Endurance 2024

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Joltsje

Re: Endurance 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 21:35

Ik heb een hoofdstel en bit laten passen. Heb nu een titanium bit meende ik. Bevalt goed. Even googlen op passendpaard

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 22:41

Wij hebben hebben volgende week een bitloos hoofdstel passessie. Ook omdat Naud met de tong klooit. Benieuwd wat daar uit komt.

Billy3105, ik heb beugels van EquiValor besteld via insta. Gaan van onder open en voor een schappelijke prijs van 90 euro. Ken er een aantal die heel enthousiast zijn erover. Dus ben reuze benieuwd.

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 11:33

Ik kan je niet helpen met bit zo verschillend per paard.
En de mijne loopt op simpel dubbel gebroken K&K bit.

Heerlijk weer om te rijden idd.
Morgen maar eens een lekker rondje maken met het meisje want ze was gisteren wel erg wakker en scherp.

Iedereen die vandaag op pad gaat veel plezier!

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 12:22

Ik wilde vandaag ook een rondje doen, maar planning loopt anders. Dacht ik scheer de merrie snel, en dan rondje aan de hand samen met Arie. Maar mijn scheerapparaat heeft de geest gegeven. Nu maar een nieuwe halen, en ach als ik toch in de ruitetsportzaak ben kan ik gelijk een nieuw bitje meenemen :+
Is toch stiekem 40 min enkele reis rijden naar een winkel -O- niet mijn hobby

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 22:51

Pff bitten dat is en blijft een lastige altijd

Hier helaas zadel ellende :(
Had voor de zekerheid een drukmeting bij countrymill vandaag zodat ik 200 procent zeker was dat ik met de edix de langere afstanden kon gaan pakken,
Pika was soms wat gevoelig na hele lange ritten
Maar de meting viel tegen.
Teveel druk onder het zadel thv de singesloten en beugelophangen.
Druk mag max een 3 zijn en die was op veel plekken een 6 en niet achterop het zadel wat ik dan verwacht had maar juist dus in het midden. Heel zuur dit.
Nu een reactor panel op test maar dit gaat een klap geld kosten pfff

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 23:09

Ai, dat is balen, zeg!

Ik ben al een aantal jaar heel erg blij met mijn Reactor Panel zadel, maar dat was ook tweedehands geen goedkoop zadel idd.

Kwa bitten lijkt die van mij niet zo moeilijk.
Rijd hem al jaren naar tevredenheid met een dubbelgebroken hulstrens, de voordelen van een watertrens en bustrens gecombineerd.

Monody

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 23:34

Oh wat zonde Little_Birdy.. Wij hebben ook een Edix Emir maar ben dan benieuwd of bij ons hetzelfde aan de hand is? Marnix lijkt er nog geen gevoelige rug aan te hebben overgehouden.

Wij rijden ook op een simpel bitje, een ongebroken trensje en daar doet hij het super op!

Vandaag zijn we naar Burg Haamstede geweest om gewoon lekker buiten te rijden en we hebben intens genoten <3
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 11:32

Marije de reactor panel past piccolina heel goed maar voor mij is de beugelophanging denk ik te ver naar voren. Ik ga er in hangen zag ik op een foto die gisteren is gemaakt.
Ik ben nu samen met herman aan het uitvinden wat voor ons beiden passende is, ik heb ook de prestige desert op het oog maar die is helemaa onvindbaar 2e hands.

Wat heb jij toch een heerlijke pony monody dat smoeltje !

Het zadel geeft teveel druk ter hoogte van waar de singelstoten aan het zadel zitten,
Daar verdeeld het kussen dus de druk niet goed
Ik heb pasgeleden het zadel nog helemaal laten opvullen door een edix verkoper dus te weinig vulling is het probleem nu.
Het zadel verdeelt de druk simpelweg niet goed genoeg (ík singel ook niet achterlijk strak aan en heb de juiste pad met inlages en de originele singel )
De metingen logen er niet om, we hebben ook nog de andere singelstoten geprobeerd maar dan kregen we pieken op andere plekken.
Komt er een beetje op neer dat het zadel te flexibel is eigenlijk.
Misschien komt het omdat ik een oud model heb hoor maar het is overduidelijk te zien dat dit niet oke is . Oh wat baal ik zeg want ik zat er zelf zo ontzettend fijn in

