Wie gaat er nog meer naar Wateren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Napie

Re: Wie gaat er nog meer naar Wateren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 21:51

Alleen onwijs pijn in mijn armen nu. Dwars door de bramen en brandnetels gegaan bij dat paard en nu brand het als de hel. Ik zie eruit alsof ik met een kat heb gevochten. Gelukkig was het paard heel braaf en wachte hij netjes op wat komen ging. Ik kon hem netjes uitspannen zodat Pieter de kar uit de sloot kon trekken met de auto

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 21:56

Ja, dwars door braamstruiken en brandnetels is niet zo geslaagd natuurlijk. Kan me voorstellen dat je je nu wel een stuk minder lekker voelt. Gelukkig was het paard zo braaf, anders had je nog weinig kunnen doen. Waren het een beetje ervaren mensen of niet?

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 22:01

Wel ervaren mensen maar een vrij groen paard. Was gaan flippen op twee huifkarren, die dingen zijn ook doodeng. Zag hem zo de sloot in vliegen. Gelukkig raakte hij niet in paniek, aan de andere kant van de sloot stond prikkeldraad. Alles netjes met snelsluitingen, dat was makkelijk. En ik ben ervaringsdeskundig, heb al twee keer met mijn eigen spul in een sloot gelegen :)

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 22:22

Ik hoop dat je snel opknapt napie, want zo op de kar te moeten zitten zaterdag is geen pretje.
Heb je gelijk maar gezegt dat ze zaterdag een geweldige oefenrit kunnen maken? Met allerlei opstakel trainingen en genoeg andere karren? Had je een inschrijving meer gehad :P

Morgen ochtend naar onze eigen stal om alles zo klaar te zetten dat vrienden het weekend kan overnemen, dan de auto vol laden en dan nog 4 personen erbij in zien te proppen en op naar Wateren. Helaas gaat de haflinger niet mee we missen nu een auto waardoor het proppen wordt :D en 1 persoon meer.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 22:36

Bluestar, veel plezier zaterdag, beetje proppen zo te horen, maar dat komt vast goed!

Napie, huifkarren zijn inderdaad eng! Toen ik naar Gaasterland was laatst, vond Lou een huifkar ook wel erg eng, een kar met twee dikke welshcobs ( o.i.d.) was toch minder eng. Ik meost wel gelijk denken aan endurance en mendurance tegelijkertijd en ik denk dat Lou dat wel accepteert :j , als ik zelf maar rustig blijf en er even de tijd voor neem :D .

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 05:46

Ik kan zondag ook niet uitsluiten dat je geen menwagens of huifkarren tegenkomt. Als het een beetje mooi weer is kom ik beide regelmatig tegen in het bos. daarom ben ik van mening dat een mendurance en endurance best gecombineerd kan worden. Als je dan een combinatie tegenkomt dan is dat in iedergeval iemand die dezelfde richting rijd en verstand van zaken heeft.
@bluestar: ik zit zaterdag niet op een kar hoor.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 08:24

Nee, natuurlijk kan je dat niet :D . Maar ik doe niet mee zondag, dus ik kan nog even "oefenen" ;) .

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 08:26

heb er zo'n zin in..

wel besloten om 20 over 7 weg te gaan.. nog steeds goed te doen haha.. maar ik vind uitslapen zo fijn.

dan zijn we er half 9. paardje keuren, tijd aanvragen, naar de uitleg en starten maar.

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-11 08:27

Ik denk dat het wel gecombineerd kan worden..
In Zelhem was het ook op dezelfde dag maar het werd wel echt gescheiden gehouden opzich..
Maar anders kun je er ook altijd afstappen...

Het weer voor zondag is maar 1 mm water dus dat is te doen!

Hoe laat gaan jullie starten Joltsje?

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 08:31

nou we zijn kennismakingsklasse Kim345
half 10 is de uitleg afgelopen. dus rond 10 uur zou mooi zijn (denk dat we kwart voor 10 niet redden).
en als alles in de soep loopt gewoon wat later :p
denk namelijk dat 10 uur wel wat spitsuur is

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-11 08:34

Kennismakingsklasse maakt zelfde rondje toch?
Maar oke misschien komen we jullie nog wel tegen, had ook 10 uur in gedachten :P

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 08:38

Kennismakingsklasse maakt inderdaad hetzelfde rondje, maar Joltsje gaat voor uitrijden en dat kan al met 8 km/u, dus dan is ze wel even onderweg. Als ze dan als een van de laatste zou starten komt ze ook laat binnen. Dus daarom zal ze op tijd willen starten ;) .

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 08:50

nou jet, we gaan voor de 10 k/m per uur. maar nog nooit een endurance gereden, geen idee hoe het gaat.
paard is wel in conditie, maar kan wel beter...
paardje is het belangrijkste, dus als we daarom 8 km/uur gaan doen, dan doen we dat.
uitrijden isinderdaad mijn grootste doel :D

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 09:41

Joltsje, als je in je training ( gezien je berichtje van een paar dagen geleden) geen 10 km. per uur rijdt over bijna 30 km. die DFW is, zou ik dat voor een wedstrijd niet doen. Dan heb je inderdaad kans dat je toch wat teveel van je paard vraagt endat die afgekeurd wordt, of vanwege te hoge hartslag, of vanwege kreupel zijn. Er wordt echt goed gekeken naar hoe ze lopen, beter goed uitrijden met 7,5 km/u ( dat is dan wel te langzaam, maar je paard is dan nog gezond), dan op het eind afgekeurd worden omdat je voor jouw paard te snel bent gegaan. Ik bedoel dit niet als preek hoor, maar dit is wel wat enduranceruiters in het algemeen zeggen en meemaken.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 10:01

jet, ik snap precies wat je bedoelt
mijn ritje van gemiddeld 7,15 km per uur heeft mijn paard niet gezweten of wat dan ook. was een echt relax ritje. (vooral omdat we nogal wat afgekwebbelt hebben en het veel te gezellig was).
daarom denk ik dat 10 km per uur te doen is. maar nee, het paardje gaat voor alles.. we gaan gewoon kijken bij de eerste 18,5 km en dan kunnen we ons plan altijd nog aanpassen

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 10:03

Ik ben blij te horen dat je zo verstandig denkt, Joltsje! Veel plezier en succes zondag, maar pas wel op, als het goed gaat is het wel verslavend :j .

