Endurance 2024

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-25 14:30

Ik laat mijn beugels gewoon onder mijn zadel bungelen, ik steek ze dus niet op (rijd ook met enkele beugelriemen dus opsteken is sws geen optie). Wel inderdaad je zadel goed hoog op hangen in de zadelkast. Ik draag dan mijn zadel onder 1 arm want als deze beugels tegen je schenen knallen dan zijn ze direct blauw :')

Gister zijn we uiteindelijk tot 2 uur s nachts in het ziekenhuis geweest. Jeetje zeg :O Een van mijn wervels is een soort van in elkaar gedrukt, maar een paar mm. Dit is wel permanent maar zou ik geen last van moeten houden dus dat is fijn. Ik voel me vandaag al een stuk beter, ik heb meer last van m'n billen en stijve spieren dan van de wervel :') Vooral bukken en gaan zitten is echt nog super lastig maar ik kan gelukkig weer redelijk normaal lopen. Ik had gisteravond zo veel pijn dat ik amper kon praten :o

De wedstrijd die ik in juni op de planning had, moet ik nog even over nadenken. Ik weet niet hoe lang ik niet kan rijden en ik denk dat we echt eerst even moeten focussen op rust en ontspanning in het buitenrijden en wellicht wat meer dressuurwerk gaan doen zodat ze lichamelijk sterker word en ook wellicht mentaal wat meer rust kan vinden. Nog even nadenken wat de volgende plannen zijn.

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Re: Endurance 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 14:37

Pfff dat is wel een flinke smak geweest zeg. Neem je wel de tijd? Niet te vlug willen gaan

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 14:48

Jeetje wat een smak, Piekosj! Een voorspoedig herstel gewenst.

Ik laat mijn beugels er wel aan zitten, maar ik sla ze, nadat ik mijn zadelhoes over het zadel heen heb, over het zadel heen, dan liggen ze er bovenop ipv aan de zijkant en dat gaat in mijn kast en in de zadelkamer van mijn trailer prima.

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 07:24

Jeetje piekosjj, wat een klapper heb je gemaakt. Daarna ben je altijd weer even bewust dat het zo gevaarlijk kan zijn. Hopelijk snel ook geen spierpijn meer.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 18:55

Piekosjj schreef:
Ik laat mijn beugels gewoon onder mijn zadel bungelen, ik steek ze dus niet op (rijd ook met enkele beugelriemen dus opsteken is sws geen optie). Wel inderdaad je zadel goed hoog op hangen in de zadelkast. Ik draag dan mijn zadel onder 1 arm want als deze beugels tegen je schenen knallen dan zijn ze direct blauw :')

Gister zijn we uiteindelijk tot 2 uur s nachts in het ziekenhuis geweest. Jeetje zeg :O Een van mijn wervels is een soort van in elkaar gedrukt, maar een paar mm. Dit is wel permanent maar zou ik geen last van moeten houden dus dat is fijn. Ik voel me vandaag al een stuk beter, ik heb meer last van m'n billen en stijve spieren dan van de wervel :') Vooral bukken en gaan zitten is echt nog super lastig maar ik kan gelukkig weer redelijk normaal lopen. Ik had gisteravond zo veel pijn dat ik amper kon praten :o

De wedstrijd die ik in juni op de planning had, moet ik nog even over nadenken. Ik weet niet hoe lang ik niet kan rijden en ik denk dat we echt eerst even moeten focussen op rust en ontspanning in het buitenrijden en wellicht wat meer dressuurwerk gaan doen zodat ze lichamelijk sterker word en ook wellicht mentaal wat meer rust kan vinden. Nog even nadenken wat de volgende plannen zijn.

Jeetje wat een klap heb je gemaakt!
Wees alsjeblieft heeel erg voorzichtig met die wervel, want in elkaar gedrukt is hetzelfde als verbrijzeld.
Ik ken een dame die dit heeft gehad en die heeft zeker een jaar moeten herstellen voordat ze weer veilig wat mocht doen omdat die wervel nu instabiel is en verder kan beschadigen als je weer valt
Heel rot dat dit gebeurd is voor je

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 11:13

Een vraagje, is het bij endurance ook zo dat je startnummer de laatste 3 van je combinatienummer is? Of krijg je daar een nummer/hesje? Zag hesjes namelijk. Of beide nodig?

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 11:44

Je hebt geen combinatienummer als bij dressuur nodig.

Je meldt je aan bij het secretariaat en krijgt daar een hesje met je startnummer. Dit nummer staat ook op de startlijst.