Dit is met de reactor panel gisteren
Ik hang echt achterover :(

Afbeelding

En met de emir

Afbeelding

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-25 13:13

Zo jullie hebben hard gekletst hier :D

Ik heb een drukke week achter de rug, Clara en ik zijn afgelopen woesndag 530 km naar het noorden verhuist naar ons nieuwe stekkie. De reis is goed gegaan en Clara doet het heel goed op de nieuwe stal, ze vind het hooi erg lekker en ze drinkt gelukkig ook erg goed ondanks dat het water hier best veel ijzer bevat :j We zijn al een paar keer uit wezen wandelen, en ik denk dat we vanmiddag misschien een klein rondje gaan rijden. Mijn stalgenoten zeggen dat er niet veel goede wegen zijn om op te rijden, en ja er zijn niet zo veel leuke rondjes of prachtige bospaadjes, maar er zijn veel brede zandpaden en dat is voor ons eigenlijk het belangrijkst :D Volgens mij vinden we wel meerdere mooie routes :j De stal ligt ook direct aan een zandweg, dus we hoeven helemaal niet meer het asfalt over :D Ik woon nu ook weer dichtbij een goede vriendin die met meerdere arabieren endurance rijd, dus ook gister meteen met haar op mijn vorige bijrijdpaard wezen rijden :D

Bo en little birdy wat balen, problemen met het zadel en het bit. Little birdy ik vind voor het mooie beide zadels wat te klein voor jou. Niet qua zitting, maar je benen lijken wat te lang er voor. Verder geen expert in zadelpassen oid! Meer wat mij opvalt op deze twee foto's.

Monody ik zag je post op insta al, wat genieten zeg!

Monody

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 13:26

Onwijs balen zeg! Ik vind je in de Emir inderdaad mooier zitten dan in de Reactor Panel. Is Massimo evt ook een optie? Vind ik ook mooie zadels.
Ik wil mijn Emir eind maart laten checken door een Edix dealer die ook met drukmetingen werkt, even kijken wat daaruit komt maar vooralsnog ervaar ik geen problemen.. Dus ik hoop dat dat zo blijft want ik ben afgelopen jaar al geswitched van de Equis naar de Emir ivm drukplekken bij de Equis :+

Piekosjj, wat een verhuizing zeg jemig! Afstanden die in Nederland niet te bedenken zijn. Wel heel fijn dat er brede zandpaden zijn om op te rijden en hoe leuk dat je vriendin dichtbij woont!

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 14:53

Heb je de drukmeting van de Emir wel met pad eronder gedaan? Vaak zijn die drukmetingen op de "blote" rug, maar dat geeft bij een Edix geen goed beeld.

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 15:46

Fijn dat de verhuizing goed gegaan is!

Breek me de mond niet open over zadels :+ ik heb er nu ook 1 maar die gaat er echt uit zodra we 80 km + gaan rijden _O-

Wat ik zie bij beide zadels dat ze net niet lekker je bovenbeen kwijt kunt, misschien dat daardoor ook die druk verkeerd komt hij die edix?

Vandaag met het trio een 30 km training gedaan. Ik op Zoe mee. Kon ik mooi Arie bekijken. Maar de ruiter die hem mee had had nog nooit zo’n afstand gereden en werd zelf wat ‘moe’ waardoor Arie wat ging slonsen achter. Dus na 20 km van paard gewisseld. Ik had wat last van de wrijving op m’n kuiten en dacht dat dat kwam omdat ik al in geen tijden zonder laarzen gereden had. Maar ik sprong dus gelijk over op mijn GM en nergens meer last van _O-
Verder Zoe dus met het nieuwe bitje gereden en dik geslaagd!

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 15:52

manzano schreef:
Heb je de drukmeting van de Emir wel met pad eronder gedaan? Vaak zijn die drukmetingen op de "blote" rug, maar dat geeft bij een Edix geen goed beeld.

Uiteraard met de pad er onder met de juiste inlages en op verschillende manieren aangesingeld.
Kussens zijn recent opgevuld ook.
Het is wat het is hij is blijkbaar niet oke voor ons als combinatie. Ik ben natuurlijk ook zwaarder dan een gemiddelde ruiter met mijn 1,88 misschien dat dat het probleem is..

Jeetje piekosjj wat een afstand !!!
Wel fijn dat ze er zo goed lijkt te aarden en ik hoop voor je dat je mooie ritten kan maken daar!

Massimo krijg ik ontzettende rugpijn van en kan ik ook mijn benen niet in kwijt helaas .
Ook is die zitting te breed

Daarom dat mijn oog nu op de prestige desert is gevallen, die is helemaal aanpasbaar op het paard en heeft geen zweetblad dus geen benen die klem zitten in een zadel haha
Ik kijk het even aan de komende weken

Klinkt goed billy !!
Grappig he wat zadels voor je kunnen doen (en ook tegen kunnen werken)
En super dat je kwa bit geslaagd bent

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 16:34

Ah ja dan is het jammer. Zag laatst iemand met een meting van een edix die dat niet had gedaan, vandaar dat ik er op aan sloeg.
Ik heb zelf een Tudor, maar ga ook verder zoeken. Lastig wel om iets te vinden dat net zo kort is.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-25 19:14

Haha ja de afstanden zijn wat langer dan in NL :') Het was een pokke eind rijden maar het viel me achteraf best mee. Ik reed Clara niet zelf, maar ik had wel een aanhangwagentje mee dus alsnog wel maar 80 mogen rijden. Maar gewoon lekker op de cruise control in de rechterbaan hangen en ik voelde me zelfs ondanks de langere reistijd een stuk frisser dan wanneer je wel gewoon door kunt / wilt rijden en de hele tijd aan het inhalen bent.

