Endurance 2024

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-25 15:22

Heerlijke ritten Vera en Lideli (ik volg je op insta maar ff je naam kwijt :') ) en Bo, petje af hoor 80 km in je eentje vanuit huis! Gaaf dat het zo lekker ging +:)+

Ik rijd met dit soort beugels:
Afbeelding
en ik ga echt nooit meer met 'normale' beugels rijden :') Het blokje is van een soort foam achtig iets dus ze geven veel vering maar tegelijkertijd stabiliteit wat wel nodig is bij mijn beweeglijke racing machine :)) In de zomer rijd ik met deze ook met gewone normale hardloopschoenen, in de winter vind ik het daar te koud voor haha.

Van het weekend hebben Clara en ik met een stalgenoot en haar C pony een heerlijke rit gemaakt. De C pony kon Clara met gemak bijhouden en ondanks dat mijn prinses meestal niet zo gediend is van ruinen ging het echt super en hebben we de hele rit naast elkaar gereden! Waarschijnlijk gaat ze van de zomer ook met deze pony in het weiland, echt heel fijn. We hebben 15 km gereden op een relatief langzaam tempo, wat de eerste keer in máánden was, maar ze was echt nog hartstikke fit toen we thuis kwamen! Duidelijk wat mentaal moe want de hele rit was op nieuwe paden waar ze nog nooit was geweest en we hebben twee keer een grote weg over moeten steken wat ze wat spannend vond. Maar heerlijk gereden en de dag er na mooie koude en dunne benen. Dat geeft hoop! :D Ik heb mijn gedachtes gezet om te kijken of we midden juni een 40 km wedstrijd kunnen rijden die maar een uurtje van ons vandaan is *\o/*

StalMelyn

Re: Endurance 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 15:35

Interessante beugels, vooral die demping erin. Zou dat wel eens willen voelen maar goed, net nieuwe veiligheidsbeugels dus houden het nu even zo :+

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 15:37

Ik heb vergelijkbare beugels als Piekosj en ik wil in het bos ook nooit meer anders.
Voor dressuur heb ik nog een paar andere beugels, die wat traditioneler eruit zien (wel ook met wat verbreed en iets verend voetbed, maar zonder korf.

Een staprondje buiten wil daar ook nog mee, maar lang draven en galopperen geeft alsnog last van mijn knieën.

Meestal rijd ik buiten met mijn barefootwandelschoenen in combinatie met minichaps en dan moet ik wel korfbeugels gebruiken, omdat er geen hak aan die schoenen zit.

Wanneer ik dressuurmatig in de bak rijd trek ik mijn rijlaarzen aan, dus dan kan ik met de andere beugels rijden.

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 15:43

@mondy. Die 80 km waren idd de concept rondes van de wedstrijd! Nu moet ik alleen om thuis te komen de rotonde over. De rondes liggen in een soort van cirkel en waar ik vanuit het westen die ronde op rij is het met de wedstrijd vanaf het noorden. Die afstand is ongeveer gelijk of ik nu naar huis rij of de start locatie.

@piekosjj volgens mij zijn dat zaldi beugels. Ik heb er ook wel eens mee gereden, fijne dingen zijn het wel! En verkijk je niet op de C pony’s hoor. Die zijn eigenlijk verrekens goed in endurance. En heerlijk zo’n rondje! Smaakt naar meer!

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-25 15:51

Ik weet niet precies wat voor merk dit is, heb ze tweedehands gekocht :D Ik gok dat het eigen merk is van onze zweedse 'buitenrij' winkel. Je hebt veel vergelijkbare beugels van verschillende merken. Ik kan ze zeker aanraden :j Ik rijd er ook gewoon dressuur mee :o Ziet er niet zo chique uit en je kan je hakken er niet echt goed mee uitdrukken, maarja ik rijd dressuur met een draver die net een soort van ronde volte kan maken dus chique ziet het er bij ons nooit uit :+ Function over form haha :))

Haha ja Bo in het begin heb ik haar zelfs gevraagd of ze wat langzamer kon draven, ze spurtte opeens zo hard vooruit en Clara dacht maar 1 ding: racen :)) Daarna een lekker tempo gepakt wat onze beide paarden goed paste. Smaakt inderdaad naar meer! Nog een keer deze ronde rijden en dan hoop ik elke week zo een kilometertje extra te rijden en kijken hoe ze het oppakt. Ik gok dat ze vorig jaar ook al haar blessure had zonder dat ik het wist, dus ze moet het dit jaar ook weer kunnen, ik ben alleen zooo voorzichtig geworden :o

Monody

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 19:12

Die beugels lijken idd op de Zaldi Vila beugels. Ga die toch maar bestellen denk ik, wat fijner voor mijn voeten, enkels en knieen!

Wat leuk dat je zo fijn hebt gereden met een c pony. Mar is ook een c pony en die draaft soms 16 km/u dat ik denk ben je wel goed pony :') Ik heb zoooo veel zin om officieel te starten met hem.

