Endurance 2024

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Monody

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 20:05

Het lijkt mij leuk eens samen te rijden Sandra, denk dat die van ons best qua tempo zouden matchen!

En wat fijn dat Fred het zo goed oppakt! Ik blijf een zwak voor fjordjes houden. Heerlijk koppig en eigenwijs maar een werklust waar je u tegen zegt :+

Ik ben even heel trots op de pony. 10 km in 48 min gereden met een gemiddelde snelheid van 12,3 km/u :D Zijn hartslag weet ik niet maar hij is zo snel op adem altijd dat ik hem vaak moet afremmen omdat hij anders weer aan het draven ipv stappen is :+

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 21:11

Monody schreef:
Het lijkt mij leuk eens samen te rijden Sandra, denk dat die van ons best qua tempo zouden matchen!

En wat fijn dat Fred het zo goed oppakt! Ik blijf een zwak voor fjordjes houden. Heerlijk koppig en eigenwijs maar een werklust waar je u tegen zegt :+

Ik ben even heel trots op de pony. 10 km in 48 min gereden met een gemiddelde snelheid van 12,3 km/u :D Zijn hartslag weet ik niet maar hij is zo snel op adem altijd dat ik hem vaak moet afremmen omdat hij anders weer aan het draven ipv stappen is :+

Zo dat is een flink tempo voor zo’n relatief kort stukje . Dat red ik nooit want ik stap altijd 10min in en minimaal 10 min uit. Dan zakt je snelheid altijd heel erg snel :(

Fred zijn hartslag en herstel weet ik ook nog niet, maar omdat we toch nog aan het opbouwen zijn en hij nog dikke vacht heeft wacht ik nog even met de band omdoen om te meten.

Helaas wonen we beide aan de andere kant van het land, dus samen rijden aan niet worden _O-

Maar stel we doen een keertje in zelfde klasse mee met een wedstrijd in midden van het land _/-\o_

Monody

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 21:21

Ik moet zo'n 35-40 minuten van en naar het bos stappen over het harde dus die tijd gebruik ik om warm en uit te stappen, maar ik zet in het bos pas echt mijn timer op mijn horloge aan, anders krijg ik een enorm vertekend beeld. Op Equilab laat ik hem wel de hele rit aanstaan en dan is de gemiddelde snelheid 7.3 km/u :)

Ja zo jammer! Wellicht dat we elkaar inderdaad een keer tegenkomen op een wedstrijd ergens in het midden :D

Ik heb nu een band die maar half op zijn buik gaat, maar ik twijfel of het niet handiger en makkelijker is om een band die helemaal over zijn rug en buik gaat aan te schaffen, zoals de polar equine belt..

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 21:28

Monody schreef:
Ik moet zo'n 35-40 minuten van en naar het bos stappen over het harde dus die tijd gebruik ik om warm en uit te stappen, maar ik zet in het bos pas echt mijn timer op mijn horloge aan, anders krijg ik een enorm vertekend beeld. Op Equilab laat ik hem wel de hele rit aanstaan en dan is de gemiddelde snelheid 7.3 km/u :)

Ja zo jammer! Wellicht dat we elkaar inderdaad een keer tegenkomen op een wedstrijd ergens in het midden :D

Ik heb nu een band die maar half op zijn buik gaat, maar ik twijfel of het niet handiger en makkelijker is om een band die helemaal over zijn rug en buik gaat aan te schaffen, zoals de polar equine belt..

Ja kijk dan komt de snelheid die meer overeen met wat wij rijden, ik neem altijd hele rit gewoon op en als ik echt wil weten dan reken ik het wel zonder instappen zelf uit.

De hele band is ook niet altijd 100% hoor, bij Mellow schuift hij onder het zadel nog wel eens naar achteren en geeft dan dus fout melding. Als ik er geen bandje om doe bij de singel schuift hij daar ook wel een weg en ook dan slechte meting. Je moet hem echt heel goed nat maken en gel op doen en dan nog steeds hopen op goed meting. Ging eerst heel goed bij ons, maar eind vorig jaar drama :(

Marije_jiplover

Re: Endurance 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 21:31

Ik klik nog wel eens op de ronde-toets na het instappen en ook voor het uitstappen, dan is de 2e ronde dus de daadwerkelijke training.

