Endurance 2024

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-25 09:50

Welkom Jolien! Leuk dat je ook intresse hebt in endurance :) Wat voor paard heb je?

Vera zoals je vast wel weet heb ik ook een tijd met hoefschoenen gereden. Ik vond 't ideaal en vooral heel fijn om gewoon in de wei lekker blootvoets te hebben staan! Is toch het beste voor ze. Ik heb geen last gehad van wondjes of schuurplekken oid, maarja ik heb er max 12 km per rit mee gereden :') Je hebt natuurlijk echt ontzettend veel verschillende soorten en modellen. Ik vind zelf de Scoot boots er vaak erg oncomfortabel uit zien met twee van die dunne bandjes :o Ik hoor heel veel goede verhalen (van andere endurance ruiters) over Renegade! Die zijn helaas in Zweden niet verkrijgbaar maar in NL geloof ik wel. Ik had Floating boots :) Ik had graag door gegaan met de hoefschoenen maar het werkte gewoon niet echt met het bewegingspatroon van mijn paard. Ik heb ze verder niet echt ingelopen oid, maar Clara was natuurlijk in rehab toen ik ze heb gekocht.

Ik ben gister weer naar het ziekenhuis geweest voor controle en een nieuwe foto / CT stan laten maken van mijn rug. Ik had vorige week op de spoedafdeling helemaal de foto's niet gezien dus ik had eigenlijk geen idee hoe veel schade er was maar pfoe, een van m'n wervels is echt best wel in elkaar gedrukt, ik schrok er best een beetje van. Gelukkig verder geen schade aan de uitsteeksels oid wat je toch zou verwachten bij zo'n val, maar de wervel is juist van 'binnen uit' kapot, waarschijnlijk door de grote impact van de val en het bollen van mijn rug tegen de andere wervel geklapt. Gelukkig is in deze twee weken de schade niet erger geworden maar het gaat ook niet beter worden. Wel zal met de tijd de pijn minder worden / weg gaan en zal het verder geen grote impact op mijn leven moeten hebben. Maar nu de komende 6 maanden moet ik echt goed rustig en voorzichtig aan doen want de plek is gevoelig voor nieuw trauma. Ik mag zeer waarschijnlijk de komende 3-4 maanden niet rijden en daarna uiteraard heeeel voorzichtig opbouwen dus daar gaat wéér een wedstrijdseizoen naar de maan |(

Ik heb besloten echt even helemaal back to basics met Clara te gaan. Ze is natuurlijk al een langere tijd erg lastig buiten te rijden dus ik wil gaan focussen op rust en ontspanning en onze samenwerking. In het grondwerk is ze echt een droom zo gevoelig en meewerkend, doet alles op de allerlichtste druk, dus dat wil ik door gaan zetten in het werk onder het zadel. Ik heb ook al heel lang een soort van penny droom om haar gewoon op een touwhalstertje te kunnen rijden dus ik denk dat we daar maar werk van gaan maken :D

JolienB92

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 10:33

@Piekosjj
Ik heb dus een 2 jarige merrie (zal in augustus 2 jaar worden).
Ze is een verrassings veulen geweest, dus helemaal geen idee wat ze zal worden.
Een ouder koppel kocht een merrie voor nog wat wandeling te maken, maar zonder dat ze het wisten wat de merrie drachtig en lag er op een ochtend een veulentje bij.
Dit veulentje hebben ze dan verkocht aan ons, maar ze weten dus helemaal niet wie de vader is.
De vorige eigenaar van de merrie zal ook hengsten gehad hebben :7

Aline meet nu 1,45m, dus heel groot zal ze niet worden

Afbeelding

Monody

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 10:45

Welkom Jolien! Een groot paard hoef je gelukkig voor de endurance niet te hebben, mijne is 1.35.

Jeetje zeg Aniek, ik kan mij heel goed voorstellen dat je hier enorm van geschrokken bent. En zo lang weer niet rijden, wat ontzettend klote. Klinkt goed om weer even terug naar de basics te gaan, vaak doet zo’n periode het zo goed voor je paard en jou. Zeker om weer even terug te gaan naar niks “moeten” behalve met elkaar zijn en weer het vertrouwen terug winnen in elkaar. Dat gaat jullie na deze periode gegarandeerd helpen! Godzijdank geen blijvend letsel voor je, daar ben ik al heel blij mee!
Scoot boots heb ik een keer geprobeerd bij Marnix maar die zaten voor geen meter :+ Ik heb nu Daisy gewhatsappt, een bekende hoefschoenpasser alleen is zij op vakantie tm 16 april dus ik wacht geduldig af :) Zou sowieso pas zijn voor eind mei, dan heb ik vakantie (en vakantiecentjes). Ben erg benieuwd wat eruit komt! Jullie positieve verhalen zijn al erg fijn om te horen, denk dat Marnix er echt wel baat bij gaat hebben.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 11:27

Welkom jolien !

