken gewoon hoe ver we komen.
Paardenwelzijn (ook psychisch) staat bij mij voorop hoor!
Daar komt nog bij dat mijn paard niet onervaren is, hij heeft al veel wedstrijden gelopen en is niet meer heel jong ofzo.
Tenslotte krijg ik hele goede training/ begeleiding, dus geen paniek aub!![]()
Nogmaals, als het niet lekker loopt, of mn paard blijkt er geen plezier in te hebben of het niet aan te kunnen dan nemen we absoluut gas terug. En als het echt niet haalbaar blijkt te zijn geef ik jullie allemaal groot gelijk en gaan we volgend jaar pas klasse 2 starten.
Ik begrijp heel goed dat je niet te hard van stapel moet lopen, omdat het paard tijd nodig heeft om aan alles te wennen.
) planning ook een beetje kwam omdat de eerste wedstrijden zo goed bevallen zijn: een fantastische rit gemaakt, een hele gezellige sfeer, veel leuke mensen ontmoet, en mijn paardje genoot ook... we zijn gewoon een beetje verslaafd geraakt
(Dat krijg je nou met zo'n leuke tak van de paardensport Kim_Evendi schreef:@ Karrimh, Djilna, biancavos:
Bedankt voor jullie reacties! Jullie hebben me aan het denken gezet, en mijn eerdergenoemde 'doel' is inderdaad ronduit absurd.
Ik begin me hiervan bewust te worden, en ik ga mijn 'doel' ook zeker bijstellen.
Ik denk dat mijn overenthousiaste (en ondoordachte) planning ook een beetje kwam omdat de eerste wedstrijden zo goed bevallen zijn: een fantastische rit gemaakt, een hele gezellige sfeer, veel leuke mensen ontmoet, en mijn paardje genoot ook... we zijn gewoon een beetje verslaafd geraakt
(Dat krijg je nou met zo'n leuke tak van de paardensport
)
We gaan voorlopig rustig aan doen, veel groomen en vrijwilligen en dus héél veel leren.
Ik zag zelfs dat er af en toe clinics/workshops georganiseerd worden voor mensen die willen beginnen met endurance.. ? klinkt allemaal leuk en leerzaam dus daar ga ik ook eens naar kijken.
daarom is zo'n topic ook goed, kun je van leren (mits je er voor open staat
) ik organiseer regelmatig clinics en uiteraard ben je altijd van harte welkom om een keer te komen groomen, je leert ontzettend veel en kun je zelf weer gebruiken en zelf van leren want ieder paard is anders en wat bij de een werkt hoeft niet bij de ander te werken