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 21:39

Marije_jiplover schreef:
Ik klik nog wel eens op de ronde-toets na het instappen en ook voor het uitstappen, dan is de 2e ronde dus de daadwerkelijke training.

Slim, ik lees idd meer over die rondes. Ik druk daar nu alleen nog maar per ongeluk wel eens op, maar moet daar ook eens meer mee aan het spelen _/-\o_

Monody

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 21:58

Ja met de ronde wil ik volgende keer ook gaan proberen inderdaad! 40 min stappen op de heenweg doe ik alleen tijdens een endurancewedstrijd ook niet dus dat vind ik een vertekend beeld geven :)

Oh he, balen. Ik dacht dat zo’n hele band wel wat betrouwbaarder zou zijn. Ik heb wel nog een hele fles glijmiddel staan op stal omdat ik vorig jaar hier fanatiek mee wilde starten, alleen pastte de band niet om mijn singel heen en op de site van Equilog moest ik 999,- verzendkosten betalen voor een bandverbreder :') Foutje in het systeem denk ik, alleen ze hebben nooit op mijn bericht gereageerd.

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 23:06

Monody schreef:
Oh he, balen. Ik dacht dat zo’n hele band wel wat betrouwbaarder zou zijn. Ik heb wel nog een hele fles glijmiddel staan op stal omdat ik vorig jaar hier fanatiek mee wilde starten, alleen pastte de band niet om mijn singel heen en op de site van Equilog moest ik 999,- verzendkosten betalen voor een bandverbreder :') Foutje in het systeem denk ik, alleen ze hebben nooit op mijn bericht gereageerd.

Welke heb je nu, foto? Misschien kun je hier nog tips krijgen om hem beter werkend of pas te krijgen.

Monody

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 08:40

https://www.equilog.nl/product/equilog- ... en-zender/
Deze heb ik, alleen past die niet in mijn singel heen en heb ik een verlengstuk nodig. Alleen toen ik die wilde bestellen moest ik 999 verzendkosten betalen, maar misschien is dat nu aangepast. Zie ook dat er veel in de korting is

Edit: ah nu doet hij het wel normaal met verzendkosten!

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 11:27

Monody schreef:
https://www.equilog.nl/product/equilog- ... en-zender/
Deze heb ik, alleen past die niet in mijn singel heen en heb ik een verlengstuk nodig. Alleen toen ik die wilde bestellen moest ik 999 verzendkosten betalen, maar misschien is dat nu aangepast. Zie ook dat er veel in de korting is

Edit: ah nu doet hij het wel normaal met verzendkosten!

Blijft ie niet gewoon zo onder de singel zitten? Of kun je er zelf iets aan doen? Ik heb een bandje gemaakt die ik om de band heen doen en aan de singel vats zet zodat hij er niet onderdoor kan schuiven. Nu vind ik persoonlijk zo’n band wel veel makkelijker omdoen, die kan er al om voordat je zadelt en blijft zitten na het afzadelen.

Monody

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 16:19

Oh geen idee eigenlijk! Nog niet geprobeerd. Misschien eens om gewoon eens te doen. Wel fijn om te horen dat zo’n eentje ook bevalt. Kan je deze ook koppelen aan je polar?

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 17:06

Zijn er fijne insta endurance accounts om te volgen? Vooral ook informatief zeg maar, ik merk dat ik/we zoveel moet leren nog.

En wat voor flessen oid gebruiken jullie voor het koelen van je paard, wat is fijn? Gewoon een ice tea fles of iets met een handvat? Ik drink voornamelijk thee en heb dus helemaal geen flessen dus even kijken hoe ik eraan kom.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 18:19

Ik heb iemand anders melkpakken van 2 liter laten sparen _O-

Handvat is wel fijn.