En piekosjj :(:) :(:) :(:) :(:) :(:)
Ik was echt al heel verbaasd dat je weer zo opgestapt was zeg maar :*

Ik heb scoot boots voor pika aangeschaft in het begin maar daar kreeg ze binnen de korste keren drukkingen van en toen werden de hoeven rondom zo kort dar ze sindsdien op ijzers staat

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-25 11:27

Een heuse verrassing dus Jolien! En grootte maakt inderdaad helemaal niks uit. De meeste Arabieren komen ook niet ver boven de 1.50-1.55 uit :j

Ja echt zo balen om er zo lang weer uit te zijn.. Vorig jaar Clara kapot, nu ben ik kapot. En ook altijd in de zomer :') Het endurance rijden lijkt me toch niet mee te zitten, soms ga je denken of het niet meant to be is. Ben onderhand al bijna 10 jaar actief bezig met/in de sport en heb zelf nog maar 4 wedstrijden gereden, elke keer als het tijd is om uit te kijken naar een wedstrijd gebeurd er wel wat: covid, blessures, verhuizingen, nog meer blessures en nu ikzelf in de lappenmand. Ik ben niet religieus ofzo maar je zou haast gaan denken dat iets of iemand me ergens van af wil houden :+

StalMelyn

Re: Endurance 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 22:34

Welkom Jolien, dit is een heel leuk topic. Je leert er veel van :)

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 12:03

Naud hoest nog dus ons endurance debuut van a.s. zondag gaan we niet doen en 3 mei hebben we uitgeschreven.

Hopelijk kunnen we Tilburg in juni pakken maar eerst maar goed uitzieken. Hij is eigenlijk heel blij en fit maar heeft flinke hoestbuien. Ik vraag geregeld of iemand hem nog hoort want als ik er ben hoest hij natuurlijk niet :+

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 18:50

Hoesten is altijd wel iets om in de gaten te houden ja.
krijgt hij hooi..?

Welkom Jolien pas maar op Endurance rijden is verslavend :D

Balen Piekosjj maar gezondheid gaat voor he.
Is ze alleen in het voorjaar wat lastiger of merk je geen verschil.
Sommige paarden hebben last van de hormonen die in het voorjaar weer opspelen.

Gaat er iemand nog starten zondag?

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 19:33

Hoesten is idd niet iets waar je blij van word. Hier krijgen ze nu door de stoffige omgeving (veel landbouw verkeer over stoffige paden. Mijn auto ziet er ook niet uit) die audevard balsamic air. Dat lijkt veel verlichting te geven. Nu is er wel medische oorzaak eerst uitgesloten.

Hoe is het nu met je piekosjj? Is echt wel een lelijke smakkerd geweest.

Welkom jolien!

Ik had even gemist dat morgen een wedstrijd was, net de startlijst gezien, wat een opkomst voor een k1/k0 wedstrijd!

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 21:00

Waar kan je de startlijst vinden? Niet op startlijsten.nl en ik kon het ook niet op de website zelf vinden.

Van de groep waarin Naud staat hoesten er meer dus denk een virus. Hij is verder wel heel blij en ziet er top uit maar ja. Hopelijk er snel bovenop.

Scooby, hij krijgt hooi ja. Dat weekt hij zelf geregeld in de waterbak haha

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 21:03

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 18:14

Meteen opgeslagen!
Dankjewel

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-25 19:14

Scooby ze was vorig jaar in de winter / vroege lente ook erg lastig, veel bokken en ongeduld etc maar naarmate we meer trainden in de lente en zomer was ze echt ontzettend lief en heeft ze maanden lang niet gebokt of ander 'vervelend' gedrag vertoont. Blijft wel dat ze altijd echt ontzettend wakker is en ze rustig vanuit een flinke draf opeens stil kan staan omdat ze een huis of een steen ofzo ziet :')

Bo het gaat langzaam aan wel wat beter, ik heb nog wel veel pijn maar ik neem ook minder pijnstillers. Ik verveel me vooral echt te pletter want ik kan nu natuurlijk ook niet mijn bijbaan op stal uitvoeren, dus ik zit eigenlijk een beetje de hele dag thuis :O

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 17:12

Stille meelezer hier, want heb rijden op een zeer laag pitje gehad. Ga nu weer oppakken en ben op zoek naar ander zadel. Gister leuk gesprek gehad in de stand van Gaston Mercier. Meer mensen hier die daar mee rijden?

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 18:48

Ik...!
En met mij nog veel andere jij hebt met Leanne gesproken.
Ik vind het een zalig zadel rijd er ook gewoon dressuur op en mijn paard loopt er super onder.

