Endurance Kootwijkerbroek

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pendurance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 09:24

Citaat:
Als startkaart optijd binnen is doe ik mee met de korte klasse 1

Je kunt gewoon inschrijven en meedoen als je je startkaart nog niet hebt. Dat gebeurt ieder jaar, omdat de KNHS zo langzaam is. De nummers van de startkaart hoef je niet in te vullen op het inschrijfformulier, eventueel kun je bij bijzonderheden aangeven dat je startkaart nog in aanvraag is. En als je de nummers later nog binnen krijgt, kun je ze altijd nog even mailen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 09:31

Napie schreef:
Je kan ook nog gaan mendurancen!

I know, maar heb nog geen vervoer voor mijn kar.
en mijn groom ligt nog in de prak.
Dus voorlopig endurance (dat wou mijn groom ook altijd al,
dus als zij is uitgedeukt en haar paard hersteld na langdurige
blessure hopen we samen aan het eind van het jaar een keer
samen een endurance te rijden)

Ga KWB mailen! voor korte klasse I.
(ergo ga hippogrif mailen geloof ik)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 09:39

Een vriend doet dit keer voor eerst mee met de Men endurance. Ik en ander vriend gaat mee als groom.
De twee shetjes zijn we al beetje wezen trainen en afgelopen zaterdag waren we in kootwijk om te oefingen. Nou wordt zeker nog even training, want die 15km hebben we met snelheid afgelegd van 6,3km waarbij Jan hartslag had van 64bmp en Jolly 48bpm.
Ik hoop dat er idd wel wat komt van trainingen want zelf heb ik erg druk met mijn autorijlessen. Maarja mischien morgen, ik vindt in iedergeval altijd erg leuk :D
(Voor geinterseerde in mijn profiel staan er wel wat fotos van shetjes, onder ander ook foto van de optrede in jumping Amsterdam.)

Napie

Re: Endurance Kootwijkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 17:43

Leuk, shetlanderconcurrenten!
Doen jullie de korte of de lange klasse?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 19:31

We doen mee met korte rit, is goed ook want als je zo boven leest hebben shets nog niet zo heel veel conditie en is erg jammer dat ik komende tijd te druk heb om ze echt te trainen.

Wat onze tatiek wordt voor de grote dag is om de eerste 9km de gemiddelde snelheid hoog te houden en dan vervolgens de 2 km daarop paardjes meer tot rust te komen wat neer komt op veel stappen en bij mulle stukken wat draven.
Ook waar we nog mee zitten is dat onze shetjes zich altijd erg druk maken wanneer ze een andere aanspanning voor hun zien, we moeten maar kijken hoe dit op wedstrijd gaat maar dit kan vrij lastig zijn voor laatse stuk wanneer zo goed tot rust moeten komen.

Mocht je nog tips hebben dan hoor ik het graag.
En wat leuk dat je twee zulke mooie shetslanders hebt. 21 maart kom ik ze wel even bewonderen.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 20:08

Ik rij de lange. Mijn shetten lopen ook niet graag achterop een andere aanspanning maar de tijd tussen de aanspanningen is zo ruim dat je vaak pas de eerste tegenkomt na de PA. Die zijn dan over het algemeen langzamer als jou dus vraag je vriendelijk of je even mag passeren en schep vervolgens dan even ruimte achter je zodat je elkaar niet steeds hoeft in te halen.
Ik zelf stap alleen de twee kilometer voor de PA en voor de finish. Vlak voor het twee kilometer punt zetten we de boel even stil om te koelen/groomen en ze te beoordelen. Als ze nog erg stuiterig zijn dan een km een handdrafje en laatste km stappen. Door mul zand in galop.
Ik ken het terrein van KWB niet voldoende dus ik streef naar een snelheid tussen de 10-12 km uur. Ik geloof dat het wel een beetje vergelijkbaar is met het Drents Friese Wold rondom de zandvlakte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 21:22

Ik ben er afgelopen zaterdag geweest en moet zeggen dat ik de zandpaden niet echt zwaar vindt. Het groomen, koelen mag dat ook op elke plek of moet persse bij een groom punt ?
Want anders geven we inderdaad 2km voor PA punt ponys eventjes pauze om wat te drinken en koelen en ondertussen verliezen we dan mooi de aanspanning uit zicht mocht er eentje voor ons rijden.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 21:26

Met mendurance heb je toch water mee op de kar? Dan kan je overal koelen/drinken waar je maar wil. De groompunten zijn er zodat er niet overal kriskras door het bos groomauto's crossen.

Troelaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 21:46

ik groom een vriendin van mij in de mendurance (helaas niet in kwb) en wij groomen als 'grondteam' dus eigenlijk net als bij endurance. zo hoeven zij niet teveel water (=gewicht) mee te nemen op de kar.
moet wel eerlijk zeggen dat er tot nu toe weinig menners zijn die een apart groomteam hebben...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 22:11

Lenneke_ schreef:
Met mendurance heb je toch water mee op de kar? Dan kan je overal koelen/drinken waar je maar wil. De groompunten zijn er zodat er niet overal kriskras door het bos groomauto's crossen.

Okee, dat is mooi :)
Water en twee emmers hebben we idd bij ons. Jammer dat je 21 maart er niet bent.

Enige regel waar ik alleen nog tegen aanloop is dat de grooms verplicht cap op moeten :\ .
We zijn namelijk tot conclusie gekomen dat voor twee shets handig is om twee grooms te hebben tijdens mendurance, en om de ponys niet al te erg te benadelen loop grootse deel naast de kar :o . Maarja ik neem aan dat ze daar niet moelijk over zullen dat ik mijn cap af doe zodra ik er naast loop.

Entja als groom zijnde is gewoon leuker om bij de hele rit mee te zijn ;) en is ook meteen goed voor mijn conditie :=
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-02-09 22:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 22:14

Lijkt me heerlijk een apart groomteam maar het is niet anders. Dus vertrekken we met 20 kilo aan water en zo langzaamaan wordt dat allemaal opgemaakt. De pony's drinken onderweg niet echt, ze kunnen wel over het bit drinken maar willen niet. Er is met mennen geen mogelijkheid het bit af te nemen.

Twee grooms mee op de kar? Lijkt me wel heel veel van het goede op een shetlander aanspanning. Ik zou de lichtste groom meesturen op de kar en de andere met de auto naar de groompunten sturen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 22:19

Ik loop er gewoon naast hoor, 16km red ik makkelijk :+ .
Maar 20 liter water is dat niet beetje veel ?
Heb je zoveel water nodig om te koelen en scheelt dat veel, want ik verwacht dat 21 maart geen warm weer.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 22:23

Ik vind het wel schelen. Dat is tien liter per pony. Vijf voor de PA en 5 voor de finish. Even overgieten en sponsen.
Als je niet op de kar zit dan hoef je geen cap op. Maar die 16 km doen jullie toch niet in staptempo? Als mijn span draaft dan gaan we zo'n 14-18 km per uur. Moet je toch wel flink doorrennen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 22:44

Het draven hou ik makelijk bij (de 14km/h halen ze nog niet), en stukje dat ze galopperen stap ik even achterop. Afgelopen zaterdag hebben we niet anders gedaan en ging erg goed en zowie sport ik veel en loop relematig een rondje waardoor wel okee zit met mijn conditie. Extra water zal ik op lijstje zetten, en spons moeten we dit keer ook niet vergeten.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 07:31

Wijn nemen zo'n 100 liter water mee voor een wedstrijd. Beter teveel dan te weinig en meestal gaat het wel op.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 09:24

Ik heb meestal ook zo rond de 80 a 100 liter water bij me. Idd beter te veel dan te weinig!

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 09:27

Joram schreef:
Ik loop er gewoon naast hoor, 16km red ik makkelijk :+ .
Maar 20 liter water is dat niet beetje veel ?
Heb je zoveel water nodig om te koelen en scheelt dat veel, want ik verwacht dat 21 maart geen warm weer.

Hat kan 21 maart maar zo 18 graden zijn hoor. Zelfs 21.. En ik spreek uit ervaring :+
20 liter is zelfs nog relatief weinig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 12:35

Vindt toch wel erg veel water en geeft ook weer hoop extra gewicht op de kar. Ik denk dat wij maar op 6 liter houden voor beide shets + pak appelsap.
1,5km voor eerste PA controlle koelen/sponsen 1 liter per shet + wat water met appelsap om ze te laten drinken.
En vervolgens houden we dan nog 3 liter over voor de 1,5km voor de finish.
Want weet niet hoe nat je ponys wilt hebben. Maar als idd 21°C worden dan is zeker een ander verhaal.

