zuidveluwe rit 19 juni 2011

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Welke afstand ga je rijden?

29 km (kk)
1 (3%)
29 km (k1)
21 (70%)
51 km (k2)
5 (16%)
80 km (k3)
3 (10%)

Totaal aantal stemmen: 30

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 20:16

IndianLady: Anouk reed inderdaad met nummer 73. Dat waren wij dus. :o

Anouk is uiteindelijk op een mooie 39ste plaats geeindigd. Mooie gemiddelde snelheid, nette waardes. Goed gereden, dus wij zijn dik tevreden. Paardje stond er vandaag weer fris bij. Geen dikke benen of spierpijn. Wat wil je nog meer?

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 22:27

joedith schreef:
Hoi,

ik kwam dit topic tegen, en had eigenlijk een vraag.
Wij, 2 vriendinnen en ik, willen graag een keer met onze paarden een toch/buitenrit maken over de veluwe. Heb op internet ruiterroute Posbank gevonden. Nu is dit 20 of 25 km, geloof dat je dit ook in kan korten.

Mijn vraag, is dit te ver voor paarden die dit niet 'gewend' zijn? Ze lopen wel alle 3 Z dressuur, en die van mij is gewend om wekelijks een rit van een uur over het harde te maken.

Is dit te doen, of kunnen beter minder km maken?

Groetjes Judith

hoi Judith,

ligt er aan hoe lang je er over wilt doen :D mijn Z dressuur Arab is klasse III startgerechtigd dus in principe zouden ze dit moeten kunnen. wat een veel voorkomende vergissing is dat de meeste mensen teveel stappen, draven is veel ontspannender en minder vermoeiend - constant tempo rijden is ook het meest economisch :j dus niet hard, dan weer zacht, dan weer hard enz.

veel plezier en succes er mee ;)

Naomi_unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 23:07

Gefeliciteerd iedereen met hun plaatsen! Ik ben 47e geworden. Mijn dag was zegmaar, uhm apart :P Eerst dacht ik nog dat ik weer kon gaan vertrekken nog voordat ik gereden had omdat paardlief weigerde te kalmeren en stil te staan om uberhaupt te kunnen voorkeuren... Uiteindelijk met behulp van hele vriendelijke dierenartsen toch voorgekeurd en goedgekeurd en op weg gegaan! Het rijden zelf was echt fantastisch, ze luisterde erg goed en haar stress verdween na 10 min rijden als sneeuw voor de zon.. Mijn wedstrijd bestond eigenlijk alleen uit het mijn paard zover krijgen om zich te laten keuren.. De rit/afstand zelf was echt zo voorbij! Ze was op het terrein zelf alleen niet rustig te krijgen, echt heel bizar. Vorige keer (1e x endurance) niks aan het handje, maar deze dag was er iets mis bij haar. Heb 2 uur verlating van de starttijd aangevraagd en gekregen, in die tijd haar ook nog een half uur gelongeerd om te kalmeren maar dat hielp ook niet. Zelfs bij de nakeuring (na dus 29 km gereden te hebben en half uur gelongeerd) was ze nog net zo nerveus/druk als bij de voorkeuring. En vandaag stond ze er weer toppie bij, nog steeds energiek, ze bleef zichzelf maar vermaken met heen en weer draven in het weiland. Maargoed we gaan goed werken aan haar stress/vreemde terreinen, zodat de volgende endurance qua keuringen soepeler verloopt, want hier word je niet vrolijk van. :n Maar ik ben wel erg blij dat we hebben doorgezet en uiteindelijk de wedstrijd tot een goed einde hebben gebracht! *\o/*

joedith

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 10:17

@ Karrimh

Thanks voor je reactie!
Denk dat we het maar gaan proberen, we hebben de hele dag de tijd ;)

Margreetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 14:20

Was nog beter dan ik dacht, 5e geworden! *\o/*

kim345

Re: zuidveluwe rit 19 juni 2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 14:21

Gefeliciteerd!

Wij zijn uiteindelijk 45e geworden, ben ook tevreden we gingen voor de 3 punten en die hebben we :D

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 20:24

Naomi: ze zeggen dat een paard gemiddeld 2 tot 3 jaar nodig heeft om aan het wedstrijdritme te wennen. Wij hebben ook zo'n stresskipje die zich ook niet altijd kan gedragen bij de keuringen. Ze kan ook heel druk zijn en lomp. Zo zijn we dus 2x afgekeurd omdat ze zich niet gedroeg bij de nakeuring. Dat is echt balen: goeie wedstrijd gereden en vervolgens laat paard zich niet keuren. :( Wij hebben je inderdaad zien longeren. Ik dacht nog: nou als die straks nog moet lopen heeft paard geen energie meer voor die 29 km. Dat viel dus mee. De arabier die we nu mee hadden was ook druk. Die liep ook de hele tijd te springen. Was lastig met zadelen, was lastig met opstijgen en was explosief bij de start. Wij hadden al een late starttijd (konden niet veel later) , we hadden wel vroeger gewild. Maar ik denk dat als je gewoon was gaan rijden dat hij wel rustiger was geworden. die van ons was alleen maar lastig omdat hij zolang moest wachten. Die kon zijn energie ook kwijt bij het lopen. Hij heeft het eerste stuk een behoorlijk tempo gelopen. Vond tie helemaal geweldig.
Ik denk dat je paard gewoon moet wennen aan alles, dus maar vaak genoeg meedoen. Ooit went hij aan het hele gebeuren. Maar het lag vast aan het weer dat de paarden zo druk waren.

