Rabobank Vechtdalrit 2012 (Ommen endurance)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 22:07

Is de 53km in Ommen geschikt voor een kl1 paard met een ervaren endurance-ruiter? Ik ken het terrein niet.
Gaat alleen om het goed uitrijden. Dus heel rustig aan...

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 08:48

Karrimh schreef:
Sok schreef:
Gezellig Donna, kan je mijn monster ook een keer zien! :D
Neem je Palmass weer mee? Ik vind 'm zoooooo leuk! <3

heey Evelyn, leuk dat ik hem dan eindelijk IRL zie :j geen idee wie we meenemen, Toke op Khariton en ik op Mask of Palmass ....... wat ga jij rijden?

Pallie Pallie Pallie! *\o/*
Ik ga de korte klasse 1 starten!

bobomelo

Re: Rabobank Vechtdalrit 2012 (Ommen endurance)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 19:39

Hallo,

Ik ga dit jaar ook voor het eerst meedoen in de KK-25km
Zal het formulier klaar maken en verzenden via slakkenpost :P
Echt enorm spannend!!

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 21:42

ok, definitief ingeschreven voor de 35km met 2 paarden. welke paarden weten we echter nog niet, maar we zijn er wel bij *\o/*

weslyjune

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 07:20

Hoi Griebles, de ondergrond is overwegend relatief vaste zandpaden, er kunnen wat stukken bermen gereden worden en er zijn enkele km steenslag, als het droog weer is geweest zijn er ook een paar wat mullere stukken zand. Ik weet niet hoe de route er op dit moment bijligt aangezien ik niet in de buurt van de wedstrijd woon.
Persoonlijk vind ik de ondergrond makkelijker dan op de veluwe, waar je soms heel wat km mul zand hebt. De heuvels bij Ommen zijn niet gigantisch hoog, als je het rustig aandoet zie ik daar geen probleem. Er zit afwisseling in de omgeving wat de rit psychisch wat makkelijker kan maken.

Ik vind het altijd moeilijk om te zeggen of een paard iets kan ... als je op een redelijk tempo de klasse 1 door kon, dan moet Ommen op een rustig tempo geen grote problemen opleveren.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 11:48

Het gaat indd om het paard kl2 geklasseerd te maken voor de eigenaresse. Paard zou klaar zijn voor een korte kl2. Het gaat dus echt puur om het goed uitrijden en de bedoeling is dan ook tegen de minimale snelheid aan te zitten.

Molzebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 12:22

Wij overwegen om ons nog in te schrijven voor een KK. Maar een KK mag je maar 1 keer per jaar starten toch?

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 12:42

Molzebeer schreef:
Wij overwegen om ons nog in te schrijven voor een KK. Maar een KK mag je maar 1 keer per jaar starten toch?

Nee, inmiddels mag dat onbeperkt.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-12 17:57

Griebels, ik heb afgelopen vrijdag een stuk van de route gereden en ondanks de droogte vond ik het goed te doen. Had het zwaarder verwacht. Denk dat het voor paard met ervaring echt zat te doen is. :) Mooi is het er in ieder geval wel nu, alles begint uit elkaar te knappen qua groen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 20:27

griebels schreef:
Het gaat indd om het paard kl2 geklasseerd te maken voor de eigenaresse. Paard zou klaar zijn voor een korte kl2. Het gaat dus echt puur om het goed uitrijden en de bedoeling is dan ook tegen de minimale snelheid aan te zitten.

Leuk Griebels.

Wat voor soort paard en wat voor tempo als ik dat vragen mag?
Heb met mijn Fjord het zelfde plan om in Ommen lekker rustig de k2 goed uit te rijden.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 22:19

Een Arabier. Ken het paard verder niet. Weet wel dat ze alleen rustiger is, dus denk dat het plan is om alleen te rijden...
War voor tempo heeft jouw fjord in stap en draf? Zal het eens overdenken...
Heb er vorig jaar kl1 als try out gereden na blessure... Hoorde van margreet dat veel paarden een B of een C hadden door het terrein. Vandaar dat ik het vraag, was vorig haar gewoon zwaarder dan anders, heeft kl2 een andere route, of is het gewoon zwaar/verradelijk terrein?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 00:15

Vorig jaar had ik K1 35km gereden en ik vond hem niet zwaarder vond dan de andere wedstrijden. Heb zelfs daar voor mijn Fjord doende behoorlijk door gereden met 11,93km/h op de uitslag. Wel hoorde ik achter af dat de k1 38km bleekt te zijn wat erg lang is voor k1. Misschien dat iets mee te maken heeft?

Als je naar de uitslag van k2 vorig jaar kijkt dan heeft iedereen op 1 na goed uitgereden.
http://www.endurancevereniging.nl/image ... gen_k2.pdf
(Of geen extreme uitval) Wel hoorde ik dat ze dit jaar de routes hebben verandert.