Voor rest wordt ons streven eerst 9 km gemiddelde van rond de 8 á 9 km/h, daarna stappen + koelen en vervolgens komen we bij de PA controlle aan met gemiddelde van tusen de 7,3 en de 8,2 KM/h.

Daarna weer 3km door rijden waarbij ik verwacht uit te komen op gemiddelde van 7,5km/h, dan weer 2km stappen + koelen en vervolgens komen we dan op de finish aan met snelheid van 7km/h en hartslag onder de 64bmp.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 12:40

1 liter water doet niet veel hoor.. Dat is als een druppel op een gloeiende plaat. Of heb je je Shets geschoren? Dat scheelt nl wel al veel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 12:53

Nee ze zijn niet geschoren, maar ze staan snachts wel altijd binnen op warme stal wat ook wel scheelt in hun dikte van de vacht. Maar ik zal er wel even na denken hoeveel water we zullen mee nemen. Normaal koel we nooit bij mennen waardoor nogal nieuw is en klinkt gewoon veel de hoeveelheid water. Maarja zodra warmer wordt moeten we maar eens gewoon even mee beginggen om te kijken wat voor effect het heeft.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 12:56

Op een ongeschoren shet kan je 100 liter gieten en dan is de huid nog maar nauwelijks nat :D
In totaal gaat bij mij 50ltr water mee. De rest blijft in de auto voor drinken en verzorgen voor de nakeuring.
Vorig jaar in Zelhem (pinkteren, het was 24 graden en ongeschoren shetten) had ik 30 liter water mee op de kar maar het gewicht stond me wat tegen. Toch in totaal 100 kg meer mee als tijdens de trainingen (incl groom)
Als ik toch eens een grondploeg had.....

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 12:57

:D Het is onder de enduranceruiters bekend dat menners relatief weinig koelen. Toch heeft het een grote invloed op de hoogte van de hartslag. Hoe warmer je paard het nl heeft, hoe hoger de hartslag wordt.
Zeker bij kleinere paarden/pony's of koudbloedachtige paarden is de hartslag al hoger dus dan is koelen een goed hulpmiddel om niet eeuwig te hoeven stappen voor een keuring.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 13:43

1 litertje water om te koelen is niks, daar koel je alleen een oor mee (bij wijze van spreken) Ik gooi er per groompunt al zo'n 3 tot 6 liter overheen en dan drinkt hij per groompunt ook nog zo'n 3 tot 5 liter.
Ik begrijp het probleem van het gewicht, maar dan zou ik liever een groom minder meenemen dan minder water.

Wat betreft een grondploeg, is er echt helemaal niemand te vinden die wil groomen? Ik kan voor elke wedstrijd wel iemand erbij vinden om te groomen (als extra hulp voor m'n ouders), stalgenootjes, collega's, mede-enduranceruiters, kennissen... Maar misschien dat dat voor mendurance anders is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 20:41

Oefening voor vandaag ging erg goed 9km afgelegd met gemiddelde van 8,5km/h, daarna halve kilometer rustig draven en ander halve kilometer uitstappen over zwaar zandpad.
Gemiddelde was toen 7,6km/h en hartslag was toen 72bmp.

Toen toch maar even 100 meter over fiespad gestapt @ 10min later en hartslag was toen net onder de 64bmp.
Daarna ben ik nog 5km met ze wezen mennen waarbij we even wat andere paden zijn ingeslagen en dat vonden ze erg leuk en ze hadden toen nog heel veel energie. Of wel trainings rondje vinden ze erg saai om te lopen.

Heb weer hoop geleerd en komende tijd gaan we enkel trainen aangezien de shets dat stuk leuker vinden. Week voor wedstrijd gaan we wel weer de zelfde oefing rondje maken, koelen en dan kijken hoe dat gaat en om in te schatten hoeveel water we nodig hebben ;) We nemen zowie zo extra veel mee want dat extra gewicht is alleen maar goed voor het trainen.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 17:08

Ik ga nog even overleggen thuis en wsl de kennismakingsklasse starten in KWB op de 22e met mijn merrie.
Hoop dat ze een beetje relaxed is :o