Flessen van vloeibaar wasmiddel met handvat zijn ook erg fijn.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 18:33

Je kunt op o.a. plasticflessen.nl zelf flessen bestellen. Doorzichtige, met handvat vind ik als groom het fijnste. Je kan dan zien of er nog wat in zit, en met handvat is het fijnste aangeven aan je ruiter (die kan de fles daar aanpakken).

De melkpakken zijn kwetsbaar (maar snel vervangbaar), nadeel van wasmiddelflessen vind ik dat je ze echt goed moet uitspoelen.

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 18:43

En 2 liter is dan een fijn formaat? En hoeveel flessen heb je mee. Sowieso 2 denk ik want denk dat je ergens de fles weer kan vullen. Neem aan dat mensen niet weet ik hoeveel flessen meezeulen. (Voel me zo'n beginner weer haha)

Veel vragen schrijf ik ook op en neem ik mee op de oefendag van 5 april. Kijk daar erg naar uit, gaat super leerzaam zijn.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 18:50

Je kan beter van te voren slimme vragen stellen dan halverwege ergens achter komen.

Niet op elk wedstrijdterrein is water om flessen weer te vullen, maar vaak wel. Op groompunten sowieso nooit. Dus je neemt een kratje (klapkratje, of groentenkistje) met flessen mee en die vul je thuis of op stal al. Daar gaan er denk ik 10-15 in.

Qua formaat is 2 liter prima.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 18:51

Oja en dus minmaal 1 jerrycan en een emmer met deksel, daar kun je dan drinkwater in doen (en als het paard niet drinkt, deksel op de emmer en mee naar het volgende gp).

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 20:40

Ik had afgelopen jaar altijd 8 gevulde lege flessen van vloeibaar wasmiddel mee. Per groompunt werden er 2 verbruikt en mijn man/ groom vulde dan voor het laatste staptraject ze eerst op wedstrijdterrein nog een keertje. Daar gaan er bij ons dan nogmaals 8 doorheen.
Op dit moment was ikzelf met vloeibaar dus er komen nog weer wat flessen bij :D Hiervoor heb ik oproepje op FB gezet voor mijn vrienden wie er lege flessen voor mij had :j

Dan uiteraard nog 2 grote cans drinkwater bij me, voor drinken, pulp weken (staat klaar voor direct na de finish) en uiteraard afsponzen direct na de finish als ze pulp staat te eten. Als Mellow na de nakeuring niet direct met mijn man mee naar huis gaat, heb ik sws nog een portie pulp voor haar en uiteraard onbeperkt hooi of gras. Pulp geef ik ook ivm het binnenkrijgen van vocht, ik gooi er vaak de eerste portie nog een beker muesli overheen.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-25 21:33

Ik gebruik ook oude wasmiddelflessen of bijv flessen van ruitenwisservloeistof. Dat laatste gebruiken we wat sneller op dan een fles wasmiddel :+ Inderdaad heel goed meerdere keren uitspoelen. Ik heb twee kleine boodschappenkratjes, daar heb ik laatst op een warme dag twee hele loops mee gereden, twee per groomstop en ongeveer 1 groomstop elke 10 km. Het is vaak fijn om niet alles bij te hoeven vullen, zeker als beginnende ruiter / groom ben je al druk genoeg met van alles bezig :j En inderdaad een emmer met deksel mee voor drinkwater en bijv bietenpulp! Ik gebruik hier voor emmers van de mineralen, dus grote emmers zodat ze er goed met hoofd & hoofdstel in passen. Train ook goed het koelen van te voren, veel paarden krijgen paniek als er opeens vanuit de ruiter water op ze gegooid wordt.