Haha heerlijk hoe een ander zadel zo aan kan voelen :D Ik had dat gister toen ik opeens weer op een Arabier reed, na twee jaar lang alleen op Clara te hebben gereden. Clara heeft echt zo ontzettend veel kracht en snelheid en ze gooit ontzettend op dus je bent eigenlijk de hele tijd bezig met jezelf in het zadel houden. En dan weer opeens op een arabier, die a la 9-11 km draaft en je komt amper het zadel uit. Was echt zoooo raar :')

Zojuist terug van mijn rit met Clara en ze deed het zo goed :) Ze was uiteraard best gespannen en wilde vooral heel hard draven maar ze was hartstikke stoer en ze ging met wat overtuiging langs alle nieuwe enge dingen. En op de zandweg terug richting stal had ze de snelheid goed in en draafde ze met d'r oren strak naar voren 17-18 kph :') Ach ja, ze heeft best wat opgekropte energie en als ik wilde kon ik haar zo weer terug krijgen. Volgens mij gaat het wel een maand duren voordat ze in het rijden weer een beetje rustig is :))

Monody

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 08:53

Ik heb het even gegoogled maar wat een grappig zadel is die Prestige Desert! Lijkt mij ook heel lichtgewicht voor het paard. Hopelijk bevalt dat wel, voor jou en Pika!

Wat een snelheid zit er toch in die dravers he, echt bi zar. Daar kunnen wij met mijn fjordenkruising niet tegenop :')

Ik had verwacht dat Marnix gister even moest bijkomen van de strandrit maar niets was minder waar, we hebben weer een flinke wandeling in de benen gehad en waar ik gesloopt was toen we terug op stal kwamen, kon Marnix nog wel een rondje :+

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 20:23

Wat een snelheid dat ga ik in galop haha.
En zij begint net warm te worden denk ik..
maar goed ik heb dan ook geen draver.
Ze galoppeerd veel liever.

Beide zadels vind ik wel klein ogen zeker voor je lange benen.
Met de RP lijkt je bekken ook de verkeerde kant op te staan .
Maar lastig te zien vanaf foto.
Zou bijna zeggen kunnen je beugels niet langer?

Monody

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 15:02

Ik heb mijn Polar Grit X binnen! Leuk dat ik nu ook routes op mijn smartwatch kan toevoegen. :)

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 21:12

Super dat marnix gewoon lekker fit was daarna!
En leuk van je horloge!
Dat wil ik ook ooit hebben.

Piekosjj ik heb ook een draver gehad vroeger.
Het is echt niet te vergelijken met een ander paard he kwa tempo.
Met dat paard gallopeerde ik gewoon 45 kmpu over het strand heen en dat was niet eens eng haha die was zo ontzettend stabiel en betrouwbaar op snelheid was echt gaaf

Ga mijn beugels even 1 gat langer proberen maar ben bang dat dat net te lang word.
Ik ga heel onverwachts zaterdag een lange klasse 1 starten in leenderbos _O-

Mijn vriendin moest helaas van paard wisselen en haar jonge paard heeft nog niet alleen gelopen. Dus gaan we gezellig met de dames samen.

Ik hoop dat ik het overleef zelf _O-
Is er iemand van hier toevallig zaterdag daar en heeft diegene een handje vrij eind van de ochtend?
We hebben door de plotselinge verandering maar 1 groom mee dus met de finish kan ik wel een handje gebruiken O:)

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 21:50

Mijn veiligheidsbeigels zijn binnen, morgen meteen even er aan hangen.
Je ziet het niet heel goed maar Links is zwartglans en rechts is zwart mat. Had twee paar besteld.
Afbeelding

Af en toe gaat het snel hier en lastig te volgen. Alles qua apps, horloges etc snap ik nog niet goed.

Andere zadels dan dressuur en springen ook niet bekend mee. Zag al wat andere namen voorbij komen. Dus leer weer veel hier :j

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 23:23

Die dravers kunnen zo hard gaan :+ hier schieten ze boven de 13 al in galop _O-

En super dat Marnix zo lekker hersteld!

Ik twijfel nog enorm of ik zaterdag ga ja of nee, ergens is dat mijn enige vrije dag tot eind april en ik denk dat ik daar gebruik van ga maken door even lekker niks te doen _O-

Gave beugels! Welk merk zijn ze?