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 18:52

Piekosjj schreef:
Scooby ze was vorig jaar in de winter / vroege lente ook erg lastig, veel bokken en ongeduld etc maar naarmate we meer trainden in de lente en zomer was ze echt ontzettend lief en heeft ze maanden lang niet gebokt of ander 'vervelend' gedrag vertoont.

Klinkt heel herkenbaar mijn vorige merrie ook vreselijk zo bokken echt niet normaal.
Na jaren van alles geprobeerd te hebben haar op de regumate gezet.
Een totaal ander paard gekregen had ik dus jaren eerder moeten doen.
Haar periode was zo feb/tot juni ongeveer daarna ging het maar geregeld met knikkende knietjes opgestapt.
Bij haar was het echt hormonaal ondanks dat er niks aan haar te merken was verder.

Monody

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 19:21

Nee maar het lijken mij wel heerlijke zadels! Gister ook even bij de stand gekletst, helaas zijn de zadels te lang voor het korte ruggetje van Marnix. Maar de beugels wil ik zéker eens gaan aanschaffen! Vederlicht zijn ze.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 20:35

Monody schreef:
Nee maar het lijken mij wel heerlijke zadels! Gister ook even bij de stand gekletst, helaas zijn de zadels te lang voor het korte ruggetje van Marnix. Maar de beugels wil ik zéker eens gaan aanschaffen! Vederlicht zijn ze.

Oooh dan stonden wij daar tegelijk te kletsen denk ik :))
Ik herken dit gesprek!

Monody

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 21:10

Aaah dat zou goed kunnen! Jij zat op de zadels denk ik ? :D

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-25 07:24

Scooby ja ze heeft lange tijd monnikspeper gehad want ze kan echt een bitch zijn vanaf de grond. Boos en trappen met poetsen enzo. Maar ze is de laatste tijd erg lief dus ze krijgt het niet meer, maar daar in geen verschil in haar gedrag met het rijden. Maar ik zal het zeker onthouden :j

Ik rijd zelf niet met een Gaston Mercier maar oh oh oh wat zien die er zalig uit! Zo'n zadel staat echt op mijn verlangenlijstje :j Het Italiaanse merk EquiTime heeft ook een (endurance) zadel wat ik er erg comfortabel uit vind zien, al zal dat wel wat lastiger met passen en aankoop zijn dan een GM.

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 10:37

Hier ook tevreden gebruiker van GM. Alleen past hij op dit moment niet op Arie -O- ook drie dubbel balen voor een 3* dat ik nu moet uitwijken naar minder comfort voor mij :n

Arie is tussen januari en nu (eigenlijk zelfs eind februari) ineens mega veranderd in spier, en nu ligt hij dus best op de schoft. Ik heb nog wat geprobeerd met pads, maar helaas was Arie het er niet mee eens en liep er niet lekker mee

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 11:26

billy3105 schreef:
Hier ook tevreden gebruiker van GM. Alleen past hij op dit moment niet op Arie -O- ook drie dubbel balen voor een 3* dat ik nu moet uitwijken naar minder comfort voor mij :n

Arie is tussen januari en nu (eigenlijk zelfs eind februari) ineens mega veranderd in spier, en nu ligt hij dus best op de schoft. Ik heb nog wat geprobeerd met pads, maar helaas was Arie het er niet mee eens en liep er niet lekker mee

Ah wat zuur zeg!! Dat is wel echt een nadeel van de GM dat je er niks aan kan aanpassen. Dat is voor mij nog wel even een twijfel, want m'n paard is behoorlijk ongetraind nu.... dat wil ik nog wel even bespreken ook als ze komt wat wijsheid is.

Welke modellen hebben jullie?

Ik zat inderdaad op het zadel toen jij (jullie) ook in de stand waren. Jouw vraag was voor mij ook wel erg interessant, want heb nog een ander paard met ook zo'n extreem korte rug.

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 11:38

Ik heb een compiegne! Wel met minder strak gevulde wrongen.

Het meest bijzondere vind ik dat een goede vriendin van mij er ook 1 heeft. En die ligt gewoon constant goed :+ ongetraind of getraind. Ik geef het op met mijn schimmel. Die veranderd gewoon te veel _O-

Ik weet nog niet óf ik mijn zadel eruit ga doen, ligt er denk ik aan of het toch richting passen gaat de komende maand. Anders vind ik het echt zonde om een zadel maar de helft van het jaar te kunnen gebruiken. Dus mocht iemand er interesse in hebben kan ik je op de hoogte houden!

Afbeelding

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 12:35

Heel mooi zadel! Geen idee welke maat je natuurlijk hebt (en wat ik nodig heb), maar je mag zeker pb'en als je hem weg doet.
Neig naar de Doline of deze ook.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-25 13:01

Oh de GM zadels zijn dus helemaal niet aanpasbaar of extra/minder op te vullen? Dat is bijzonder zeg. Dat zou nl echt een no go zijn voor mijn dame met giga schoft en een rug die constant veranderd :')