Tempo draaft mijn Fjord tegen 13km/h en stap 4km/h. Maar we hoeven natuurlijk niet hele wedstrijd samen te rijden of zo. Wou eigenlijk zeggen we zien wel bij de start wel of we elkaar tegen komen, maar in Ommen hebben ze geen massastart waar door dat weer anders ligt.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-12 08:07

De routes zijn dit jaar anders dan voorgaande jaren. Het terrein is niet vlak en sommige stukken zijn mul. Ik denk dat veel mensen zich daarop hebben verkeken. Ik ook. Mijn paard was een van de afgekeurde paarden bij de nakeuring. Vooral oververmoeid, het was erg warm en voor ons was de route best zwaar.

HHenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 09:51

ommen en lemelerberg zijn mijn trainingsgebied
ik vind dat deze wedstrijd nog al eens onderschat wordt
vooral lemelerberg kan bij veel regen een zware ondergrond hebben,glad,veel gladde boomwortels
en dit in combinatie met heuvelig terrein.
de paden rondom sahara ommen,zijn heuvelig,zwaar ,mul zand,vooral bij droogte

niet vorig jaar,maar in 2010 waren er heel veel afkeuringen.zowel in k1 als in k2.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-12 10:34

Ja, ik vind het ook moeilijk om een goede inschatting te geven want wij trainen er vaak dus ik ben bekend met het terrein.. Met een paard met enige ervaring en goed verstand is de rit wel prima te rijden maar dat geldt natuurlijk voor iedere rit..niet alleen voor Ommen.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 10:48

Mijn eigen paard is ervaren maar had toch een B, wat later zelfs nog een C werd...
Ik heb 2 weken later Renkum kl2 gestart met hetzelfde paard en steeds een A. Lag dus niet aan het paard, maar de wedstrijd. Ik had wel in fijne galoppaden in Ommen 2x een sleuf over de breedte van het pad gezien... en gevoeld...

Joram, ik zal eens vragen welke snelheden die arabier heeft.
Mijn arab was geen optie geweest, die draaft 18km/h en stapt 7 a 8km/h...

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-12 12:08

Sleuven zijn er op de Lemelerberg nu ook..met steenslag. Even gas terug dus. Het is er wel adembenemend mooi.. (ik val in de herhaling haha)

Molzebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 14:33

KK mag je dus ook bijv. 3 keer per jaar starten? Dat is goed nieuws voor mij! Super.

Een ruiter van 12 mag alleen onder begeleiding toch? Voor de zekerheid..

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 14:37

Klopt, onder de 14 moet een ruiter begeleid worden door een ruiter van 18 of ouder.

Voor de KMK moet je wel lid zijn van de KNHS. Ruiterbewijs volstaat al (of ff lid worden).

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 15:17

kristelhans schreef:
Sleuven zijn er op de Lemelerberg nu ook..met steenslag. Even gas terug dus. Het is er wel adembenemend mooi.. (ik val in de herhaling haha)

maar dat is toch levensgevaarlijk? Als je in een galopje zit, zie je ze niet op tijd om terug naar stap te gaan. Sleuven waren vorig jaar zo'n 25cm breed en over de hele breedte van het pad.
Dan zouden er waarschuwingsbordjes ruim van te voren moeten staan, die stonden er vorig jaar niet namelijk...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 20:07

Sleuven in Ommen heb ik vorige jaar helemaal niks van gemerkt of gezien. Maar ik ben dan in ieder geval gewaarschuwd voor dit jaar.

keep

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 20:55

Ik heb ook definitief ingeschreven vandaag!!
Ik heb er zin in!!

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 21:02

Als je naar de voorbespreking gaat wordt dat vast wel gemeld? Dan weet je ongeveer waar het zit en kun je zelf wel opletten op sleuven

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-12 09:32

Ik denk dat ik wat anders bedoel dan jullie met sleuven. Ik bedoel van die stukken waar de regen het pad wat heeft aangetast. Op dat stuk is de grond gewoon niet een mooi vlak stuk. Ik weet uit mijn hoofd even niet of de route ook daarlangs gaat, ga ik even voor je navragen. Als het er wel langs gaat zal er in de voorbespreking uiteraard aandacht voor zijn. Galop is sowieso niet echt fijn daar vanwege dat het stukje daar smal en kronkelend is met 'heuvels' in de bochten zeg maar..volg je het nog? :P Is wel goed te zien als je er aan komt. Nogmaals, ik weet niet zeker of de route ook over dat stuk gaat..kom ik nog even op terug.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 09:47

Weet een van jullie toevallig ook wanneer de routekaarten online komen?
En moeten we een starttijd aanvragen of is die vantevoren bekend?