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 09:34

Billy3105, van EquiValor. Vanmiddag gaan we ze uitproberen.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-25 17:56

Haha ja de gemiddelde snelheid van een draver is duidelijk wat harder dan een Arabier. Ik had gedacht om zo nu en dan eens met haar bij mijn vriendin te gaan rijden, maar dat word alleen maar een grote ergenis denk ik :')

Gemiddeld draaft ze zo 13-14 km per uur. Ze wil zelf graag harder, maar ik wil dat ze gewoon netjes rustig loopt en leert te 'cruisen'. Moet ook wel zeggen dat de mijne ontzettend lange benen heeft dus dan gaat het snel wel wat harder :') Als ze rond de 10-11 zou lopen, zou het echt voelen alsof ze stilstaat denk ik haha. Ze galoppeert zo rond de 19-20 km/uur en dat is dan gewoon een rustig comfortabel handgalopje. Tijdens draverswedstrijden draven ze zo rond de 45 km per uur en de echt goede paarden tussen de 50-55 km/u. Maarja, dat doen ze dan 1.5-2 km lang en dan is de wedstrijd over :D

Monody hoe bevalt je nieuwe Polar horloge, al uitgetest?

Gister zijn Clara en ik weer op buitenrit geweest, weer een nieuw rondje uitgetest en na wat modder en een half moeras kwamen we op een heerlijk fijn pad uit! Die ronde gaan we vaker rijden :j Ze was nog best heel gespannen maar duidelijk al moediger dan de vorige keer en gelukkig qua snelheid ook wat beter te hanteren :D Deze week staat een beetje op zijn kop doordat ik ook weer meer ben gaan werken, dus ik rijd haar deze week een keertje minder maar dat is geen probleem. In plaats daarvan vanavond weer even in de binnenbak een paar rondjes stappen en dan hopelijk morgen kijken of we daar wat dressuur kunnen rijden. En dan staat er voor zaterdag een 'lange' rit op de planning en ik denk dat we dan vanaf de week er op weer terug gaan naar ons normale schema :j

Monody

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 18:31

Ja ik heb hem zeker al uitgetest! Het was wel echt even aankloten met dat ding, heb hem onderweg 3 keer gestopt omdat ik de knopjes nog niet helemaal wist :') Marnix dacht echt vrouw, waar bén je mee bezig. Maar heel tof! Ik miste alleen de gemiddelde snelheid per km maar als het goed is heb ik die nu kunnen instellen dus morgen weer even proberen :)

Marnix loopt dan echt hard met zijn korte pootjes... Hij is 1.35 schofthoogte maar draaft met gemak nu 12/13 km per uur. Het is waarschijnlijk niet zo'n lekkere chille draf als bij Clara, maar toch :+ Ik vind het maar knap van die uit de kluiten gewassen shetlander van mij. _O-

Wat leuk dat je een fijn pad hebt gevonden! Altijd even zoeken wat werkt omtrent werkroosters.. Ik ben heel blij dat het nu wat langer licht is zodat ik meer tijd heb om na mijn werkdagen nog wat met Marnix te gaan doen. Ik merk ook echt dat de lange buitenritten zijn vruchten afwerpen wat betreft het afvallen. Hij is denk ik nog nooit zo goed in shape geweest. Gister hebben we een ronde van 17 km gemaakt (wel met 6 km in- en uitstappen van en naar het bos) en vrijdag gaan we weer zo'n ronde doen denk ik. Vandaag en zaterdag heeft hij een dagje vrij, zondag wellicht wat dressuur en maandag weer lekker naar buiten toe.

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 13:47

Wat is die Marnix een leuk ding <3 Bij Fred en Mellow, beide rond de 1.37m ben ik ook altijd erg blij met een draf van 12/13km/uur. Door hun korte pootjes is het ook vaak lastig om met anderen te trainen ivm basis tempo.

Hier vandaag gelukje gehad met onze training, zitten net 2 tellen in de auto na het rijden, begint het te hagelen :D

Maar Fred begint het leuk op te pakken, 13km gedaan/ 10min instappen/ 5x 7min draf en 6min stap en 30minuten uitgestapt. Laatste draf stukje ook nog galopje mee gepakt. Hij begint lekker op losse teugel te lopen, zonder te hangen en te drammen, loopt op eigen benen dus hoef niet constant voorwaarts te drijven. En op 3 kruisingen na niet dwars geweest. Hij begint het bos te kennen en was er 3x van overtuigd dat we echt de andere kant op moesten :j Sorry Fred de trailer staat vandaag ergens anders :o Lang leve mijn kneveltrens want anders was dwars door zijn mond gegaan op die momenten.

Afbeelding