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 19:15

Ging er nog iemand naar de wedstrijd Leusden 13 april?
We hebben ook alvast ingeschreven voor 3 mei in Barchem. Je ziet dat endurance toch sneller volloopt dus maar op tijd inschrijven.

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 23:32

Ik rijd ook met Zaldi Villa beugels. Ik noem het altijd m'n slofjes, echt heerlijk comfortabel :j

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 10:07

StalMelyn schreef:
Ging er nog iemand naar de wedstrijd Leusden 13 april?
We hebben ook alvast ingeschreven voor 3 mei in Barchem. Je ziet dat endurance toch sneller volloopt dus maar op tijd inschrijven.

Ik kom vrijwilligen !
Wat een super fijne trainingen heeft iedereen gehad lees ik echt fijn !
En super knap in je eentje 80 km rijden.

Het was gisteren tijd voor de smid …

Worden goed gebruikt zeg maar.
Wij hebben korte klasse 2 goirle op de planning staan voorlopig

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 20:21

Zo die zijn idd gebruikt zeg hoelang heb je daar mee gedaan?

3 mei Barchem evt op de planning als mijn Eifel plannen niet door gaan.

Dan word het waarschijnlijk Grolloo.
Ken alleen die omgeving niet is dat beetje leuk rijden daar?

Ik heb geen korf beugels wel gedraaid om de knie te ontlasten en licht verend.
Met een breder voetbed dan een standaard beugel.

Zo hier is de tandarts geweest en de osteopaat.
Ze is weer helemaal apk gekeurd.
En ik weet waarvoor ik gewerkt heb deze maand.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 22:23

9 weken … de hoeven van mijn paard groeien heel erg traag dus er kon maar een klein beetje af.
Over de beugels nog,
Ik heb edix korfbeugels die zijn ook met een schuimblok in het voetbed,
Maar ik vind de gaston mercier van mijn vriendin fijner eigenlijk.
Die heeft de gewone platte.
Denk dat die ook aan mijn nieuwe zadel gaan komen straks .
Nou he scooby _O- het vliegt eruit soms

Monody

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 22:33

Ik heb voor nu de Zaldi Vila’s besteld, ben erg benieuwd naar hoe ze zitten maar hoor er veel positieve verhalen over! Donderdag wil ik een rit van 42 km gaan maken, incl in en uitstappen. Gewoon lekker op het gemakje richting Chaam rijden :)

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 13:33

Zijn hier ook mensen die met een fjord trainen en met hartslag meter rijden? Ik zie bij Fred toch hele andere waardes dan ik gewend ben bij haflinger Mellow. Nu ben ik benieuwd of ze een beetje kloppen of mijn metingen gewoon niet goed zijn :D

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 15:13

Hier geen fjord, maar is de vacht mogelijk niet te dik nog? Als ik naar de shets hier kijk is hun vacht echt nog dik

Iemand trouwens interesse in een setzi zadel :D
Hij ligt al zo’n lange tijd ongebruikt op de bok door mijn GM dat ik het eigenlijk zonde vind _O-

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 16:27

Wat zie je voor waardes.?
En wat is daar zo anders aan dan je Haflinger?

Keebish

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 16:38

Monody schreef:
Ik heb als vrijwilliger de wedstrijd als erg leuk ervaren om ook eens te kijken hoe het achter de schermen er aan toe gaat! Nu kriebelt het nog meer om te starten in juni :)
Helaas wel een pony geblesseerd die opgehaald moest worden.. ik hoop dat het daar goed mee gaat

Ik moest die dag opgehaald worden :+ Maar ik heb wel een paard, dus weet niet of er misschien meerdere opgehaald moesten worden die dag of dat je het wel over de mijne hebt :')

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 16:39

scooby09 schreef:
Wat zie je voor waardes.?
En wat is daar zo anders aan dan je Haflinger?

Ze zijn perfect, dat is beetje het probleem :D Mijn haf zit in galop (getraind) op 160/165, de fjord net begonnen met training 130/135. Draf zelfde verhaal 120/125 tegen 100/115. Terwijl het herstel van de fjord wel weer naar verwachting gaat, maar omdat hij sws lager meet dus ook sneller goed.

Afbeelding

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-25 21:06

Klinkt voor mij als gewoon normale waarde :j

Mijn paard draaft op 90-100 maarja ze is natuurlijk een heel atletisch paard dus dan krijg je snel zulke waardes. Galop 120. Haar rust hr is 28-32.