Ik post zo nu en dan wat tips en andere dingen over endurance op mijn insta :) Ik was hier eerder wat actiever mee, maar er stak er ontzettend veel tijd in, en kreeg eigenlijk bijna nooit iets van respons er op :o Dus insta staat even op een lager pitje op het moment. Maar ik deel over het algemeen veel over mijn training met mijn paard :D https://www.instagram.com/mylifewithclara/

Vandaag wou ik een 10 km rondje rijden, maar een beetje slecht geplanned en de zon ging al bijna onder toen we weg reden. Oepsie :+ Gelukkig de ronde in kunnen korten en uiteindelijk net voor het donker een fijne 8.5 km gereden en Clara was :):) :):) :):) Het waaide best hard dus de eerste kilometers was het óf 100 km per uur óf iets engs zien en op de noodrem staan. Haha :') Gelukkig na een lang stuk draven werd ze op weg naar huis wat rustiger en zelfs een heel voorzichtig galopje mee kunnen pakken. We hebben nu een heel fijn rondje gevonden die over grotendeels goede paden gaan met een stuk waar we in de toekomst heerlijk kunnen gaan galopperen :D We hebben gister ook voor het eerst in de binnenbak gereden wat ze echt super goed deed. Trots op m'n dame hoe ze alles zo goed oppakt na de verhuizing :)

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 22:23

Dank voor alle tips, even kijken of ik ook flessen kan gaan sparen.
Doorzichtig, 2 liter en met handvat is nu de eis. Wat we handig gaan vinden gaan we zien. Misschien dat bepaalde typen voorkeur hebben.

Koelen moeten we zeker gaan oefenen bij die van mij.

Piekosjj, ik heb je toegevoegd!

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 00:10

StalMelyn schreef:
Dank voor alle tips, even kijken of ik ook flessen kan gaan sparen.
Doorzichtig, 2 liter en met handvat is nu de eis. Wat we handig gaan vinden gaan we zien. Misschien dat bepaalde typen voorkeur hebben.

Koelen moeten we zeker gaan oefenen bij die van mij.

Piekosjj, ik heb je toegevoegd!

Die van mij hebben alle kleuren van de regenboog (witte was, zwarte was en gekleurde was :D )

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 00:17

Ik heb ooit de stoute schoenen aangetrokken en diamant gemaild :+
Zodoende heb ik ongebruikte friet vet kannen. Groot gat, groot handvat en knalgeel. Valt niet te missen in t donker _O-

Afbeelding

Ik heb nu 2 kratten met ieder 8 erin. En daarnaast nog 5 jerry-cans met water mee. Ik gooi ongeveer per GP 2 a 3 kannen. Dus afhankelijk hoeveel groompunten hoe snel het erdoor gaat. De rest van het water is vooral voor meneer kieskeurig. Die heeft nogal wat moeite soms met vreemd water }:0
Moet wel zeggen dat het heerlijk groomt met een pick-up, ik weet niet of ik deze set-up in m’n eigen auto zou willen :') Dan kies ik denk ik voor 1 krat met 8 kannen en 1 jerry can.

Hoe is Leende geweest? Was het nat?

Ik zelf post ook veel op Instagram en zo nu en dan mijn website. Op mijn website vooral het verhaal hoe ik het beleef en wat ik ervan op steek.
https://bovanaart.nl

lideli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 11:08

Ik heb genoten in Leende :D
61km gereden met mijn knappe bontje a 13,2 km/uur gemiddeld. Hij liep echt waanzinnig :))
Het was wel nat op sommige plekken maar over het algemeen kon je lekker doorrijden.

Alle deelnemers die goed gefinisht waren kregen van de organisatie een medaille, zo’n leuk initiatief! Achterop staat: to finish is to win :)F Wij kregen complimenten van de dierenarts dat hij er zo goed bij liep en zo goed mee kan komen ondanks dat het geen Arabier is. Zo trots op Arch <3
Afbeelding

Afbeelding

Monody

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 11:20

Wauw 61 km! Wat gaaf zeg. Een hele prestatie. Gefeliciteerd!!!

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 11:24

Gaaf hoor lideli ! Toekomst doelen voor ons !

Hier ook genoten !
34 km gereden voor de allereerste keer !
En goed uitgereden
11,2 gemiddeld prima tempo voor ons

Pika was aardig fit to continu want met draven bij de nakeuring gallopeerde ze bokkend mee :')

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Was wel een uitdagende rit want er stond een spelende kudde hooglanders midden op het pad die van geen wijken wisten _O-

https://www.instagram.com/reel/DHQUeZys ... JmYXlwb3I2