Nadat je je aangemeld hebt, trek je je hesje aan en ga je met paard, paardenpaspoort en veterinaire kaart (heb je bij je hesje gekregen) naar de voorkeuring.

Zorg dat je paard gepoetst en een beetje losgewandeld voor je die kant op gaat. Als je paardgoedgekeurd is kun je terug naar de trailer.

Na het opzadelen ga je richting de start waar je kunt losstappen. Laat je starttijd op de veterinaire kaart noteren. Ler erop: sporen en hulpteugels anders dan een glijdende martingaal zijn niet toegestaan. In k0/k1/k2 alleen een kort zweepje (minder dan 90 cm incl. slag). Zor voor gesloten beugels als je geen schoeisel met hakje hebt.

En oja, draag een shirt met een mouwtje (dus geen mouwloze dingen) en een lange broek.

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 12:38

Oh en als aanvulling. Kijk a.u.b. of je entingen kloppen. Echt vanaf je basisenting.

Citaat:
De basisvaccinatie is als volgt:
-Per 1 april 2024 bestaat de basisvaccinatie uit 3 vaccinaties: De tweede basisvaccinatie moet minimaal 21 en maximaal 60 dagen na de eerste basisvaccinatie worden toegediend. De derde vaccinatie (1e booster) minimaal 120 dagen en maximaal 6 maanden en 21 dagen daarna. Dit geldt ook voor alle paarden waarvan de basisvaccinatie is verlopen. Nieuwe basisvaccinaties bestaan vanaf dan uit 3 vaccinaties. In de periode tussen de eerste en de tweede vaccinatie mag het paard niet op wedstrijden worden uitgebracht. In de periode tussen de tweede en de derde vaccinatie mag het paard op wedstrijd worden uitgebracht met inachtneming van lid 3c van artikel 47 van het Algemeen Wedstrijdreglement.

-Voor paarden geboren tot 1-1-2022 bestaat de basisvaccinatie uit twee vaccinaties die tussen de 21 en 92 dagen gegeven zijn.

- Voor paarden geboren in het jaar 2022 of later dient de basisvaccinatie tegen influenza uit drie vaccinaties te bestaan: De tweede vaccinatie moet minimaal 21 en maximaal 92 dagen na de eerste zijn toegediend, gevolgd door een derde vaccinatie die minimaal 5 maanden en maximaal 7 maanden na de tweede vaccinatie moet zijn toegediend (voorbeeld: wanneer een paard op 1 januari 2023 zijn tweede vaccinatie heeft gekregen moet de vaccinatie tussen 1 juni en uiterlijk op 1 augustus 2023 zijn toegediend). In de periode tussen de eerste en de tweede vaccinatie mag het paard niet op wedstrijden worden uitgebracht. In de periode tussen de tweede en de derde vaccinatie mag het paard op wedstrijd worden uitgebracht met inachtneming van lid 3c van artikel 47 van het Algemeen Wedstrijdreglement.

Bron knhs

Als je in België wilt rijden dan mag je enting maximaal 6 maanden oud zijn

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 10:32

Super, dankjewel. A.s. zaterdag een oefendag dus heel veel zin in.

Entingen zijn op orde! Dat houd ik altijd goed bij, bij deze al vanaf de geboorte.

Monody

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 14:04

Ik wil denk ik ook meedoen aan die van Someren! Is ook redelijk in de buurt voor ons. Dan hebben we er 3 dit jaar staan. Goirle, Someren en de Mortel :D

Veel plezier StalMelyn!

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 08:58

Helaas geen oefen endurance van de boer paardensport voor ons. Naud ziek, opgetrokken buik en trillen. Geen koorts gelukkig maar net afgemeld helaas. We keken zo uit naar deze dag maar is helaas niet anders. Hopelijk knapt hij op voor volgend weekend.

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 09:26

StalMelyn schreef:
Helaas geen oefen endurance van de boer paardensport voor ons. Naud ziek, opgetrokken buik en trillen. Geen koorts gelukkig maar net afgemeld helaas. We keken zo uit naar deze dag maar is helaas niet anders. Hopelijk knapt hij op voor volgend weekend.

Balen, hopelijk knap zijn idd snel op.

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 15:42

StalMelyn schreef:

Ah jee hoe is het nu?