Pfoe vandaag hadden we een primeur en geen leuke: ik ben voor het eerst van Clara gevallen en het ging HARD. Het waaide wat en ze was superrrr fris en druk, maar op weg naar huis kon ik haar wat meer fatsoenlijk rijden en omdat ze dinsdag zo ontzettend goed galoppeerde wou ik toch even een stukje galop doen. Maar helaas, ze gaf een gigantische bok bij het aangalopperen en toen ging de rodeo los.. de eerste bok kon ik uitzitten maar de tweede ging ze recht omhoog met dr kop tussen dr knieën. Ik vloog het zadel uit, kon me nog om dr hals vasthouden maar toen ging ze nog een keer omhoog en ik kwam met een rotvaart op m’n rug terecht, precies voor dr hoeven :x ‘gelukkig’ was ze zo braaf om echt a la direct stil te staan en geen verdere gekken dingen te doen. M’n vriend gebeld die ons halverwege op weg naar huis heeft opgepikt, we hebben er een uur over gedaan om iets van 2-2,5 km te lopen en nu zitten we in de wachtkamer van het ziekenhuis want ik heb echt ontzettend veel pijn aan mn rug en ik kan amper lopen. Als je het doet, ook meteen goed doen he :evaw:

Monody

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 21:41

Keebish schreef:
Monody schreef:
Ik heb als vrijwilliger de wedstrijd als erg leuk ervaren om ook eens te kijken hoe het achter de schermen er aan toe gaat! Nu kriebelt het nog meer om te starten in juni :)
Helaas wel een pony geblesseerd die opgehaald moest worden.. ik hoop dat het daar goed mee gaat

Ik moest die dag opgehaald worden :+ Maar ik heb wel een paard, dus weet niet of er misschien meerdere opgehaald moesten worden die dag of dat je het wel over de mijne hebt :')

Ik had gehoord dat een pony/paard van de 3 die samen startten kreupel was tijdens de rit en opgehaald moest worden. Maar wel enorm vervelend zeg! Gaat het een beetje met die van jou?

Sandra, de waarden van je haf komen wel enorm overeen met die van Marnix. Laatst voor t eerst de meter er toch maar aangehangen, hij hersteld gelukkig snel dus dat is fijn om te zien! En wel super leuk dat jouw fjordje zo netjes meet zeg! Marnix zijn rust is ook rond de 30, eenmaal in stap schiet hij wel snel door naar de 70-80. Galop zat hij op z'n piek op 162 maar toen moest meneer ook weer keihard gaan (26 km/u :roll: )

Oh jeetje Piekosjj, wat heftig! Weet je inmiddels al wat meer over je rug? Ik hoop ontzettend dat het meevalt ...

Wij hebben vandaag 39 km gereden, in alle rust. 5 uurtjes onderweg geweest, voornamelijk omdat we het eerste uur (5 km ) alleen maar kunnen stappen naar de Strijbeekse Heide, en diezelfde weg ook weer terug moeten stappen :+ Uiteindelijk doorgestoken naar de Chaamse bossen en daar nog even een rondje gedaan. Het ging mij niet om de snelheid, maar wel om de afstand te vergroten. Allebei moe en voldaan nu.

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 22:02

Piekosjj Klinkt heftig, ik hoop voor je dat het meevalt en je alleen een weekje spierpijn hebt :knuffel:
- ja de waardes van Fjordje Fred lijken heel mooi, maar kan het me amper voorstellen dat hij als ras koudbloed zulke mooie waardes heeft terwijl we nog maar net zijn begonnen met trainen :o

Monody, Heerlijk zo‘n afstand te rijden, Fred heeft vandaag 14km gedaan is voor hem ook al best mooie afstand met gemid. 8,2km/uur. We gaan nu eerst naar de 17/18km op mooi tempo toe werken :D

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 00:02

Allemensen zeg dat klinkt als een rot smak.
Hoe is het nu ben je nog in het ziekenhuis?

Vind ze niet gek hoor de hoogte zegt niet veel is ook aanleg herstel is belangrijker.
Mijn top hartslag kan ik ook de 195 aantikken een ander komt niet verder dan bv 165
Mijn vorige paard ok Arabier en fit kwam uit de galop 130 ongeveer zette ik stil telde ik 65
Die herstelde zo verschrikkelijk makkelijk maar liep ook makkelijk op.

Hij zal in de training misschien ook zo blijven maar het herstel zal steeds makkelijker worden.

Monody

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 13:17

Ik heb mijn Zaldi Vila’s binnen maar wat een gevaartes hahaha, geen idee dat ze zo groot waren :')

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 13:19

Monody schreef:
Ik heb mijn Zaldi Vila’s binnen maar wat een gevaartes hahaha, geen idee dat ze zo groot waren :')

Herkenbaar, dat had ik ook toen ik ze binnen kreeg :j ik haal standaard mijn beugelriemen van mijn zadel want die gevaartes eraan is geen doen

Monody

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 13:21

Nee dat snap ik, goeie om ze eraf te halen! Het gaat denk ik ook niet eens in mijn kast passen om ze eraan te laten. Hopelijk helpen deze beugels wel om de doorbloeding wat op gang te houden, gister flink wat last van mijn knieen en tenen gehad.

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 13:26

Monody schreef:
Nee dat snap ik, goeie om ze eraf te halen! Het gaat denk ik ook niet eens in mijn kast passen om ze eraan te laten. Hopelijk helpen deze beugels wel om de doorbloeding wat op gang te houden, gister flink wat last van mijn knieen en tenen gehad.

Ik heb eerst wel even moeten zoeken naar de juiste riem lengte