Naomi_unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 22:32

sheela schreef:
Naomi: ze zeggen dat een paard gemiddeld 2 tot 3 jaar nodig heeft om aan het wedstrijdritme te wennen. Wij hebben ook zo'n stresskipje die zich ook niet altijd kan gedragen bij de keuringen. Ze kan ook heel druk zijn en lomp. Zo zijn we dus 2x afgekeurd omdat ze zich niet gedroeg bij de nakeuring. Dat is echt balen: goeie wedstrijd gereden en vervolgens laat paard zich niet keuren. :( Wij hebben je inderdaad zien longeren. Ik dacht nog: nou als die straks nog moet lopen heeft paard geen energie meer voor die 29 km. Dat viel dus mee. De arabier die we nu mee hadden was ook druk. Die liep ook de hele tijd te springen. Was lastig met zadelen, was lastig met opstijgen en was explosief bij de start. Wij hadden al een late starttijd (konden niet veel later) , we hadden wel vroeger gewild. Maar ik denk dat als je gewoon was gaan rijden dat hij wel rustiger was geworden. die van ons was alleen maar lastig omdat hij zolang moest wachten. Die kon zijn energie ook kwijt bij het lopen. Hij heeft het eerste stuk een behoorlijk tempo gelopen. Vond tie helemaal geweldig.
Ik denk dat je paard gewoon moet wennen aan alles, dus maar vaak genoeg meedoen. Ooit went hij aan het hele gebeuren. Maar het lag vast aan het weer dat de paarden zo druk waren.

Mooi vooruitzicht, dat het nog zo'n tijd gaat duren! Maar dat is niet erg, we doen het wel beetje bij beetje, gewoon oefenen. Is geen ramp als het niet lukt. We gaan gewoon lekker verder, ik blijf endurance wedstrijden echt heel gaaf vinden! Wat jammer zeg dat je dan idd op de nakeuring alsnog werd afgekeurd, zeker als het verder qua rijden ed gewoon goed ging. Ik ben haar trouwens niet gaan longeren omdat ik haar te druk vond om te rijden (ik stap er zo op hoor ze doet echt geen gekke dingen maar is gewoon druk :) ) maar omdat ik haar niet voorgekeurd kreeg! We hadden het al 2x geprobeerd entoen heb ik 2 uur later gevraagd voor de start omdat de tijd op begon te raken. En bovendien zag ik het ook niet zitten om haar in die staat te gaan proberen op te laden om weer terug naar huis te gaan. Dus het was even stoom afblazen en dan verder zien wat we doen. Maar uiteindelijk is het dus toch gelukt :D

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 06:40

Naomi het kan ook sneller hoor ;)
Smurf was de eerste wedstrijd heel druk in KWB
Met de voorkeuring had ze krap 58 want ze zag van alles...
Op de P/A wilde ze al helemaal niet meer stiilstaan , zed zat goed tot we aanboden en toen vloog ze weer omhoog naar 68, vriendinnetje ging ook weg dus re inspection ook 68.. Daarna stond ze ook nog idioot te doen en paar keer kwam ze omhoog omdat ze niet stil wilde staan.
De volgende wedstrijd was de UHR en toen stond ze toch rustig bij de voorkeuring! HF was direct 36 en op de P/A stond ze ook heel rustig en hebben we vrij snel aan kunnen bieden, nakeuring en finish stond ze ook weer heeel rustig bij. Nu in zelhem en renkum wilde ze niet zo graag stilstaan maar dan gaat ze eerst wat drammen en dan staat ze wel rustig, dus het kan wel :)

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 07:59

Het kan zeker sneller...
Mijn eerste rit, kennismaking te Zelhem, had mijn hengst hartslagen boven de 100...
Mocht wel starten want het was duidelijk de opwinding. Ook bij de P/A en de finish waren ze zo hoog, maar ging wel snel naar beneden als ik op een rustig stukje ging staan.
De volgende wedstrijd had hij hartslagen tussen de 32 en 44... Op elke keuring :=

Naomi_unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 08:23

Nou op onze eerste endurance was zij ook gewoon rustig en daardoor had ze gelijk ook goede HF, dus ik weet dat ze het wel 'kan' :) We zullen zien hoe het de volgende wedstrijd gaat, misschien doet ze dan juist weer normaal.

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 11:08

Karrimh snapt het na 11 jaar soms nog niet haha :P
daarom start ik Sera ook gewoon elke wedstrijd, ik mag haar starten wat ik wil en dus in principe alle klasses over laten slaan. juist omdat ik vind dat ze het "spelletje" moet leren start ik haar dus gewoon ook in de lagere klasses ;) Sera is nu 6 jaar en heeft in Renkum haar 1e klasse III - 80km goed uitgelopen en we waren nog 7e ook :)
AF Mask is pas 4 jaar en maakt zich ook enorm boos en wind zich op, hij heeft nu 3x een korte klasse I gelopen en blijft nog boos. daarom neem ik hem ook overal mee naar toe, Enjoy the Ride - trainen op vreemd terrein - crosstraining voor puppy's enz enz

dus oefenen, oefenen en nog eens oefenen ;)

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 16:12

dat is ook wat ik met tapas doe, lekker veel mee op pad, lekker veel meemaken en hopelijk komt ze dan ook een keer in de houding van "OK, het zal wel weer, we gaan weer wat doen"

Afgelopen wedstrijd heb ik gehoopt dat ik uberhaubt door een keuring heen zou komen en ben door alle keuringen goed heen gekomen.
Kort voor de wedstrijd was ze er nog 4 x tijdens 1 rit vandoor gegaan en ik had er daardoor een heel hard hoofd in om de wedstrijd te rijden.
Uiteindelijk heeft ze zich tijdens het rijden echt super goed gedragen en staan haar eerste 3 WP bij mij in de boeken, op naar de volgende wedstrijd :D