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 17:12

Hoesten doet hij ook. We hebben hem antibiotica gegeven en gestapt, hij wilde graag de wei op en dat ook gedaan en rende toen heel blij naar zijn vriendjes.
Vanmiddag was hij wel oké. Morgenochtend wordt hij ook gecheckt en in de middag ga ik zelf weer. Ik weet niet wat het is, ken dit totaal niet.

Temperatuur is wat onduidelijk. 36,5 dacht ik dat normaal was maar kan ook te laag zijn. Wat Naud zijn normale Temperatuur is weet ik eigenlijk niet.

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 17:41

Hè bah wat naar. Beterschap -O-

Hier ook geen geluksdag, eerst een nieuw touw wat brak bij het laden van Zoe, daarna zandhappen op de Veluwe, thuis een trap op m’n knie en vervolgens nog een steen op m’n tenen _O-
Ik ga terug naar bed denk ik

Maar dingen van het positieve bekijken, hele fijne 30 km training met het team gereden. Geoefend met in een groep rijden en bij rijden met tussentijden (dus bijv 1 min wachten en dan op een normaal iets hoger tempo proberen in te halen)
Deed ze wel super!

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 17:57

Piekosjj hoe gaat het nu met je ?

Wat balen stalmelyn hopelijk knapt hij vlot op

Klinkt als een fijne training billy !
Voor de rest klinkt het alsof het mij zou overkomen :') ik heb ook weleens zulke dagen (op het zandhappen na )

Ik heb vandaag in mijn eentje 30 km gereden .
Had als doel zoveel mogelijk galop mee te nemen(voor zover paard aangeeft dat het oke is)
Ben heel tevreden heb ruim 9km gegaloppeerd.
En verder heeft ze zich goed gehouden alleen

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Monody

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 20:38

Zijn er mensen die ervaringen hebben met hoefschoenen en enduranceritten of uberhaupt langere afstanden met hoefschoenen? Marnix loopt vooral flink gevoelig op kiezelpaden.

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 20:43

Mijn paard loopt op hoefschoenen.
Afgelopen September een 44 km wedstrijd op gedaan en al die km in training er naar toe ook op schoenen.
verder draagt ze bijna bij elke buiten rit wel schoenen en ook als we naar de Eifel gaan.
Wat wil je weten?

Monody

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 21:45

Tof! Ik was vooral benieuwd of het met de lange afstanden geen schuurplekjes oid geeft. Ik wil eind mei iemand langs laten komen om eens te passen, ik denk dat Marnix er best baat bij gaat hebben. Heb jij ze rondom of alleen voor?

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 22:01

Ik heb er paarden mee gezien die er hemels mee liepen. Maar helaas werkte het niet voor mijn jonge merrie. Div schoenen met een professional gepast, maar steeds schuur en druk plekken. Ik heb er toch maar ijzers onder gedaan. Eigenlijk wel jammer, want ik wilde haar voorlopig nog zonder hebben -O-

lideli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 22:42

Archie loopt heel goed op zijn Flexboots. Langste afstand was 60km op wedstrijd in Leende. Wij/hij hebben er wel aan moeten wennen maar nu ze ingelopen zijn vind ik het wel echt een aanrader. Hij heeft ze vierkant aan :j
Afbeelding

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 05:01

Hier ook rond om ze loopt er super mee nooit een wondje we hebben Renegades.

Toch vind ik het soms gedoe.
Als er veel wisselingen in de ondergrond zijn dan weer mul zand en dan weer hard ik vind ze zelf niet fijn als de bodem heel zwaar is.
Maar dat is meer mijn dingetje.
Nu rijd ik niet veel wedstrijden dus dat scheelt.
Je moet met rijden wel altijd aan doen want je kan zomaar iets tegen komen qua bodem dat je ineens bescherming nodig hebt.

Monody

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 08:24

Dankjulliewel voor de ervaringen! Hoe hebben jullie het inlopen met de schoenen opgebouwd?

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 16:47

Paar keer gewandeld toen gaan rijden steeds verder ging heel makkelijk.

JolienB92

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 07:57

Hoi iedereen! :)
Ik heb veel interesse gekregen in endurance en ga daarom dit topic mee volgen voor er wat meer over te weten te komen.

Beetje info over mezelf, ik ben Jolien, woon in België en heb altijd LRV gereden voornamelijk dressuur.
Nu is recent mijn rijpaard verkocht door omstandigheden en heb ik een 2 jarige merrie waar ik nu al wat grondwerk mee aan het doen ben.
Als ze later zadelmak is zou ik graag eens een endurance wedstrijd deelnemen :P