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 10:07

Er zijn maar weinig kennismakers met koudbloedpaarden die 10 km/u redden bij ons. De ondergrond is nu mooi droog maar geen idee wat de invloed van het weer de aankomende twee dagen zal zijn. Als het erg nat is, kan het her en der zwaar zijn om flink door te draven.
De eerste 10 km is behoorlijk goed maar wel wat heuveltjes. Nu ook niet mul. Daar kan je wel redelijk doorrijden als je af en toe wat gegaloppeerd. Daarna een stukje waar wat plassen kunnen liggen. Laatste 2 km voor de PA is netjes. Vervolgens vanaf een km of 22 weer wat zwaardere bodem maar wel vlak. Niet heel geschikt om te galopperen of snel te draven als je niet heel erg ervaren bent. Laatste twee km ook weer stevige bodem en aardig droog, kan je goed uitstappen.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 10:11

ooh.. ben echt een dummy, daar zit je ook nog mee ja.
die 10 km/uur kan ik wel vergeten dus :P
heb vorige zomer ene keer een rit gemaakt.. zal ff kijken of ik die nog kan vinden. hadik ook gps.
maar paardje is nu wat minder in conditie (al hebben we de laatste weken er weer goed aan getrokken)

edit: gevonden
http://runtastic.com/en/users/Joline-Br ... 2011-04-09
ik denk dat we zaterdag minimaal zo snel hebben gereden.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 10:20

Nou, kijk goed naar je paard en maak er gewoon een gezellige dag van, dan komt het vast goed! Je leert er vast een hoop van, heb je trouwens hulp in de vorm van een groom, of ben je alleen?

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 10:23

we zijn met zijn 3en (dus rijden samen). en geen groom.
je mag niet tijdens de controle halverwege je paard laten drinken en afsponsen?
en dat moet ik er dan zelf voor de tijd neerzetten?

misschien dat we zaterdag nog ff komen kijken..... hoe laat is het dan het beste om dat te doen?

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-11 10:23

Napie schreef:
Er zijn maar weinig kennismakers met koudbloedpaarden die 10 km/u redden bij ons. De ondergrond is nu mooi droog maar geen idee wat de invloed van het weer de aankomende twee dagen zal zijn. Als het erg nat is, kan het her en der zwaar zijn om flink door te draven.
De eerste 10 km is behoorlijk goed maar wel wat heuveltjes. Nu ook niet mul. Daar kan je wel redelijk doorrijden als je af en toe wat gegaloppeerd. Daarna een stukje waar wat plassen kunnen liggen. Laatste 2 km voor de PA is netjes. Vervolgens vanaf een km of 22 weer wat zwaardere bodem maar wel vlak. Niet heel geschikt om te galopperen of snel te draven als je niet heel erg ervaren bent. Laatste twee km ook weer stevige bodem en aardig droog, kan je goed uitstappen.

Is dat natte stuk vlakbij appelscha?
Dat is op zich nog wel te doen dan heb je het parcour er verder mooi bijliggen!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 11:49

Joltsje, als het goed is staan er tijdens de controle op 18,5 km. ( P/A) wel waterbakken om je paard te laten drinken en om af te sponsen. Ik weet niet of er sponsen in de bak voor het koelen liggen, dus misschien is het handig om er eentje mee te nemen op je paard. Het zijn wel gescheiden bakken voor drinken en afsponsen, dus daar moet je even goed op letten. Ik begreep van Nanda dat er ook bij de finish voor water is gezorgd, dus ook daar kan je koelen voor het aanbieden.
Wel lekker dat jullie met zijn drietjes zijn.
Een groom is handig om bv. bij het voorkeuren je paspoort even vast te houden, een eventuele deken even af en op te doen, onderweg op bepaalde plaatsen te staan om je paard te laten drinken en koelwater aan te geven, bij de finish om je paard eventueel een deken op te doen, bij de nakeuring om de eventuele deken af en op te doen. En om er voor te zorgen dat je zelf voldoende eet en drinkt onderweg. Dit is even een simpele uitleg, een groom kan nog wel meer betekenen voor een ruiter, maar dit zijn de basisdingetjes.

Nanda weet misschien wel een goede tijd om even te gaan kijken zaterdag.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 11:59

ja met zijn 3en is wel leuk. we gaan vaker samen op pad, dus dat komt goed.

en innd ik snap het nut van een groom.. ik denk dat wij elkaar maar gaan helpen..
(paardje vasthouden en 2 paspoorten moet lukken).

hoe druk is het meestal bij de voorkeuring?

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-11 12:01

De ene keer moet je even wachten de andere keer niet.
Als je het graag rustig wilt zou ik wat eerder gaan.
Maar is je paard nog niet helemaal rustig dan wachten de veterinairen even met keuren of ze gaan eerst naar een ander.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 12:02

we zijn er half 9, en mogen tot half 1 starten geloof ik :P